Kommer jag behöva spacers till mina nya hjul?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pardegerman
Teslaägare

Inlägg av pardegerman »

Halloj,
Jag passade på att beställa nya fälgar eftersom sommardäcken gick i graven i höstas och jag ändå var igång. Efter sjukt mycket velande föll valet på Corspeed Deville i silver med en röd accentrand.

Bild

Blir nog snyggt till min bil med mattsvart och kolfiber blackoutkit. Men eftersom jag gick upp i dimension funderar jag nu på om jag kommer behöva spacers för att få på hjulen.

Mina dimensioner är;
Fram: 9x21 ET 35 med 245/35-21
Bak: 10.5x21 ET 40 med 295/30-21

Original har jag original staggered turbinfälgar med dimensionerna 8.5x21 ET 40 245/35-21 fram, och 9x21 ET 40 265/35-21 bak.

Någon som har erfarenhet av liknande dimensioner och kan hjälpa till med råd här?
Bilen är en Model S 90D 2016 facelift.
Model S 90 D -16, Vit, Blackout, AP2
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Re: Kommer jag behöva spacers till mina nya hjul?

Inlägg av Elof »

[quote="pardegerman"]

Mina dimensioner är;
Fram: 9x21 ET 35 med 245/35-21
Bak: 10.5x21 ET 40 med 295/30-21

Original har jag original staggered turbinfälgar med dimensionerna 8.5x21 ET 40 245/35-21 fram, och 9x21 ET 40 265/35-21 bak.

[/
Om jag minns rätt:

ET anger hur långt innanför anläggningsytan mellan fälg/bromsskiva mittlinjen på fälgen (sett framifrån eller bakifrån) ligger.

Fram är ET på nya fälgarna 5 mm mindre och fälgen är 12,7 mm bredare, så den kommer att sticka ut 11,35 mm längre.

Bak är ET samma som förr men fälgen är 38,1 mm bredare, så den kommer att sticka ut 19,05 mm mer.

Spacers är då alltså inte vad du behöver. Förhoppningsvis får hjulen plats innanför skärmarna, annars går de nog att valsa ut något, vilket en välutrustad gummiverkstad borde kunna hjälpa dig med.

Snygga fälgar! Jag hoppas det ordnar sig.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är väl plast där bak(och fram), nog svårt att valsa ut?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Är väl plast där bak(och fram), nog svårt att valsa ut?
Ja, det kan ju bli lurigt isåfall. Men det kanske finns plats nog utan ingrepp.
Användarvisningsbild
pardegerman
Teslaägare

Inlägg av pardegerman »

Elof, du har helt rätt, men jag är primärt orolig för att hjulets insida kommer i kontakt med komponenter i hjulupphängningen. Skärmkanter och så ska fungera (har sett många exempel med både utflyttade originalhjul och bredare hjul som fungerar).
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

För att få samma positionering som standard skulle du behöva 1mm spacer fram, obefintlig skillnad bör funka
Bak är det lite värre här behöver du 19mm spacer för att inner sidan av fälgen ska hamna där den gamla var.
Här är det kanske optimalt att fördela om utrymme finns och köra 10mm spacer svårt att säga utan du får provmontera och fixa spacers där bak sen
( hoppas jag räknat rätt nu)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kolla på nån av alla sajter som erbjuder uträkning av sånt här. :) T ex:

https://www.willtheyfit.com/

Fram:
Compared to your existing wheel, this new wheel will have an inner rim which is 1.4mm closer to the suspension strut. The outer rim will poke out 11.4mm more than before.

Bak:
Compared to your existing wheel, this new wheel will have an inner rim which is 19.1mm closer to the suspension strut. The outer rim will poke out 19.1mm more than before.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:

Fram:
Compared to your existing wheel, this new wheel will have an inner rim which is 1.4mm closer to the suspension strut. The outer rim will poke out 11.4mm more than before.

Bak:
Compared to your existing wheel, this new wheel will have an inner rim which is 19.1mm closer to the suspension strut. The outer rim will poke out 19.1mm more than before.
Hah
Räknade ändå inte så galet :)
Sjukt nöjd med mig själv :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
pardegerman
Teslaägare

Inlägg av pardegerman »

Verdi skrev:

Jo, Jag har varit där och knappat. Frågan kvarstår dock eftersom det med all säkerhet finns en del utrymme kvar bakom originalfälgen. Jag vet dock inte hur mycket, och det är rätt lurigt att mäta.
Användarvisningsbild
pardegerman
Teslaägare

Inlägg av pardegerman »

Sådär, efter att ha haft hjulen restade dök de äntligen upp idag. Det slutade med att jag satte dit 5 mm breda spacers på bakhjulen och inga alls fram. Utan spacers bak så poppade centerlocken på fälgarna av på grund av den utstickande centerbulten (som håller fast bormsskivan). Körde en kortare tur till macken nu på kvällen och upplevde inget skrap, varken fram eller bak.
Jag postar bättre bilder imorgon då jag har hunnit tvätta av bilen.
20200513_211631.jpg
20200513_211535.jpg
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Snyggt!
Skriv svar