Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bil?

Inlägg av OlleBack »

Hej världens bästa forum!
Har idag en Model S från 2017 som gått ~3000 mil och som jag har betalat med privatlån från DnB från när dom hade 0.25 ränta (är idag dock uppe i nånstanns runt 0.5-1 om jag minnst rätt).

Lånet löper ut i November när jag haft bilen i 3 år. Jag har ett garanterat restvärde på 580k som tesla kan köpa tillbaka bilen för (säger dom, även om jag inte minns nått av det när jag tecknade finansieringen).

Lånet kvar kommer då ligga på ganska exakt 400k.

Vad ska man göra?

Har lite olika alternativ som jag förstår.
Antingen:

1) Löser lånet som är kvar och så äger jag bilen utan lån. Fördel: Skönt utan lån? Nackdel: Räntan är ändå så låg så jag sitter hellre kvar med den bufferten i kontanter samt att jag måste börja betala helförsäkring.
2) Förlänger lånet antingen via DnB (vet nån om dom brukar vilja göra det?) eller på huslån eller dylikt. Fördel: Får ha kvar kontantbufferten. Nackdel: Kommer kanske hamna över amorteringskrav på huset och antagligen få högre ränta än jag har idag (plus helförsäkring då här med).
2) Säljer bilen antingen till tesla eller nån annanstanns och byter till en ny bil, t.ex. Model Y. Fördel: Jag får en ny bil med längre räckvidd, jag slipper helförsäkring etc. Nackdel. Kostar ju såklart en massa men beroende på vilket ränta jag skulle få här jämfört med i förslag 2 så kanske inte överdrivet mycket mer per månad?

För att få samma lånebelopp på en Model Y long range skulle jag behöva lägga in ungefär 300k (totalpris på 700).
Alltså: Säljer jag bilen för 600 så får jag 200 kvar efter ha löst lånet på 400 så då skulle jag behöva lägga in 100k nya kontanter för att få samma 400 i lån som jag har idag på min Model S. Är det "smart"?

Ett annat bubblaralternativ är att jag startade ett nytt bolag tillsammans med ett gäng i höstas men inte riktigt vet vad det ger mig för möjligheter. Problemet är att vi inte har några intäkter förrutom pengar från investerare (Jag äger ca 25% av bolaget). Min kompis föreslår att jag skulle ta en "förmånsbil" då det inte kostar något för bolaget utan bara dras från min bruttolön och skulle göra kostnaden för en model y nånstanns i trakten 5-6k per månad i 3 år inklusive typ allt. Tycker såklart det låter som en sjukt bra deal men finns det inte några hakar förrutom sänkt pension etc? Tar bolaget några risker? Hur svårt är det få övriga ägare med på det om dom inte behöver en bil? =D

Har jag glömt något ännu bättre alternativ?

Tacksam för all hjälp jag kan få, är komplett business-rookie :(

/Olle
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av JoeMad »

Hej Olle,

Hur du ska lägga upp byte av bil är nog mycket en fråga om tycke och smak och svårt att räkna på om man inte har alla förutsättningar.
Jag tänkte bara slänga in en lite kommentar om förmånsbilen ni funderar på.

Att en förmånsbil inte skulle kosta något för företaget och du samtidig får en kostnad på bara 5-6 Tkr per månad låter lite konstigt enligt mig.
Bara förmånsvärdet ligger väl där någonstans?

Här är min beräkning på kostnaden för en Tesla som jag tänkte ta ut i höst.
Den är lite förenklad och vissa siffror är uppskattade, men är till för att du ska få en bättre bild av kostnaderna.

Förutsättningar:
Operationell leasing
Nettolöneavdrag

Tesla model 3 LR
1500 mil/år
36 mån

Företagets kostnader per månad
Leasing 6676:- (inkl. halv moms)
Vinterdäck 350:-Vinterdäck med fälg
Ett byte sommardäck 220:-
Milersättning 790:-
Övrigt (Skatt, spolarvätska, tvätt etc.) 500:-

Totalt företaget: 8536:-

Mina kostnader per månad
Förmånsvärde (nettoavdrag) 4285:-
Milersättning -790:-
Egen el 200:-

Totalt privat: 3695:-


Jag tycker att du ska tala med revisor eller någon bokföringskunnig innan ni tar beslut.

