Pip ljud i kupèn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Merenerik
Teslaägare

Pip ljud i kupèn

Inlägg av Merenerik »

Hej. Nybliven ägare till en Model S 2019. Åker ofta utan att radion är på och hör då ett högfrekvent ljud ( en ton runt 1000 Hz ). Någon omvandlare D.C.-AC ? Varför har inte TESLA monterat en ” typ hörlurar med brusredosering ) motfas tror jag dom använder. Eller finns det redan ?
Erik Edblad.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Pip ljud i kupèn

Inlägg av Svenssons »

Merenerik skrev:
Hej. Nybliven ägare till en Model S 2019. Åker ofta utan att radion är på och hör då ett högfrekvent ljud ( en ton runt 1000 Hz ). Någon omvandlare D.C.-AC ? Varför har inte TESLA monterat en ” typ hörlurar med brusredosering ) motfas tror jag dom använder. Eller finns det redan ?
Erik Edblad.
Då hade det blivit än mer oljud för den som inte sitter på platsen där bruset reduceras, dvs i princip hela bilen.

Tror inte det finns någon DC/AC-omvandlare i bilen. Finns väl inget som använder AC i bilen? Själv har jag inte hört något sådant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare

Inlägg av Kronberg »

Svenssons skrev:
Merenerik skrev:
Erik Edblad.
Tror inte det finns någon DC/AC-omvandlare i bilen. Finns väl inget som använder AC i bilen? Själv har jag inte hört något sådant.
Uhmm... :? Motorerna.
Men det är så en inverterdriven motor brukar låta, sen är man väl olika känsliga för ljudet. Det bästa är väl att åka med någon annan och se om det låter likadant, för att utesluta att det är något fel på din bil.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kronberg skrev:
Svenssons skrev:
Merenerik skrev:
Erik Edblad.
Uhmm... :? Motorerna.
Men det är så en inverterdriven motor brukar låta, sen är man väl olika känsliga för ljudet. Det bästa är väl att åka med någon annan och se om det låter likadant, för att utesluta att det är något fel på din bil.
Sant, glömde helt motorerna i Model S. Kör X och hör inget där men som du säger så är man ju olika. Håller också med om att åka i annan bil så man kan utesluta fel på bilen.

Länk till artikel om ljud i bilarna:

https://teslatap.com/articles/sounds-of-tesla-vehicles/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Merenerik
Teslaägare

Inlägg av Merenerik »

Tack för svar. Åkte till Biltema o köpte en ”isolermatta” som jag la under gummimattan i trunken, möjligen inbillning men pipet försvann.
EE.
Senast redigerad av Merenerik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Motorerna låter en del på min S. Men det hör jag bara när bilen accelererar.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Svenssons skrev:
Finns väl inget som använder AC i bilen?
Då blir det varm/kallt på sommaren/vintern.

Förlåt kunde inte låta bli :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar