Acceleration under 50%

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
prim
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2020 15:21

Acceleration under 50%

Inlägg av prim »

Hej alla!

Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.

Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.

Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
Tesla Model 3 Performance 2020 - Vit
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av NiklasTesla »

Stämmer.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Svenssons »

prim skrev:
Hej alla!

Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.

Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.

Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
Batteriet kan inte lämna samma effekt när det är halvladdat som när det är fulladdat. Ju mer urladdat, desto lägre effekt. Gäller inte enbart elbilar utan alla batterier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Kronberg »

Här finns graf över effekt vid olika SOC, någorlunda konstant ner till 75%.
https://www.mountainpassperformance.com ... rious-soc/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
Så om ni förvärmer 30-60min om batteriet är lite kallt så blir den mycket piggare.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av wcarlsson »

Tellus skrev:
Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
Nej det där stämmer inte.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

wcarlsson skrev:
Tellus skrev:
Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
Nej det där stämmer inte.
Jo, om inte SOC är väldigt lågt så har temp mycket större påverkan.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
67328D98-E462-4C75-942F-C869CDD38E1B.jpeg
61AF70EF-D156-4B1C-A27D-74BD216F4863.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av wcarlsson »

Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
OK... hur mycket skiljer det i hk mellan 10% och 80% SOC vid samma temperatur då? Känns som betydligt mer än 114hk
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av kenjon »

Nu skrev han ju längre upp "om inte SoC är väldigt lågt"....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av wcarlsson »

kenjon skrev:
Nu skrev han ju längre upp "om inte SoC är väldigt lågt"....
Påståendet var att temperatur har mycket större påverkan än SOC...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av kenjon »

Och hur ska man avgöra om °C är större/mindre än % av SoC? Det är ju två helt olika storheter.
Som jag tolkar det så har temperaturskillnader större inverkan om SoC har liten skillnad, t ex mellan 30-40 % eller 70.80 %. 10 till 80 % tycker jag inte är en mindre skillnad.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10708
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Legato »

kenjon skrev:
Och hur ska man avgöra om °C är större/mindre än % av SoC? Det är ju två helt olika storheter.
Som jag tolkar det så har temperaturskillnader större inverkan om SoC har liten skillnad, t ex mellan 30-40 % eller 70.80 %. 10 till 80 % tycker jag inte är en mindre skillnad.
Nja, det är ju inte linjärt.

Det är korrekt att SOC inte påverkar så mycket när den är över 50%. Men effekttappet du tex får från 15% till 5% SOC är större än du kommer få vid en stor förändring i temperatur.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Från tesla bjørns roadtrip video

SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk

Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10708
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Från tesla bjørns roadtrip video

SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk

Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
Låter rimligt.

Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.

Men det relevanta i sammanhanget är väl egentligen bara att det krävs både varmt batteri och hög SOC för att bilen ska prestera optimalt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av perre »

Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

perre skrev:
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?

viewtopic.php?f=51&t=18975&hilit=Scan+my+tesla
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av perre »

Tellus skrev:
perre skrev:
Tellus skrev:
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%

SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk

SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk

115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad :!:

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?

viewtopic.php?f=51&t=18975&hilit=Scan+my+tesla
Tackar. Du har varit till god hjälp på sistone ;)
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
E47BBA41-FEB4-45B7-A9B0-2817FF7ECDD1.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
09ADFC60-1704-4A42-A943-4619FE601365.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av BrooklynS »

Därför är värmaren på i Track Mode? (tills kylning behövs...)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

prim skrev:
Hej alla!

Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.

Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.

Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10708
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
Du har ju rimligtvis tappat SOC också...

Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).

Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Tellus »

Legato skrev:
Tellus skrev:
Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
Du har ju rimligtvis tappat SOC också...

Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).

Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.
Så jag hävdar :) fortfarande att temp har mycket större betydelse än SOC, även vid lågt SOC
Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp
F2CA1F94-FEB9-477B-982D-61B2763EEF57.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10708
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Acceleration under 50%

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Legato skrev:
Tellus skrev:
Tellus skrev:
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
Du har ju rimligtvis tappat SOC också...

Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).

Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.
Så jag hävdar :) fortfarande att temp har mycket större betydelse än SOC, även vid lågt SOC
Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp
Hans video säger ingenting om detta då både temperatur och SOC sänks. Du måste ju jämföra när man bara ändrar en av två faktorer.

Som jag svarade dig innan:
Från tesla bjørns roadtrip video

SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk

Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt


Låter rimligt. Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.

Däremot kommer du tappa mycket mer effekt när du går från 27 grader till 2 grader än när du går från 90% SOC till 65% SOC.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar