
Min fundering var mest kopplad till hur förbrukningen och vindljud skulle påverkas med takbox men det gick faktiskt över förväntan. Faktum är att vindljudet var jobbigare i lägre hastigheter än i högre - passande för Autobahn-besök i Tyskland.
Laddning i Österrikes Gastein var inte heller några problem. Vi hittade laddning både med betalning per kWh (runt EUR 0.15 per kWh), per laddtillfälle (runt EUR 9) och dessutom gratis laddning vid exempelvis Sportgastein.
Den Plugsurfing-bricka som införskaffades för resan använde vi några få gånger på plats i Gastein, men på vägen dit och därifrån var det bara SuC som gällde.
Sträckningen var Jönköping->Malmö->Färja till Travemunde->Gastein med övernattning på både färjan och i München på nervägen.
På hemvägen drog vi hela vägen från Gastein till Travemunde på samma dag - en resa som tog längre tid än beräknat pga gigantiska köer runt München och en 8-10 mil avstängd Autobahn längre norrut.
Köerna och omvägarna pga avstängda motorvägar gav att vi hade hela 9 minuters marginal innan incheckningen stängde för färjan.
Totalt blev det 300 mil med ett snitt på 222Wh/km med en hastighet på runt 130km/h på Autobahn. Sista vägen hem i Sverige i söndagsblåsten låg förbrukningen på uppåt 275Wh/km - ouch!
Då vi laddade i Lödde på vägen ner lämnade vi Travemünde med runt 85% SoC. För att ta oss ner till övernattningen i München tog det 3 laddningar på vägen, men då körtiden var 8:40 så passade de tre stoppen bra in med lunch och fika och vi upplevde aldrig att vi var tvungna att vänta på att laddningen skulle bli klar.
Hemvägen från Gastein och hela vägen upp till Travemünde var 113 mil. Total körtid 12h30min plus 2h laddning fördelat på 5 stopp.
Vi fick dela på ett laddpar på några ställen på vägen - något som påverkade laddtid lite, men som sagt inget som störde.
Sammantaget en helt fantastisk bil för långfärdsresa och de två baksätespassagerarna (10 och 12 år) trivdes också. Så gott om plats som vi hade på den här resan har vi aldrig haft tidigare!