Hej
Jag är nog inte ensam om att tycka att våra svenska registreringsskyltar är ganska tråkiga och kan till en viss mån dra ner utseendet av en bil.
Det är ju inte helt ovanligt på äldre klassiker att byta ut reg.skylten till något som passar bilen något bättre och kom över en youtube-film tidigare idag som hade något jag önskar mig.
Sträcker ut en hand till er då jag vet att svaret säkert finns bland medlemmarna här: Finns det något liknande för oss i Sverige, som dessutom är lagligt?
Se bild för förtydligande
Tack på förhand!
Alternativa registreringsskyltar
Moderator: Redaktion
Alternativa registreringsskyltar
Beställt:
2021 Model 3 Performance Svart/Svart
Lagd beställning 1/10-20
Upphämtad 23/12 Malmö
Lagd beställning 1/10-20
Upphämtad 23/12 Malmö
Re: Alternativa registreringsskyltar
Nope, enbart skylt som specificeras är giltig.
Man kan ansöka om liten skylt men räkna med ett nej.
Man kan ansöka om liten skylt men räkna med ett nej.
https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltarDen lilla enradiga skylten (300 x 110 mm) får endast användas om skyltutrymmet inte medger att den ordinarie skylten får plats.
Du kan ansöka hos Transportstyrelsen om att få den mindre skylten, om du anser att det finns skäl för att din bil ska få ha en sådan. Ansökan ska vara skriftlig och skyltutrymmets mått ska framgå. Bifoga ett tydligt foto av skyltutrymmet tillsammans med den ordinarie skylten, där förhållandet mellan skylten och skyltutrymmet framgår.
Skicka ansökan via vårt kontaktformulär eller med post till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Visste att svaret skulle finnas här! Tack så mycket!
Beställt:
Lagd beställning 1/10-20
Upphämtad 23/12 Malmö
Lagd beställning 1/10-20
Upphämtad 23/12 Malmö
- Erik Viking
- Teslaägare
Är själv sugen på dekal-skylt fram på min MS.
Någon som har lust att testa gränserna?
Hittar ingenstans där det står att det måste vara en skylt från
Transportstyrelsen.
Det är Polisen "på gatan" som skall följa lagen som bestämmer om dina skyltar är lagliga.
Finns en luddig lag som säger:
7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil ...
8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga ... (under färd) ...
Polisen säger att schmuts är nono, böter ...
likadant för påhängda tillbehör ss. extraljus, cyklar eller annat bös.
Polisen har lagt till förtydligande om att man inte får vinkla skylten eller spreja med "reflexsprej".
Enligt lagen är Transportstyrelsen skyldiga att "tillhandahålla" skylt för fordon,
dom har även fått mandat att "förvalta" definitionen map. storleken.
TS har även en dekalvariant i sortimentet!
Trafikstyrelsens skyltar och mått:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gsskyltar/
Om man kontaktar Polisen skriftligt med beskrivning och bild på tänkt skylt och monteringsplats,
får man "godkänt" så spara det i bilen ...
Någon som har lust att testa gränserna?
Hittar ingenstans där det står att det måste vara en skylt från
Transportstyrelsen.
Det är Polisen "på gatan" som skall följa lagen som bestämmer om dina skyltar är lagliga.
Finns en luddig lag som säger:
7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil ...
8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga ... (under färd) ...
Polisen säger att schmuts är nono, böter ...
likadant för påhängda tillbehör ss. extraljus, cyklar eller annat bös.
Polisen har lagt till förtydligande om att man inte får vinkla skylten eller spreja med "reflexsprej".
Enligt lagen är Transportstyrelsen skyldiga att "tillhandahålla" skylt för fordon,
dom har även fått mandat att "förvalta" definitionen map. storleken.
TS har även en dekalvariant i sortimentet!
Trafikstyrelsens skyltar och mått:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gsskyltar/
Om man kontaktar Polisen skriftligt med beskrivning och bild på tänkt skylt och monteringsplats,
får man "godkänt" så spara det i bilen ...
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
jag hade klisterskylt på en tidigare bil. Den såg exakt ut som orginalet, men jag fick böter ändå, så slutade med det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14