Tesla S85D 2015 versus Mercedes S-klass 350 Bluetech 4-matic

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag har i eftermiddag idag plockat ut min nya Tesla S85D och snurrat runt ca, 15 mil.
Skitkul så här långt.
Jag ska köra några dagar till innan jag skriver en jämförelse mellan 2 av "världens bästa bilar".
Den ena Mercedes S-klass 350 Bluetech 4-matich årsmodell 2015 har jag kört nu i ett år och kommer att behålla ett antal år till.
Ni som har kört eller haft Mercor av E-klass eller liknande ska inte ens försöka att jämföra mot S-klass mercan
om ni inte har kört eller ägt en sådan. Jag hade innan denna Merca S-klass ägt en Merca E-350 årsmodell 2012.
Den når inte i närheten av Merca S-klass eller Tesla S.
Det blir för stor s-klass skillnad mellan dessa bilar.
Jag har utöver dessa Mercor på senare år ägt en BMW 520, Jaguar XF 3.0 D, och Merca S-klass 320 2005 och ett 10 tal Mercor innan dess.
Plus 30-tal bilar genom åren och dessutom ett 10 tal motorcyklar, Honda mestadels, men också en Laverda 1000 Jota.
Vi har också i familjen haft ett 10 tal Volvo av olika sort då frugan jobbar på Volvo och har haft dessa som tjänstebilar.
Den senaste en V60 D6 laddhybrid.
Så man nog säga att jag har lite erfarenhet av olika bilar och jag har skarpa synpunkter på brister och fördelar på bilar så
ni får ta mina synpunkter på skillnaderna i min kommande jämförelse hur ni vill oavsett om ni är med i en Tesla-sekt eller
om ni bara är bilintresserade som jag är?

Jag återkommer om några dagar när jag har lagt några mil till i Teslan med ett försök till jämförelse mellan dessa 2 av "världens bästa bilar".

Ekologisk vinner förstås Teslan, men om man bortser från det så vet jag inte ännu, mer än att Teslan inte kommer att vinna alla ronder :?:

Jag återkommer om några dagar med synpunkter från mig och frugan Ewa som kommer att vara med att dela mina synpunkter på "världens bästa bil" efter några dagar med Teslan versus ett år med Mercan.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Re: Tesla S85D 2015 versus Mercedes S-klass 350 Bluetech 4-m

Inlägg av Jorma »

Jag tar först en prisjämförelse då man brukar att säga att you got what you pay for:
Min Merca: efter prislistan 1 066000 - enmiljonsextiosextusen kronor minus rabatter = 997000 kr
Teslan 1070000 och efter rabatter = 1070000 kr.
Alltså Teslan efter you got what you pay for borde vara bättre.

Men inte på alla punkter, vilka ska jag avslöja om några dagar 8-)
Senast redigerad av Jorma, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Det finns gissningsvis många här på forumet som med spänning ser fram emot dina jämförelser och omdömen. Säkerligen lär det också bli livligt kommenterat, med all respekt för olika åsikter och uppfattningar ;)
Själv kommer jag aldrig att återigen köpa en bil med förbränningsmotor, oavsett pris, prestanda, komfort och räckvidd. De jämförelser jag ser fram emot är dom som om fem till tio år (när det kanske är dags igen att köpa en ny bil) jämför olika elbilars plus och minus.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag har åkt en del Uber i S-klass. Jag har även en äldre GL och har haft en A45.

Ska man göra en rättvis jämförelse mot Mercedes så är det e-klass man ska ställa Teslan mot. På vissa punkter tom c.

Min A-klass hade tex facebook-app...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Om jag får spekulera...

Mercan är bättre på lyx, interiör, upplevd kvalitet, och komfort. Teslan är bättre på prestanda, körglädje, och ren coolhetsfaktor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Om jag får spekulera...

Mercan är bättre på lyx, interiör, upplevd kvalitet, och komfort. Teslan är bättre på prestanda, körglädje, och ren coolhetsfaktor.

Låter rimligt.
För att inte tala om miljöaspekten.

