Duger Tesla att pendla med?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

Sitter här och funderar på att trycka på "Lägg Beställning" efter att ha konfigurerat "min" Model S.

Min stora fundering är om batteriet räcker för mina behov. Jag pendlar till jobb 5 dagar i veckan och har drygt 12 mil enkel resa utan möjlighet att ladda under dagen, iaf som det ser ut idag. Hela sträckan är motorväg och ca 8 mil med hastighetsbegränsning på 120 km/h, idag sätter jag farthållaren på ca 135 km/h där och resterande del av resan går i mellan 90-110 km/h.

Klarar batteriet att ta mig fram och tillbaka till jobbet kalla vinterdagar utan att jag ska tvingas stanna och ladda på vägen hem?
Någon som har erfarenhet av liknande körmönster?

ps
Som dagspendlare har man ingen lust att spendera mer tid än nödvändigt ute på vägarna. En av de stora vinsterna med elbil för mig är att jag slipper "snabbtanka" i 15 min på bensinstation 2 ggr/vecka.
ds
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Daniel »

24 mil klarar du utan problem vintertid, i de hastigheterna. Så länge du kan ladda upp till 80-90% på kvällarna inför nästa dag så är det inga som helst bekymmer. Skulle du någon gång börja bli orolig så kommer du tjäna flera mil på att sänka hastigheten från 130-110, exempelvis.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

Daniel skrev:
24 mil klarar du utan problem vintertid, i de hastigheterna. Så länge du kan ladda upp till 80-90% på kvällarna inför nästa dag så är det inga som helst bekymmer. Skulle du någon gång börja bli orolig så kommer du tjäna flera mil på att sänka hastigheten från 130-110, exempelvis.
Tack för snabbt svar!

Då en följdfråga...

Jag har konfigurerat "min" bil med 90 kWh batteri då jag kände mig lite osäker. Är detta onödigt med avseende på mitt pendlande? Det finns förstås andra aspekter på detta oxå, t.ex om man ser det som positivt eller negativt med en ny generations batterityp etc men om man endast betänker mina 24 mil/dag kanske det är onödiga pengar?
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Daniel »

Personligen hade jag inte valt 6% extra räckvidd för de pengarna, och du kommer inte behöva det för den sträckan du uppger. Men å andra sidan har jag inte det körmönstret som du beskriver heller, och ska du ut på lite omvägar vissa dagar så kan det ju vara en skön buffert att ha.

Konkret svar, i know ;)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Delta »

Borde inte vara problem. Om du kör väldigt aggressivt vintertid kan du dock tvingas ladda 100% varje dag vilket är "obra" med tanke på batteriets livslängd. Men tänk glädjen med att få klippa bensinkortet och slippa månadsräkningen på bränsle... och som bonus ingen skatt och som ytterligare ingen service om du inte vill själv.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

Delta skrev:
Borde inte vara problem. Om du kör väldigt aggressivt vintertid kan du dock tvingas ladda 100% varje dag vilket är "obra" med tanke på batteriets livslängd. Men tänk glädjen med att få klippa bensinkortet och slippa månadsräkningen på bränsle... och som bonus ingen skatt och som ytterligare ingen service om du inte vill själv.
Som sagt, mest motorväg med farthållare på 135 km/h övrig del är det lite mer trafikerat så där blir det lite långsammare och jag är för gammal för att busköra :(
Hemma står bilen i garage men om bilen står ute i -25 i tio timmar på dagen, förlorar jag inte en massa räckvidd på att bilen måste hålla batteriet tempererat?

Lite "off topic" så visst, att slippa få en bensinräkning på 5-6.000 kr varje månad lockar. Jag har gjort ganska avancerade beräkningar och jag kan säga att trots att jag inte kör en speciellt dyr bil idag så blir månadskostnaden ungefär samma.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Jwe »

Hej
Filade på ett längre svar som försvann, så under tiden har du fått goda råd som jag bara vill förstärka.
Kör 145 km liknande det du gör men större del motorväg.
Hastigheten har otroligt stor betydelse för förbrukningen, som alltid, men blir mer påtagligt med elbil.
Kör med P85+ . Den tar 50% av batteriet så som jag kör. Du har mer landsväg så du får därmed marginal tillsammans med kortare sträcka.
S85D skall vara effektivare vid högre hastigheter men har ingen personlig erfarenhet av det (än).
Jag skulle välja 90 batteriet!

Förakta dock inte vad ett vanligt uttag ger under arbetdagen, dvs ca 9 mils ytterligare kapacitet per dag!
Behöver inte vara mer avancerad laddplats än så!

Du har ju redan räknat ut att det lönar sig och jag upplever att du har en ideal pendlingssituation för att få maximal nytta och ekonomi
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

Jwe skrev:
Hej
Filade på ett längre svar som försvann, så under tiden har du fått goda råd som jag bara vill förstärka.
Kör 145 km liknande det du gör men större del motorväg.
Hastigheten har otroligt stor betydelse för förbrukningen, som alltid, men blir mer påtagligt med elbil.
Kör med P85+ . Den tar 50% av batteriet så som jag kör. Du har mer landsväg så du får därmed marginal tillsammans med kortare sträcka.
S85D skall vara effektivare vid högre hastigheter men har ingen personlig erfarenhet av det (än).
Jag skulle välja 90 batteriet!

Förakta dock inte vad ett vanligt uttag ger under arbetdagen, dvs ca 9 mils ytterligare kapacitet per dag!
Behöver inte vara mer avancerad laddplats än så!

Du har ju redan räknat ut att det lönar sig och jag upplever att du har en ideal pendlingssituation för att få maximal nytta och ekonomi
Tack för svar, lite följdfrågar så jag är säker på att jag hajar.
Kör du 145 km enkel resa eller tor?
Är det efter 145 km körning ca 50% kvar av laddningen?
Du menar att jag får större marginal (=mer kvar av laddningen) tack vare att jag ligger i ca 100 km/h i fyra mil av de tolv jag har?
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Jwe »

Ja, 145 km enkel väg då har 50% av batteriet (i bil som har körts drygt 4000 mil) förbrukats. På hemvägen kör jag betydligt lugnare av flera anledningar bl.a. trafiksituationen men där har jag inte koll då jag laddar på SC efter några mil på vägen.
Minskar man hastigheten blir det helt annan kapacitet. Kör sällan landsväg, men då har man nog en kapacitet som är i höjd med teslas angivna nominella siffror dvs ca 50 mil.
Vid resa i Kroatien körde vi på väg som tillät ca 70 km/ timme en längre sträcka och skulle man köraså hela tiden skulle det nog vara möjligt att närma sig 60 mil på en laddning.

Någon sa att räckviddsångest försvinner efter 14 dagars körande i tesla, och det är nästan inte en lögn 8-)
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av point1 »

Inga problem alls skulle säga att det fungerar med en vanlig S85 med bakhjulsdrift.

Du måste dock ladda med 3-fas på nätterna, inte från ett vanligt vägguttag.

Sent from my iPhone using Tapatalk
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av JFAH »

SOm sagts ovan, kom verkligen ihåg trefasuttaget och att du har säkring att mata det... :-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Herr X »

John skrev:
Min stora fundering är om batteriet räcker för mina behov. Jag pendlar till jobb 5 dagar i veckan och har drygt 12 mil enkel resa utan möjlighet att ladda under dagen, iaf som det ser ut idag. Hela sträckan är motorväg och ca 8 mil med hastighetsbegränsning på 120 km/h, idag sätter jag farthållaren på ca 135 km/h där och resterande del av resan går i mellan 90-110 km/h.

Klarar batteriet att ta mig fram och tillbaka till jobbet kalla vinterdagar utan att jag ska tvingas stanna och ladda på vägen hem?
Jag har hört om en Model S-ägare som brukar sätta farthållaren på 139 på 110-väg och 149 på 120-väg (för att inte bli av med körkortet vid ev. möte med konstapel), och den personen har en faktisk räckvidd på 31 mil sommartid och 28 mil vintertid på sin P85D när denna är laddad till standardladdningen 90%. Den personen berättade också för mig att man hela tiden ser på GPS:en hur mycket laddning man har när man kommer fram och att det är lätt att sänka hastigheten pyttelite om man tycker att man är lite på marginalen.

