Ladda till 100% ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daglia
Teslaägare

Ladda till 100% ?

Inlägg av Daglia »

Äger sedan tre år en Hyundai Ioniq. Den har gått drygt 6000 mil och den har nästan alltid laddats hemma. Jag laddar den alltid till 100%. Batteriet är nu faktiskt bättre än när det var nytt. Bilen går nu 24-25 mil på en laddning sommartid jämfört med 22-23 mil när den var ny. (om man undviker motorvägskörning).
När vi köpte bilen så sa försäljaren att det var bra att ladda fullt, speciellt när bilen var ny, för att då "stretchade" man batteriet. Hittills har han ju inte blivit motbevisad....
Är detta ett speciellt Ioniq-fenomen eller kan det vara bra även för Teslabatterier att laddas fullt??
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Ladda till 100% ?

Inlägg av mati »

Låter märkligt. Att ladda fullt ibland kan ju vara bra för att balansera cellerna. Det är inget konstigt. Men att man skulle kunna få bättre kapacitet i batteriet genom att alltid ladda fullt låter som en skröna. Jag hade en bekant förr i tiden som alltid körde i tvåans växel i stan för att "vänja" motorn vid höga varvtal så den orkar bättre. Det är väl ungefär samma tänk.

Kan det inte helt enkelt vara så att du har lärt dig köra bilen lite snålare än när den var ny och det är skälet till att den har lite bättre räckvidd nu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
theN
Teslaägare

Inlägg av theN »

Ioniq har väl en övre buffert på ~10%. I så fall laddar du till 90% när du har ställt in 100%.

Vad jag förstår mår inga litium baserade batterier bra av att laddas till 100% (och famförallt hållas vid 100%)

På Tesla har man ingen buffert, utan man förväntas ta ansvar för det själv. Det passar mig bra eftersom jag kan utnyttja "bufferten" när jag ska åka långt, men daglig laddning gör jag bara till 85%. Men jag är inte säker att det är en bra strategi för framtiden. Jag gissar att de flesta som köper Tesla just nu är ganska intresserade av bilar och/eller teknik och kanske då läser på lite om batterivård och liknande. Förhoppningsvis blir ju 3 och Y lite "vanligare" bilar i framtiden och de som köper då kanske inte är lika intresserade av tekniken.

Nu säger ju Teslan till om man laddar till 100% för ofta, men det kan man ju tänka sig att vissa inte bryr sig om. Jag skulle nog inte vara så sugen på att köpa en begagnad Tesla som alltid har varit laddad till 100%.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

mati skrev:
Jag hade en bekant förr i tiden som alltid körde i tvåans växel i stan för att "vänja" motorn vid höga varvtal så den orkar bättre. Det är väl ungefär samma tänk.

Hade en granne som inte kunde få in bilen i garaget... Kopplingen var slut. 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag tror på dessa teorier
1. 100% är som sagt inte 100% på riktigt så batteriet tar inte så mkt skada.
2. De första 10% degradering märks inte på tillgänglig kapacitet pga dold buffer som kia/hyundai brukar ha.
3. Däck med lågt mönsterdjup sänker förbrukningen rätt mycket och därmed ökad räckvidd, man brukar bli varse efter däckbyte.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Daglia skrev:
Äger sedan tre år en Hyundai Ioniq. Den har gått drygt 6000 mil och den har nästan alltid laddats hemma. Jag laddar den alltid till 100%. Batteriet är nu faktiskt bättre än när det var nytt. Bilen går nu 24-25 mil på en laddning sommartid jämfört med 22-23 mil när den var ny. (om man undviker motorvägskörning).
När vi köpte bilen så sa försäljaren att det var bra att ladda fullt, speciellt när bilen var ny, för att då "stretchade" man batteriet. Hittills har han ju inte blivit motbevisad....
Är detta ett speciellt Ioniq-fenomen eller kan det vara bra även för Teslabatterier att laddas fullt??
Din säljare vet inte vad han pratar om, finns inget stretchande av batteri all form av laddning sliter på batteriet men detta ökar ju logaritmiskt.
Men som mati sa kan man behöva balansera batteriet ibland och ladda upp till 100% men det är ytterst sällan.
Självklart ska man ju ladda så man kan använda prylarna men ligger du och kör mellan 80-100% till vardags "gör du fel" men det är ju din bil förstås.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar