Jag har kört Teslan 75 mil sedan fredag eftermiddag och det på varierande vägar, motorväg, småvägar med dålig beläggning och en del grusväg också.
Snittförbrukning under dessa mil - 217 Wh/km, det har inte direkt gått sakta hela tiden.
Har tankat på 2 Superchargers också, igår i Falkenberg och idag utanför Uddevalla.
Det har funkat bra förutom att laddluckan ej öppnar på laddsladdens knapp, jag har måst öppna den inifrån.
Telefonen en Sony Android har inte gått att få kontakt med och navigatorskärmen har krånglat, jag har fått startat om den 2 gånger.
Vad det gäller acceleration så hänger inte Mercan med, åtminsone inte från noll, men i högre farter så skiljer det mindre, men Teslan som är närmare
300 kg tyngre än Mercan känns faktiskt som om den vore lättare. Den är riktigt farlig för körkortet
Väghållning på slät väg vinner Teslan, men Mercan är bättre på hoppiga småvägar, där studsar Teslan en hel del och i Mercan märks inte den dåliga beläggningen så mycket.
Jag hade nog väntat mig att Mercan som är en autobahnmaskin skulle vara mycket bättre på motorväg i farter runt 200, men Teslan hänger med bra och är nog tom. lite stabilare i högre fart.
Ljudmässigt inuti kommer dom ganska lika, men med lite olika ljud, Mercans motor hörs inte alls i farter över 70, Teslans ljud är lite dovare från däcken, men i stadstrafik och i lägre
hastigheter hummar Mercan lite grann från motorn och Teslan visslar lite som en jetmotor, riktigt bahgligt alienljud.
Inredning och byggkvalitet känns riktigt bra i Teslan, inget som skramlar eller sitter löst, den känns lite Tyskt gedigen.
Teslan är ju ren i inredningen på ett stilfullt sätt och Mercan kanske kan se lite lyxigare ut, men det går egentligen inte att jämföra dom.
Klart godkänt i bägge bilarna.
Det kommer ju också ta ett tag att vänja sig att hitta runt på skärmen, och Mercan som jag har kört ett år hittat jag alla nödvändiga knappar idag med förbundna ögon.
Där vill jag inte göra en jämförelse förrän jag har vant mig vid Teslans system efter lite längre tid. Men det känns ganska logiskt såhär långt.
Reglagen, spakarna runt ratten är exakt samma i bägge bilarna, så där var inget nytt att lära sig.
Med nextgen solarna fram sitter man lika gott i bägge bilarna.
Med 2 passagerare i baksätet vinner Mercan, men mittpassageraren bak om man åker 5 är Teslan bättre, mercans mittplats är hård.
Luftfjädringen är ganska hård hela tiden i dom olika lägena i Teslan, Mercan har olika hårdhet allt ifrån Teslans hårdhet till Comfort läge som är att föredra på gropiga vägar, så det känns lite som
att jag kanske lika gärna kunde valt bort luftfjädringen.
Belysningen vinner Mercan klar, den har sk. adaptiv (kostade 20000 extra) ledbelysning, alltså den kör med helljus mest hela tiden på mörk väg och skärmar bara av mötande trafik och bilar som man kör bakom, men lyser med helljus vid sidan av dom utan att blända, och den följer rattens rörelser med ljuset. Teslan har också mycket svagare ljus.
Det är väl lite kortfattatt så här långt vad jag tycker efter ett par dagar och frugan håller med, hon har åkt med och också kört en del i helgen.
Ekologi vinner Teslan solklart, men det är ingen sådan jämförelse jag gör då det väl är solklart för er alla?
Ekonomi, ja det är inte soppaförbrukningen som är den tunga postem med bilar i den här prisklassen, det är värdeminskningen som tar styggast i plånboken,
Mercan räknar jag ned med 50% på 3 år och det kommer nog att bli detsamma för Teslan om 3 år. Alltså drygt 500 000 i värdeminskning, alla andra poster soppa, service, skatter, försäkringar, service däck osv kommer sammanlagt inte i
närheten av den summan, så vad det gäller ekonomi, ja det är heller inte ekonomiskt att ut och resa gå på nöjespark, dricka gott vin eller annat som är kul. Jag har kört i snitt ca. 1800 mil per år med mina bilar, Teslan kommer nog att rulla lite mer. Så Teslan vinner mer ju mer man kör.
Mercan kostar mig 40000 på 5 år i service och garantipaket, alltså 5 servisar. 8000kr/år
Teslan 21000 i service på 4 år. = 5250/år
Mercan kostar med en snittförbrukning på 0,7l/mil * 13kr/l diesel * 1800 mil = ca, 16500/år.
Teslan om jag tankar 70% hemma med en el och nätavgift på 1,3kr/kWh och 2 Kw/mil och 1800 mil = 3200 kr/år
Försäkringen ligger ungefär lika på bägge bilarna. Ca. 6500 kr/år
Skatten kostar 3600 kr/år för Mercan.
Teslan 0 kr.
Däck kostar mer till Teslan 19 tumshjul, högre vikt och lite starkare motor kanske lite mer mot Mercan 17 tummare, Bredden är 245 mm på bägge.
En sammaställning på kostnader:
Mercan 8000 + 16500 + 6500 +3600= totalt ca. 34600/är
Teslan 5250 + 3200 + 6500 = totalt 14000/år
Med min körning på ca. 1800 mil per år.
Detta om man köper bilarna privat.
En företagsbil då vinner Teslan solklar med lägre förmånsvärde och därmed lägre arbetsgivaravgifter och avlyft av halva momsen på köpekostnaden och lyft av hela momsen på alla andra kostnader.
Men jag är nöjd Teslaägare så här långt i alla fall och om det inte händer något drastiskt så kommer no den precis som Mercan att stanna länge inom familjen.
Och jag är också mycket nöjd av att ha fått ett gratis reg. nummer som börjar på ELE, ett av dom bättre gratisnumren som jag har fått
Vissa säger att Teslan ska inte jämföras mot Merca S-klass utan mot enklare Mercor.
Varför då, Teslan och Merca S-klass ligger i samma prisklass och Merca E-klass eller Volvo V70 eller liknande hänger inte med alls, om jag jämför mot sådana bilar tycker jag att Teslan vinner klart på i stort sett allt.