Ditt körmönster låter som en nobrainer för en Model S med 85kWh-batteri. Du skulle ha god marginal. Men tänk på att det är lätt att köra för fort, och om du slinter upp i hastigheter över 150km/h så minskar räckvidden drastiskt (sa den personen som jag hörde om).
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Herr X »

JFAH skrev:
SOm sagts ovan, kom verkligen ihåg trefasuttaget och att du har säkring att mata det... :-)
Bra poäng det där med trefasuttaget - om du bara kan ladda hemma måste du se till att du kan fylla batteriet under natten. Men som någon annan sa; om du får fixat ett vanligt uttag på jobbet så gör det väldigt mycket mer än man kan tro. Allt det där löser sig när du fått bilen. Ordna bara 3-fasuttaget hemma innan du fått bilen, hur annan laddning ska ske kommer bli uppenbart för dig när du väl fått din bil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

Trefasen känns given och jag funderade ett tag på om jag skulle säkra upp till 32A men det verkar av vad jag kan räkna ut samt det jag läst på andra trådar vara lite overkill om jag inte skaffar en andra elbil.

Dock tror jag det blir 90 kWh-batteriet, kanske inte så mkt beroende på laddångest utan mer för att jag hoppas att ny teknologi kan vara bättre i längden samt att jag kommer ligga längre från upp- samt urladdning nära rekommenderade gränser även vid extrema förhållanden. Dessutom brukar jag åka dryga 30 mil till Sälen några ggr varje vinter och då känns det bra med några extra kWh i batteriet, i synnerhet då vi inte vet var de lägger en SC i Dalarna. Hoppas på Malung!
Senast redigerad av John, redigerad totalt 1 gånger.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Lessmog »

John skrev:
Trefasen känns given och jag funderade ett tag på om jag skulle säkra upp till 32A men det verkar av vad jag kan räkna ut samt det jag läst på andra trådar vara lite overkill om jag inte skaffar en andra elbil.

Dock tror jag det blir 90 kWh-batteriet, kanske inte så mkt beroende på laddångest utan mer för att jag hoppas att ny teknologi kan vara bättre i längden samt att jag kommer ligga längre längre från upp- samt urladdning nära rekommenderade gränser även vid extrema förhållanden. Dessutom brukar jag åka dryga 30 mil till Sälen några ggr varje vinter och då känns det bra med några kWh i batteriet, i synnerhet då vi inte vet var de lägger en SC i Dalarna. Hoppas på Malung!
Off topic: Uppdaterad plats – SC Mora http://tesla.sondell.biz/?p=2219
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Herr X »

John skrev:
Trefasen känns given och jag funderade ett tag på om jag skulle säkra upp till 32A men det verkar av vad jag kan räkna ut samt det jag läst på andra trådar vara lite overkill om jag inte skaffar en andra elbil.

Dock tror jag det blir 90 kWh-batteriet, kanske inte så mkt beroende på laddångest utan mer för att jag hoppas att ny teknologi kan vara bättre i längden samt att jag kommer ligga längre längre från upp- samt urladdning nära rekommenderade gränser även vid extrema förhållanden. Dessutom brukar jag åka dryga 30 mil till Sälen några ggr varje vinter och då känns det bra med några kWh i batteriet, i synnerhet då vi inte vet var de lägger en SC i Dalarna. Hoppas på Malung!
16A trefas ger dig 11kWh per timma. Om du kommer hem från jobbet kl. 19 på kvällen och åker till jobbet kl. 07 påföljande morgon så har du nästan hunnit fylla två helt tomma elbilsbatterier. 32A trefas är tidernas overkill - till och med 16A trefas är långt mer än vad du egentligen kommer behöva.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

Herr X skrev:
John skrev:
Trefasen känns given och jag funderade ett tag på om jag skulle säkra upp till 32A men det verkar av vad jag kan räkna ut samt det jag läst på andra trådar vara lite overkill om jag inte skaffar en andra elbil.

