Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenheter?
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
- Ort: Uppsala
Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenheter?
Startar en ny tråd med mer specifik fråga.
Har någon dubbla boxar eller duobox med lastbalansering mot övriga förbrukare i hushållet?
Vilka för/nackdelar finns och vad har funkat bra?
Var nästan säker på att skaffa två Easeeboxar med Watty tills deras molntjänst fick driftproblem för ett tag sedan. Om jag förstår rätt så blev i princip alla boxar låsta eller slutade fungera i över en vecka. Känns inte helt tryggt, speciellt inte vid denna årstid när övriga högförbrukare går mest hela tiden.
Har nu kollat på lösningen som erbjuds av Vattenfalls laddföretag InCharge.
Den bygger på fysisk nätverkskabel som sköter lastbalansering lokalt.
Dessutom erbjuder de en duobox (Charge Storm) som ger en kompaktare installation.
Dick mycket dyrare än Easee/Watty.
Frågan är om det finns fler alternativ?
Har dessutom svårt att få info om hur två boxar beter sig när det bara finns ström till en bil.
Prioriteras en bil eller tillämpas ”time sharing” då att bägge bilar får lite laddning var?
Har någon dubbla boxar eller duobox med lastbalansering mot övriga förbrukare i hushållet?
Vilka för/nackdelar finns och vad har funkat bra?
Var nästan säker på att skaffa två Easeeboxar med Watty tills deras molntjänst fick driftproblem för ett tag sedan. Om jag förstår rätt så blev i princip alla boxar låsta eller slutade fungera i över en vecka. Känns inte helt tryggt, speciellt inte vid denna årstid när övriga högförbrukare går mest hela tiden.
Har nu kollat på lösningen som erbjuds av Vattenfalls laddföretag InCharge.
Den bygger på fysisk nätverkskabel som sköter lastbalansering lokalt.
Dessutom erbjuder de en duobox (Charge Storm) som ger en kompaktare installation.
Dick mycket dyrare än Easee/Watty.
Frågan är om det finns fler alternativ?
Har dessutom svårt att få info om hur två boxar beter sig när det bara finns ström till en bil.
Prioriteras en bil eller tillämpas ”time sharing” då att bägge bilar får lite laddning var?
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Ctek Cargestorm kan jag rekommendera har installerat några både i enbostadshus samt större applikationer som BRFer och på större arbetsplatser.
Ctek har även samarbete med ferroamp vilket kanske vara intressant!
Annars så funkar även Garos glb samt gtb (twin) så som du önskar med trådbunden lokalt lastbalansering mot fastighet.
Ctek har även samarbete med ferroamp vilket kanske vara intressant!
Annars så funkar även Garos glb samt gtb (twin) så som du önskar med trådbunden lokalt lastbalansering mot fastighet.
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Det kanske bara är jag som missförstår dig, men för tydlighetens skull så slutade inte Easee att funka helt och hållet, däremot slutade lastbalansering att funka eftersom boxarna gick offline och Watty kunde inte längre strypa ner Easeeboxen. Skulle det hända igen så kan man som en temporär lösning ställa ner Ampere antingen i bilen eller i det lokala gränssnittet i laddboxen.Perpendicular skrev:Var nästan säker på att skaffa två Easeeboxar med Watty tills deras molntjänst fick driftproblem för ett tag sedan. Om jag förstår rätt så blev i princip alla boxar låsta eller slutade fungera i över en vecka. Känns inte helt tryggt, speciellt inte vid denna årstid när övriga högförbrukare går mest hela tiden.
MS P85 2014
-
- elbilist
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
- Ort: Uppsala
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Om man läser den här tråden som startades 14/12 får man en väldigt annorlunda bild mot vad du beskriver, dessutom verkar driftstörningarna inte begränsade till Watty-kopplade boxar viewtopic.php?f=29&t=23450Bernando skrev:Det kanske bara är jag som missförstår dig, men för tydlighetens skull så slutade inte Easee att funka helt och hållet, däremot slutade lastbalansering att funka eftersom boxarna gick offline och Watty kunde inte längre strypa ner Easeeboxen. Skulle det hända igen så kan man som en temporär lösning ställa ner Ampere antingen i bilen eller i det lokala gränssnittet i laddboxen.Perpendicular skrev:Var nästan säker på att skaffa två Easeeboxar med Watty tills deras molntjänst fick driftproblem för ett tag sedan. Om jag förstår rätt så blev i princip alla boxar låsta eller slutade fungera i över en vecka. Känns inte helt tryggt, speciellt inte vid denna årstid när övriga högförbrukare går mest hela tiden.
