Laddbox vid husförsäljning
Moderator: Redaktion
Laddbox vid husförsäljning
Hej,
kort fråga: någon som vet om installerad laddbox räknas som lös eller fast egendom vid försäljning av hus?
Investeringsstödet kan ju endast fås en gång mer fastighet så det kan ju bli merkostnad om säljaren har rätt att plocka med laddboxen.
kort fråga: någon som vet om installerad laddbox räknas som lös eller fast egendom vid försäljning av hus?
Investeringsstödet kan ju endast fås en gång mer fastighet så det kan ju bli merkostnad om säljaren har rätt att plocka med laddboxen.
Re: Laddbox vid husförsäljning
Plocka ner den bara och säg att den gick sönder vem ska kolla det?SW6 skrev:Hej,
Gör det innan husvisningen bara eller var tydlig med att den inte ingår i husköp eftersom den är trasig

Vad jag vet så står det inte i kravet för investeringsstödet att du måste köpa en ny om den gamla går sönder.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Vi skrev i vår annons att "huset är förberett för elbilsladdning" och tog sen ner laddaren och jfb B. Så förberedelsen blev egentligen ett hål i väggen till elcentralen...
Men enl mäklaren är det absolut ok att göra så och även hans idé.

-
- elbilist
Jag hade förväntat mig att en laddbox ingår som byggnadstilbehör. Omdu inte vill att den följer med så bör du gör köparen uppmärksam på det. En laddbox kan vara det som gör att en spekulant väljer att lägga bud på objektet, alternativt skriva in att laddboxen kan följa med för typ 5000kr. Personligen tycker jag det är lite småaktig att skruva ner en box till et ”par tusenlappar” när man säljer hus till x antal mkr.SW6 skrev:Hej,
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Vi lämnade självklart kvar vår box när vi flyttade och köpte en ny till nya boendet.
En fast installation är fast egendom men kan såklart avtalas att det inte ingår i köpet.
Varför vill du ta med laddboxen?
Att kalla ett hål i väggen för förberedelse till elbilsladdning tycker jag låter bedrägligt. Oseriöst av mäklaren att föreslå det.
Som spekulant hade jag börjat fundera på vad mer för saker som inte är som de låter.
En fast installation är fast egendom men kan såklart avtalas att det inte ingår i köpet.
Varför vill du ta med laddboxen?
Att kalla ett hål i väggen för förberedelse till elbilsladdning tycker jag låter bedrägligt. Oseriöst av mäklaren att föreslå det.
Som spekulant hade jag börjat fundera på vad mer för saker som inte är som de låter.
Vilken mäklare! Tipsade han er att plocka med kyl och frys också och skriva att det var förberett för kyl och frys i annonsenMarcus01 skrev:Vi skrev i vår annons att "huset är förberett för elbilsladdning" och tog sen ner laddaren och jfb B. Så förberedelsen blev egentligen ett hål i väggen till elcentralen...Men enl mäklaren är det absolut ok att göra så och även hans idé.

Jag ska inte ta med någon laddbox och skulle aldrig göra. Däremot är jag i köpartagen och undrar vad som egentligen gäller. Oavsett vad man tycker bör ingå eller inte så finns det ju praxis på vad som de facto är byggnadstillbehör och liknande. Eftersom laddbox är en relativt ny företeelse undrade jag om någon visste om det räknas som fast eller lös egendom när det väl kommer till kritan.
-
- elbilist
FMF ger enbart exempel på vad som kan ses som fast och lös egendom, ingen facit.SW6 skrev:Jag ska inte ta med någon laddbox och skulle aldrig göra. Däremot är jag i köpartagen och undrar vad som egentligen gäller. Oavsett vad man tycker bör ingå eller inte så finns det ju praxis på vad som de facto är byggnadstillbehör och liknande. Eftersom laddbox är en relativt ny företeelse undrade jag om någon visste om det räknas som fast eller lös egendom när det väl kommer till kritan.
Är du osäker, så fråga. Står det i objektbeskrivningen att fastigheten har laddbox, så är det normalt att den följer med.
Ställ en direkt fråga, säger säljaren nej, så kan du erbjuda et schysst Pris, eller be honom att vara försiktig när han plockar den ner, så du enkelt kan sätta upp din egen.
Fan vad förbannad jag skulle bli om jag köpte hus och upptäckte att förra ägaren redan utnyttjat laddbidraget.
Solklart brott mot jordabalken att plocka ner den vid försäljning.
Solklart brott mot jordabalken att plocka ner den vid försäljning.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Är den fast ansluten ska den väl sitta kvar. Skillnad om den är ansluten med handske.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Påminner mig om fastighetsaffärer i Norge.
Köper en villa för hutlösa pengar, vid övertagelse är torktumlare, tvättmaskin och "komfyr" borta
Nej du ska såklart inte plocka ner laddaren, nya köparen kommer inte kunna utnyttja något avdrag på den fastigheten.
Köper en villa för hutlösa pengar, vid övertagelse är torktumlare, tvättmaskin och "komfyr" borta

