Långsam ombordladdare
Moderator: Redaktion
Långsam ombordladdare
Kör i dagsläget en P100D med den nyare ombordladdaren som är begränsad på 16,5kW men finner att det ej är tillräckligt.
Majoriteten utav de gångerna man ska ladda på en 50kW laddare så är den oftast upptagen och ladda AC ger inte så jättemycket att hurra över. Går ej att DC ladda två bilar samtidigt heller.
Även när man åker till lokala köpcentrat och handlar så nyttjar bilen ej laddarens maximala kapacitet vilket jag upplever som lite tråkigt med tanke på att Zoe kan göra det utan problem.
Tänkte kolla hur det ser ut för er Tesla ägare, delar ni min åsikt eller klarar ni er så som det ser ut nu?
Majoriteten utav de gångerna man ska ladda på en 50kW laddare så är den oftast upptagen och ladda AC ger inte så jättemycket att hurra över. Går ej att DC ladda två bilar samtidigt heller.
Även när man åker till lokala köpcentrat och handlar så nyttjar bilen ej laddarens maximala kapacitet vilket jag upplever som lite tråkigt med tanke på att Zoe kan göra det utan problem.
Tänkte kolla hur det ser ut för er Tesla ägare, delar ni min åsikt eller klarar ni er så som det ser ut nu?
Model X P100D
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Långsam ombordladdare
Vår X har "bara" 11 kW/16A och det är gott och väl nog för oss. Men så har vi aldrig behovet av att ladda DC på annat än Supercharger heller. Trefas är värt rätt mycket i min mening, men den gamla dubbelladdaren på 22 kW skulle jag nog personligen inte betala extra för i en Tesla, även om att kunna ladda på så pass hög ström är rejält användbart i en bil som Zoe.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Långsam ombordladdare
De flesta laddar ju hemma( men inte jag).Ronikarre skrev:Kör i dagsläget en P100D med den nyare ombordladdaren som är begränsad på 16,5kW men finner att det ej är tillräckligt.
Majoriteten utav de gångerna man ska ladda på en 50kW laddare så är den oftast upptagen och ladda AC ger inte så jättemycket att hurra över. Går ej att DC ladda två bilar samtidigt heller.
Även när man åker till lokala köpcentrat och handlar så nyttjar bilen ej laddarens maximala kapacitet vilket jag upplever som lite tråkigt med tanke på att Zoe kan göra det utan problem.
Tänkte kolla hur det ser ut för er Tesla ägare, delar ni min åsikt eller klarar ni er så som det ser ut nu?
Och när man är ute på långresa laddar man ju på SuC.
Den enda gång(nästan) jag laddar på annat ställe är på hotellet jag bor på.
Att ladda på CCS/Chademo eller typ2 på stan har jag sällan behov för.
Förut så kunde man ha en dubbelladdare på 22kW, men tror att det är få som saknar den.
Har själv en 11kW laddare, visst hade det varit kul att kunna ladda i 22kW AC om tillfälle ges, men att betala 20.000kr extra för den möjligheten skulle jag inte göra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Långsam ombordladdare
Jag har inte använt 22kW särskilt många gånger (5?) - MEN, de gångerna var det extremt uppskattat - typ i Frankrike innan superchargers var utbyggt ordentligt. Halverade plågsam väntan.
Nu när SC är mer utbyggt så lär det vara sällan man behöver det nu, men det beror ju mest på var man rör sig.
Nu när SC är mer utbyggt så lär det vara sällan man behöver det nu, men det beror ju mest på var man rör sig.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Långsam ombordladdare
Jag har under mina fyra år som Teslaägare aldrig känt mig begränsad av först 11 och sen 16,5 kW ombordladdare. Iom at superchargernätverket är så utbyggt laddar jag nästan uteslutande på dessa vid resa. Jag har slutat plugga in bilen vid mataffären och dylikt då någon annan med mindre batteri säkert behöver det mer. Laddar på 13A 3-fas => 9kW under natten och då laddar jag dagsvovet på under två timmar. Tycker det är grymt.
Första halvåret hade jag ingen egen laddmöjlighet hemma och laddade överallt jag kunde. Då hade jag varit glad över snabbare AC-laddning men även 22 hade inte varit tillräckligt då utan jag hade behövt 50kW för att besöken på affären skulle räckt. Nu åkte jag till Max en gång i veckan och toppade upp bilen med el och midjemåttet med en burgare
Så har man laddning hemma så bör det räcka fint känner jag. Och har man inte möjlighet till laddning hemma eller på jobbet är det nog i den änden man skall börja fixa om man inte är überentusiast.
Första halvåret hade jag ingen egen laddmöjlighet hemma och laddade överallt jag kunde. Då hade jag varit glad över snabbare AC-laddning men även 22 hade inte varit tillräckligt då utan jag hade behövt 50kW för att besöken på affären skulle räckt. Nu åkte jag till Max en gång i veckan och toppade upp bilen med el och midjemåttet med en burgare
Så har man laddning hemma så bör det räcka fint känner jag. Och har man inte möjlighet till laddning hemma eller på jobbet är det nog i den änden man skall börja fixa om man inte är überentusiast.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Långsam ombordladdare
Vem fasen kopplar in sladden på lokala köpcentret? Bor du utan möjlighet att ladda hemma?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsam ombordladdare
Jag saknar 22kW-laddaren från första bilen, använde den ganska ofta...
Laddar varje gång jag är och tränar på Scandic här i Bollnäs och ibland även när vi är på stan
Vore klart najs med 10 mil/timme isf 8
Men även när jag laddar på kombiladdaren i Hudik när jag är där och jobbar för då brukar jag
koppla in på typ2-uttaget för att inte blocka snabbladdaren, då skulle jag ju kunna hämta bilen
snabbare liksom... Jag tänkte fortsätta så så länge det inte stör andra...
Men störst skillnad är det ju såklart när man är ute på okänd mark utan andra alternativ till laddning
och bara kan ladda på ett typ2-uttag, och då vill man ju självklart kunna ladda så fort det bara går.
Laddar varje gång jag är och tränar på Scandic här i Bollnäs och ibland även när vi är på stan
Vore klart najs med 10 mil/timme isf 8
Men även när jag laddar på kombiladdaren i Hudik när jag är där och jobbar för då brukar jag
koppla in på typ2-uttaget för att inte blocka snabbladdaren, då skulle jag ju kunna hämta bilen
snabbare liksom... Jag tänkte fortsätta så så länge det inte stör andra...
Men störst skillnad är det ju såklart när man är ute på okänd mark utan andra alternativ till laddning
och bara kan ladda på ett typ2-uttag, och då vill man ju självklart kunna ladda så fort det bara går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsam ombordladdare
De flesta förlitar sig på att kunna ladda hemma / på jobbet. Inte alltför sällan kommer man fram med bara några procent kvar i batteriet. Skulle ombordladdaren paja så kan det vara kört. Vet inte hur vanligt det är men den osäkerheten fick mig att välja dubbelladdare. Känns tryggt men också nice med 2 x 11 kW.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Långsam ombordladdare
Intressanta tankar. Jag bor ute på landet och har 8-9 mil till stan.
Ni som ej använder typ2 på offentliga platser; känns långsökt att göra ett separat stopp bara för att fylla på energi. Inte nog med tiden som spenderas på något som man skulle kunna undvikit. T.ex för mig blir det omväg att åka till SuC Bredden. Konceptet att ladda (om möjligt) vid din destination är enligt mig lysande.
22kW känns som en sweetspot för AC laddning; de går snabbt ändå.
Ni som ej använder typ2 på offentliga platser; känns långsökt att göra ett separat stopp bara för att fylla på energi. Inte nog med tiden som spenderas på något som man skulle kunna undvikit. T.ex för mig blir det omväg att åka till SuC Bredden. Konceptet att ladda (om möjligt) vid din destination är enligt mig lysande.
22kW känns som en sweetspot för AC laddning; de går snabbt ändå.
Model X P100D
Långsam ombordladdare
Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långsam ombordladdare
Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.taliz skrev:Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Model X P100D
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Långsam ombordladdare
Har hunnit äga bilar med 11-16.5-22kW ombordladdare och har klarat mig fint med 11kW, men jag måste ändå erkänna att det är rätt trevligt att ha dubbelladdare ibland. Finns många restauranger och hotell som har 22kW och då fyller man duktigt med ström under en middag exempelvis, behövs det? Nej, är det bekvämt? JA.
Re: Långsam ombordladdare
Kör du inte förbi nån SUC då?Ronikarre skrev:Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.taliz skrev:Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långsam ombordladdare
Beroende på färdriktning så blir närmaste SuC drygt 10 mil ifrån mig. Inkluderas detta till ekvationen så förstår du att räckviddsångest blir ett vardagligt problem såvida jag behöver åka med en bil som ej är fulladdad.taliz skrev:Kör du inte förbi nån SUC då?
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Vad är en rimlig prissättning på dubbelladdaren?
Model X P100D
Re: Långsam ombordladdare
Audi e-tron har den möjligheten! Gvetvis är det ett tillval, men ett av dom kryss jag skulle kryssa i om jag skulle vilja ha en. Har haft och har väldig glädje av våran 22kWh laddare, perfekt att kunna ladda hyfsat snabbt på destinationen, för att slippa snabbladda på hemvägen.taliz skrev:Kör du inte förbi nån SUC då?Ronikarre skrev:Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.taliz skrev:Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Re: Långsam ombordladdare
En tesla med 100kwh batteri använder man väl rimlightvis från 90% till 10%. Dvs du har ca 80kwh att använda dagligen. Förbrukning mellan 200 och 300wh/km så kommer du 27-40mil varje dag.
Att ladda 80kwh tar då: (lite avrundat)
3h och 40min med 22kw
4h och 50min med 16,5kw
Skillnaden mellan 22 kw och 16.5 kw att ladda från 10% till 90% är ca 1 timme och 10min.
Hur långt kör du varje dag?
