Ladda 3 fas
Moderator: Redaktion
Ladda 3 fas
Provade 3 fas laddning på golfklubben den gav bara 47 km/timma, har dubbelladdare det kan väl inte vara rätt?
Re: Ladda 3 fas
Om det var vanlig 16 A röd handske så låter det rätt. Dubbelladdare spelar roll om det är mer än 16 A och typ 2-kabel. Men då gäller det att laddboxen kan leverera också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Jag får 62 km/h hemma med 3-fas.lejon1 skrev:Provade 3 fas laddning på golfklubben den gav bara 47 km/timma, har dubbelladdare det kan väl inte vara rätt?
Fick för ett år sedan fel på en av laddar, och då gav den typ det du fick. Kanske värt att kolla upp ?
Testa gärna på någon fler 3-fas och se om det blir samma där, för att utesluta att det inte är golfklubbens uttag som inte är korrekt.
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Mellan 50-60 km/h är det normala för 3-fas med 16 amp.
Dubbelladdaren har som sagt mest nytta vid typ 2 stationer som säkrats upp. Där landar man runt 100 km/h ca.,tex Ikea. Kräver typ 2 kabeln och dubbelladdaren för max kröm tror jag.
Dubbelladdaren har som sagt mest nytta vid typ 2 stationer som säkrats upp. Där landar man runt 100 km/h ca.,tex Ikea. Kräver typ 2 kabeln och dubbelladdaren för max kröm tror jag.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Rated eller typical? Jag menade typical. Med rated blir det något mer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är det inte så att första gången man laddar på en plats går den lite långsammare till max ladd ing? Den testar och höjer. Tycker det verkar så men jag kan drömma... Någon som laddar oftare utanför hemmet utan SC kanske kan bekräfta?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Nja. Den rampar upp långsamt i början på alla laddningar och tar en fas åt gången. Efter ett par min ska man vara uppe på max. Däremot om spänningen Är låg eller om bilen upplever något annat galet, så kan den mycket väl dra ner strömmen något.hybris skrev:Är det inte så att första gången man laddar på en plats går den lite långsammare till max ladd ing? Den testar och höjer. Tycker det verkar så men jag kan drömma... Någon som laddar oftare utanför hemmet utan SC kanske kan bekräfta?
Dessutom om spänningen är låg så sjunker effekten något även om den inte skruvar ner strömmen
Noterade du ström och spänning?lejon1 skrev:Provade 3 fas laddning på golfklubben den gav bara 47 km/timma, har dubbelladdare det kan väl inte vara rätt?
Tyvärr inte. Skall kolla på ett annat ställe i morgon och dessutom min hemmagjorda adapter från 16 till 32 A
Du har dubbelladdare. För att ha nytta av dem måste du ha en Typ 2 kabel som kostar 1750 kr. Den följer inte med bilen. Dessutom måste du ha ett laddskåp som släppar fram spänning först när kabeln är ansliuten. Framför eller i skåpet ska även finnas en jordfelsbrytare som övervaker kabel och bil så att det inte är jordfel i dessa delar. Detta för att höja personsäkerheten. På tidigaa leveranser var laddströmmen begränsad till 13/26A, På min bil fick jag en grövre kabelsats monterad i bilen så att 16/32A för enkel/dubbelladdare kunde ställas in och tas ut. Utfördes gratis av Tesla SC i Kastrup. Att försöka med egentillverkade kablar är inte att rekommendera!lejon1 skrev:Tyvärr inte. Skall kolla på ett annat ställe i morgon och dessutom min hemmagjorda adapter från 16 till 32 A
Delta skrev:Du har dubbelladdare. För att ha nytta av dem måste du ha en Typ 2 kabel som kostar 1750 kr. Den följer inte med bilen. Dessutom måste du ha ett laddskåp som släppar fram spänning först när kabeln är ansliuten. Framför eller i skåpet ska även finnas en jordfelsbrytare som övervaker kabel och bil så att det inte är jordfel i dessa delar. Detta för att höja personsäkerheten. På tidigaa leveranser var laddströmmen begränsad till 13/26A, På min bil fick jag en grövre kabelsats monterad i bilen så att 16/32A för enkel/dubbelladdare kunde ställas in och tas ut. Utfördes gratis av Tesla SC i Kastrup. Att försöka med egentillverkade kablar är inte att rekommendera!lejon1 skrev:Tyvärr inte. Skall kolla på ett annat ställe i morgon och dessutom min hemmagjorda adapter från 16 till 32 A
Använder man UMC så får man ändå inte ut mer än 16A oberoende av vad du har för matning.
jag var hos en kund och lånade en "förminskningskabel" från 32A röd lite större till 16A röd när jag kopplade i bilen så ville den ladda 32A men jag sänkte till 16A föratt inte riskera min röda 16A adapter till teslakabeln . Finns de inte en adapter 32A stor röd eller iaf har funnits att beställa ?
