Hej. Nybliven ägare till en Model S 2019. Åker ofta utan att radion är på och hör då ett högfrekvent ljud ( en ton runt 1000 Hz ). Någon omvandlare D.C.-AC ? Varför har inte TESLA monterat en ” typ hörlurar med brusredosering ) motfas tror jag dom använder. Eller finns det redan ?
Erik Edblad.
Pip ljud i kupèn
Moderator: Redaktion
Re: Pip ljud i kupèn
Då hade det blivit än mer oljud för den som inte sitter på platsen där bruset reduceras, dvs i princip hela bilen.Merenerik skrev:Hej. Nybliven ägare till en Model S 2019. Åker ofta utan att radion är på och hör då ett högfrekvent ljud ( en ton runt 1000 Hz ). Någon omvandlare D.C.-AC ? Varför har inte TESLA monterat en ” typ hörlurar med brusredosering ) motfas tror jag dom använder. Eller finns det redan ?
Erik Edblad.
Tror inte det finns någon DC/AC-omvandlare i bilen. Finns väl inget som använder AC i bilen? Själv har jag inte hört något sådant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Uhmm...Svenssons skrev:Tror inte det finns någon DC/AC-omvandlare i bilen. Finns väl inget som använder AC i bilen? Själv har jag inte hört något sådant.Merenerik skrev:Hej. Nybliven ägare till en Model S 2019. Åker ofta utan att radion är på och hör då ett högfrekvent ljud ( en ton runt 1000 Hz ). Någon omvandlare D.C.-AC ? Varför har inte TESLA monterat en ” typ hörlurar med brusredosering ) motfas tror jag dom använder. Eller finns det redan ?
Erik Edblad.

Men det är så en inverterdriven motor brukar låta, sen är man väl olika känsliga för ljudet. Det bästa är väl att åka med någon annan och se om det låter likadant, för att utesluta att det är något fel på din bil.
Sant, glömde helt motorerna i Model S. Kör X och hör inget där men som du säger så är man ju olika. Håller också med om att åka i annan bil så man kan utesluta fel på bilen.Kronberg skrev:Uhmm...Svenssons skrev:Tror inte det finns någon DC/AC-omvandlare i bilen. Finns väl inget som använder AC i bilen? Själv har jag inte hört något sådant.Merenerik skrev:Hej. Nybliven ägare till en Model S 2019. Åker ofta utan att radion är på och hör då ett högfrekvent ljud ( en ton runt 1000 Hz ). Någon omvandlare D.C.-AC ? Varför har inte TESLA monterat en ” typ hörlurar med brusredosering ) motfas tror jag dom använder. Eller finns det redan ?
Erik Edblad.Motorerna.
Men det är så en inverterdriven motor brukar låta, sen är man väl olika känsliga för ljudet. Det bästa är väl att åka med någon annan och se om det låter likadant, för att utesluta att det är något fel på din bil.
Länk till artikel om ljud i bilarna:
https://teslatap.com/articles/sounds-of-tesla-vehicles/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tack för svar. Åkte till Biltema o köpte en ”isolermatta” som jag la under gummimattan i trunken, möjligen inbillning men pipet försvann.
EE.
EE.
Senast redigerad av Merenerik, redigerad totalt 1 gånger.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Då blir det varm/kallt på sommaren/vintern.Svenssons skrev:Finns väl inget som använder AC i bilen?
Förlåt kunde inte låta bli

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.