Dörrhandtag som slutat fungera

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare

Dörrhandtag som slutat fungera

Inlägg av Tessling »

Idag när vi skulle åka iväg hela familjen kom först inte dörrhandtagen ut på förarsidan, dock kom de ut på andra. Fibblade med att låsa bilen, låsa upp med nyckeln eller genom att trycka på den. Inget fungerade. Tillslut kom dem ut, men funktionen att öppna dörrarna med handtagen fungerade inte. Passagerarsidan fungerar utan problem. Testat att starta om konsolen och även stänga av hela bilen. Inget hjälper... När vi väl åkte försökte bakre dörrhandtaget på förarsidan att åka in utan att lyckas.

Någon annan som har varit med om detta eller har en lösning? Ringde även Tesla med de ville boka in en tid på SC, men jag vill gärna kunna använda dörren på förarsidan innan jag får tid på SC...
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Dörrhandtag som slutat fungera

Inlägg av Delta »

Handtaget ska bytas.
Kontakten som känner att du drar idet är sönder. Finns tyvärr inga genvägar. Har haft ett liknande fel höger bak. Motorn och mekanismen som skickar handtaget in och ut kan också vara sönder, men det betydde inte att kontakten inte påverkades och dörren gick ock öppna. Detta fel hade jag vänster bak och medförde också byte. Om du har kontaktfel på förardörren borde detta vara ett garantifel som medför att en ranger dyker upp o fixar det. :(
Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare

Inlägg av Tessling »

Nu när bilen fick stå ett par timmar medans vi var på bio har den lagat sig själv?!? Nu fungerar allt som vanligt...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Kanske inte fel att få den bytt ändå.
Bör ju va nått fel ändå.
Jag hade nog felanmält det till Tesla i alla fall så man slipper klydd i framtiden.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Hade liknande efter programuppdatering. Bägge handtag på vänster sida fungerade inte. SC Upplands Väsby förladdade en ny uppdatering. Sedan dess inga problem.
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare

Inlägg av JonPersson »

Mitt handtag till förarplatsen slutade funka intermittent i våras, typ hälften av gångerna åkte det inte in när jag låste bilen. Jag felanmälde det tillsammans med lite andra grejer men fick en servicetid först i augusti. Under sommaren slutade handtaget att fungera helt och var konstant utfällt även när bilen kördes eller var låst.

När jag kommer fram till servicecentret i Infracity och ska visa upp bilen så åker givetvis handtaget in. En form av omvänd demodjävul :) Skönt nog så bytte de handtaget i alla fall utan att knussla. Men så igår så slutade även handtaget på passagerarsidan att fungera. Men den här gången i infält läge istället vilket är betydligt jobbigare eftersom man nu enbart kan öppna dörren inifrån...

Det blir till att boka ny service igen :(
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Nu slutade handtaget på förardörren att fungera.. Surt!

Bara att lämna in bilen - 2h. Suck.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Tessling skrev:
Nu när bilen fick stå ett par timmar medans vi var på bio har den lagat sig själv?!? Nu fungerar allt som vanligt...
Liknande för mig idag.
Handtaget höger fram kom inte ut i morse. Hade förvärmt bilen i 10-12 minuter. Försökte värma handtaget lite med handen, men det var "dött" så pojken fick åka i bak till skolan. När jag kom till jobbet funkade det fortfarande inte. Jag startade värmen på max från appen och lät den gå tills den stängde av 30-40min. Provade sen och då fungerade det.

Var även med om samma, fast tvärt om i USA när hyrbilskontrollanten gick runt och slet i handtagen okontrollerat. Han lyckades att få det ena att stanna ute. Det hoppade dock igång efter en liten stund, men jag hann låsa och låsa upp flera gånger innan det funkade.

Av det jag läst och sett har jag fått för mig att det kan bero på något av dessa tre fel:
- Handtaget löser ut pga. av överlast. Det återställs då efter en tid och är då blockeringen (isen) borta så funkar det igen.
- Olika firmware har tydligen hanterat handtagen olika, t.ex. när de löser ut. Så en uppdatering kan fixa eller ställa till problem.
- Att avkänning eller motor i handtaget är trasigt och handtaget måste bytas.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Idag slutade plötsligt handtaget på höger framdörr att fungera och tips mottages tacksamt på någon eventuell fix för detta.
Inte nog med att handtaget inte kommer ut vare sig när man närmar sig bilen med foben eller vid öppning med fobknappen eller inifrån med P-knappen eller hänglåset på skärmen, utan dess elmotor är konstant igång med ett malande ljud och led-lampan lyser konstant även när ingen fob är nära. Reset genom att hålla nere båda scrollknapparna på ratten hjälpte inte.