Låter skummt.jjmaskin skrev:jag var hos en kund och lånade en "förminskningskabel" från 32A röd lite större till 16A röd när jag kopplade i bilen så ville den ladda 32A men jag sänkte till 16A föratt inte riskera min röda 16A adapter till teslakabeln . Finns de inte en adapter 32A stor röd eller iaf har funnits att beställa ?
Bilen känner inte av vad du kopplar in för egen adapter eller vad du har för säkring.
Det är UMC i detta fallet som berättar vad du kan plocka ut för ström. Den kan inte känna av vad du har för matning. Den bara gissar att det är 13 A 16 A eller 32 A (beroende på vilken adapter du pluggar in i UMC.
Kör du med typ 2 så är det laddboxen jag som berättar vad du kan plocka ut.
47 km på 16A trefas låter rätt. Iaf det jag har. Med typical range. Räknar man i typical range så funkar för mig tumregeln att km/h laddat blir samma som antal Ampere man laddar med. Men gånger tre på trefas då.
Japp det är en hyfsad tumregel. 1A är ju 230 w,
Dra ifrån lite förluster I laddare och sånt, så får du ca 1 km per timme laddning med 1 A
Dra ifrån lite förluster I laddare och sånt, så får du ca 1 km per timme laddning med 1 A
jag känner till detta. det var därför som jag fick sänka strömmen föratt inte adaptern skulle paja men det verkar ju redan vara fel på den men vid vanligt 16A uttag så säger den alltid 16A men är det någon som har 32A adapter ( röd stor) till UMC?Martinen skrev:Låter skummt.jjmaskin skrev:jag var hos en kund och lånade en "förminskningskabel" från 32A röd lite större till 16A röd när jag kopplade i bilen så ville den ladda 32A men jag sänkte till 16A föratt inte riskera min röda 16A adapter till teslakabeln . Finns de inte en adapter 32A stor röd eller iaf har funnits att beställa ?
Bilen känner inte av vad du kopplar in för egen adapter eller vad du har för säkring.
Det är UMC i detta fallet som berättar vad du kan plocka ut för ström. Den kan inte känna av vad du har för matning. Den bara gissar att det är 13 A 16 A eller 32 A (beroende på vilken adapter du pluggar in i UMC.
Är du helt säker på det?Martinen skrev:Låter skummt.jjmaskin skrev:jag var hos en kund och lånade en "förminskningskabel" från 32A röd lite större till 16A röd när jag kopplade i bilen så ville den ladda 32A men jag sänkte till 16A föratt inte riskera min röda 16A adapter till teslakabeln . Finns de inte en adapter 32A stor röd eller iaf har funnits att beställa ?
Jag behövde 16A till ett annat 3-fas uttag som var nedsäkrat till 10A. Jag lånade då tillfälligt 16A bottenplattorna och ersatte dem med 10A bottenplattor
När jag skulle ladda bilen så angav den max 10A. När jag skruvade tillbaka 16A bottenplattorna så kunde jag återigen ladda 16A från uttaget.
Installerat 13,2 kWp solceller
Jag är helt säker på att den inte kan känna av vad man har för bottenkontakt eller säkring.
En bottenkontakt består av lite metall och lite porslin. Inget annat. Det går inte att mäta ut vilken storlek den har.
Om bilen minskar strömmen automatiskt så är det av annan avdelning.
Kör jag med min schoucko så ställer den sig alltid på 13 A oberoende på vad jag har för säkring. Detta har gjort att jag löste en 10A säkring en gång när jag glömde ställa ner strömmen.
En bottenkontakt består av lite metall och lite porslin. Inget annat. Det går inte att mäta ut vilken storlek den har.
Om bilen minskar strömmen automatiskt så är det av annan avdelning.
Kör jag med min schoucko så ställer den sig alltid på 13 A oberoende på vad jag har för säkring. Detta har gjort att jag löste en 10A säkring en gång när jag glömde ställa ner strömmen.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Notera alltid spänningen. Jag bor på landet och har oftast bara 225-226V i mitt uttag vilket gerknappt 50km/h. Det beror på trafon och på avstånd i elnätet. Ibland har man över 230V och då laddar det snabbare. En golfklubb kan säkert drabbas av lite lägre spänning då dom oftast ligger lite utanför på landet.
32A -> 16A uttag borde inte vara någon fara eftersom kabel är så pass kort. Någon som vet vilken area kabeln som följer med har?
32A -> 16A uttag borde inte vara någon fara eftersom kabel är så pass kort. Någon som vet vilken area kabeln som följer med har?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Skulle tro att det är max 2.5mm2. UMC är gjord för max 16A 3 fas så det spelar inte roll vad du har för säkring till den. Du får ändå inte ut mer än 16 A. Däremot kan det ju vara bra om man inte har för stor säkring om det blir fel på UMC så är det ju bättre o bättre säkringen går än att den brinner upp.Challe76a skrev:Notera alltid spänningen. Jag bor på landet och har oftast bara 225-226V i mitt uttag vilket gerknappt 50km/h. Det beror på trafon och på avstånd i elnätet. Ibland har man över 230V och då laddar det snabbare. En golfklubb kan säkert drabbas av lite lägre spänning då dom oftast ligger lite utanför på landet.