Nej du ska såklart inte plocka ner laddaren, nya köparen kommer inte kunna utnyttja något avdrag på den fastigheten.
Om de är fast monterad så ska den följa med huset om avtalet inte säger något annat. Men de är upp till säljaren att berätta att denna ingår inte, har han inte sagt de så är han ersättning skyldig är jag hyfsat säker på.
Sedan ska man bevisa de såklart vilket bör räcka med en bild skulle jag tro..
Alternativt så har han monterat ner den redan innan visning och då är de ju uppenbart.
Sedan ska man bevisa de såklart vilket bör räcka med en bild skulle jag tro..
Alternativt så har han monterat ner den redan innan visning och då är de ju uppenbart.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
Helt andra regler vad som gäller i Norge.NEO skrev:Påminner mig om fastighetsaffärer i Norge.
Köper en villa för hutlösa pengar, vid övertagelse är torktumlare, tvättmaskin och "komfyr" borta![]()
Jag fick Plötsligen en extra frys/kyl när jag flyttade söderut, har fortfarande ett stående i garaget.
Men självklart låter man laddboxen stå kvar, man plockar inte med sig växelriktaren för solpanelen heller?
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Medveten över det, sa bara att denna tråd påminner om några affärer i Norgeheldiggrisen skrev:Helt andra regler vad som gäller i Norge.NEO skrev:Påminner mig om fastighetsaffärer i Norge.
Köper en villa för hutlösa pengar, vid övertagelse är torktumlare, tvättmaskin och "komfyr" borta![]()
Jag fick Plötsligen en extra frys/kyl när jag flyttade söderut, har fortfarande ett stående i garaget.
Men självklart låter man laddboxen stå kvar, man plockar inte med sig växelriktaren för solpanelen heller?

Vilken normal människa säljer en fastighet för 10miljNOK för att sedan behålla spis och tvättmaskin? Det är ju indoktrinerad idioti. Likaså att krafsa med sig laddboxen från fastigheten för att spara 6000kr. Nånstans får snåla smålänningen skärpa sig.
-
- elbilist
Är det nödvändig att vara så otrevlig mot andra nationaliteter, bara för att man gör annorlunda?NEO skrev:Medveten över det, sa bara att denna tråd påminner om några affärer i Norgeheldiggrisen skrev:Helt andra regler vad som gäller i Norge.NEO skrev:Påminner mig om fastighetsaffärer i Norge.
Men självklart låter man laddboxen stå kvar, man plockar inte med sig växelriktaren för solpanelen heller?![]()
Vilken normal människa säljer en fastighet för 10miljNOK för att sedan behålla spis och tvättmaskin? Det är ju indoktrinerad idioti. Likaså att krafsa med sig laddboxen från fastigheten för att spara 6000kr. Nånstans får snåla smålänningen skärpa sig.
Laddboxen är ju en fastinstallation och ska självklart ingå i köpet av en fastighet. Men tar man bort den innan det är visning och informerar om att laddstödet har utnyttjats (om det har det) så är det naturligtvis okej. Precis som om man tar ut torktumlare och diskmaskin eller river taket, vilket då påverkar priset så klart. Men efter att du visat huset med dessa delar så ingår sådana här saker absolut i affären.
Enklast är att bara lämna boxen!
Absolut bär man lämna boxen men att upplysa om bidraget behövs väl int längre, det försvinner ju vid årsskiftet och ersätts av det nya ”rotavdraget”, där finns väl ingen begränsning per fastighet?LarsL skrev:Laddboxen är ju en fastinstallation och ska självklart ingå i köpet av en fastighet. Men tar man bort den innan det är visning och informerar om att laddstödet har utnyttjats (om det har det) så är det naturligtvis okej. Precis som om man tar ut torktumlare och diskmaskin eller river taket, vilket då påverkar priset så klart. Men efter att du visat huset med dessa delar så ingår sådana här saker absolut i affären.
Om du tar bort laddare och säljer nu innan årskiftet så skulle jag informera om det. Nu har ju en köpare undersökningsplikt så förmodligen klarar du dig men kan ändå vara bra att informera. Priset på fastigheten kommer sannolikt inte påverkas.MarkusL skrev:Absolut bär man lämna boxen men att upplysa om bidraget behövs väl int längre, det försvinner ju vid årsskiftet och ersätts av det nya ”rotavdraget”, där finns väl ingen begränsning per fastighet?LarsL skrev:Laddboxen är ju en fastinstallation och ska självklart ingå i köpet av en fastighet. Men tar man bort den innan det är visning och informerar om att laddstödet har utnyttjats (om det har det) så är det naturligtvis okej. Precis som om man tar ut torktumlare och diskmaskin eller river taket, vilket då påverkar priset så klart. Men efter att du visat huset med dessa delar så ingår sådana här saker absolut i affären.