Laddning gör att säkringen går direkt

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av HX100 »

Hej, har fått ett udda problem. Plötsligt så fort jag stoppar i laddsladden så slår säkringen till i laddboxen hemma. Jag återställer säkringarna och laddboxen funkar som vanligt igen men så fort kabeln åker i teslan så poff, slår säkringen ifrån.

Jag har testat:
Sänka till 5A i bilen, ingen skillnad.
Testat ladda Leaf med typ 1 kabel, funkar.
Testat ladda teslan med typ 1 kabel med en typ 2 adapter vilket funkar men laddhastigheten är max 15kmh. Brukar få 30kmh annars.
Ladda med portabla adaptern, funkar.
CcS laddning 50kw funkar.

Trodde att det var kabeln som fått sig nån smäll och beställde ny.
Nu dock när jag testar ladda på en offentlig Bee typ 2 laddare så händer samma sak och jag hör boxen slå ifrån en säkring. Nu lyser den röd.

Något slags jordfel inne i bilen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av mati »

Låter som att laddaren i din bil har gått sönder. Vanligtvis så går säkringen första gången och därefter laddar bilen bara på två faser. Ett inte helt ovanligt problem. Hände mig tre gånger på min Model S. Att säkringen fortsätter att gå är lite nytt. Men det nog ändå samma problem gissar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av Stefan T »

Automat säkringar tål endast begränsat antal utlösningar och desto fler gånger den har gott desto lägre ström tål dom
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av HX100 »

Det jag inte fattar hur jag kunde ladda på CCS snabbladdare utan problem. Är den smartare och bara laddar på de 2 tillgängliga faserna isåfall?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HX100 skrev:
Det jag inte fattar hur jag kunde ladda på CCS snabbladdare utan problem. Är den smartare och bara laddar på de 2 tillgängliga faserna isåfall?
CCS är DC=likström och använder inte bilens interna laddare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av kalle_sala »

Stefan T skrev:
Automat säkringar tål endast begränsat antal utlösningar och desto fler gånger den har gott desto lägre ström tål dom
Det beror ju på vad man anser är ett begränsat antal.

De flesta stora tillverkare (Hager, GE mfl) garanterar minst 10 000 omkopplingar (vissa upp till 20 000 beroende på märkström) vid både termisk och magnetisk omkoppling, sedan myten att dom succesivt bryter vid lägre ström har jag ännu svårt att finna någon riktig data kring även fast det tas upp till och från.

Ser man till den magnetiska omkopplingen (när kortslutningsströmmens magnetfält överstiger förinställt värde och kopplar ifrån lasten) så ändras inte den fysiska uppbyggnaden i själva dvärgbrytaren ej heller den termiska omkopplingsanordningen. Begränsningen är endast mekaniskt begränsad.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av HX100 »

Det blir att besöka SC då.. Tack för svar.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av HX100 »

Verkar som ny ombordsladdare går på 20.000 kr. Bilen har gått 9k mil. Tror ni halvförsäkringen tar det som elektronikfel?
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av kalle_sala »

HX100 skrev:
Verkar som ny ombordsladdare går på 20.000 kr. Bilen har gått 9k mil. Tror ni halvförsäkringen tar det som elektronikfel?
Det kan nog bara ditt försäkringdbolag svara på.

Trygghansas halvförsäkring täcker elektronikskada upp till 12k mil max 8 år.

Eller som dom själva skriver:
Du kan få ersättning för skador på bilens motor, växellåda eller elektronik – till exempel bilens klimatanläggning. Det gäller om bilen har varit registrerad i högst 8 år räknat från första registreringsdatum och har körts som längst 12 000 mil.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av HX100 »

Tack, det verkar som LF har samma och då borde våran bil vara grön.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av Gustafsson »

Tesla står ofta för laddrelaterade problem även utanför den vanliga 8000 mils garantin. Skriv gärna hur det gick. Ska in med min på torsdag för koll av laddningen. 8100 mil ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av Bjelke »

8100mil... jag håller tummarna för att dom är snälla då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av HX100 »

Ska in till SC i början av mars. Som tur är klarar man sig fint på en fas laddning hemma och DC laddning ute.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Laddning gör att säkringen går direkt

Inlägg av HX100 »

Man blir ju brydd. Nu funkar det att ladda 3fas igen, kanske lite långsammare än vanligt.
Tyckte jag läste om någon annan som hade samma problem men sen testat snabbladdat och då fått det att funka igen. Om det nu är det som har hänt, ja vem vet. Tesla kollar igenom loggar nu iallafall.
Skriv svar