ARK Innovation Fund till småsparare i Sverige

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscarlantz
Teslaägare

ARK Innovation Fund till småsparare i Sverige

Inlägg av oscarlantz »

Vi är många som är intresserade av att kunna investera i ARK Innovation Fund. Jag börjar med den korta uppmaningen, bakgrund senare....

Såhär gör vi för att få det att hända...

Meddela ungefär detta till din aktiemäklare eller där du har din portfölj t.ex Avanza, Nordnet eller din bank:

Jag skulle vilja kunna investera i ARK innovation Fund. Den distribueras av Nikko Asset Management. Kontakta Matthijs Vis matthijs.vis@nikkoam.com på Nikko AM för mer information om hur ni kan göra det möjligt. Det är ok för mig att valutan blir USD om det skulle skynda på processen.

Bakgrunden:

Jag och många andra i Tesla-sfären har länge följt ARK och varit intresserade av att kunna investera i deras Innovation Fund. Jag gjorde lite snabb research på nätet och hittade att den distribueras i Europa av Nikko Asset Management. Jag mailade Nikko AM om att jag och många till i Tesla-communityn i Sverige är intresserade av ARK Innovation Fund och döm om min förvåning när jag samma dag blev uppringd av Matthijs Vis som är ansvarig för Nikko AMs verksamhet i bl.a. Norden. Han berättade att de dagligen får samma fråga från andra i Sverige och Norden. Han berättade också att Nikko endast jobbar B2B och att göra ARK Innovation Fund tillgänglig till alla i Sverige innebär ganska mycket jobb. Dom behöver ett business-case och helst att någon t.ex Avanza el. Nordnet verkligen vill erbjuda den till sina kunder. Det finns så många som vill sälja in sina fonder nämligen, så det är svårt för Nikko komma genom bruset. Han berättade också att fonden finns idag tillgänglig inom EU via Luxemburg och vissa "fond-torg" men det är väldigt begränsat och främst inom private banking världen. Hans tips om hur vi som småsparare kan skynda på processen att göra ARK Innovation Fund tillgänglig för alla i Sverige är att vi med gemensam kraft trycker på våra mäklare att göra ARK Innovation Fund tillgänglig. Därav uppmaningen ovan. Matthijs sa också att det ökar komplexiteten ytterligare att behöva erbjuda fonden i olika valutor och jag berättade att många av oss redan äger Tesla-aktier i USD så det borde inte vara ett jättestort problem att erbjuda fonden i USD om det skulle skynda på processen. Matthijs var mycket trevlig och hade till och med bott i Sverige och han önskade oss på Tesla Club Sweden en god jul.

Jag hoppas vi lyckas utöva lite konsument-makt nu och få ARK Innovation Fund tillgänglig för alla i Sverige.
icreate
elbilist

Re: ARK Innovation Fund till småsparare i Sverige

Inlägg av icreate »

Någon som fått positiv respons från sin förvaltare?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

icreate skrev:
Någon som fått positiv respons från sin förvaltare?
Negativt svar för mig tyvärr.

Däremot finns det en annan ETF som också är intressant som ska finnas på Nordea nu. Det är Baille Glifford en av de största investerarna i Tesla som har en ETF som heter Scottish mortgage investment trust. Den har små poster i både SpaceX och Northvolt bla.

Jag ska skicka meddelande både till Avanza och Nordnet om att jag vill få möjlighet att köpa den.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Jag köpte ARKK och ARKG via Pareto i början av året.
Dels för att minska andelen tsla i portföljen, men sen gillar jag Cathie Wood också.
Använder Pareto till lite halvfrekvent handel i främst tsla och då med ett
valutakonto i dollar för att slippa växlingsavgifterna som annars är störande höga.
Det visade sig sen vid förfrågan att dom hade lite dålig koll på dom EU-regler som gäller
för köp av amerikanska ETF:er, så det var egentligen inte ok att köpa.
Dock ska det enligt uppgift vara möjligt att köpa dessa ETF:er om man
kategoriseras som professionell kund. Men det är rätt tuffa krav för det.
Scottish mortgage investment trust verkar vara tillgänglig för handel också.
Skriv svar