Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

clarsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jul 2015 10:47

Dragkrok

Inlägg av clarsson »

Går det att montera drag på 85S och i så fall hur mycket får an dra med b-kort?
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dragkrok

Inlägg av joel80 »

Det går att montera och du får dra en cykel.. Eller två.
Man får inte hänga på en kärra på den.. Den är inte typgodkänd för släp. Man kan hoppas att det händer så småningom.. Men idag är krok tämligen oanvändbar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dragkrok

Inlägg av matbl »

Tesla erbjuder inte drag på Model S. På Model X är det sagt att det ska gå att få.
Sen går det säkert att svetsa dit om du hittar någon som på ett säkert sätt får fast den i bilen och lyckas besikta den. Men då tror jag garantierna från Tesla ryker...
Så går och går, det är väl en definitionsfråga.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Dragkrok

Inlägg av Martinen »

Finns drag att köpa i Usa. Vad jag har hört så ska detta inte påverka garantin, men det är inte typgodkänt i europa så man får därför inte dra släp med det i Sverige.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala

Re: Dragkrok

Inlägg av Kenth »

Om Tesla gör så att det går att eftermontera sin dragkrok så tror jag de kommer få väääldigt många ordrar på detta ;)
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart

Model S LR Raven-19 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dragkrok

Inlägg av Herr X »

Kenth skrev:
Om Tesla gör så att det går att eftermontera sin dragkrok så tror jag de kommer få väääldigt många ordrar på detta ;)
Nja, huvudsakligen från Sverige och Norge. Läste lite om detta på Wikipedia - dragkrok på bilar tycks vara en skandinavisk & benelux-grej och är inte alls lika vanligt på personbilar i andra länder: https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch#Europe
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dragkrok

Inlägg av TiborBlomhall »

Glädjande i sammanhanget är att Tesla Motors utvecklingschef JB Straubel har en dragkrok monterad på hans Roadster - så han själv förstår behovet av dem :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Dragkrok

Inlägg av matbl »

Herr X skrev:
Kenth skrev:
Om Tesla gör så att det går att eftermontera sin dragkrok så tror jag de kommer få väääldigt många ordrar på detta ;)
Nja, huvudsakligen från Sverige och Norge. Läste lite om detta på Wikipedia - dragkrok på bilar tycks vara en skandinavisk & benelux-grej och är inte alls lika vanligt på personbilar i andra länder: https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch#Europe
Tycker jag ser släp på vägarna i frankrike nästan lika frekvent som här i sverige....
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Dragkrok

Inlägg av Surfaren »

Jag må vara lite sen på bollen, men jag upptäckte just att Model S har max släpvikter i bilregistret. Således bör det inte vara något problem att få en dragkrok godkänd, när det väl finns en tillgänglig. Kanske Tesla behagar tillhandahålla det efter X har släppts?

Kollade en bil som var inregistrerad 2014-04-08 och den har max 910 kg med vanligt B-kort.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok

Inlägg av LarsL »

Har du hittat en med Max släpvagnsvikt? Den som anger begränsningen vid B-kort är bara en uträkning av 3500kg -bilens vikt.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Dragkrok

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Har du hittat en med Max släpvagnsvikt? Den som anger begränsningen vid B-kort är bara en uträkning av 3500kg -bilens vikt.
Den bilen jag nämnde får dra max 1660 kg om vi inte begränsas av körkortet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Har du hittat en med Max släpvagnsvikt? Den som anger begränsningen vid B-kort är bara en uträkning av 3500kg -bilens vikt.
Den bilen jag nämnde får dra max 1660 kg om vi inte begränsas av körkortet.
Innan Tesla erbjuder fabriksmonterad dragkrok kommer det inte gå att sätta på en dragkrok på Model S utan att garantin ryker. Det lär komma i och med lanseringen av Model X men det är inte säkert att det kommer gå att eftermontera på samtliga äldre Model S. Hittills har angiven släpvagnsvikt i registreringen enbart varit en automatisk beräkning och inte ett tecken på att bilen får dra en viss vikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Dragkrok

Inlägg av Surfaren »

Jag får skämmas lite nu. Jag hade kollat på biluppgifter.se vilket visade sig vara en förvirrande källa till denna information. Sidan visade bara de maxvikter som gäller beroende på körkortstyp medan "max släpvagnsvikt" inte visades alls. Kollade på transportstyrelsens sida nu och där framgår det mer tydligt: "max släpvagnsvikt" har ett blankt värde. Det betyder troligen att det inte går att regga med en dragkrok, oavsett om den finns att köpa hos Tesla Motors eller ej. Min vän som är bilprovare skulle försöka kolla upp saken, men det ser lite mörkt ut.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Dragkrok

Inlägg av jonas »

Är också väldigt intresserad av vad din bilprovarkompis kan få fram. Och om man i efterhand kan registrera om, så man kan ha dragkrok. Så återkom gärna med det du får fram.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Dragkrok

Inlägg av bladh »

Såg i undersökningen som Tibor länkade till att det bara är 3% som skulle vilja dra husvagn med Tesla. Målgruppen för husvagnsfantaster och Tesla tycks inte se likadana ut. Tur det!
Efter att ha besökt några olika SuperChargers under sommaren kan jag säga att OM det skulle gå att dra husvagn med Tesla så blir det väldigt joxigt när man ska ladda. Ingen av de SuperChargers jag besökt, utom möjligtvis Löddeköpinge, går det att komma till med en husvagn/släpvagn påkopplad.
Det är alltså inte bara bilarna som inte är förberedda.
Tvekis på att Tesla söker nya bygglov för sina etablerade SuperChargers för att anpassa dem och göra dem husvagns-vänliga.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Dragkrok

