Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av abagewitz »

Jag har en model S 85D från 2015. Den är för närvarande inne på service hos Tesla Segeltorp pga byte MCU. Som lånebil (jag har garanti pga begköp från Tesla) under typ 3v fick/tog jag en Model 3. Tänkte att det kunde vara kul att testa. Har funderingar på byte till mindre bil om nåt år. Jag fick en Model 3 long range performance från 2019 (tyvärr låst i chill-mode).

Nu till frågan. Jag tycker att ljudnivån inne i bilen är väldigt mycket högre än min gamla model s. Är det normalt? Jag tycker att lite av grejen med elbil att glida tunt tyst försvinner. Är det stor skillnad med en performance model 3 mot en vanlig? Jag amtar att det är olika hjulkonfigurationer.
Senast redigerad av abagewitz, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skillnad ljudnivå midel S vs 3?

Inlägg av Gustafsson »

Nyare S är dessutom tystare än 2015. Stor skillnad upplevde jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad ljudnivå midel S vs 3?

Inlägg av Bjelke »

Ja det är högra ljudnivå i 3:an, skillnaderna mellan dom olika konfigurationerna på
3:orna har jag inte lika bra koll på däremot...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Curik »

Jag fick också en 2019 M3 som lånebil några veckor. Men det var en Long Range med 18" hjul.

Skillnaden mot min 2020 MS med 21" var märkbar men inte jättestor, tyckte jag. Mest vindljud som hördes mer i M3. Märktes mest vid högre hastigheter.

Sen bytte jag till 19" på min MS och då var det ju en helt annan sak. Vilken skillnad. :shock:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av OfarligTesla »

Äldre Model S tycker jag låter riktigt mycket, det är på den nivån Model 3 ligger på enligt mig. Nyare S med 19” är riktigt tysta i jämförelse, till och med min S från 2018 var mycket tystare än 3an och en 2020 S skall ju vara ännu tystare.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av abagewitz »

Curik skrev:
Jag fick också en 2019 M3 som lånebil några veckor. Men det var en Long Range med 18" hjul.

Skillnaden mot min 2020 MS med 21" var märkbar men inte jättestor, tyckte jag. Mest vindljud som hördes mer i M3. Märktes mest vid högre hastigheter.

Sen bytte jag till 19" på min MS och då var det ju en helt annan sak. Vilken skillnad. :shock:
Ja har också 19tum på min Model S. Med "ljuddämpande" däck.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Gustafsson »

Bytte förutom årsmodell även från stålfjädring till luftfjädring, vilket gav ett annat dovt "skrammel" på ojämn väg, vilket dock fixades efter service. Inte helt tyst dock från chassit.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av ElTorsk »

Fick en S85D från 2015 som lånebil när min Model 3 AWD var inne på service. Vid motorvägsfart var Model S markant tystare, mindre väg och vindljud. Dock mycket tråkigare att köras ska erkännas :)
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Bjorn N »

Under de år jag har hängt här på forumet har jag förstått att det verkar vara väldigt stora individuella skillnader i hur bullriga bilarna är. Själv har jag inte tagit steget ännu, utan rullar fortfarande omkring i ett dieselhärk, men tänkte ändå dela med mig av en ahaupplevelse jag fick igår. Jag har ända sedan jag köpte den för 4 år sedan tyckt att det har varit ganska mycket vägbuller i min Kia, men tänkt att man får väl vad man betalar för. Igår upptäckte jag att framdäcken, särskilt det ena var väldigt snedslitna (på insidan) och for och köpte nya däck och gjorde hjulinställning på min lokla däckfirma. Efter det är det tyst som graven i bilen!
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Larofo »

Ljudnivån är en av väldigt få saker som stör mig på min MS 2014.
Kul att höra att nyare MS är klart tystare.
Det här är nått som Tesla borde sträva efter att vara best in class på.
Elon gav väl nått twittersvar för ett tag sedan att bilarna har blivit tystare
och ska bli ännu tystare framöver. Hoppas det blir så.
Det är som abagewitz skriver, det är lite av grejen med en elbil att man
ska kunna glida fram ljudlöst.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av frippe »

Tycker att det är större känslighet för dåligt väglag eller dåliga däck på vår tesla än tidigare dieselbilar när det gäller vägljud främst. Men så är vår lite äldre variant.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Arn »

Har en M3 LR med 18 tum döck från juni 2020. Provat en lånebil model S som jag hade en hel helg. S var aningen tystare men ingen markant skillnad. 3an är dock betydligt roligare att köra.

Ärligt talat stör jag mig inte på ljudnivån i 3an. Ljudanläggningen är så bra att om man vrider upp musiken lite så tänker man inte på vägljud.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av DrSweden »

Model 3 har fått mer isolering sedan starten, perfomence med 20" hjul från 2017 (demobilen från Holland) var katastrof. 19" låter mindre, 18 Aero låter minst (flera db mindre). Min syster har en MS 2017 med original 19, tycker en M3 senare generationer med 18 låter lika mkt, typ runt 70db på motorvägen.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Jjonas »

frippe skrev:
Tycker att det är större känslighet för dåligt väglag eller dåliga däck på vår tesla än tidigare dieselbilar när det gäller vägljud främst. Men så är vår lite äldre variant.
Inte så konstigt, dieselbullret dränker mycket vägljud.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Verdi

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Verdi »

Jjonas skrev:
frippe skrev:
Tycker att det är större känslighet för dåligt väglag eller dåliga däck på vår tesla än tidigare dieselbilar när det gäller vägljud främst. Men så är vår lite äldre variant.
Inte så konstigt, dieselbullret dränker mycket vägljud.