Jag skulle lätt kunna tänka mig ett utökat samarbete mellan Tesla och Mercedes.
Tesla står för batterier drivlina och all teknik. Mercedes står för resten med alla detaljer och sånt.
Dom köper ju redan grejer av varandra.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Och Teslan vinner totalekonomin såklart.
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare

Inlägg av Friel »

Med hästlängder!
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Martinen skrev:
danni skrev:
Om jag får spekulera...

Låter rimligt.
För att inte tala om miljöaspekten.

Jag skulle lätt kunna tänka mig ett utökat samarbete mellan Tesla och Mercedes.
Tesla står för batterier drivlina och all teknik. Mercedes står för resten med alla detaljer och sånt.
Dom köper ju redan grejer av varandra.
+1

Har tänkt samma flera gånger under senaste året.

Mercedes vinner säkert klart när det kommer till kvalitetskänsla och komfort. Men när det kommer till ekonomi så har den ingen chans. Bilarna kostar alltså lika mycket i inköp vilket gör att Teslan vinner klart efter att förmånsvärde, milersättning och bränslekostnader summerats.
Hok

Inlägg av Hok »

Under tiden vi väntar kan vi ju titta på MotorTrends jämförelse mellan:

2014 Tesla Model S och 2014 Mercedes-Benz S550

https://www.youtube.com/watch?v=z87U8qV ... A&index=16

Jag vet att det inte riktigt är samma jämförelse.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Får hoppas du gillar din nya bättre än din gamla
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Intressant att du tycker MB S-klass är på linje med Model S. själv har jag ingen erfarenhet av MBS, men hade en Volvo XC70 Summum 2011 innan jag bytte till Teslan. Självklart tycker jag mer om Teslan, snabbare, billigare, tuffare helt klart! Med komforten är det inga världar emellan som en del vil få det till. Om man bortser från motorljud och att Volvon var betydligt högre och därmed lite svajigare, så är åkkomforten ganska lik måste jag säga. Materialfinish och kvalitetskänsla är också på ungefär samma linje. Det intressanta här är ju att man tidigare trott att tex MB S-klass är extremt mycket bättre än Volvon, men det är den ju inte om man menar att Teslan är på samma linje som Mercan. Lite OT men med dessa jämförelser, så ser man att premiumsegmentet ligger väldigt nära varann nu för tiden, det är inte så stor skillnad mellan Merca och Volvo, som det kanske var förr i tiden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Många gånger tycker att jämförelserna haltar väldigt mycket när olika bilar ska jämföras med Model S. Jag tror att det är helt och hållet beroende på från vilket håll intresset för Model S kommer. Det ska bli intressant att följa jämförelsen med ovan nämnda Merca. Samtidigt är en jämförelsen dem emellan helt främmande för mig. Det skulle inte finna på världskartan för mig att välja en Mercedes S-klass som tjänstebil. Det skulle bli hur dyrt som helst. Jag vågar inte ens kalkylera, men det skulle säkert skilja 10.000kr/månad.

Jag för min del, som kör mycket i tjänsten och driver mitt eget bolag, är naturligtvis intresserad BÅDE av företagets bilkostnad OCH min privata kostnad. Den bil jag jämför med är om jag ska ta ut en BMW för ca 500k (typ 520d Touring) eller om jag ska våga mig på en Tesla. Mina kalkyler säger att Teslan blir 2.000kr billigare per månad för mig privat med 2.000kr dyrare per månad för mitt företag. Där kan jag fundera... MB S-klass finns som sagt inte på världskartan av kostnadsskäl. Sen tycker jag även att det fånigt av många journalister att hela tiden jämföra Tesla med sportbilar. Jag tror inte att det är många som står i valet och kvalet mellan en Porsche 911 och en Tesla. Jag tror att de flesta har helt andra preferenser...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