Fast om man har dubbelladdare och hittar ett 32 uttag och man har en adapter från 32 till 16 skulle man våga använda den då med den vanliga 16a kabeln som följer med bilen? 32a har ju 4 mm2 som standard och 16 2,5mm2 men det är ju ingen lång kabel. Sitter nämligen och funderar på att fixa en 32 på jobbet...
Framtiden: Tips emottages
Såvitt jag vet är det inte fysiskt möjligt för UMC:n att dra 32A trefas, utan max 16A trefas eller 32A enfas. Den blå 32A-adaptern har bara tre pinnar, så du får inte in två ytterligare faser där.Challe76a skrev:Fast om man har dubbelladdare och hittar ett 32 uttag och man har en adapter från 32 till 16 skulle man våga använda den då med den vanliga 16a kabeln som följer med bilen? 32a har ju 4 mm2 som standard och 16 2,5mm2 men det är ju ingen lång kabel. Sitter nämligen och funderar på att fixa en 32 på jobbet...
Ser inte att det finns något sätt att testa att köra 32A trefas utan att fysiskt ändra i UMC:n - de utbytbara kontaktdonen som man monterar på UMC:n rapporterar ju till UMC:n om den ska dra 16A eller 32A. Du skulle behöva kombinera ett 16A trefaskontaktdon med chippet från ett 32A enfaskontaktdon för att ha en chans. Men det är ju stor risk att UMC:n smäller om du gör så. Och om den inte skulle smälla, skulle du verkligen våga stoppa in den i bilen?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Om du ska ha 32A så måste du ha en 32A laddbox med Typ 2 uttag eller kabel.
Att bara sätta en 32A uttag för att sen sätta en adapter till 16 och koppla UMC till denna kommer inte att funka. Då Får du bara ut 16A oberoende om du har dubbelladdare eller ej.
Att bara sätta en 32A uttag för att sen sätta en adapter till 16 och koppla UMC till denna kommer inte att funka. Då Får du bara ut 16A oberoende om du har dubbelladdare eller ej.
På 32->16 adapterkabeln behöver man ju egentligen bara 2.5 mm2 ja eftersom det är 16A max på ena kontakten och också bilen är begränsad till det. Informationen till bilen sker via olika motstånd med olika antal Ohm på som jag förstått det. Inbyggt i adaptern på UMC. På type2 skickas informationen via signaltråden i kabeln från laddaren.
32A kan man bara få in i bilen med UMC via enfas på den blåa adaptern. Bilen klarar bara 16A, men den där adaptern är byglad så den strömmen fördelas in på flera faser som jag förstått det. Med enkelladdare måste man därför göra likadant på enfas för att få 32A, annars får man normalt bara 16A på enfas med typ2.
Inga problem med adapterkablar tycker jag. Vad längden beträffar har det väl inte så stor betydelse
. Ger bara större spänningsfall med lång kabel. Rena kontakter, ordentligt ipluggade och ha koll på strömstyrkan så är det väl inget problem. På nya ställen bör man dock följa med så att det funkar tycker jag, och inte går varmt, gäller alla skarvkablar. I detta fall kan bilen inte dra mer än 16A, så det är ju minimalt problem. Bara se till att den inte används till något annat. Är man helt nollställd på el kanske det dock är lika bra att hålla sig undan skarvkablar. Därför det också på amerikanskt manér även står i instruktionsboken. Stora krafter när man laddar max över lång tid:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg387398
32A kan man bara få in i bilen med UMC via enfas på den blåa adaptern. Bilen klarar bara 16A, men den där adaptern är byglad så den strömmen fördelas in på flera faser som jag förstått det. Med enkelladdare måste man därför göra likadant på enfas för att få 32A, annars får man normalt bara 16A på enfas med typ2.
Inga problem med adapterkablar tycker jag. Vad längden beträffar har det väl inte så stor betydelse

http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg387398
Jepp. Men måste vara ett fåtal som har behov av detta hemma eller på jobbet. De flesta är nog på plats några timmar så 16A trefas funkar fint. När det är sagt är ju laddbox även på 16A det säkraste laddsättet.Martinen skrev:Om du ska ha 32A så måste du ha en 32A laddbox med Typ 2 uttag eller kabel.
Men betala för dubbelladdare, laddbox med installation hemma, och uppsäkring för att klara 32A trefas hemma utver resten i huset. En rätt dyr extra investering det... Hemma och jobb är ju röd adapter 16A trefas superbra