Inlägg av pegs »

bladh skrev:
Det är alltså inte bara bilarna som inte är förberedda.
Har funderat lite i samma banor. Det är nog ingen slump. Kapacitet för husvagnar ligger nog inte med i deras road-map.
(Dvs, en öppning för en annan leverantör som vill differentiera sig mot Tesla... ;-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Dragkrok

Inlägg av jonas »

Målgruppen för dragkrokar är nog inte husvagnsägare utan snarare personer som vill kunna dra ett släp för flytt eller sopor till soptippen. Eller möjligheten att ta med cykeln.
Jag hör till kategorin som inte vill köra sopor och tvättmaskiner i bilen. Och det känns dumt att ha en fossilbil extra för att dra släpet till soptippen varje månad på ca 40km. Likaså att ta med cykeln till nya turer en bit bort från hemmet är önskvärt.
Och vid dessa tillfällen är SC inte aktuellt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dragkrok

Inlägg av Herr X »

bladh skrev:
Såg i undersökningen som Tibor länkade till att det bara är 3% som skulle vilja dra husvagn med Tesla. Målgruppen för husvagnsfantaster och Tesla tycks inte se likadana ut.
Jag har haft dragkrok på alla mina bilar och känner mig handikappad utan sådan på Teslan. Har aldrig dragit en husvagn bakom bilen i hela mitt liv och heller aldrig åkt på husvagnssemester.
Däremot hyr jag släp ett tiotal gånger per år för att köra trädgårdsavfall till tippen, brädor om jag bygger något, växter om vi planterar i trädgården eller åkgräsklipparen till service.
Tror att gruppen "villaägare" har ungefär samma behov och känner igen sig i min beskrivning av dragkroksanvändande för icke-husvagnssemesterfirare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dragkrok

Inlägg av joel80 »

Äh.. kör man husvagn har man inte så bråttom.. Då får man köra mellan Campingar på typ 20 mil.. och så får man ladda på campingplatsen, den tid det behövs.. innan man tar sig vidare till nästa camping. ;)

Men kroken skulle nog användas betydligt mer till att dra släp än husvagn.. Även om jag tycker det är lockande att köra en husvagnsemester med en Tesla bara för själva grejen.. Att koppla loss en husvagn tar mig för övrigt max 30 sekunder.. så det skulle ju gå att ladda på SC också. (Koppla på den kanske tar 45 sek.. inte mer, speciellt inte med backkameran!)
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Dragkrok

Inlägg av bladh »

Visst är det en nackdel att det inte finns dragkrok att tillgå. Jag har också haft dragkrok på mina bilar. Just för att kunna köra till tippen (även om jag inte slänger tvättmaskinen en gång i månaden :lol:), hämta virke, hjälpa till med flyttar, snäppa på cykelställ osv.
Nä, det tar inte så lång stund att koppla av och på släp/husvagn. Men jag ser ändå ett visst extra moment i att leta upp parkeringsplats till vagnen innan laddning. Inte som på en fossil-mack där man kan ha vagnen på när man tankar utan större konstigheter. Tänk kaoset på högsäsongen om alla som drar husvagn skulle koppla loss den innan de kör fram och tankar.

Vill inte behöva starta upp fossil-bilen om några år när ungarna flyttar utsocknes (>200 km) för att plugga och man ska köra flyttlass. ;)
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dragkrok

Inlägg av Herr X »

bladh skrev:
Visst är det en nackdel att det inte finns dragkrok att tillgå. Jag har också haft dragkrok på mina bilar. Just för att kunna köra till tippen (även om jag inte slänger tvättmaskinen en gång i månaden :lol:)
Okej, ett tiotal gånger var nog en överdrift - i genomsnitt handlar det nog snarare om 3-4. Och det går ju att hyra en fossileldare för dessa tillfällen.. :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Dragkrok

Inlägg av chpaulin »

Har aldrig känt behovet av dragkrok. Har det på nuvarande men det var ren tillfällighet (kom med i nått paket). Skall jag flytta hyr jag hellre en lätt lastbil som man får in mer i och inte är begränsad till 80km/h. Kör visserligen inte med grenar å sånt till tippen då jag bor i lägenhet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Dragkrok

Inlägg av bladh »

Herr X skrev:
bladh skrev:
Visst är det en nackdel att det inte finns dragkrok att tillgå. Jag har också haft dragkrok på mina bilar. Just för att kunna köra till tippen (även om jag inte slänger tvättmaskinen en gång i månaden :lol:)
Okej, ett tiotal gånger var nog en överdrift - i genomsnitt handlar det nog snarare om 3-4. Och det går ju att hyra en fossileldare för dessa tillfällen.. :)
Jo, det är säkert olika. Vissa somrar har jag varit på brädgården med släp och hämtat material och virke 2-3 gånger per vecka. Så det smidigaste är ju om man har krok och slipper hyra. Än så länge har vi fossilaren med dragkrok kvar i familjen. (Frugan använder den, hon har inte "vågat" prova Teslan än. När hon väl gör det får jag väl köra fossilt igen. :lol: ). När dagen kommer att byta ut den så kommer vi att behöva ett alternativ med dragkrok.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Dragkrok

Inlägg av Stefan T »

910 kg är ingen slump eller beräkning det är 2000 lbs
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Skriv svar