Personligen skulle jag inte tycka att förmånsbil för endast en delägare är okej.
I annat fall tycker jag att förmånsbil är det bästa alternativet för alla som kan välja det

Lycka till!
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av thnis »

JoeMad skrev:
Hej Olle,

Hur du ska lägga upp byte av bil är nog mycket en fråga om tycke och smak och svårt att räkna på om man inte har alla förutsättningar.
Jag tänkte bara slänga in en lite kommentar om förmånsbilen ni funderar på.

Att en förmånsbil inte skulle kosta något för företaget och du samtidig får en kostnad på bara 5-6 Tkr per månad låter lite konstigt enligt mig.
Bara förmånsvärdet ligger väl där någonstans?

Här är min beräkning på kostnaden för en Tesla som jag tänkte ta ut i höst.
Den är lite förenklad och vissa siffror är uppskattade, men är till för att du ska få en bättre bild av kostnaderna.

Förutsättningar:
Operationell leasing
Nettolöneavdrag

Tesla model 3 LR
1500 mil/år
36 mån

Företagets kostnader per månad
Leasing 6676:- (inkl. halv moms)
Vinterdäck 350:-Vinterdäck med fälg
Ett byte sommardäck 220:-
Milersättning 790:-
Övrigt (Skatt, spolarvätska, tvätt etc.) 500:-

Totalt företaget: 8536:-

Mina kostnader per månad
Förmånsvärde (nettoavdrag) 4285:-
Milersättning -790:-
Egen el 200:-

Totalt privat: 3695:-


Jag tycker att du ska tala med revisor eller någon bokföringskunnig innan ni tar beslut.

Personligen skulle jag inte tycka att förmånsbil för endast en delägare är okej.
I annat fall tycker jag att förmånsbil är det bästa alternativet för alla som kan välja det

Lycka till!
Glöm heller inte att det är vanligt med en första förhöjd hyra. Vanligt att den är 20% av bilens pris. Så leasar man bilen på t ex 36 månader så ska den förhöjda hyran skrivas av under 36 månader. Det är också en kostnad för företaget och belastar företagets resultat. Lätt att glömma bort det. Tyvärr många som gör glädjekalkyler för att motivera att ha en Tesla :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av OlleBack »

thnis skrev:
JoeMad skrev:
Hej Olle,

Hur du ska lägga upp byte av bil är nog mycket en fråga om tycke och smak och svårt att räkna på om man inte har alla förutsättningar.
Jag tänkte bara slänga in en lite kommentar om förmånsbilen ni funderar på.

Att en förmånsbil inte skulle kosta något för företaget och du samtidig får en kostnad på bara 5-6 Tkr per månad låter lite konstigt enligt mig.
Bara förmånsvärdet ligger väl där någonstans?

Här är min beräkning på kostnaden för en Tesla som jag tänkte ta ut i höst.
Den är lite förenklad och vissa siffror är uppskattade, men är till för att du ska få en bättre bild av kostnaderna.

Förutsättningar:
Operationell leasing
Nettolöneavdrag

Tesla model 3 LR
1500 mil/år
36 mån

Företagets kostnader per månad
Leasing 6676:- (inkl. halv moms)
Vinterdäck 350:-Vinterdäck med fälg
Ett byte sommardäck 220:-
Milersättning 790:-
Övrigt (Skatt, spolarvätska, tvätt etc.) 500:-

Totalt företaget: 8536:-

Mina kostnader per månad
Förmånsvärde (nettoavdrag) 4285:-
Milersättning -790:-
Egen el 200:-

Totalt privat: 3695:-


Jag tycker att du ska tala med revisor eller någon bokföringskunnig innan ni tar beslut.

Personligen skulle jag inte tycka att förmånsbil för endast en delägare är okej.
I annat fall tycker jag att förmånsbil är det bästa alternativet för alla som kan välja det

Lycka till!
Glöm heller inte att det är vanligt med en första förhöjd hyra. Vanligt att den är 20% av bilens pris. Så leasar man bilen på t ex 36 månader så ska den förhöjda hyran skrivas av under 36 månader. Det är också en kostnad för företaget och belastar företagets resultat. Lätt att glömma bort det. Tyvärr många som gör glädjekalkyler för att motivera att ha en Tesla :)
Haha, alltid! :D
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av OlleBack »

JoeMad skrev:
Hej Olle,

Hur du ska lägga upp byte av bil är nog mycket en fråga om tycke och smak och svårt att räkna på om man inte har alla förutsättningar.
Jag tänkte bara slänga in en lite kommentar om förmånsbilen ni funderar på.