Dock tror jag det blir 90 kWh-batteriet, kanske inte så mkt beroende på laddångest utan mer för att jag hoppas att ny teknologi kan vara bättre i längden samt att jag kommer ligga längre längre från upp- samt urladdning nära rekommenderade gränser även vid extrema förhållanden. Dessutom brukar jag åka dryga 30 mil till Sälen några ggr varje vinter och då känns det bra med några kWh i batteriet, i synnerhet då vi inte vet var de lägger en SC i Dalarna. Hoppas på Malung!
16A trefas ger dig 11kWh per timma. Om du kommer hem från jobbet kl. 19 på kvällen och åker till jobbet kl. 07 påföljande morgon så har du nästan hunnit fylla två helt tomma elbilsbatterier. 32A trefas är tidernas overkill - till och med 16A trefas är långt mer än vad du egentligen kommer behöva.
Min tanke är att jag ska kunna ladda mellan 00-06 på nätterna så jag inte behöver fundera på hur många andra saker jag ska kunna göra samtidigt hemma. Man vill ju kunna tvätta, dammsuga och laga mat på kvällarna och inte behöva ta ledigt för detta. Som du skriver bör det ändå räcka med 6 timmars laddning á 11 kWh även efter 25 körda mil en kall vinterdag.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av hybris »

Jag kör Uppsala-Stockholm varje dag. Kör ofta runt i Stockholms området. Laddar 80 eller 90% på natten. Har alltid minst 10 mil kvar nör jag kommer hem. Laddar bara hemma och nyttjar inte SC i infracity då det är onödigt och småpengar att "spara". Laddar inte på kontoret etc, inga som helst problem. Om hastigheten är skylten +/- 30 km/h är inte heller det några problem. Kör oftast på farthållaren i samma tempo som andra våde sommar och vinter.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Reddy »

Herr X skrev:
Ditt körmönster låter som en nobrainer för en Model S med 85kWh-batteri. Du skulle ha god marginal. Men tänk på att det är lätt att köra för fort, och om du slinter upp i hastigheter över 150km/h så minskar räckvidden drastiskt (sa den personen som jag hörde om).
Blir påmind om den här sketchen:

Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 mar 2014 14:18

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av BJK »

Ska du leasa bilen?
Du får ett högre förmånsvärde på 90 versionen.
70d har ett högre förmånsvärde än 85d då förmånsvärdet på 85d var satt före prisjusteringarna i våras.
90 kommer att få ett ännu högre förmånsvärde.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av hybris »

Jag laddar 00:30 på natten. Laddningen är alltid klar långt innan jag går upp på morgonen. Kör på 16 amp röd trefas och laddar på 16 amp vilket faktiskt är overkill. Kan stämgas ned toll 10-12 amp utan problem. Men inte brytt mig. Fungerar sedan mars 2014 utan problem, huvudsäkringen är 16 amp.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av danni »

BJK skrev:
Ska du leasa bilen?
Du får ett högre förmånsvärde på 90 versionen.
70d har ett högre förmånsvärde än 85d då förmånsvärdet på 85d var satt före prisjusteringarna i våras.
90 kommer att få ett ännu högre förmånsvärde.
Ja, det här är värt att tänka på om bilen ska beställas snart så att den kommer få produktionsår 2014. 85D har fortfarande ett förmånsvärde som är baserat på det mycket lägre priset som gällde vid årsskiftet. 70D har faktiskt ett högre förmånsvärde än 85D. Om 90 kommer hanteras som en egen modell eller bara som 85 + priset för tillvalet är oklart i dagsläget. Men det innebär i alla fall att som det ser ut just nu, om man tänkt beställa snart (vilket kan vara att rekommendera då priserna går upp igen på måndag enligt ryktena) så är 85D osedvanligt prisvärd att ha som förmånsbil, jämfört med de andra versionerna. Det är mycket därför jag högg på just 85D.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av Gustafsson »

John skrev:
Sitter här och funderar på att trycka på "Lägg Beställning" efter att ha konfigurerat "min" Model S.

