Juicebox ger konstant 6A
Moderator: Redaktion
Juicebox ger konstant 6A
Har en juicebox som är inställd på att endast ladda på natten. Men min SR+ drar 3x6A och laddar direkt när den kopplas in och senare när laddtiden infaller så går den igång på 3x16A. Har en Kia eNiro också och den laddar snällt bara under inställd tid. Tänkte om det kan vara nått fel eller om alla gör så och jag får kombinera med scheduled departure för att slippa ladda under högbelasningstid? Ska skicka en fråga till laddboxtillverkaren också, men jag gissar att nån annan här har samma kombination av bil/laddare som jag.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Väntar på en Vit M3 SR+ beställd 2019-10-04
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Juicebox ger konstant 6A
Menar du att den först börjar att ladda en stund och sedan stänger av tills det är dags och då börjar ladda igen?
"...och senare när laddtiden infaller så går den igång på 3x16A"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Du ska inte kombinera juciebox laddfunktion med att ställa in planerad avresa i bilen.
Välj en av dem förslagsvis den i bilen, i Juicebox kan du ju ställa in flera olika bilar, så vill du ha ett schema på din eNiro gör en profil för den bilen och en till din Tesla.
Men när du kopplar in Teslan så låt bilen göra jobbet och boxen bara stå på "laddning".
Ställer du in planerad resa i Teslan kommer den ladda under natten när elen är som billigast automatiskt och då man ofta inte använder speciellt många andra förbrukare.
Bilen drar alltid lite när du kopplar in den för att kolla att allt funkar men det upphör ganska snabbt.
Välj en av dem förslagsvis den i bilen, i Juicebox kan du ju ställa in flera olika bilar, så vill du ha ett schema på din eNiro gör en profil för den bilen och en till din Tesla.
Men när du kopplar in Teslan så låt bilen göra jobbet och boxen bara stå på "laddning".
Ställer du in planerad resa i Teslan kommer den ladda under natten när elen är som billigast automatiskt och då man ofta inte använder speciellt många andra förbrukare.
Bilen drar alltid lite när du kopplar in den för att kolla att allt funkar men det upphör ganska snabbt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- elbilist
Vill påpeka att sänkt elpris på natten enbart gäller de med timdebitering, alla andra betalar samma pris dygnet om.LasseTM skrev:Du ska inte kombinera juciebox laddfunktion med att ställa in planerad avresa i bilen.
Har man solceller är det billigast att ladda vid produktion (alltid på dagtid)
Nej, den fortsätter ladda på 6A (4kw)tills den är klar eller att boxens tillåter full laddning på natten.Bjelke skrev:Menar du att den först börjar att ladda en stund och sedan stänger av tills det är dags och då börjar ladda igen?
Jo men har du begränsat tiden i boxen eller i bilen eller har du gjort inställningar i båda?PhaZerSE skrev:Nej, den fortsätter ladda på 6A (4kw)tills den är klar eller att boxens tillåter full laddning på natten.Bjelke skrev:Menar du att den först börjar att ladda en stund och sedan stänger av tills det är dags och då börjar ladda igen?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tyvärr så slutar den inte ladda den fortsätter på sina 3x6A tills jag kopplar ur eller att time of use i boxen inträffar och börjar då ladda med 3x16A. Tänkte att den kanske skulle sluta ladda hela tiden om man slog på planerad avresa, men har inte testat det än.LasseTM skrev:Du ska inte kombinera juciebox laddfunktion med att ställa in planerad avresa i bilen.
eNiron som har en egen box av samma fabrikat beter sig ju inte på detta sätt. Så jag antog att boxen hindrar laddning om den är utanför TOU.
Men jag har skickat en fråga till enelx så vi får se vad som säger om beteendet.
Bara boxen, inte testat i bilen än. Ska testa ikväll. Hade planerat att med Homey öka laddningsgränsen och slå på värmen på mprgonen lite mer granulärt än vad planerad avresa klarar av. Men jag kanske får köra på planerad avresa om det hindrar bilen från att ladda konstant på 6A.LasseTM skrev:Jo men har du begränsat tiden i boxen eller i bilen eller har du gjort inställningar i båda?PhaZerSE skrev:Nej, den fortsätter ladda på 6A (4kw)tills den är klar eller att boxens tillåter full laddning på natten.Bjelke skrev:Menar du att den först börjar att ladda en stund och sedan stänger av tills det är dags och då börjar ladda igen?