Känns ju inte helt OK att handtagsmotorn står och snurrar konstant dygnet runt och att lampan lyser..
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ModelS85D skrev:
Idag slutade plötsligt handtaget på höger framdörr att fungera och tips mottages tacksamt på någon eventuell fix för detta.
Inte nog med att handtaget inte kommer ut vare sig när man närmar sig bilen med foben eller vid öppning med fobknappen eller inifrån med P-knappen eller hänglåset på skärmen, utan dess elmotor är konstant igång med ett malande ljud och led-lampan lyser konstant även när ingen fob är nära. Reset genom att hålla nere båda scrollknapparna på ratten hjälpte inte.

Känns ju inte helt OK att handtagsmotorn står och snurrar konstant dygnet runt och att lampan lyser..
Snälla låt oss inte få behöva läsa om en bilbrand igen, håller tummarna men skulle själv blivit sjukt orolig :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Bjelke skrev:
ModelS85D skrev:

Snälla låt oss inte få behöva läsa om en bilbrand igen, håller tummarna men skulle själv blivit sjukt orolig :(
Den tanken slog även mig, men det känns inte som om den lilla elmotorn placerad inne i dörren skulle kunna ge upphov till en sådan värmeutveckling även om den snurrar konstant.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Råkade också ut för att dörrhandtagen på vänster sida inte öppnade för någon vecka sedan. Googlade och hittade tips om att dra ur och sätta tillbaka säkringarna F40, F41 och F32. Då gick det igång igen!

Länken
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ion.15637/

Jag skall ändå in med bilen till SC så då får de kolla extra noga om det annat fel också?!

Edit: Säkringarna sitter i frunken, under plastkåpan vid vindrutan. Dras lätt bort genom att snäppa loss överkant, sedan dra bakåt. Aktuella säkringar sitter i vänstra säkringsdosan, sett framifrån.
image.jpeg
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

TeslaMartin skrev:
Råkade också ut för att dörrhandtagen på vänster sida inte öppnade för någon vecka sedan. Googlade och hittade tips om att dra ur och sätta tillbaka säkringarna F40, F41 och F32. Då gick det igång igen!

Länken

Jag skall ändå in med bilen till SC så då får de kolla extra noga om det annat fel också?!

Edit: Säkringarna sitter i frunken, under plastkåpan vid vindrutan. Dras lätt bort genom att snäppa loss överkant, sedan dra bakåt. Aktuella säkringar sitter i vänstra säkringsdosan, sett framifrån.
Stort tack för detta tips Martin! Även om det inte löste problemet med att handtagen inte kommer ut så gjorde det åtminstone att motorn slutat gå och lampan slutat lysa.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

ModelS85D skrev:
TeslaMartin skrev:

Länken

Stort tack för detta tips Martin! Även om det inte löste problemet med att handtagen inte kommer ut så gjorde det åtminstone att motorn slutat gå och lampan slutat lysa.
Ja, ditt fel lät som något annat. Bra att det åtminstone stoppade handtagsmotorn.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Någon som fått felet att handtaget åker ut och dörren poppar upp? Sjukt irriterande när det dessutom är höger bak...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fredriksv skrev:
Någon som fått felet att handtaget åker ut och dörren poppar upp? Sjukt irriterande när det dessutom är höger bak...
Den varianten har jag inte hört talas om, händer det alltså när handtagen åker ut "normalt"? Alltså som när man lägger i parkeringsläge eller när man kommer till
bilen och self presenting aktiveras sas... Eller åker handtaget ut lite random typ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Det tidigare, lägger i park, eller autopresent.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fredriksv skrev:
Det tidigare, lägger i park, eller autopresent.
Ok då är det nog "bara" fel i mekanismen/kontakter så att den tror att ngn dragit i handtaget när det åker ut...
typ att den kontakt som känner av att man drar i handtaget kärvar och inte följer med ut ordentligt eller om det ligger
ngt emellan sas så att den aktiveras automatiskt... Lite svårt att veta när man inte känner till hur det är konstruerat men
något åt det hållet gissar jag på iaf...
Varmgarage kanske hjälper? Om det nu beror på kyla (is tex)... Annars reparation såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Jag har noterat att det åker ut för långt så det blir som om någon faktiskt drar i handtaget. Jag tror det är något vaj på återkopplingen så den har tappat bort sin position..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fredriksv skrev:
Jag har noterat att det åker ut för långt så det blir som om någon faktiskt drar i handtaget. Jag tror det är något vaj på återkopplingen så den har tappat bort sin position..
Kan stämma, undrar om ngn annan råkat ut för det? Har faktiskt inte hört om det förr (vilket iofs är bra)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

Handtaget på passagerardörren åker inte in av sig själv nu... Går det att fixa själv eller är det SC som gäller?
Skriv svar