Är det ngn som "enkelt" kan förklara hur TM3 räckvidd beräknas. Det gröna batteriet till vänster på skärmen visar max möjliga mil som går att köra. Vet inte hur detta beräknas. Har bara laddat fullt en gång och då visade batteriet drygt 49 mil och inte de 57 mil som ett fulladdat batteri skall klara.
Löpande redovisning av förbrukningen per mil verkar mest pålitlig och där kan jag se total förbrukning totalt, sedan senaste laddning och vida aktuell körning. Totalt ligger jag på drygt 2 kWh per mil.
Har också upplevt att cirka 5 - 7 km effekt av batteriet "försvinner" under ett dygn när temperaturen är under noll och bilen står i kallgarage. Har ni liknande upplevelser?
Räckvidd?
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Räckvidd?
Inte svar på din fråga, men det finns väl ingen Model 3 som har en Max räckvidd på 57 mil?
Det är väl 409, 530, 560 resp 600 km räckvidd, beroende på version.
Det är väl 409, 530, 560 resp 600 km räckvidd, beroende på version.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Hur räckvidden beräknas kan jag inte svara på.
Däremot försvinner ju lite effekt i batteriet av lite olika anledningar. Vampire Drain, dvs det som drar energi när bilen sover, sen om du har Sentry Mode på drar ju det också så klart. Varje gång du väcker bilen via appen för att kolla status på den drar det...
Sen minskar batteriets effekt lite när det blir kallt, vilket visas i form av minskad räckvidd. Dessa km får man ofta tillbaka när batteriet blir varmt och kapaciteten kan användas igen.
Så jag tror du har svaret där, i en eller flera av ovan saker.
Däremot försvinner ju lite effekt i batteriet av lite olika anledningar. Vampire Drain, dvs det som drar energi när bilen sover, sen om du har Sentry Mode på drar ju det också så klart. Varje gång du väcker bilen via appen för att kolla status på den drar det...
Sen minskar batteriets effekt lite när det blir kallt, vilket visas i form av minskad räckvidd. Dessa km får man ofta tillbaka när batteriet blir varmt och kapaciteten kan användas igen.
Så jag tror du har svaret där, i en eller flera av ovan saker.
Senast redigerad av cpt_rb, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -20, okrokad
Finns säkert 100 trådar om detta, det bilen visar är inte wltp. Ett kallt batteri ger sämre räckvidd, värm upp batteriet så får du tillbaks räckvidden. Googla om du vill läsa mer.
Personligen tycker jag det bästa är att visa batteriet i procent uppe till vänster. Så länge man inte kan lita på siffrorna så är det ingen mening med att visa dom.
Bättre som du säger att använda projected range i energimenyn.
tjohej.Flotten skrev:Är det ngn som "enkelt" kan förklara hur TM3 räckvidd beräknas. Det gröna batteriet till vänster på skärmen visar max möjliga mil som går att köra. Vet inte hur detta beräknas. Har bara laddat fullt en gång och då visade batteriet drygt 49 mil och inte de 57 mil som ett fulladdat batteri skall klara.
Löpande redovisning av förbrukningen per mil verkar mest pålitlig och där kan jag se total förbrukning totalt, sedan senaste laddning och vida aktuell körning. Totalt ligger jag på drygt 2 kWh per mil.
Har också upplevt att cirka 5 - 7 km effekt av batteriet "försvinner" under ett dygn när temperaturen är under noll och bilen står i kallgarage. Har ni liknande upplevelser?
Tesla har en algoritm som baseras på bilkonfiguration. Om du tex har 18 eller 19tum är det något olika.
Jag hade samma fundering som du I början. Och det intressanta är inte räckvidden som står beräknad. Det misstämmer ofta då man kanske kör något fortare än vad som är medel i algoritmen. Plus att man kanske gillar att gasa för att få lite roligt.
Lösningen är att gå in på effekt charten som du hittar i applikationsmenyn. Då kan du hoppa mellan bilens algoritm och hur du själv kör. Du kan sedan välja 10 28 eller 50km historik att basera beräknad räckvidd på.
Om du skulle ha för lite batteri för att ta dig till destinationen med gällande hastighet kommer bilen berätta max hastighet du får köra om batteriet ska räcka.
om du kör endast 30kmh kommer bilen tycka att batteriet räcker 700km.
Sedan ska man helst inte ladda 100% varje gång utan något mindre. Jag kör laddning till 90% och sedan ska man helst inte låta laddningen gå under 20%, så egentligen utnyttjar man bara 70% av batteriet. Men det är liksom inga problem utan man får stanna och ladda istället för att ta sig längre.
Man får bestämma om man ska lägga tiden på vägen eller i laddstationen. Man har en viss effekt och den tar dig bara så långt det räcker.
/B
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Lita på siffrorna?Runan skrev:Personligen tycker jag det bästa är att visa batteriet i procent uppe till vänster. Så länge man inte kan lita på siffrorna så är det ingen mening med att visa dom.
Bilen kan ju omöjligen veta hur du kommer att köra i framtiden. Den räknar bara på en referensförbrukning och du vet ju själv om du ligger över eller under referensvärdet.
Projected range funkar bara om du fortsätter att köra precis som du gjort innan. Har du t ex kört runt i stan ett tag och sedan kommer ut på motorvägen så visar projected range helt fel, och siffrorna uppe i hörnet vid batterisymbolen är då närmare verkligheten i jämförelse med projected range.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015