Waze

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
YngviF
Teslaägare

Waze

Inlägg av YngviF »

Hej,

Finns det några planer på att inkludera Waze i M3? Bästa GPS:en med flest userinputs...

Vore ju kanon om man kunde se aktuell förbrukning också... och inte bara snitt i olika mått.
Tesla Model 3 LR Vit (Svart/19 tum/Drag)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Waze

Inlägg av Legato »

YngviF skrev:
Hej,

Finns det några planer på att inkludera Waze i M3? Bästa GPS:en med flest userinputs...

Vore ju kanon om man kunde se aktuell förbrukning också... och inte bara snitt i olika mått.
Akuell förbrukning ser du i energigrafen om du ändrar från genomsnitt över ett visst antal kilometer till "instant".

Waze tror jag inte kommer ske. Tycker inte längre den tillför så mycket heller. Använde den förr, men nu tycker jag Teslans funkar bra med Google Maps data om köer osv.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Waze var fenomenal för några år sedan, men efter google köpte dem har det varit bara neråt. Det mest irriterande är att den inte längre verkar ta hänsyn till data för hela vägen i de alternativa rutterna. Den föreslår tre olika rutter, säg 25, 31 och 39 minuter, men någon minut efter man valt den snabbaste så uppdaterar den ETAn så att den blir mer verklig säg, +15 minuter. Begär man upp alternativa rutter så är det tillbaka till ruta noll igen, trafikstockningarna är bortglömda, så den rapporterar glatt 24,30 och 38 minuter. Väljer man nu 30minutersrutten så upprepas historien, efter någon minut får man den nya beräknade tiden, unt so weiter.

Omruttningen under färd tror jag fortfarande fungerar, men i Stockholm är det mer eller mindre kö på alla rutter under rusningstid, och man vill veta hur mycket kö det är redan innan ruttvalet!

Har använt waze sedan 2010 om jag inte minns fel, men nuförtiden är det hugget som stucket om jag använder google maps eller waze.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
YngviF
Teslaägare

Inlägg av YngviF »

Hej igen,

Kan ju hålla med om det ni säger om Waze, men den är ju fortfarande överlägsen för varningar om faror, poliser osv...

Jag framstår nog som korkad nu, men jag hittar inget som heter "Instant" i min graf... gäller ju som sagt Model 3
Tesla Model 3 LR Vit (Svart/19 tum/Drag)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

YngviF skrev:
Hej igen,

Kan ju hålla med om det ni säger om Waze, men den är ju fortfarande överlägsen för varningar om faror, poliser osv...

Jag framstår nog som korkad nu, men jag hittar inget som heter "Instant" i min graf... gäller ju som sagt Model 3
Tror det heter "momentant" i engergigrafen.

EDIT: Om du har svenska som språk.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

YngviF skrev:
Håller med, om bilen ändå kunde få ut varningarna ljudmässigt som ex sms från mobilen.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Skriv svar