Nej, det där anser jag vara en myt. En dieselbil i jämn fart på motorväg låter nästan ingenting. Det överröstar iaf inte vägbullret på grov asfalt. Däremot är det tydligt att Tesla är sämre isolerad än många andra bilar när man kör på osopade gator på våren t ex och det smattrar av gruset i hjulhusen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Gustafsson »

Ingen Tesla isolerar speciellt bra från vägljud. Grov asfalt hörs ordentligt även i S.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av JoeMad »

Verdi skrev:
Jjonas skrev:
frippe skrev:
Tycker att det är större känslighet för dåligt väglag eller dåliga däck på vår tesla än tidigare dieselbilar när det gäller vägljud främst. Men så är vår lite äldre variant.
Inte så konstigt, dieselbullret dränker mycket vägljud.

Nej, det där anser jag vara en myt. En dieselbil i jämn fart på motorväg låter nästan ingenting. Det överröstar iaf inte vägbullret på grov asfalt. Däremot är det tydligt att Tesla är sämre isolerad än många andra bilar när man kör på osopade gator på våren t ex och det smattrar av gruset i hjulhusen.

Håller med Verdi.
När jag läste detta första gången i någon tråd bestämde jag mig för att testa.
Om jag lägger i friläge och rullar i 120km/h så hör jag ingen skillnad. Vind och vägljud har för längesedan tagit över.

Edit: Kör Audi A6 Q diesel
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Niklas Z »

JoeMad skrev:
Verdi skrev:
Jjonas skrev:
frippe skrev:
Tycker att det är större känslighet för dåligt väglag eller dåliga däck på vår tesla än tidigare dieselbilar när det gäller vägljud främst. Men så är vår lite äldre variant.
Inte så konstigt, dieselbullret dränker mycket vägljud.

Nej, det där anser jag vara en myt. En dieselbil i jämn fart på motorväg låter nästan ingenting. Det överröstar iaf inte vägbullret på grov asfalt. Däremot är det tydligt att Tesla är sämre isolerad än många andra bilar när man kör på osopade gator på våren t ex och det smattrar av gruset i hjulhusen.

Håller med Verdi.
När jag läste detta första gången i någon tråd bestämde jag mig för att testa.
Om jag lägger i friläge och rullar i 120km/h så hör jag ingen skillnad. Vind och vägljud har för längesedan tagit över.

Edit: Kör Audi A6 Q diesel
Nu har jag visserligen inte en diesel, utan en rak sexcylindrig bensinmotor under huven, men jag har testat på precis samma sätt. Jag har även gjort det på motorvägar på kontinenten, samt på svenska motorvägar med slät och fin nylagd asfalt. Resultatet blir samma, ingen skillnad när jag rullar i friläge. Motorljudet är en icke-fråga i dessa farter. Och då skulle jag ändå säga att väg- och vindljud är bättre dämpat i min bil än i de Model 3 jag åkt i.
Hoppas dock att ljudisoleringen i Model 3 förbättrats, som någon skrev ovan, så jag får glädje av det när jag hämtar ut min Model 3 om 15 dagar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av DrSweden »

Tycker man "bara hör" om det är en Tesla i låg fart, så fort de går över någon gräns blir vindljud och däckljud avgörande, tänker att vikten på en Tesla gör däcksljudet värre jmf med en vanlig bil. Tänk att de bygger raketer och har lyckats så fantastiskt med denna bil, lagt sjukt mkt bara på att göra navkapslar och hjul aerodynamiska. Tänker att som det är nu med senare versioner, att det inte kan bli mkt bättre, Teslabjörn försökte ju isolera sin 3 för 20 tusen via firma, gick all in med tveksamt resultat. Om en MB S-class är bättre, så får du betala med prestanda och vikt, tjockare rutor, mer isolering, men tröttare och kortare räckvidd. Vi kan inte få allt. En 3 kommer generellt längre än en model S av en orsak?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av thebishop »

Vi kan inte få allt, men jag tar gärna akustiskrutor och lite mer isolering och tappar någon mils räckvidd. Till och med gamla vw CC hade det som tillval.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av ermase »

Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av DrSweden »

ermase skrev:
Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.
Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar... :D Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av taliz »

DrSweden skrev:
ermase skrev:
Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.
Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar... :D Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Kolla Noise-fliken här:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av Verdi »

DrSweden skrev:
ermase skrev:
Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.
Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar... :D Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Decibel stämmer inte alltid mot hur man upplever bullret. Beror på frekvenser osv också
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?

Inlägg av abagewitz »

taliz skrev:
DrSweden skrev:
ermase skrev:
Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.
Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar... :D Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Kolla Noise-fliken här:
Intressant. Var kommer statistiken ifrån?
Skriv svar