perhandr skrev:
Jag för min del, som kör mycket i tjänsten och driver mitt eget bolag, är naturligtvis intresserad BÅDE av företagets bilkostnad OCH min privata kostnad. Den bil jag jämför med är om jag ska ta ut en BMW för ca 500k (typ 520d Touring) eller om jag ska våga mig på en Tesla. Mina kalkyler säger att Teslan blir 2.000kr billigare per månad för mig privat med 2.000kr dyrare per månad för mitt företag. Där kan jag fundera... MB S-klass finns som sagt inte på världskartan av kostnadsskäl. Sen tycker jag även att det fånigt av många journalister att hela tiden jämföra Tesla med sportbilar. Jag tror inte att det är många som står i valet och kvalet mellan en Porsche 911 och en Tesla. Jag tror att de flesta har helt andra preferenser...
OT. Med eget blir det ju ännu intressantare. Tänk på att de 2000kr du sparar privat är skattade pengar medan de 2000kr företaget förlorar är oskattade.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Mina kalkyler säger samma sak, nämligen att en S85D blir snäppet billigare totalt sett som firmabil än en dieseltysk för en halvmiljon.

I övrigt tror jag också det är rätt få som sen tidigare köper riktigt bilar som tar hoppet över till Tesla. Då kanske man är bortskämd med extremt lyxig interiör och det där lilla extra sen tidigare, som Tesla kanske inte kan erbjuda (men enligt mig kan kompensera för på många andra sätt). Det är nog vanligare med de som är vana vid 5-serien, A6, E-klass, V70, etc, som tar steget upp, och det är på många sätt de bilarna jag mest jämför Model S med. Eller prestandaversionerna av dem. Jag tror nog inte det är många som går från en riktig sportbil från t.ex. Aston Martin till en Tesla (även om det också förekommer), men kanske desto fler från "vardagssportbilar" som M5 och liknande.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

perhandr skrev:
Många gånger tycker att jämförelserna haltar väldigt mycket när olika bilar ska jämföras med Model S. Jag tror att det är helt och hållet beroende på från vilket håll intresset för Model S kommer. Det ska bli intressant att följa jämförelsen med ovan nämnda Merca. Samtidigt är en jämförelsen dem emellan helt främmande för mig. Det skulle inte finna på världskartan för mig att välja en Mercedes S-klass som tjänstebil. Det skulle bli hur dyrt som helst. Jag vågar inte ens kalkylera, men det skulle säkert skilja 10.000kr/månad.

Mercan har jag inte köpt som tjänstebil, den har jag köpt privat, Teslan är däremot leasad på mitt företag.
Mercans färmånsvärde skulle ligga på drygt 16000/månad mot Teslans ca. 6000 så det hade varit direkt idiotiskt att ens fundera på mercan på företaget.
Den skulle vara mycket dyare att ta på företaget än att köpa privat. Teslan är tvärtom ganska mycket billigare att ta på företaget.

Så ekonomimatchen vinner självklart Teslan mot Mercan.

Men om jag skulle enbart se till ekonomi så hade inte ens Teslan varit valet, det hade då varit en Renault Kangoo eller liknande.
Eller någon 10 år gammal småbil!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Kaross i i aluminium och bottensektionen i 6,35 mm plåt förstärkt med 10 tvärribbor samt ingen V8 eller motsvarandemitt i krockzonen fram. Detta är vad som är unikt för Tesla Model S´s alla modeller. Det är basen för en oöverträffad stabil kaross. Mercedes aluminiumkarosser återfinns så vitt jag känner till enbart i SL- bilarna. I de flesta övriga personbilar är standard stålplåt som man längre fram får räkna med blir orsaken till deras skrotning, om inte lagstiftarna hinner före och förbjuder utsläppen från ICE-bilar. Övriga jämförelser med inredningens kvaliteter mm. är kosmetiska detaljer i sammanhanget. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Delta skrev:
Kaross i i aluminium och bottensektionen i 6,35 mm plåt förstärkt med 10 tvärribbor samt ingen V8 eller motsvarandemitt i krockzonen fram. Detta är vad som är unikt för Tesla Model S´s alla modeller. Det är basen för en oöverträffad stabil kaross. Mercedes aluminiumkarosser återfinns så vitt jag känner till enbart i SL- bilarna. I de flesta övriga personbilar är standard stålplåt som man längre fram får räkna med blir orsaken till deras skrotning, om inte lagstiftarna hinner före och förbjuder utsläppen från ICE-bilar. Övriga jämförelser med inredningens kvaliteter mm. är kosmetiska detaljer i sammanhanget. :mrgreen:
Merca S-klass har numera en aluminiumkaross.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

