Tony Seba Cleandisruption
Moderator: Redaktion
Tony Seba Cleandisruption
CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.
På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tony Seba Cleandisruption
Tror ni på Tony Sebas förutsägelser?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tony Seba Cleandisruption
Jag har inte hunnit titta på den här versionen av hans prognos så den kan jag inte kommentera.Zalman3 skrev:Tror ni på Tony Sebas förutsägelser?
Det han har berättat om i tidigare föreläsningar är hur hånad han har blivit under åren för sina prognoser för de är helt omöjliga att uppnå.
Men det har visat sig att det har varit precis tvärtom. Utvecklingen har gått fortare än vad han förutspått! Så han är kankse inte helt fel ute denna gången heller.
Re: Tony Seba Cleandisruption
Ja, han är väl en av dem som påpekat att andra analytiker alltid förutspår en linjär utveckling och sedan varje år får komma med en ny, reviderad prognos, även denna linjär från det nya värdet.X-Model skrev:Jag har inte hunnit titta på den här versionen av hans prognos så den kan jag inte kommentera.Zalman3 skrev:Tror ni på Tony Sebas förutsägelser?
Det han har berättat om i tidigare föreläsningar är hur hånad han har blivit under åren för sina prognoser för de är helt omöjliga att uppnå.
Men det har visat sig att det har varit precis tvärtom. Utvecklingen har gått fortare än vad han förutspått! Så han är kankse inte helt fel ute denna gången heller.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tony Seba Cleandisruption
Bra video. MÅNGA förstår inte hur fort det går när man leker med exponentiella nummer.Zalman3 skrev:CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.
På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Vi kan till år 2030 se nästan helt omställd fordonsflotta till elfordon och energisektor som går nästan helt på förnyelsebar el.
Re: Tony Seba Cleandisruption
Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tony Seba Cleandisruption
En annan ENORM helt revolutionerande framtidsmarknad som idag är superliten på en makroekonomisk skala och energiskala är gridbatterier. Få förstår detta idag.Jerker skrev:Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.
Med billiga Litium-järnbatterier kommer man kunna möjliggöra 100% förnyelsebar el på global skala fortare än vi tror.
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tony Seba Cleandisruption
Man jobbar ju redan idag med batterilager som buffert i vattenkraftverk. När vattenkraften agerar reglerkraft så måste den ofta börja leverera ström på mycket kort tid. Att installera några Megawatt batterier som tar den första smällen och går in med bara nån millisekunds fördröjning ger en jämnare kraftleverans och sparar turbinerna som kan starta mjukt istället vilket sparar pengar eftersom de då kräver mindre underhåll och håller längre.
Nästa steg borde vara att återföra vatten från nedströms till vattenmagasinen för att ta vara på t.ex. vindkraft och se till att utjämna tillgången på regnvatten.
Nästa steg borde vara att återföra vatten från nedströms till vattenmagasinen för att ta vara på t.ex. vindkraft och se till att utjämna tillgången på regnvatten.
Re: Tony Seba Cleandisruption
Vill bara påpeka att det är presentationen från april 2020.Zalman3 skrev:CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tony Seba Cleandisruption
Pumpkraftverk har ju systematiskt lagts ned och byggts om till vanliga vattenkraftverk i Sverige. Jag har aldrig fattat detta. Det känns väldigt kortsiktigt och konstigt.Jerker skrev:Man jobbar ju redan idag med batterilager som buffert i vattenkraftverk. När vattenkraften agerar reglerkraft så måste den ofta börja leverera ström på mycket kort tid. Att installera några Megawatt batterier som tar den första smällen och går in med bara nån millisekunds fördröjning ger en jämnare kraftleverans och sparar turbinerna som kan starta mjukt istället vilket sparar pengar eftersom de då kräver mindre underhåll och håller längre.
Nästa steg borde vara att återföra vatten från nedströms till vattenmagasinen för att ta vara på t.ex. vindkraft och se till att utjämna tillgången på regnvatten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tony Seba Cleandisruption
Det var väl tidsandan, elförsörjningen var ju stabil och förutsägbar när det i princip bara var vattenkraf och kärnkraft.mati skrev:Pumpkraftverk har ju systematiskt lagts ned och byggts om till vanliga vattenkraftverk i Sverige. Jag har aldrig fattat detta. Det känns väldigt kortsiktigt och konstigt.Jerker skrev:Man jobbar ju redan idag med batterilager som buffert i vattenkraftverk. När vattenkraften agerar reglerkraft så måste den ofta börja leverera ström på mycket kort tid. Att installera några Megawatt batterier som tar den första smällen och går in med bara nån millisekunds fördröjning ger en jämnare kraftleverans och sparar turbinerna som kan starta mjukt istället vilket sparar pengar eftersom de då kräver mindre underhåll och håller längre.
Nästa steg borde vara att återföra vatten från nedströms till vattenmagasinen för att ta vara på t.ex. vindkraft och se till att utjämna tillgången på regnvatten.
Det är ju först på senare tid som ökningen av vindkraft och nedläggningen av kärnkraften har gjort det intressant med lagring igen.
För en glad amatör verkar det iofs inte allt för svårt att ställa om ett "vanligt" vattenkraftverk till pumpdito, men det kanske är naivt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tony Seba Cleandisruption
Risken är nog stor att man hamnar i en Dunning-Kruger mount stupid fälla, men visst borde det vara möjligt att pumpa tillbaka vattnet igen. Framförallt i sådana kraftverk som en gång i tiden har varit pumpkraftverk. Har man kunnat bygga om dem en gång så kan man väl bygga om dem en gång till. Jag vet inte vad som har gjorts för att "bygga bort" lagringsmöjligheten. Det kanske är så snordyrt att göra detta att det blir orealistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tony Seba Cleandisruption
Vi ska ju tydligen inte ha vattenkraft heller. Det hotar säkert något på något sätt.
Re: Tony Seba Cleandisruption
Hur svårt kan det varamati skrev:Risken är nog stor att man hamnar i en Dunning-Kruger mount stupid fälla, men visst borde det vara möjligt att pumpa tillbaka vattnet igen. Framförallt i sådana kraftverk som en gång i tiden har varit pumpkraftverk. Har man kunnat bygga om dem en gång så kan man väl bygga om dem en gång till. Jag vet inte vad som har gjorts för att "bygga bort" lagringsmöjligheten. Det kanske är så snordyrt att göra detta att det blir orealistiskt.
Re: Tony Seba Cleandisruption
Haha, precisOlleBack skrev:Hur svårt kan det vara
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ett par-tre stycken sådana och problemet är löst. Lätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tony Seba Cleandisruption
Jag vill påminna om den ö i Atlanten som gjort sig oberoende av olja genom att bygga ett pumpkraftverk. Två dammar med höjdskillnad som återpumpas med hjälp av vindkraft. Kan inte komma ihåg vad den heter och lyckas just nu inte med min googling.
Men googlingen gav däremot träff på några artiklar om svenska pumpkraftverk som visar att det tydligen är på gång en renässans för dessa. Glädjande!
Men googlingen gav däremot träff på några artiklar om svenska pumpkraftverk som visar att det tydligen är på gång en renässans för dessa. Glädjande!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tony Seba Cleandisruption
El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.Jerker skrev:Jag vill påminna om den ö i Atlanten som gjort sig oberoende av olja genom att bygga ett pumpkraftverk. Två dammar med höjdskillnad som återpumpas med hjälp av vindkraft. Kan inte komma ihåg vad den heter och lyckas just nu inte med min googling.
Men googlingen gav däremot träff på några artiklar om svenska pumpkraftverk som visar att det tydligen är på gång en renässans för dessa. Glädjande!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tony Seba Cleandisruption
Tack!fth skrev:El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.
Här kan man se flera olika videor om denna ö:
https://www.youtube.com/results?search_ ... rro+energy
Re: Tony Seba Cleandisruption
Fast det är också förenklat. Mycket snack om exponentiell tillväxt. Verkligheten beter sig inte så. Man kan visserligen titta bakåt och försöka förutspå framtiden men det är helt omöjligt att säga säkert hur det kommer bli. Det beror på så mycket. Regler och lagstiftning, produktionskapacitet osv.NiklasTesla skrev:Bra video. MÅNGA förstår inte hur fort det går när man leker med exponentiella nummer.Zalman3 skrev:CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.
På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Vi kan till år 2030 se nästan helt omställd fordonsflotta till elfordon och energisektor som går nästan helt på förnyelsebar el.
Re: Tony Seba Cleandisruption
Jerker skrev:Tack!fth skrev:El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.
Här kan man se flera olika videor om denna ö:
https://www.youtube.com/results?search_ ... rro+energy
Tyvärr ingen mirakellösning. El Hierro har extremt fördelaktig topografi och geografi för att kunna använda sig av den lösningen. Det är inte många ställen som har de förutsättningarna.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tony Seba Cleandisruption
Beror mycket på om kärnkraftslobbyn kan lyckas få igenom fortsatt/utbyggd drift av kärnkraft eller inteBanane skrev:Fast det är också förenklat. Mycket snack om exponentiell tillväxt. Verkligheten beter sig inte så. Man kan visserligen titta bakåt och försöka förutspå framtiden men det är helt omöjligt att säga säkert hur det kommer bli. Det beror på så mycket. Regler och lagstiftning, produktionskapacitet osv.NiklasTesla skrev:Bra video. MÅNGA förstår inte hur fort det går när man leker med exponentiella nummer.Zalman3 skrev:CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.
På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Vi kan till år 2030 se nästan helt omställd fordonsflotta till elfordon och energisektor som går nästan helt på förnyelsebar el.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: Tony Seba Cleandisruption
Ähh vaddå. En fet pool uppe på hamarbybacken och några dränkpumpar från biltema så kan vi nog få igång ett pumpkraftverk i Stockholm också.Banane skrev:Jerker skrev:Tack!fth skrev:El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.
Här kan man se flera olika videor om denna ö:
https://www.youtube.com/results?search_ ... rro+energy
Tyvärr ingen mirakellösning. El Hierro har extremt fördelaktig topografi och geografi för att kunna använda sig av den lösningen. Det är inte många ställen som har de förutsättningarna.
Eller kanske köra upp vattnet med lastbil nu när dieselpriset ät lågt..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: Tony Seba Cleandisruption
Vilka har vi som tillverkar ellastbilar? Tesla med sin Semi (som ju är jäkligt stor), Einride, vilka mer? Nån som tillverkar i lite mindre storlek?Jerker skrev:Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.
MS P85 2014
Re: Tony Seba Cleandisruption
Typ de flesta stora är väl på G. Mindre lastbilar, typ turbilar finns det gott om. Tyska posten (DHL) startade ju egen tillverkning av sådana för ett par år sedan och säljer även till andra.Bernando skrev:Vilka har vi som tillverkar ellastbilar? Tesla med sin Semi (som ju är jäkligt stor), Einride, vilka mer? Nån som tillverkar i lite mindre storlek?Jerker skrev:Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.