Edit: Det finns en SuC på Arlanda också ifall det är närmare än bredden och Uppsala
Att ladda 80kwh tar då: (lite avrundat)
3h och 40min med 22kw
4h och 50min med 16,5kw
Skillnaden mellan 22 kw och 16.5 kw att ladda från 10% till 90% är ca 1 timme och 10min.
Hur långt kör du varje dag?
Edit: Det finns en SuC på Arlanda också ifall det är närmare än bredden och Uppsala
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Långsam ombordladdare
Var det många laddplatser som inte kunde leverera 22 kW när du hade den möjligheten?NEO skrev:Har hunnit äga bilar med 11-16.5-22kW ombordladdare och har klarat mig fint med 11kW, men jag måste ändå erkänna att det är rätt trevligt att ha dubbelladdare ibland. Finns många restauranger och hotell som har 22kW och då fyller man duktigt med ström under en middag exempelvis, behövs det? Nej, är det bekvämt? JA.
Jag upplever att det är svårt att ens få ut 11 kW på många platser.
Långsam ombordladdare
Men du skulle klara dig precis med 22kw? Det är ju ingen större skillnad. Bilarna är dessutom mkt snålare och har betydligt längre räckvidd nu än när de hade 22kw.Ronikarre skrev:Beroende på färdriktning så blir närmaste SuC drygt 10 mil ifrån mig. Inkluderas detta till ekvationen så förstår du att räckviddsångest blir ett vardagligt problem såvida jag behöver åka med en bil som ej är fulladdad.taliz skrev:Kör du inte förbi nån SUC då?
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Vad är en rimlig prissättning på dubbelladdaren?
Det är förövrigt mkt dåligt för batteriet att ladda fullt ofta.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Långsam ombordladdare
Fast det funkar väl inte? Vill minnas att étron bara ger 11kw. 22kw skall komma "sen".Sofie skrev:Audi e-tron har den möjligheten! Gvetvis är det ett tillval, men ett av dom kryss jag skulle kryssa i om jag skulle vilja ha en. Har haft och har väldig glädje av våran 22kWh laddare, perfekt att kunna ladda hyfsat snabbt på destinationen, för att slippa snabbladda på hemvägen.taliz skrev:Kör du inte förbi nån SUC då?Ronikarre skrev:Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.taliz skrev:Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Sen drar den ju dessutom 50-100% mer än en tesla, dvs även om den hade 22kw så skulle man inte komma i närheten av så långt som med 16,5kw i en tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långsam ombordladdare
Jag skulle älska dubbelladdare i min trea. 22kW laddning skulle ge typ 13mil per timme ju. Handla på ICA Maxi = 13mil, parkera på Nacka forum i 3h = fulladdad
P85D svart/svart med gratis SuC
Långsam ombordladdare
Är väl ingen som skulle tacka nej till högre hastighet, men hur många behöver det verkligen? Känns som ett riktigt edge-case.
Att man i början levererade bilar med högre AC-kapacitet var ju främst för att det saknades snabbladdare.
Nu är det ju väldigt mkt mer utbyggt och därmed finns inte behovet alls i samma grad.
Att man i början levererade bilar med högre AC-kapacitet var ju främst för att det saknades snabbladdare.
Nu är det ju väldigt mkt mer utbyggt och därmed finns inte behovet alls i samma grad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långsam ombordladdare
Med tanke på att jag kan mitt körmönster så gör jag som farbror Bjørn; Always Be Charging.
Har lärt mig detta den hårda vägen och blev tvungen att ringa bärgare.
Nu handlar diskussionen ej om mig utan jag frågar er. Intressant att man valde att plocka bort den för att generera mer $ per såld bil. Håller nämligen på att hitta en lösning för detta.
Därav vad skulle ni som behöver 22kW tänka er att betala?
Har lärt mig detta den hårda vägen och blev tvungen att ringa bärgare.
Nu handlar diskussionen ej om mig utan jag frågar er. Intressant att man valde att plocka bort den för att generera mer $ per såld bil. Håller nämligen på att hitta en lösning för detta.
Därav vad skulle ni som behöver 22kW tänka er att betala?
Model X P100D
Långsam ombordladdare
Den kostade väl extra vad minns, så man genererade nog mer $ per bil då. S var ju enda bilen man sålde och man hade många fler optioner och flera produktionslinor.
Nu är produktionen betydligt lägre och rejält förenklad, samt snabbladdare betydligt mer tillgängliga som sagt.
Nu är produktionen betydligt lägre och rejält förenklad, samt snabbladdare betydligt mer tillgängliga som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5572
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Långsam ombordladdare
När jag kollade för nästan tre år sedan gick det bra att montera dubbelladdare. Kostade 26000:- dock. Detta gäller nog bara 11 kW bilar dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Långsam ombordladdare
Ja, det är endast Model S med 11kW dvs före facelift. Det var nog inte så många som valde att betala detta för att på vissa laddstationer kunna ladda snabbare, särskilt inte i och med att snabbladdare blev mycket vanligare.Gustafsson skrev:När jag kollade för nästan tre år sedan gick det bra att montera dubbelladdare. Kostade 26000:- dock. Detta gäller nog bara 11 kW bilar dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.