Autopilot och farthållare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Calixtus

Autopilot och farthållare

Inlägg av Calixtus »

Har en Tesla M3 med HW3, dock icke med tillvalet Total självkörning. Efter senaste uppdatering läser kamerorna av alla hastighetsskyltar senast vid passage och skyltarna visas på skärmen. När jag kör med autopiloten aktiverad, alternativt farthållaren aktiverad enbart, så korrigeras hastigheten ibland för vissa skyltar, med farthållaren funkar inte detta förutom vid ett par skyltar på en viss sträcka.

Tycker att funktionerna är inkonsekventa och osäkra för både autopiloten och farthållaren. Hur funkar den för er andra som har motsvarande specifikation på bilen?

I tillvalet Total Självkörning ingår Adaptiv farthållare. Ni som köpt till denna innebär det att både autopiloten och farthållaren läser av alla hastighetsskyltar och reglerar hastigheten? Funkar det i så fall i tid relativt skyltarnas placering?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Autopilot och farthållare

Inlägg av kenjon »

Jag har en likadan bil som du, men för mej funkar hastigheten på skyltarna till över 90 %. Kanske beror på var man kör, hur ofta man åker samma väg (jag pendlar 5-7 mil enkel), hur många andra Teslor som kör den vägen (jag brukar se ett par stycken varje dag).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare

Inlägg av flojon »

Adaptiv farthållare ingår även med vanliga autopiloten så det är lite missvisande när dem skriver det under Total självkörning.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Calixtus

Inlägg av Calixtus »

Har nu sett att Tesla tagit bort uppdateringen vad gäller adaptiv farthållare. Ingår inte längre i uppgraderingen till Total självkörning.

Borde innebära att adaptiv farthållare är standard. Fungerar dock bristfälligt och bara när jag kör med Autopiloten påslagen. Alltså ej med endast farthållaren påslagen.

Vad har ni andra för erfarenheter?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Hur menar du med adaptiv farthållare? Det betyder att bilen bromsar om den kommer ifatt någon, inget mer. Hur funkar din?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Den minskar även hastigheten vid skarpa kurvor.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tesla har ännu ingen funktion som anpassar hastigheten efter hastighetsbegränsningen på vägsträckan. Anledningen till att den ibland sänker hastigheten när du kör med Autopilot är att den är begränsad till hastighetsbegränsningen plus offset på begränsade vägar, vägar med mötande trafik.

Adaptivfarthållare eller trafikmedvetenfarthållare ser till att du håller avstånd till framförvarande bil.
Skriv svar