Min stora fundering är om batteriet räcker för mina behov. Jag pendlar till jobb 5 dagar i veckan och har drygt 12 mil enkel resa utan möjlighet att ladda under dagen, iaf som det ser ut idag. Hela sträckan är motorväg och ca 8 mil med hastighetsbegränsning på 120 km/h, idag sätter jag farthållaren på ca 135 km/h där och resterande del av resan går i mellan 90-110 km/h.

Klarar batteriet att ta mig fram och tillbaka till jobbet kalla vinterdagar utan att jag ska tvingas stanna och ladda på vägen hem?
Någon som har erfarenhet av liknande körmönster?

ps
Som dagspendlare har man ingen lust att spendera mer tid än nödvändigt ute på vägarna. En av de stora vinsterna med elbil för mig är att jag slipper "snabbtanka" i 15 min på bensinstation 2 ggr/vecka.
ds
Hej
Efter laddning till 80% har min 70D en typical range på 305 Km. Det är inga problem att överträffa denna siffra med några mil heller. Dock inte kört i riktigt surväder än. Tycker 90kW verkar overkill för ditt behov. Extra sura dagar kan man ju dessutom pytsa i lite mer hemma innan man åker..
/M 70D 200 mil
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

danni skrev:
BJK skrev:
Ska du leasa bilen?
Du får ett högre förmånsvärde på 90 versionen.
70d har ett högre förmånsvärde än 85d då förmånsvärdet på 85d var satt före prisjusteringarna i våras.
90 kommer att få ett ännu högre förmånsvärde.
Ja, det här är värt att tänka på om bilen ska beställas snart så att den kommer få produktionsår 2014. 85D har fortfarande ett förmånsvärde som är baserat på det mycket lägre priset som gällde vid årsskiftet. 70D har faktiskt ett högre förmånsvärde än 85D. Om 90 kommer hanteras som en egen modell eller bara som 85 + priset för tillvalet är oklart i dagsläget. Men det innebär i alla fall att som det ser ut just nu, om man tänkt beställa snart (vilket kan vara att rekommendera då priserna går upp igen på måndag enligt ryktena) så är 85D osedvanligt prisvärd att ha som förmånsbil, jämfört med de andra versionerna. Det är mycket därför jag högg på just 85D.
Japp, det blir leasing.
Min plan är att lägga beställning den här veckan, iaf nu när jag känner mig övertygad om att det är en perfekt pendlarbil :) och precis som du skriver när priset ryktas gå upp nästa vecka.
Men hur tänker du med produktionsår 2014, du menar 2015 antar jag?
Det här med optimalt förmånsvärde är såklart en bidragande faktor vid val av bil. Tyvärr är det lite väl enkelt att lägga till diverse paket som driver upp förmånsvärdet ganska ordentligt. Om jag tänker rätt så uppskattar jag att för varje 100 kkr i tillval så stiger förmånsvärdet med 1.500 kr/månad. Det går fort när man som jag absolut vill ha fyrhjulsdrigt, nextgen stolar, autopilot, taklucka och köldpaket. Det lutar även åt Premium interiör och luftfjädring. Jag funderar på att spara in på metallic vilket då känns ganska snålt. Tycker originalfälgarna är snygga så även om turbinfälgarna är snyggare så blir det inga såna, hifi har jag oxå valt bort redan.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av G F »

Jag hade valt S85D i ditt fall (och även om jag skulle köpt ny idag) för den har ett par mil extra på motorvägen i räckvidd p.g.a. två effektiva mindre motorer (som jag tror håller längre än en stor). Plus i ditt fall bra att dra till fjälls med 4WD. :idea:
Jag har kört ett och ett halvt år utan vinterpaket med standard fjädring, hjul och tyg inredning och har inte saknat något. :D
Luftfjädring kan vara bra om man måste köra på oplogade vägar med mycket snö men frigången på standardfjädringen är ganska bra. Taklucka måste man ha för att den höjer utrymmet bak med 4cm om någon över 180cm ska sitta där. Vill man ha det några Db tystare i höga farter och är känslig för lite kallras vid många minus ska man välja helt tak.
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 4 gång.
Skriv svar