Sedan lägger man till info från Easees egen hemsida med driftstörningar
https://easee.statuspage.io/ som börjar beskriva störningar och fixar om vartannat sedan 9/12 och där senaste statusuppdatering 19/12 fortfarande anger att det återstår återställning av ett antal boxar.
Allt sammantaget känns inte helt pålitligt för mig.
Men du har säkert mer info, berätta gärna mer.
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Jo, det var dåligt hanterat av Easee tycker jag att låta det vara nere så länge (eller om de kanske var utsatta för en utpressnigsattack så är det mer förståligt, men då tycker jag att man skall vara ärliga med sådant).Perpendicular skrev:Startar en ny tråd med mer specifik fråga.
Har någon dubbla boxar eller duobox med lastbalansering mot övriga förbrukare i hushållet?
Vilka för/nackdelar finns och vad har funkat bra?
Var nästan säker på att skaffa två Easeeboxar med Watty tills deras molntjänst fick driftproblem för ett tag sedan. Om jag förstår rätt så blev i princip alla boxar låsta eller slutade fungera i över en vecka. Känns inte helt tryggt, speciellt inte vid denna årstid när övriga högförbrukare går mest hela tiden.
Har nu kollat på lösningen som erbjuds av Vattenfalls laddföretag InCharge.
Den bygger på fysisk nätverkskabel som sköter lastbalansering lokalt.
Dessutom erbjuder de en duobox (Charge Storm) som ger en kompaktare installation.
Dick mycket dyrare än Easee/Watty.
Frågan är om det finns fler alternativ?
Har dessutom svårt att få info om hur två boxar beter sig när det bara finns ström till en bil.
Prioriteras en bil eller tillämpas ”time sharing” då att bägge bilar får lite laddning var?
Hade lite krångel i början, men sedan gick det att ladda manuellt ivf. Dock utan lastbalansering med Watty som påpekats.
Som jag har förstått det (långt innan denna incidenten) så jobbar med ned nästa generations effektmätare (den som skall efterträda Watty) att kunna kommunicera direkt och lokalt trådlöst med Easee-boxen. På det sättet så går inte lastbalanseringen ner när Internet, eller deras molntjänst, går ner eller strular. Blir en mycket mer robust lösning.
Molntjänster och internet är bra på många sätt, men inte alltid så bra att vara beroende av det för att grundläggande saker skall fungera.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Har haft min chargestorm i 2 år nu och är väldigt nöjd. Laddar 2 bilar med 11 kw in som lastbalanseras.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Jag var en av dem som skrev i den tråden, och jag länkade där till statussidan (samma som du länkade till). Men som du också kan läsa i den tråden så kunde folk ändå ladda. Däremot var ju lastbalansering via Watty slagen ur spel eftersom Easeeboxen var offline, och Watty kunde alltså inte berätta för Easee att den behövde dra ner på effekten. Även Easees smartladdning som styr laddningen till lågpristimmar var ur funktion av samma anledning, eftersom Easees servrar inte kunde berätta för boxarna att "nu är priset lågt så varsågod att ladda".Perpendicular skrev:Om man läser den här tråden som startades 14/12 får man en väldigt annorlunda bild mot vad du beskriver, dessutom verkar driftstörningarna inte begränsade till Watty-kopplade boxar viewtopic.php?f=29&t=23450Bernando skrev:Det kanske bara är jag som missförstår dig, men för tydlighetens skull så slutade inte Easee att funka helt och hållet, däremot slutade lastbalansering att funka eftersom boxarna gick offline och Watty kunde inte längre strypa ner Easeeboxen. Skulle det hända igen så kan man som en temporär lösning ställa ner Ampere antingen i bilen eller i det lokala gränssnittet i laddboxen.Perpendicular skrev:Var nästan säker på att skaffa två Easeeboxar med Watty tills deras molntjänst fick driftproblem för ett tag sedan. Om jag förstår rätt så blev i princip alla boxar låsta eller slutade fungera i över en vecka. Känns inte helt tryggt, speciellt inte vid denna årstid när övriga högförbrukare går mest hela tiden.
Sedan lägger man till info från Easees egen hemsida med driftstörningar
https://easee.statuspage.io/ som börjar beskriva störningar och fixar om vartannat sedan 9/12 och där senaste statusuppdatering 19/12 fortfarande anger att det återstår återställning av ett antal boxar.
Allt sammantaget känns inte helt pålitligt för mig.
Men du har säkert mer info, berätta gärna mer.
Men det gick fortfarande att ladda "manuellt" med boxen. Så fort man stoppade i sladden startade laddningen precis som vanligt. Jag har en annan tredjepartsapp som styr timing av laddningen till dygnets billiga timmar, och den funkade fint trots att laddboxen var offline eftersom min app kommunicerar direkt med bilen, dvs ungefär som att starta laddningen via Tesla-appen.
Läser man Easees meddelanden så tycks det som att vissa leverantörer tar hela boxen ur bruk om den går offline. Gissningsvis är det föreningar och liknande som stryper boxen helt om den går offline eftersom den inte då kan läsa individuella RFID-taggar. Men det spelar ingen roll för den som själv äger sin box.
MS P85 2014
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Skulle inte rekommendera easee och watty eftersom den avbryter laddning istället för att sänka effekten väldigt ofta.
Antar att tibbers servrar eller easee är för långsam att strypa och istället slår ifrån.
Antar att tibbers servrar eller easee är för långsam att strypa och istället slår ifrån.
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Detta är fel som du säger ovan. När Easee är online så stryper den effekten enligt vad Watty anger. Det är bara i de lägen när inget effektutrymme finns kvar, som den pausar laddningen för att skydda dina huvudsäkringar.tompanhuhu skrev:Skulle inte rekommendera easee och watty eftersom den avbryter laddning istället för att sänka effekten väldigt ofta.
Antar att tibbers servrar eller easee är för långsam att strypa och istället slår ifrån.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Såg här om dagen att man nu kan ställa en annan maxström vid offline laddning i tibber appen.
Så jag laddar med 16A online och 6A offline.
Finns numera offline lastballanserare till easee men den kräver smartmätare med HAN port. Borde vara ganska lätt för watty fungera offline också.
Så jag laddar med 16A online och 6A offline.
Finns numera offline lastballanserare till easee men den kräver smartmätare med HAN port. Borde vara ganska lätt för watty fungera offline också.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Har dubbla Tesla boxar.
Deras lastbalansering är utan finess. Är två bilar anslutna så halveras strömmen till var box oavsett om laddning pågår eller ej.
Har rått sonen köpa Chargestorm (Cetec) dubbelbox. Allt ingår i boxen, lastbalansering tror jag är bättre än Teslas. Jordfelsbrytare mm. ingår. Jag bedömer att totalkostnaden för en installation blir lägre om mer utrustning måste installeras utanför boxen.
Effektvakt på huvudsäkringen med signalkabel från inkommande matning går ansluta senare.
Inga molnlösningar krävs.
Deras lastbalansering är utan finess. Är två bilar anslutna så halveras strömmen till var box oavsett om laddning pågår eller ej.
Har rått sonen köpa Chargestorm (Cetec) dubbelbox. Allt ingår i boxen, lastbalansering tror jag är bättre än Teslas. Jordfelsbrytare mm. ingår. Jag bedömer att totalkostnaden för en installation blir lägre om mer utrustning måste installeras utanför boxen.
Effektvakt på huvudsäkringen med signalkabel från inkommande matning går ansluta senare.
Inga molnlösningar krävs.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Dubbla boxar Easee vs InCharge (ChargeStorm).Erfarenhete
Watty kräver tyvärr koppling till internet för att lastbalanseringen skall fungera. Men Tibber/Easee jobbar på en framtida ersättare till Watty, och denna ersättare kommer att kunna köras mot Easee-boxen utan internet (går via egen lokal radioförbindelse), analogt med hur lösningen för HAN-porten fungerar idag.Hoppsan_84 skrev:Såg här om dagen att man nu kan ställa en annan maxström vid offline laddning i tibber appen.
Så jag laddar med 16A online och 6A offline.
Finns numera offline lastballanserare till easee men den kräver smartmätare med HAN port. Borde vara ganska lätt för watty fungera offline också.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/