Att en förmånsbil inte skulle kosta något för företaget och du samtidig får en kostnad på bara 5-6 Tkr per månad låter lite konstigt enligt mig.
Bara förmånsvärdet ligger väl där någonstans?

Här är min beräkning på kostnaden för en Tesla som jag tänkte ta ut i höst.
Den är lite förenklad och vissa siffror är uppskattade, men är till för att du ska få en bättre bild av kostnaderna.

Förutsättningar:
Operationell leasing
Nettolöneavdrag

Tesla model 3 LR
1500 mil/år
36 mån

Företagets kostnader per månad
Leasing 6676:- (inkl. halv moms)
Vinterdäck 350:-Vinterdäck med fälg
Ett byte sommardäck 220:-
Milersättning 790:-
Övrigt (Skatt, spolarvätska, tvätt etc.) 500:-

Totalt företaget: 8536:-

Mina kostnader per månad
Förmånsvärde (nettoavdrag) 4285:-
Milersättning -790:-
Egen el 200:-

Totalt privat: 3695:-


Jag tycker att du ska tala med revisor eller någon bokföringskunnig innan ni tar beslut.

Personligen skulle jag inte tycka att förmånsbil för endast en delägare är okej.
I annat fall tycker jag att förmånsbil är det bästa alternativet för alla som kan välja det

Lycka till!
Tack! Låter rimligt. Dom andra delägarna har andra bolag där dom redan har bilar så är ju inte som att dom inte skulle få det om dom hade velat men dom har helt enkelt inte behovet.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av JoeMad »

Tack! Låter rimligt. Dom andra delägarna har andra bolag där dom redan har bilar så är ju inte som att dom inte skulle få det om dom hade velat men dom har helt enkelt inte behovet.[/quote]



Nej, men mest för att undvika senare diskussioner om fördelning av kostnader.
Vet av erfarenhet att minsta lilla obalans kommer upp, förr eller senare.
Audi Q8 e-tron 55 -24
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av JoeMad »

Glöm heller inte att det är vanligt med en första förhöjd hyra. Vanligt att den är 20% av bilens pris. Så leasar man bilen på t ex 36 månader så ska den förhöjda hyran skrivas av under 36 månader. Det är också en kostnad för företaget och belastar företagets resultat. Lätt att glömma bort det. Tyvärr många som gör glädjekalkyler för att motivera att ha en Tesla :)[/quote]


I min beräkning är det faktiskt ingen första förhöjd hyra.
Ser dock att jag blandade lite med momsen. Vissa med vissa utan.
Ja ja, You get the picture! :D
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av ellerstrom »

Jag har precis pratat med DNB om att göra om mitt lån med restvärde (tog över detta från den tidigare ägaren och det löper snart ut) till ett rakt lån utan restvärde och man får tyvärr inte behålla ränterabatten. De erbjöd mig 3.25% ränta.

Det är bara att maila till 'bilkundtjanst@dnb.se' med ditt kontraktsnummer och berätta hur du eventuellt vill göra (exempelvis: förlänga lånet med 4 år och 0kr i restvärde). Då kommer de tillbaka med ett förslag som du sedan kan ta ställning till, så det förlängs/görs inte om per automatik utan du måste godkänna deras förslag. Då får du lite siffror att ta med i dina beräkningar. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Finansieringsrådgivning när finansiering löper ut. Ny bi

Inlägg av ChristerSjo »

JoeMad skrev:
Tack! Låter rimligt. Dom andra delägarna har andra bolag där dom redan har bilar så är ju inte som att dom inte skulle få det om dom hade velat men dom har helt enkelt inte behovet.


Nej, men mest för att undvika senare diskussioner om fördelning av kostnader.
Vet av erfarenhet att minsta lilla obalans kommer upp, förr eller senare.[/quote]

Det är ju inte så svårt att göra det kostnadsneutralt för företaget. Jag sätter av till en bilpott av min bruttolön mot den dras alla kostnader, även företagets socialaavgifter på förmånsvärdet. Allt adminsteras av bilreda.se som jag betalar en avgift till för att de skall sköta all adminstration. Dvs alla kostnader är i princip neutraliserade för min arbetsgivare.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar