Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 19 okt 2019 15:13
- Ort: Mjölby
- Kontakt:
Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Model S och Model X uppdateras med längre räckvidd.
artikel från m3.se
https://m3.idg.se/2.1022/1.730626/tesla ... range-plus
I artikeln: "Trots att de nya modellerna har fått tilläggsnamnet ”Plus” först nu, säger Elon Musk att modellerna av Model S och Model X redan har producerats under de senaste månaderna, och att dessa modeller kommer få samma, nya räckvidd upplåst med en kommande mjukvaruuppdatering."
Undra om detta gäller Raven?
artikel från m3.se
https://m3.idg.se/2.1022/1.730626/tesla ... range-plus
I artikeln: "Trots att de nya modellerna har fått tilläggsnamnet ”Plus” först nu, säger Elon Musk att modellerna av Model S och Model X redan har producerats under de senaste månaderna, och att dessa modeller kommer få samma, nya räckvidd upplåst med en kommande mjukvaruuppdatering."
Undra om detta gäller Raven?
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Såg spekulationer på reddit om att det inte handlar om någon specifik hårdvaruändring utan snarare om mindre effektiviseringar som inte syns i gamla WLTP och EPA beräkningarna, bilarna är redan mer effektiva pga att kemin i batterierna blivit bättre. Så jag tror redan man har bättre range om man har en nyare S och X, är bara nummerna i displayen som kommer uppdateras.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Se viewtopic.php?f=57&t=20193
Är m3.idg.se en bil/motor sajt numera, eller bara allmänt klicksökande, skomakare etc
Är m3.idg.se en bil/motor sajt numera, eller bara allmänt klicksökande, skomakare etc
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Tobberoth skrev:Såg spekulationer på reddit om att det inte handlar om någon specifik hårdvaruändring utan snarare om mindre effektiviseringar som inte syns i gamla WLTP och EPA beräkningarna, bilarna är redan mer effektiva pga att kemin i batterierna blivit bättre. Så jag tror redan man har bättre range om man har en nyare S och X, är bara nummerna i displayen som kommer uppdateras.
Hur kan "kemin" i batterierna påverka räckvidden? En kWh är väl en kWh oavsett?
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Det är väl effektiviteten som ändrats. EPA säger bara hur långt du kommer, inte hur många kWh som finns i batteriet.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Såg spekulationer på reddit om att det inte handlar om någon specifik hårdvaruändring utan snarare om mindre effektiviseringar som inte syns i gamla WLTP och EPA beräkningarna, bilarna är redan mer effektiva pga att kemin i batterierna blivit bättre. Så jag tror redan man har bättre range om man har en nyare S och X, är bara nummerna i displayen som kommer uppdateras.
Hur kan "kemin" i batterierna påverka räckvidden? En kWh är väl en kWh oavsett?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
23 kilometer?? lite besviken. Det är i närheten vad en mjukvaruuppdatering gjorde med model3.
Förväntade mig batteristorlekar i storleken 120-150 kWh.
Förväntade mig batteristorlekar i storleken 120-150 kWh.
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Men detta verkar inte vara någon uppdatering av batteriet utan endast uppdateringar av annan hårdvara i bilarna.Mickep skrev:23 kilometer?? lite besviken. Det är i närheten vad en mjukvaruuppdatering gjorde med model3.
Förväntade mig batteristorlekar i storleken 120-150 kWh.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
150 kWh skulle innebära avsevärt högre vikt. Elon har upprepat flera gånger att större batterier är inte aktuella, även om jag tror att vi kanske kan förvänta oss 110-115 kWh mot slutet av året till Plaid. "vanliga" bilar kommer inte få större batterier än idag.Mickep skrev:23 kilometer?? lite besviken. Det är i närheten vad en mjukvaruuppdatering gjorde med model3.
Förväntade mig batteristorlekar i storleken 120-150 kWh.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Tobberoth skrev:Det är väl effektiviteten som ändrats. EPA säger bara hur långt du kommer, inte hur många kWh som finns i batteriet.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Såg spekulationer på reddit om att det inte handlar om någon specifik hårdvaruändring utan snarare om mindre effektiviseringar som inte syns i gamla WLTP och EPA beräkningarna, bilarna är redan mer effektiva pga att kemin i batterierna blivit bättre. Så jag tror redan man har bättre range om man har en nyare S och X, är bara nummerna i displayen som kommer uppdateras.
Hur kan "kemin" i batterierna påverka räckvidden? En kWh är väl en kWh oavsett?
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Ja, vem vet, det var bara ett exempel jag sett folk nämna online. Poängen var bara att uppenbarligen har alla S och X sedan november varit "Plus" men de har inte kallat dem det, verkar mest vara en marketinggrej för att EPA nummerna uppdateras snarare än att det skulle vara någon större skillnad på bilarna hårdvarumässigt (även om det uppenbarligen måste vara nån sorts skillnad eftersom det bara gäller bilar byggda sen november). Elon har sagt att EPA ratingen varit outdated länge och att bilarna är mer effektiva än vad som skrivs.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Det är väl effektiviteten som ändrats. EPA säger bara hur långt du kommer, inte hur många kWh som finns i batteriet.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Såg spekulationer på reddit om att det inte handlar om någon specifik hårdvaruändring utan snarare om mindre effektiviseringar som inte syns i gamla WLTP och EPA beräkningarna, bilarna är redan mer effektiva pga att kemin i batterierna blivit bättre. Så jag tror redan man har bättre range om man har en nyare S och X, är bara nummerna i displayen som kommer uppdateras.
Hur kan "kemin" i batterierna påverka räckvidden? En kWh är väl en kWh oavsett?
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7263
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Energiinnehållet kan också ändras via batterikemi, det är bara att se på hur mAh-siffrorna för vanliga 18650-celler har utvecklats över åren, utan förändring i formfaktor eller vikt.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Det är väl effektiviteten som ändrats. EPA säger bara hur långt du kommer, inte hur många kWh som finns i batteriet.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Såg spekulationer på reddit om att det inte handlar om någon specifik hårdvaruändring utan snarare om mindre effektiviseringar som inte syns i gamla WLTP och EPA beräkningarna, bilarna är redan mer effektiva pga att kemin i batterierna blivit bättre. Så jag tror redan man har bättre range om man har en nyare S och X, är bara nummerna i displayen som kommer uppdateras.
Hur kan "kemin" i batterierna påverka räckvidden? En kWh är väl en kWh oavsett?
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
Tesla kan alltså producera ett batteripack med 120kWh kapacitet genom att ta fram celler med 4000mAh istf dagens 3350, utan förändring i form eller vikt för packet som helhet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Räckvidden har inte bara med energiinnehållet att göra utan såklart även med nettoförbrukningen att göra.Verdi skrev:
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
Jag gissar rakt av att bara "enpedalskörningen" har gjort att den genomsnittliga regenereringen ökat med substantiella värden. Där är en faktor. Andelen "främre motor" i jämn hastighet är en annan. Batterivärme vid olika temperaturer en tredje. Klimatanläggningens autofunktion värme/fläkthastighet/riktning en fjärde. Osv
Dvs programmeringen av köralgoritmerna kan påverka mer än man tror.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
BrooklynS skrev:Räckvidden har inte bara med energiinnehållet att göra utan såklart även med nettoförbrukningen att göra.Verdi skrev:
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
Jag gissar rakt av att bara "enpedalskörningen" har gjort att den genomsnittliga regenereringen ökat med substantiella värden. Där är en faktor. Andelen "främre motor" i jämn hastighet är en annan. Batterivärme vid olika temperaturer en tredje. Klimatanläggningens autofunktion värme/fläkthastighet/riktning en fjärde. Osv
Dvs programmeringen av köralgoritmerna kan påverka mer än man tror.
Absolut. Jag pratar bara om "kemin".
PS. Har se ökat regen-nivån på sistone?
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Annan kemi kan ju ge mindre motstånd vid urladdning och till tåligare celler som inte måste värmas/kylas lika mycket. Detta leder till effektivare utnyttjande av kWh som är lagrade i cellerna och därmed längre räckvidd och snabbare laddning mätt i kilometer per timme.Verdi skrev:
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Svenssons skrev:Annan kemi kan ju ge mindre motstånd vid urladdning och till tåligare celler som inte måste värmas/kylas lika mycket. Detta leder till effektivare utnyttjande av kWh som är lagrade i cellerna och därmed längre räckvidd och snabbare laddning mätt i kilometer per timme.Verdi skrev:
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
Ja, det skulle ju faktiskt kunna ha en liten effekt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5571
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
"Kemin" är ett slarvigt ord för batteriinnehåll i stort här på forumet. Dock av helt avgörande betydelse för ett batteris egenskaper såsom hållbarhet, laddhastighet och kapacitet. Man ändrar legering i en elektrod, använde porösare anod, sätter till lite kisel, ändrar nickelinnehåll och gör metallfolien tunnare t.ex.Även tillsatser till elektrolyten optimeras hela tiden.
Det är ju sådant som Jeff Dahn/Tesla sysslat med och som Maxwell forskat mycket på tänker jag. Det är här tror jag som genombrottet i batteritekniken kommer att ske. Fa hållbarhet och snabbladdning kommer nog att ta stora kliv framåt. Raven kan väl t.ex. redan ladda 200 kW.