E-klass har motorhuv och framskärmar i aluminium. Men vet inte om det är så mycket bättre, för utom vikten då. Man vet ju hur gamla aluminium skärmar ser ut.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag har kört Teslan 75 mil sedan fredag eftermiddag och det på varierande vägar, motorväg, småvägar med dålig beläggning och en del grusväg också.
Snittförbrukning under dessa mil - 217 Wh/km, det har inte direkt gått sakta hela tiden.
Har tankat på 2 Superchargers också, igår i Falkenberg och idag utanför Uddevalla.
Det har funkat bra förutom att laddluckan ej öppnar på laddsladdens knapp, jag har måst öppna den inifrån.
Telefonen en Sony Android har inte gått att få kontakt med och navigatorskärmen har krånglat, jag har fått startat om den 2 gånger.

Vad det gäller acceleration så hänger inte Mercan med, åtminsone inte från noll, men i högre farter så skiljer det mindre, men Teslan som är närmare
300 kg tyngre än Mercan känns faktiskt som om den vore lättare. Den är riktigt farlig för körkortet :shock:

Väghållning på slät väg vinner Teslan, men Mercan är bättre på hoppiga småvägar, där studsar Teslan en hel del och i Mercan märks inte den dåliga beläggningen så mycket.
Jag hade nog väntat mig att Mercan som är en autobahnmaskin skulle vara mycket bättre på motorväg i farter runt 200, men Teslan hänger med bra och är nog tom. lite stabilare i högre fart.

Ljudmässigt inuti kommer dom ganska lika, men med lite olika ljud, Mercans motor hörs inte alls i farter över 70, Teslans ljud är lite dovare från däcken, men i stadstrafik och i lägre
hastigheter hummar Mercan lite grann från motorn och Teslan visslar lite som en jetmotor, riktigt bahgligt alienljud.

Inredning och byggkvalitet känns riktigt bra i Teslan, inget som skramlar eller sitter löst, den känns lite Tyskt gedigen.
Teslan är ju ren i inredningen på ett stilfullt sätt och Mercan kanske kan se lite lyxigare ut, men det går egentligen inte att jämföra dom.
Klart godkänt i bägge bilarna.
Det kommer ju också ta ett tag att vänja sig att hitta runt på skärmen, och Mercan som jag har kört ett år hittat jag alla nödvändiga knappar idag med förbundna ögon.
Där vill jag inte göra en jämförelse förrän jag har vant mig vid Teslans system efter lite längre tid. Men det känns ganska logiskt såhär långt.
Reglagen, spakarna runt ratten är exakt samma i bägge bilarna, så där var inget nytt att lära sig.

Med nextgen solarna fram sitter man lika gott i bägge bilarna.
Med 2 passagerare i baksätet vinner Mercan, men mittpassageraren bak om man åker 5 är Teslan bättre, mercans mittplats är hård.

Luftfjädringen är ganska hård hela tiden i dom olika lägena i Teslan, Mercan har olika hårdhet allt ifrån Teslans hårdhet till Comfort läge som är att föredra på gropiga vägar, så det känns lite som
att jag kanske lika gärna kunde valt bort luftfjädringen.

Belysningen vinner Mercan klar, den har sk. adaptiv (kostade 20000 extra) ledbelysning, alltså den kör med helljus mest hela tiden på mörk väg och skärmar bara av mötande trafik och bilar som man kör bakom, men lyser med helljus vid sidan av dom utan att blända, och den följer rattens rörelser med ljuset. Teslan har också mycket svagare ljus.

