Acceleration under 50%
Moderator: Redaktion
Acceleration under 50%
Hej alla!
Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.
Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.
Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.
Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.
Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
Tesla Model 3 Performance 2020 - Vit
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Acceleration under 50%
Batteriet kan inte lämna samma effekt när det är halvladdat som när det är fulladdat. Ju mer urladdat, desto lägre effekt. Gäller inte enbart elbilar utan alla batterier.prim skrev:Hej alla!
Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.
Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.
Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Acceleration under 50%
Här finns graf över effekt vid olika SOC, någorlunda konstant ner till 75%.
https://www.mountainpassperformance.com ... rious-soc/
https://www.mountainpassperformance.com ... rious-soc/
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
Så om ni förvärmer 30-60min om batteriet är lite kallt så blir den mycket piggare.
Så om ni förvärmer 30-60min om batteriet är lite kallt så blir den mycket piggare.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Acceleration under 50%
Nej det där stämmer inte.Tellus skrev:Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
Jo, om inte SOC är väldigt lågt så har temp mycket större påverkan.wcarlsson skrev:Nej det där stämmer inte.Tellus skrev:Batteritemperatur har mycket större påverkan än SOC.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad

viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Acceleration under 50%
OK... hur mycket skiljer det i hk mellan 10% och 80% SOC vid samma temperatur då? Känns som betydligt mer än 114hkTellus skrev:Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad![]()
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Acceleration under 50%
Nu skrev han ju längre upp "om inte SoC är väldigt lågt"....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Acceleration under 50%
Påståendet var att temperatur har mycket större påverkan än SOC...kenjon skrev:Nu skrev han ju längre upp "om inte SoC är väldigt lågt"....
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Acceleration under 50%
Och hur ska man avgöra om °C är större/mindre än % av SoC? Det är ju två helt olika storheter.
Som jag tolkar det så har temperaturskillnader större inverkan om SoC har liten skillnad, t ex mellan 30-40 % eller 70.80 %. 10 till 80 % tycker jag inte är en mindre skillnad.
Som jag tolkar det så har temperaturskillnader större inverkan om SoC har liten skillnad, t ex mellan 30-40 % eller 70.80 %. 10 till 80 % tycker jag inte är en mindre skillnad.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Acceleration under 50%
Nja, det är ju inte linjärt.kenjon skrev:Och hur ska man avgöra om °C är större/mindre än % av SoC? Det är ju två helt olika storheter.
Som jag tolkar det så har temperaturskillnader större inverkan om SoC har liten skillnad, t ex mellan 30-40 % eller 70.80 %. 10 till 80 % tycker jag inte är en mindre skillnad.
Det är korrekt att SOC inte påverkar så mycket när den är över 50%. Men effekttappet du tex får från 15% till 5% SOC är större än du kommer få vid en stor förändring i temperatur.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
Från tesla bjørns roadtrip videoTellus skrev:Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad![]()
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk
Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Acceleration under 50%
Låter rimligt.Tellus skrev:Från tesla bjørns roadtrip videoTellus skrev:Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad![]()
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk
Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.
Men det relevanta i sammanhanget är väl egentligen bara att det krävs både varmt batteri och hög SOC för att bilen ska prestera optimalt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Acceleration under 50%
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?Tellus skrev:Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad![]()
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
Model 3 LR AWD
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
perre skrev:Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?Tellus skrev:Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad![]()
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
viewtopic.php?f=51&t=18975&hilit=Scan+my+tesla
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Acceleration under 50%
Tackar. Du har varit till god hjälp på sistoneTellus skrev:perre skrev:Nu blev jag nyfiken. Vad är det för app du använder för att få fram denna information?Tellus skrev:Gick ut i garaget o testa, då jag råkade ha just 50%
SOC 50%, batteritemp 15 grader = 404hk
SOC 50%, batteritemp 27 grader(efter klimatisering 30min) = 520hk
115hk extra vid 50% vid bara 12 graders skillnad![]()
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
viewtopic.php?f=51&t=18975&hilit=Scan+my+tesla

Model 3 LR AWD
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilenTellus skrev:SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
ABH= AlwaysBeHeating
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Acceleration under 50%
Därför är värmaren på i Track Mode? (tills kylning behövs...)
Tesla Y LR -22 EAP
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
prim skrev:Hej alla!
Fick min M3P för ungefär en vecka sedan och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft sen jag fyllde 18 för 2 år sedan.
Men nu vet jag inte varför det känns som bilen blir "slöare" när batterinivån hamnar under 50%. 0-100 acc känns långsammare än om vi skulle säga att jag ligger runt 80%.
Stämmer detta? Eller inbillar jag mig bara?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Acceleration under 50%
Du har ju rimligtvis tappat SOC också...Tellus skrev:Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilenTellus skrev:SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
ABH= AlwaysBeHeating
Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).
Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Acceleration under 50%
Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.Legato skrev:Du har ju rimligtvis tappat SOC också...Tellus skrev:Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilenTellus skrev:SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
ABH= AlwaysBeHeating
Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).
Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Så jag hävdar

Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Acceleration under 50%
Hans video säger ingenting om detta då både temperatur och SOC sänks. Du måste ju jämföra när man bara ändrar en av två faktorer.Tellus skrev:Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.Legato skrev:Du har ju rimligtvis tappat SOC också...Tellus skrev:Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilenTellus skrev:SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
ABH= AlwaysBeHeating
Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).
Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Så jag hävdarfortfarande att temp har mycket större betydelse än SOC, även vid lågt SOC
Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp
Som jag svarade dig innan:
Från tesla bjørns roadtrip video
SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk
Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
Låter rimligt. Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.
Däremot kommer du tappa mycket mer effekt när du går från 27 grader till 2 grader än när du går från 90% SOC till 65% SOC.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021