Montering Wall charger
Moderator: Redaktion
Montering Wall charger
Har beställt Tesla WC med 7.5m kabeln. Skippade cable organizern som kostar 400kr extra. Kommer alltså snurra kabeln runt själva boxen vilket jag förstått ska gå bra ( rätta mig om jag har fel)
Är det då viktigt att fästa laddboen i träregel? 7.5m kabel lär väga en del
Har garage med putsad fasad, ca 70cm bred vägg på vilken den kan monteras, därefter börjar garageporten. I så fall behöver man fästa den nära hörnet på garaget vilket ju blir lite udda och inte blir lika snyggt som att fästa i mitten. Några tips?
Tänkte i övrigt fixa billiga gummimattor till kupen från skruvat, hoppas passformen är ok och man ksn ha dem ovanpå textilmattorna
Samt skulle önska trådlös mobilladdare. Teslify har en modellanpassad för 1000kr, finns billigare variant som funkar också utan att utseendet påverkas negativt? Såg också att Teslify sålde en gummilist att ha runt glastaket för ljuddämpning. Behövs det eller fixade Tesla detta bekymmer i fjol?
Har garage med putsad fasad, ca 70cm bred vägg på vilken den kan monteras, därefter börjar garageporten. I så fall behöver man fästa den nära hörnet på garaget vilket ju blir lite udda och inte blir lika snyggt som att fästa i mitten. Några tips?
Tänkte i övrigt fixa billiga gummimattor till kupen från skruvat, hoppas passformen är ok och man ksn ha dem ovanpå textilmattorna
Samt skulle önska trådlös mobilladdare. Teslify har en modellanpassad för 1000kr, finns billigare variant som funkar också utan att utseendet påverkas negativt? Såg också att Teslify sålde en gummilist att ha runt glastaket för ljuddämpning. Behövs det eller fixade Tesla detta bekymmer i fjol?
- jorgenkarls
- Teslaägare
Re: Montering Wall charger
Sätt laddboxen inne i garaget?Arn skrev:Har beställt Tesla WC med 7.5m kabeln. Skippade cable organizern som kostar 400kr extra. Kommer alltså snurra kabeln runt själva boxen vilket jag förstått ska gå bra ( rätta mig om jag har fel)
-
- elbilist
Varför inte? Enda nackdelen är att du måste ha porten öppen, eller hitta en annan lösning för att få ut sladden när du ska ladda.Arn skrev:Har alltid bilen utanför garaget. Ha laddboxen på insidan?
Än så länge är inte laddboxar stöldbegärliga, men den tid kommer tids nog.
Är ju rätt stor nackdel att ha garageporen öppen! Sätt boxen ute såklart, har aldrig hört talas om en stulen box, då finns det nog lättare lösa saker att stjäla.
-
- elbilist
Sladden kan ligga på marken med garageporten Nästintill stängd, med 7,5 meter sladd torde det funka om man kan backa in.MarkusL skrev:Är ju rätt stor nackdel att ha garageporen öppen! Sätt boxen ute såklart, har aldrig hört talas om en stulen box, då finns det nog lättare lösa saker att stjäla.
Farsan har löst det så.
- Syncronauten
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/svante12917
Varför inte montera mitt på väggen? Kabeln blir inte 70cm bred när man hängt upp den snyggt.
Vad är det bakom putsen? Är det som avgör om det håller att skruva upp den i väggen.
Vad är det bakom putsen? Är det som avgör om det håller att skruva upp den i väggen.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Jag har min i garaget, jag har en automatisk skjutport som går ner och har en ganska hög gummilist nedtill och den sluter relativt tätt. Har så året runt. Går möjligen att förbättre isoleringen kring sladden ännu mer men det är inte värt besväret.heldiggrisen skrev:Sladden kan ligga på marken med garageporten Nästintill stängd, med 7,5 meter sladd torde det funka om man kan backa in.MarkusL skrev:Är ju rätt stor nackdel att ha garageporen öppen! Sätt boxen ute såklart, har aldrig hört talas om en stulen box, då finns det nog lättare lösa saker att stjäla.
Farsan har löst det så.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Bör funka, gör någon form av genomföring i väggen där Type 2-kontakten går igenom så kan du ladda både på in- och utsida.Arn skrev:Har alltid bilen utanför garaget. Ha laddboxen på insidan?
Så skulle nog jag göra i samma situation.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Finns minst en tråd här på forumet dör boxen installerats på insidan. Sen har ägaren borrat hål i väggen och stoppat in ett plaströr i hålet, som sedan kabeln med Typ2 kontakt lätt kan dras ut genom.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det stals väl en del WC i Charlottenberg på kundparkeringen. Verkar som om de fått vara ifred en stund nu dock...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tänkbara placeringar är till vänster om garageporten eller möjligen ovanför soptunnan ( som för övrigt går flytta längre in)
Träreglarna sitter på 60cm avstånd. Däremellan är det bara isolering bakom putsen så svårt sätta mitt på väggen om kabeln ska viras runt
Träreglarna sitter på 60cm avstånd. Däremellan är det bara isolering bakom putsen så svårt sätta mitt på väggen om kabeln ska viras runt
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag skulle gå på ovanför soptunnan! Stör inte det snygga garaget heller.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Jag hade monterat den på insidan av garaget och dragit ut den under gummilisten på porten.
Gör så med ena laddaren hemma. Funkar kalas, dessutom vet man ju inte om ett under sker och man kan köra in bilen i garaget någon vinter??
Gör så med ena laddaren hemma. Funkar kalas, dessutom vet man ju inte om ett under sker och man kan köra in bilen i garaget någon vinter??
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
- fth
- Teslaägare
Instämmer, det ser ju ut att fungera alldeles utmärkt i det här fallet, då slipper man ju dessutom göra genomföring i väggen som jag föreslog tidigare.TechNerd skrev:Jag hade monterat den på insidan av garaget och dragit ut den under gummilisten på porten.
/fth
Är inte så glad i att behöva öppna porten varje gång för att sätta i och dra ut kabeln
Som syns på bild så är det hål i taket mellan träskivorna så det behöver inte göras hål i yttervägg för utvändig montage. Så då röstar ni på att ha den ovanför soptunnan där den syns som minst?
Som syns på bild så är det hål i taket mellan träskivorna så det behöver inte göras hål i yttervägg för utvändig montage. Så då röstar ni på att ha den ovanför soptunnan där den syns som minst?
- fth
- Teslaägare
Behöver du öppna porten då?Arn skrev:Är inte så glad i att behöva öppna porten varje gång för att sätta i och dra ut kabeln
Du kan ju montera en enkel Type 2-kontakthållare på utsidan och alltid ha sladden där.
Eller en enkel krok som du hänger sladd och allt på.
/fth
Precis så. Det är nu du ska äga eller smöra lite för den där kompisen du har med 3d-skrivare.fth skrev:Du kan ju montera en enkel Type 2-kontakthållare på utsidan och alltid ha sladden där.
/fth

Tesla Model 3 Performance-24
https://www.thingiverse.com/thing:2319020TechNerd skrev:Precis så. Det är nu du ska äga eller smöra lite för den där kompisen du har med 3d-skrivare.fth skrev:Du kan ju montera en enkel Type 2-kontakthållare på utsidan och alltid ha sladden där.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
Köp en egen, detta är väl en ursäkt så god som någon!TechNerd skrev:Precis så. Det är nu du ska äga eller smöra lite för den där kompisen du har med 3d-skrivare.fth skrev:Du kan ju montera en enkel Type 2-kontakthållare på utsidan och alltid ha sladden där.
/fth

/fth
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jäklar vad seriöst!Svenssons skrev:TechNerd skrev:Precis så. Det är nu du ska äga eller smöra lite för den där kompisen du har med 3d-skrivare.fth skrev:Du kan ju montera en enkel Type 2-kontakthållare på utsidan och alltid ha sladden där.
/fth

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Frugan röstade p ovanflr soptunnan. Trodde en Tesla laddbox kunde vara en fin designgrej men det tyckte inte frugan som föredrog ha den där den syns minst
Hade ni tips på bra trådlös mobilladdare som är billigare än de för 1000kr och uppåt?
Hade ni tips på bra trådlös mobilladdare som är billigare än de för 1000kr och uppåt?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Arn skrev:Frugan röstade p ovanflr soptunnan. Trodde en Tesla laddbox kunde vara en fin designgrej men det tyckte inte frugan som föredrog ha den där den syns minst
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Får nog göra så som några föreslagit. Montera den invändigt och föra kabeln under gummilisten. Har putsad garage elektrikern vågar inte fästa i putsen. Möjligen kan man ordna en laddstolpe istället