Det är ju sådant som Jeff Dahn/Tesla sysslat med och som Maxwell forskat mycket på tänker jag. Det är här tror jag som genombrottet i batteritekniken kommer att ske. Fa hållbarhet och snabbladdning kommer nog att ta stora kliv framåt. Raven kan väl t.ex. redan ladda 200 kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Det är ju så tesla måste göra för att inte försäljningen helt ska avstanna i väntan på en kommande plus-variant. När man väl berättar om den finns den redan i bilarna. Ingen som precis tryckt en beställning ska behöva överväga en avbeställning.Tobberoth skrev:Ja, vem vet, det var bara ett exempel jag sett folk nämna online. Poängen var bara att uppenbarligen har alla S och X sedan november varit "Plus" men de har inte kallat dem det, verkar mest vara en marketinggrej för att EPA nummerna uppdateras snarare än att det skulle vara någon större skillnad på bilarna hårdvarumässigt (även om det uppenbarligen måste vara nån sorts skillnad eftersom det bara gäller bilar byggda sen november). Elon har sagt att EPA ratingen varit outdated länge och att bilarna är mer effektiva än vad som skrivs.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Det är väl effektiviteten som ändrats. EPA säger bara hur långt du kommer, inte hur många kWh som finns i batteriet.Verdi skrev:Tobberoth skrev:Såg spekulationer på reddit om att det inte handlar om någon specifik hårdvaruändring utan snarare om mindre effektiviseringar som inte syns i gamla WLTP och EPA beräkningarna, bilarna är redan mer effektiva pga att kemin i batterierna blivit bättre. Så jag tror redan man har bättre range om man har en nyare S och X, är bara nummerna i displayen som kommer uppdateras.
Hur kan "kemin" i batterierna påverka räckvidden? En kWh är väl en kWh oavsett?
Förstår inte hur bilarna kan bli mer effektiva av annan batterikemi bara. De kan ladda snabbare, degradera mindre osv... Men själva räckvidden har väl med energiinnehållet att göra?
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Hej
Om en jämför Performace mot Long Range i Sverige (WLTP) så har Long-range S och X 3 % respektive 4 % längre räckvidd, medan skillnaden mellan Performance och Long Range Plus i USA är 12 % respektive 15 %. Det verkar definitivt som dom "gjort något" med Long Range så att den blivit en Long Range Plus, medan Performance-varianterna ligger kvar.... blir spännande att se vad detta är för något. Ganska stor grej med en räckviddsökning på i runda slängar 10 % (om den nu inte är något konstigt med WLTP -> EPA som spökar till det i min jämförelse).
/Fimpen
Om en jämför Performace mot Long Range i Sverige (WLTP) så har Long-range S och X 3 % respektive 4 % längre räckvidd, medan skillnaden mellan Performance och Long Range Plus i USA är 12 % respektive 15 %. Det verkar definitivt som dom "gjort något" med Long Range så att den blivit en Long Range Plus, medan Performance-varianterna ligger kvar.... blir spännande att se vad detta är för något. Ganska stor grej med en räckviddsökning på i runda slängar 10 % (om den nu inte är något konstigt med WLTP -> EPA som spökar till det i min jämförelse).
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5571
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Min tolkning är att de "nya 100" batterierna nu har ca 110-115 kWh om man skulle mäta upp dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
TeslaFi eller liknande skulle avslöja en sån smyghöjning omgående så det kan vi nog utesluta.Gustafsson skrev:Min tolkning är att de "nya 100" batterierna nu har ca 110-115 kWh om man skulle mäta upp dem.
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
När jag var och laddade i Norrköping i lördags hade Tesla något slags provkörningsevent. Jag nämnde uppdateringen med 60+ mil för en av dem, och han hävdade att det var främst för att främre motorn numera är en Model 3-motor som är mycket effektivare.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Gissningsvis har dom hittat sätt att nyttja frontmotorn ännu mer effektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5571
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Vänta till uppdateringen kommit innan du svarar på det, vi får se ...
Tycker det verkar svårt att höja effektiviteten med mer än 10% om verkningsgraden redan är över 90% på motorerna.
Tycker det verkar svårt att höja effektiviteten med mer än 10% om verkningsgraden redan är över 90% på motorerna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Jag ser en reklamslogan framför mig: "Teslas motorer utnyttjar batterierna till 110%"Gustafsson skrev:Vänta till uppdateringen kommit innan du svarar på det, vi får se ...
Tycker det verkar svårt att höja effektiviteten med mer än 10% om verkningsgraden redan är över 90% på motorerna.
Re: Tesla släpper uppdaterad S och X – Long Range Plus
Regen hjälper väl här? 100% av laddning plus 10% regen.Jerker skrev:Jag ser en reklamslogan framför mig: "Teslas motorer utnyttjar batterierna till 110%"Gustafsson skrev:Vänta till uppdateringen kommit innan du svarar på det, vi får se ...
Tycker det verkar svårt att höja effektiviteten med mer än 10% om verkningsgraden redan är över 90% på motorerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.