Det är väl lite kortfattatt så här långt vad jag tycker efter ett par dagar och frugan håller med, hon har åkt med och också kört en del i helgen.
Ekologi vinner Teslan solklart, men det är ingen sådan jämförelse jag gör då det väl är solklart för er alla?
Ekonomi, ja det är inte soppaförbrukningen som är den tunga postem med bilar i den här prisklassen, det är värdeminskningen som tar styggast i plånboken,
Mercan räknar jag ned med 50% på 3 år och det kommer nog att bli detsamma för Teslan om 3 år. Alltså drygt 500 000 i värdeminskning, alla andra poster soppa, service, skatter, försäkringar, service däck osv kommer sammanlagt inte i
närheten av den summan, så vad det gäller ekonomi, ja det är heller inte ekonomiskt att ut och resa gå på nöjespark, dricka gott vin eller annat som är kul. Jag har kört i snitt ca. 1800 mil per år med mina bilar, Teslan kommer nog att rulla lite mer. Så Teslan vinner mer ju mer man kör.

Mercan kostar mig 40000 på 5 år i service och garantipaket, alltså 5 servisar. 8000kr/år
Teslan 21000 i service på 4 år. = 5250/år
Mercan kostar med en snittförbrukning på 0,7l/mil * 13kr/l diesel * 1800 mil = ca, 16500/år.
Teslan om jag tankar 70% hemma med en el och nätavgift på 1,3kr/kWh och 2 Kw/mil och 1800 mil = 3200 kr/år
Försäkringen ligger ungefär lika på bägge bilarna. Ca. 6500 kr/år
Skatten kostar 3600 kr/år för Mercan.
Teslan 0 kr.
Däck kostar mer till Teslan 19 tumshjul, högre vikt och lite starkare motor kanske lite mer mot Mercan 17 tummare, Bredden är 245 mm på bägge.

En sammaställning på kostnader:
Mercan 8000 + 16500 + 6500 +3600= totalt ca. 34600/är
Teslan 5250 + 3200 + 6500 = totalt 14000/år

Med min körning på ca. 1800 mil per år.

Detta om man köper bilarna privat.
En företagsbil då vinner Teslan solklar med lägre förmånsvärde och därmed lägre arbetsgivaravgifter och avlyft av halva momsen på köpekostnaden och lyft av hela momsen på alla andra kostnader.

Men jag är nöjd Teslaägare så här långt i alla fall och om det inte händer något drastiskt så kommer no den precis som Mercan att stanna länge inom familjen.

Och jag är också mycket nöjd av att ha fått ett gratis reg. nummer som börjar på ELE, ett av dom bättre gratisnumren som jag har fått :oops:

Vissa säger att Teslan ska inte jämföras mot Merca S-klass utan mot enklare Mercor.
Varför då, Teslan och Merca S-klass ligger i samma prisklass och Merca E-klass eller Volvo V70 eller liknande hänger inte med alls, om jag jämför mot sådana bilar tycker jag att Teslan vinner klart på i stort sett allt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tack för en djuplodande och intressant jämförelse! Teslan klarade sig ännu bättre ur den än jag hade tippat :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Om det funkar att öppna laddluckan inifrån bilen så kanske du ska tänka på att öppna signalen kommer när du släpper knappen. Att mottagaren sitter uppe i bakrutan har du också koll på antar jag.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

...akkurat. Slet også med ladeluken frem til jeg siktet på bakvinduet. Da kan du åpne fra 1,5 meters avstand.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

LarsL skrev:
Om det funkar att öppna laddluckan inifrån bilen så kanske du ska tänka på att öppna signalen kommer när du släpper knappen. Att mottagaren sitter uppe i bakrutan har du också koll på antar jag.

Ok, jag ska försöka med det framöver, tackar för tipset.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Att folk vill jämföra mot E-klass eller V70 är dels beroende på att de är mer lika i kostnader om man har det som tjänstebil OCH att vi är Tesla-fans som vill att Teslan ska vinna stort :D
Men det är kul att Teslan står sig så bra som du säger emot en så krallig motståndare som S-klass, hade gissat på större skillnader i kvalitet ,"lyxkänsla" och komfort till Mercan fördel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar