Tony Seba Cleandisruption

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Zalman3 »

CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.


På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Screenshot_20201130-001311_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Zalman3 »

Tror ni på Tony Sebas förutsägelser?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av X-Model »

Zalman3 skrev:
Tror ni på Tony Sebas förutsägelser?
Jag har inte hunnit titta på den här versionen av hans prognos så den kan jag inte kommentera.
Det han har berättat om i tidigare föreläsningar är hur hånad han har blivit under åren för sina prognoser för de är helt omöjliga att uppnå.
Men det har visat sig att det har varit precis tvärtom. Utvecklingen har gått fortare än vad han förutspått! Så han är kankse inte helt fel ute denna gången heller.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Jerker »

X-Model skrev:
Zalman3 skrev:
Tror ni på Tony Sebas förutsägelser?
Jag har inte hunnit titta på den här versionen av hans prognos så den kan jag inte kommentera.
Det han har berättat om i tidigare föreläsningar är hur hånad han har blivit under åren för sina prognoser för de är helt omöjliga att uppnå.
Men det har visat sig att det har varit precis tvärtom. Utvecklingen har gått fortare än vad han förutspått! Så han är kankse inte helt fel ute denna gången heller.
Ja, han är väl en av dem som påpekat att andra analytiker alltid förutspår en linjär utveckling och sedan varje år får komma med en ny, reviderad prognos, även denna linjär från det nya värdet.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.


På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Screenshot_20201130-001311_Samsung Internet.jpg
Bra video. MÅNGA förstår inte hur fort det går när man leker med exponentiella nummer.

Vi kan till år 2030 se nästan helt omställd fordonsflotta till elfordon och energisektor som går nästan helt på förnyelsebar el.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Jerker »

Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev:
Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.
En annan ENORM helt revolutionerande framtidsmarknad som idag är superliten på en makroekonomisk skala och energiskala är gridbatterier. Få förstår detta idag.

Med billiga Litium-järnbatterier kommer man kunna möjliggöra 100% förnyelsebar el på global skala fortare än vi tror.
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Jerker »

Man jobbar ju redan idag med batterilager som buffert i vattenkraftverk. När vattenkraften agerar reglerkraft så måste den ofta börja leverera ström på mycket kort tid. Att installera några Megawatt batterier som tar den första smällen och går in med bara nån millisekunds fördröjning ger en jämnare kraftleverans och sparar turbinerna som kan starta mjukt istället vilket sparar pengar eftersom de då kräver mindre underhåll och håller längre.

Nästa steg borde vara att återföra vatten från nedströms till vattenmagasinen för att ta vara på t.ex. vindkraft och se till att utjämna tillgången på regnvatten.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.
Vill bara påpeka att det är presentationen från april 2020.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Man jobbar ju redan idag med batterilager som buffert i vattenkraftverk. När vattenkraften agerar reglerkraft så måste den ofta börja leverera ström på mycket kort tid. Att installera några Megawatt batterier som tar den första smällen och går in med bara nån millisekunds fördröjning ger en jämnare kraftleverans och sparar turbinerna som kan starta mjukt istället vilket sparar pengar eftersom de då kräver mindre underhåll och håller längre.

Nästa steg borde vara att återföra vatten från nedströms till vattenmagasinen för att ta vara på t.ex. vindkraft och se till att utjämna tillgången på regnvatten.
Pumpkraftverk har ju systematiskt lagts ned och byggts om till vanliga vattenkraftverk i Sverige. Jag har aldrig fattat detta. Det känns väldigt kortsiktigt och konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jerker skrev:
Man jobbar ju redan idag med batterilager som buffert i vattenkraftverk. När vattenkraften agerar reglerkraft så måste den ofta börja leverera ström på mycket kort tid. Att installera några Megawatt batterier som tar den första smällen och går in med bara nån millisekunds fördröjning ger en jämnare kraftleverans och sparar turbinerna som kan starta mjukt istället vilket sparar pengar eftersom de då kräver mindre underhåll och håller längre.

Nästa steg borde vara att återföra vatten från nedströms till vattenmagasinen för att ta vara på t.ex. vindkraft och se till att utjämna tillgången på regnvatten.
Pumpkraftverk har ju systematiskt lagts ned och byggts om till vanliga vattenkraftverk i Sverige. Jag har aldrig fattat detta. Det känns väldigt kortsiktigt och konstigt.
Det var väl tidsandan, elförsörjningen var ju stabil och förutsägbar när det i princip bara var vattenkraf och kärnkraft.

Det är ju först på senare tid som ökningen av vindkraft och nedläggningen av kärnkraften har gjort det intressant med lagring igen.

För en glad amatör verkar det iofs inte allt för svårt att ställa om ett "vanligt" vattenkraftverk till pumpdito, men det kanske är naivt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av mati »

Risken är nog stor att man hamnar i en Dunning-Kruger mount stupid fälla, men visst borde det vara möjligt att pumpa tillbaka vattnet igen. Framförallt i sådana kraftverk som en gång i tiden har varit pumpkraftverk. Har man kunnat bygga om dem en gång så kan man väl bygga om dem en gång till. Jag vet inte vad som har gjorts för att "bygga bort" lagringsmöjligheten. Det kanske är så snordyrt att göra detta att det blir orealistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av LarsL »

Vi ska ju tydligen inte ha vattenkraft heller. Det hotar säkert något på något sätt.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av OlleBack »

mati skrev:
Risken är nog stor att man hamnar i en Dunning-Kruger mount stupid fälla, men visst borde det vara möjligt att pumpa tillbaka vattnet igen. Framförallt i sådana kraftverk som en gång i tiden har varit pumpkraftverk. Har man kunnat bygga om dem en gång så kan man väl bygga om dem en gång till. Jag vet inte vad som har gjorts för att "bygga bort" lagringsmöjligheten. Det kanske är så snordyrt att göra detta att det blir orealistiskt.
Hur svårt kan det vara
ProductImage28851072.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av mati »

OlleBack skrev:
Hur svårt kan det vara
Haha, precis :D
Ett par-tre stycken sådana och problemet är löst. Lätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Jerker »

Jag vill påminna om den ö i Atlanten som gjort sig oberoende av olja genom att bygga ett pumpkraftverk. Två dammar med höjdskillnad som återpumpas med hjälp av vindkraft. Kan inte komma ihåg vad den heter och lyckas just nu inte med min googling.

Men googlingen gav däremot träff på några artiklar om svenska pumpkraftverk som visar att det tydligen är på gång en renässans för dessa. Glädjande!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag vill påminna om den ö i Atlanten som gjort sig oberoende av olja genom att bygga ett pumpkraftverk. Två dammar med höjdskillnad som återpumpas med hjälp av vindkraft. Kan inte komma ihåg vad den heter och lyckas just nu inte med min googling.

Men googlingen gav däremot träff på några artiklar om svenska pumpkraftverk som visar att det tydligen är på gång en renässans för dessa. Glädjande!
El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.
Tack!



Här kan man se flera olika videor om denna ö:

https://www.youtube.com/results?search_ ... rro+energy
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Banane »

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.


På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Screenshot_20201130-001311_Samsung Internet.jpg
Bra video. MÅNGA förstår inte hur fort det går när man leker med exponentiella nummer.

Vi kan till år 2030 se nästan helt omställd fordonsflotta till elfordon och energisektor som går nästan helt på förnyelsebar el.
Fast det är också förenklat. Mycket snack om exponentiell tillväxt. Verkligheten beter sig inte så. Man kan visserligen titta bakåt och försöka förutspå framtiden men det är helt omöjligt att säga säkert hur det kommer bli. Det beror på så mycket. Regler och lagstiftning, produktionskapacitet osv.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Banane »

Jerker skrev:
fth skrev:
El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.
Tack!



Här kan man se flera olika videor om denna ö:

https://www.youtube.com/results?search_ ... rro+energy

Tyvärr ingen mirakellösning. El Hierro har extremt fördelaktig topografi och geografi för att kunna använda sig av den lösningen. Det är inte många ställen som har de förutsättningarna.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av NiklasTesla »

Banane skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
CleanDisruption and the Collapse of the Oil, Coal & ICEV Industries.


På 6 år har man gått från 3 till 121 Gigafactories.
Screenshot_20201130-001311_Samsung Internet.jpg
Bra video. MÅNGA förstår inte hur fort det går när man leker med exponentiella nummer.

Vi kan till år 2030 se nästan helt omställd fordonsflotta till elfordon och energisektor som går nästan helt på förnyelsebar el.
Fast det är också förenklat. Mycket snack om exponentiell tillväxt. Verkligheten beter sig inte så. Man kan visserligen titta bakåt och försöka förutspå framtiden men det är helt omöjligt att säga säkert hur det kommer bli. Det beror på så mycket. Regler och lagstiftning, produktionskapacitet osv.
Beror mycket på om kärnkraftslobbyn kan lyckas få igenom fortsatt/utbyggd drift av kärnkraft eller inte ;)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av [JM] »

Banane skrev:
Jerker skrev:
fth skrev:
El Hierro kanske? En av kanarieöarna, med ett rätt lyckat projekt med pumpkraftverk typ 2014.
Tack!



Här kan man se flera olika videor om denna ö:

https://www.youtube.com/results?search_ ... rro+energy

Tyvärr ingen mirakellösning. El Hierro har extremt fördelaktig topografi och geografi för att kunna använda sig av den lösningen. Det är inte många ställen som har de förutsättningarna.
Ähh vaddå. En fet pool uppe på hamarbybacken och några dränkpumpar från biltema så kan vi nog få igång ett pumpkraftverk i Stockholm också.

Eller kanske köra upp vattnet med lastbil nu när dieselpriset ät lågt.. ;)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Bernando »

Jerker skrev:
Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.
Vilka har vi som tillverkar ellastbilar? Tesla med sin Semi (som ju är jäkligt stor), Einride, vilka mer? Nån som tillverkar i lite mindre storlek?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tony Seba Cleandisruption

Inlägg av Jerker »

Bernando skrev:
Jerker skrev:
Nu har jag inte hunnit titta på just den här videon, så jag vet inte exakt vad han säger. Men jag har ju länge hävdat att det byggs kapacitet för batteritillverkning som aldrig förr och om några år kommer ketchupeffekten och marknaden kommer att översvämmas av batterier. Jag tror dessutom att den sektor som först kommer att ta till sig de eldrivna fordonen på bred front är transportsektorn. De har så oerhört mycket att tjäna på driftskostnaderna att de på rekordtid kommer att tjäna in ett högre inköpspris, och ekonomi trumfar det mesta i en så prispressad sektor som den. Fabrikerna kommer att spotta ur sig ellastbilar i olika storlekar och de kommer att gå åt som smör i solsken.
Vilka har vi som tillverkar ellastbilar? Tesla med sin Semi (som ju är jäkligt stor), Einride, vilka mer? Nån som tillverkar i lite mindre storlek?
Typ de flesta stora är väl på G. Mindre lastbilar, typ turbilar finns det gott om. Tyska posten (DHL) startade ju egen tillverkning av sådana för ett par år sedan och säljer även till andra.
Skriv svar