2x Laddning hemma? Vad är bästa upplägget
Moderator: Redaktion
2x Laddning hemma? Vad är bästa upplägget
Jag funderar lite kring hur jag skall lägga upp det med laddningen hemma.
Senare i år har vi bytt ut båda våra diesel bilar mot en Tesla M3 och en Kia plugin hybrid.
Tanken var att installera 2st laddboxar, då bilarna inte kommer stå bredvid varandra (kan alltså inte ha en laddbox med 2 anslutningar). Jag kommer ha kapacitet för 16amp 3-fas totalt.
Har funderat på två alternativ.
1. Installera 2st Tesla WC och lastbalansera dem (behöver dock dra kabel för lastbalanseringen samt installera typ-b jordfelsbrytare) ca 10400:- (installation löser jag då min bror är elektriker)
2. Installera 2st Easee med lastbalansering (denna har inbyggd typ-b jordfelsbrytare samt behöver ingen extra kabel för lastbalanseringen) ca 13000:- (installationen löser jag då min bror är elektriker)
Vad tycker ni om dessa två alternativen? Tycker ni att jag skall installera Teslas WC för att jag kommer ha en Tersla? Finns det andra alternativ som jag inte har tänkt på?
Antar att någon redan gjort denna resa och kan svara för om det vart bra.
Senare i år har vi bytt ut båda våra diesel bilar mot en Tesla M3 och en Kia plugin hybrid.
Tanken var att installera 2st laddboxar, då bilarna inte kommer stå bredvid varandra (kan alltså inte ha en laddbox med 2 anslutningar). Jag kommer ha kapacitet för 16amp 3-fas totalt.
1. Installera 2st Tesla WC och lastbalansera dem (behöver dock dra kabel för lastbalanseringen samt installera typ-b jordfelsbrytare) ca 10400:- (installation löser jag då min bror är elektriker)
2. Installera 2st Easee med lastbalansering (denna har inbyggd typ-b jordfelsbrytare samt behöver ingen extra kabel för lastbalanseringen) ca 13000:- (installationen löser jag då min bror är elektriker)
Vad tycker ni om dessa två alternativen? Tycker ni att jag skall installera Teslas WC för att jag kommer ha en Tersla? Finns det andra alternativ som jag inte har tänkt på?
Re: 2x Laddning hemma? Vad är bästa upplägget
schemalägg laddningen så beöver du inte dribbla med lastbalansering.
Pluginhybriden lär ju ladda upp ganska snabbt och teslan kan ladda majoriteten på natten då det är billig el.
Allt hänger på hur mkt du kör per dag med teslan och vilka tider ni kommer hem eller åker på morgonen.
Du kan ju sätta ner laddningen i teslan till 6A och få ca 4kW som ju blir ca 2mil/timme. Sen hänger allt på hur många timmar bilen kan stå.
Pluginhybriden lär ju ladda upp ganska snabbt och teslan kan ladda majoriteten på natten då det är billig el.
Allt hänger på hur mkt du kör per dag med teslan och vilka tider ni kommer hem eller åker på morgonen.
Du kan ju sätta ner laddningen i teslan till 6A och få ca 4kW som ju blir ca 2mil/timme. Sen hänger allt på hur många timmar bilen kan stå.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Tvärtom - Lastbalansering är superbra. Mycket enklare och smidigare än dribbla med schemaläggning. Råkar man räkna fel så ryker nån säkring. Bara koppla in så sköter laddaren allt.[JM] skrev:schemalägg laddningen så beöver du inte dribbla med lastbalansering.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Var lite så jag tänkte, nu har ju båda laddarna som jag tittat på detta redan så inget extraEnTraktor skrev:Tvärtom - Lastbalansering är superbra. Mycket enklare och smidigare än dribbla med schemaläggning. Råkar man räkna fel så ryker nån säkring. Bara koppla in så sköter laddaren allt.[JM] skrev:schemalägg laddningen så beöver du inte dribbla med lastbalansering.
Jag har två Easee för laddning av en Tesla och en Leaf. Det strular en del då Tibber inte har utvecklat mjukvaran tillräckligt än. Två Teslor kanske skulle fungerat bra, men inte med en Leaf. Leafen laddar 1-fas och Teslan 3-fas och det är inte optimalt. Kan gissa att det också ligger problem med att Easee troligen inte kan kommunicera med Leafen om hur mycket laddning (80 eller 100%) den vill ha, så man måste låta Leafen bestämma när den skall laddas.Gizmo skrev:2. Installera 2st Easee med lastbalansering (denna har inbyggd typ-b jordfelsbrytare samt behöver ingen extra kabel för lastbalanseringen) ca 13000:- (installationen löser jag då min bror är elektriker)
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
2016 Nissan Leaf svart
Men är det någon som provat Easee laddaren?? är Teslas WC bättre?? eller är det skit samma
Enkels scenario.EnTraktor skrev:Tvärtom - Lastbalansering är superbra. Mycket enklare och smidigare än dribbla med schemaläggning. Råkar man räkna fel så ryker nån säkring. Bara koppla in så sköter laddaren allt.[JM] skrev:schemalägg laddningen så beöver du inte dribbla med lastbalansering.
Plugga in Hybriden när man kommer hem innan middan.
Sätt laddingen på teslan att starta kl 00:00 då hybriden är klar.
Se så krångligt det var....
Men som sagt. Det handlar om typiskt körmönster kontra hur mkt man vill slippa tänka.
Har man gott om tid så slipper man laddbegränsa. Har man ont om tid och allt ska ske på en gång eller att bilar kommer och går flera ggr per kväll så behövs kanske laddbegränsning. En bekvämlighetsfråga kontra kostnad alltså.
Om nu skillnaden i kostnad är noll så är det egentligen en ickefråga...
Det är ju precis så här mitt scenario kommer bli, att teslan laddar med 3-fas och hybriden med 1-fas. Men lastbalanserar inte laddarna mellan varandra? Då sätter du bara en total ström som sedan laddarna delar på? Det är så jag förstått de i manualerna till Easeenulfhe skrev:Jag har två Easee för laddning av en Tesla och en Leaf. Det strular en del då Tibber inte har utvecklat mjukvaran tillräckligt än. Två Teslor kanske skulle fungerat bra, men inte med en Leaf. Leafen laddar 1-fas och Teslan 3-fas och det är inte optimalt. Kan gissa att det också ligger problem med att Easee troligen inte kan kommunicera med Leafen om hur mycket laddning (80 eller 100%) den vill ha, så man måste låta Leafen bestämma när den skall laddas.Gizmo skrev:2. Installera 2st Easee med lastbalansering (denna har inbyggd typ-b jordfelsbrytare samt behöver ingen extra kabel för lastbalanseringen) ca 13000:- (installationen löser jag då min bror är elektriker)
Finns många alternativ att välja på. Har du tillgång till Wi-Fi där laddarna skall sitta kan du tex ha två stycken Go-echarger som löser lastbalansering via molnet. Går att sätta fördelning och preferenser tex.
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
2st Tesla WC kostar 10400 sedan ska du ha jfb typ B och den kan kosta allt från 1500kr och uppåtGizmo skrev:Jag funderar lite kring hur jag skall lägga upp det med laddningen hemma.