Japp, har timdebitering.heldiggrisen skrev:Vill påpeka att sänkt elpris på natten enbart gäller de med timdebitering, alla andra betalar samma pris dygnet om.LasseTM skrev:Du ska inte kombinera juciebox laddfunktion med att ställa in planerad avresa i bilen.
Har man solceller är det billigast att ladda vid produktion (alltid på dagtid)
Då har jag även testat att använda planerad avresa i bilen. Då upphör bilen att ladda konstant och startar istället under natten. Min förhoppning var att jag kunde använda homey för att dra igång laddning och värmning mer granulärt, baserat på kalender bokningar bland annat. Jag behöver inte stänga av begränsningen i boxen så länge den tillåter laddning under tiden bilen vill ladda. Men det gör ju att om jag vill spontanladda nån gång med mer kräm än 3x6A så måste jag både i bilen starta laddning och i laddboxen tillåta laddning. Får se om det går att få till nått API anrop till boxen från homey för den har ju trots allt stöd för Google Home, så API lär ju finnas.
Tack för hjälpen.
PS.
Boxarna jag har är Enelx Juicebox Pro 32 och jag kan meddela att lastbalanseringen mellan 2 eller flera boxar funkar utmärkt om nån undrar.
Tack för hjälpen.
PS.
Boxarna jag har är Enelx Juicebox Pro 32 och jag kan meddela att lastbalanseringen mellan 2 eller flera boxar funkar utmärkt om nån undrar.
Fick svar med förklaring och temorära lösningar från Enelx.
Thank you for your inquiry.
Tesla Model 3's do not currently comply with the J1772 charging port standard. While this issue is expected to be fixed by Tesla, we do not yet have an estimated time frame as to when this will occur.
What does this mean for you? When you are using your JuiceNet Time-of-Use (TOU) settings or participating in a Smart Charging Event, the Model 3 may not commence charging when expected. This means that it may not “wake up”, despite your JuiceBox permitting power to flow to your EV.
[For smart charging events, we handle this issue by not pausing your charging entirely, but rather by reducing the charging rate to approximately 2 kW until the smart charging event is completed.]
We ask that you use the Tesla app timer in order to allow your charging to begin at your desired TOU times, thus please deactivate your JuiceNet Timer.
OR
Change your vehicle type to Model S or X and adjust the battery size in the profile to match your car. This will stop it from trickle charging outside of your Time Of Use period and hopefully the car will awaken to charge when the wallbox send the signal to begin charging.
OR
If you have Sentry Mode activated it will keep the car "awake" and solve the sleeping problem. In this case, we recommend to change the vehicle type in your app to a Model S or X or Custom with the same battery size as your Model 3 to avoid the low speed charging outside of your time of use schedule. Please note that when State of Charge (SoC) is below 20% that the Sentry Mode May not work.
Thank you for your inquiry.
Tesla Model 3's do not currently comply with the J1772 charging port standard. While this issue is expected to be fixed by Tesla, we do not yet have an estimated time frame as to when this will occur.
What does this mean for you? When you are using your JuiceNet Time-of-Use (TOU) settings or participating in a Smart Charging Event, the Model 3 may not commence charging when expected. This means that it may not “wake up”, despite your JuiceBox permitting power to flow to your EV.
[For smart charging events, we handle this issue by not pausing your charging entirely, but rather by reducing the charging rate to approximately 2 kW until the smart charging event is completed.]
We ask that you use the Tesla app timer in order to allow your charging to begin at your desired TOU times, thus please deactivate your JuiceNet Timer.
OR
Change your vehicle type to Model S or X and adjust the battery size in the profile to match your car. This will stop it from trickle charging outside of your Time Of Use period and hopefully the car will awaken to charge when the wallbox send the signal to begin charging.
OR
If you have Sentry Mode activated it will keep the car "awake" and solve the sleeping problem. In this case, we recommend to change the vehicle type in your app to a Model S or X or Custom with the same battery size as your Model 3 to avoid the low speed charging outside of your time of use schedule. Please note that when State of Charge (SoC) is below 20% that the Sentry Mode May not work.
Fast att en europasåld Model 3 någonsin skulle stödja J1772 verkar otroligt, då det är typ 1...
Jag gissar att du har en europasåld Model 3 med typ 2.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, det tänkte jag ju inte på. Jag gissar att samma gäller gör typ2, men jag skickar frågan till enelx så får vi se vad dom säger.bylund skrev:Fast att en europasåld Model 3 någonsin skulle stödja J1772 verkar otroligt, då det är typ 1...
Svaret från enelx var att det är pricis samma problem med typ 2 varianten.