Diverse problem med ny M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

ulj
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mar 2020 18:29

Diverse problem med ny M3

Inlägg av ulj »

Hej,
Jag är en helt ny Teslaägare, hämtade ut bilen i slutet på december och har hittills haft en bedrövlig upplevelse.

1) Jag upplevde först enormt vindbrus på höger sida. Åkte med en kompis Tesla som inte alls hade något liknande - lämnade in (efter att ha fått en servicetid flera veckor efteråt) och de åtgärdade. Det är mycket bättre, men inte perfekt. (Det är helt tyst på förarsidan så det är inte att jag är överkänslig.)
2) Backkameran har fukt i sig vilket gör att bilden ofta är helt kass.
3) Får många varningar om att övriga sensorer är igensatta eller bländade. Kanske fukt även där?
4) Det" knakar till" jättehögt då och då från bakhjulen när jag i låg hastighet svänger mycket eller kör över små gupp. (Det är inte att stänkskydden går i marken för sådana har jag bara fram och det låter mycket mer än när det sker.)
5) Ett framdäck verkar läcka luft.

Jag har så att säga "samlat på mig" detta, och har tänkt boka ett servicebesök för att fixa allt - men nu har plötsligt dessutom laddningen börjat krångla, både hemma (har installerad "Teslaladdare") och på jobbet (publik laddare.) Jag får att "laddningen avbryts", och röd signal vid laddporten. Det här gör det ju oerhört vanskligt att använda bilen alls.

Mina frågor till er vana Teslaägare är följande:

- Jag förutsätter att jag måste haft extrem otur med min bil, för det här kan man väl knappast förvänta sig då man köper en Tesla, eller? Tror ni för övrigt att allt det här kommer att lösa sig med ett ordentligt verkstadsbesök hos Tesla, eller bör jag räkna med fortsatta problem utifrån att min bil helt enkelt kan vara ett "måndagsexemplar"?

- Hur gör man bäst för att få kontakt med lämplig person på Tesla i sådana här frågor? Det kan ju verka vara en löjlig fråga, men det hänvisas ju överallt till att boka service i appen. Men då är ju första tiden många veckor framåt, och jag skulle ju behöva få i alla fall laddningsproblemet fixat mer eller mindre direkt. Dessutom skulle jag vilja prata om "helheten" med någon.

Mvh
Ulf
boaormen
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 maj 2019 22:14

Re: Diverse problem med ny M3

Inlägg av boaormen »

Öppna ett ärende i appen angående laddning och be dom fixa en tid åt dig omgående, alternativt åk in till närmaste service center utan att boka. Känns som ett problem som dom borde lägga lite prioritet på.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Diverse problem med ny M3

Inlägg av taliz »

1) vad gjorde dom för åtgärd? Om det blev bättre men "inte bra" så borde det ju gå att åtminstone få reda på vilken komponent det gäller.
2) är vägen fuktig blir backkameran smutsig mer eller mindre direkt. Man får rengöra ofta vid dåligt väder. Men är där fukt i den som inte går bort så måste den förstås bytas.
3) samma som ovan. Är det fuktigt, regnigt, bilen är lite smutsig etc så kommer dessa varningar. Inget att bry sig om normalt, AP brukar funka ändå.
4) låter suspekt, ingen aning vad det kan vara.
5) var det så från början? Tyvärr är nog just däck väldigt svårt att få hjälp med. Även om de sliter snett(dvs bevisligen felinställd hjulupphängning) får man oftast själv stå för nytt däck.

Laddningen borde dom kunna felsöka ganska lätt. Har du tittat på laddporten hur den ser ut? Inget uppenbart fel på nått stift eller liknande? Eller smuts som gör att kabeln inte går ända in?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Diverse problem med ny M3

Inlägg av Elix747 »

Hej
Låter som du har haft extra otur.
1.Fick mina högerdörrar justerade av SC för vindbrus. Rutan höll inte tätt mot listen. Blev bättre avseende ljud.
2.Bilden på backkameran är oftast superfin, förutom ibland om jag kört i regn, då blir den lite suddig av fukten på utsidan. Blir bra när den torkar eller om jag torkar av den.
3. Sensorerna på sidan blir ofta bländade av solen eller blöta så att bilen klagar. Är vanligt.
4. Inget knak i min bil. Inte hört om detta problem.
5. Däck skall ju inte tappa tryck. Kan även vara fälgen.
Hoppas du får det fixat. För laddning kanske det är värt att ringa på servicenummer.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar