Hur är Tesla Model 3 som familjebil rent utrymmesmässigt?
Vi har fått lite ändrade förutsättningar i företaget vid val av bil och vi måste välja om från Model S på grund av prishöjning på Tesla S.
Så nu står valet mellan andra elbilar som Polestar 2 och Mustang Mach E och Model 3.
För mig är det viktigt att man åker bra i bilen som vuxen även i baksätet om man är 180-185 cm lång ?
Ni som kör Model 3 hur upplever ni utrymmet för 2 fullvuxna i baksätet ?
Model 3 bra familjebil ?
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 bra familjebil ?
Det beror på...
Den är utmärkt i framsätena. Bak går det att sitta ok även om man är 186 cm (som jag tack vare glastaket) men knäna är lite högt upp vid långfärder. Då uppskattar man de snabba laddstoppen. Trunken är ok storlek men vid skidsemester och fyra vuxna i bilen så blir den full. Även frunken
Liknar BMW 3 serien storleksmässigt. Samtidigt - mina söner är 190+ cm och åker med glädje i baksätet för bilen är en elbil, en Tesla och är superkul att köra tycker dom.
Har haft Model 3 i två år nu och är supernöjd.

Model 3 är större än många tror. Jag som är 190 fick inte plats bak i min tidigare V60, men i Model 3 var det inga problem.
Tycker man sitter bättre bak i Model 3 än S som vuxen också, mer huvudutrymme.
S är bredare dock, så bättre om man ska sitta tre i bredd.
Tycker man sitter bättre bak i Model 3 än S som vuxen också, mer huvudutrymme.
S är bredare dock, så bättre om man ska sitta tre i bredd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bytte V.90 till M3. Trunken äter packning så det är aldrig ett problem för oss som är 2 vuxna och 2 barn. Dessutom ser man bakåt utan skit i vägen.
Aldrig ångrat en sekund.

Aldrig ångrat en sekund.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hej Denke, kan verkligen rekommendera Model 3 som familjebil.Denke skrev:Hur är Tesla Model 3 som familjebil rent utrymmesmässigt?
Vi har fått lite ändrade förutsättningar i företaget vid val av bil och vi måste välja om från Model S på grund av prishöjning på Tesla S.
Så nu står valet mellan andra elbilar som Polestar 2 och Mustang Mach E och Model 3.
För mig är det viktigt att man åker bra i bilen som vuxen även i baksätet om man är 180-185 cm lång ?
Ni som kör Model 3 hur upplever ni utrymmet för 2 fullvuxna i baksätet ?
Vi har åkt Europa runt utan problem med familjen.
Är 190lång och sitter bättre bak i Model 3 än Model S (pga kupéns utformning).
Skulle lätt gå på Model 3 framför Mustang Mach E och Polestar 2 pga tillgång till Teslas SuC-nätverk. Själv supernöjd med bilen efter +8000mil.
Glöm inte att klicka på någon av våra profiler när du konfigurerar. Där finns länk för att få 150mil gratis Supercharging.
MVH och bara hör av dig om du har fler frågor

Ja, TM3 är en bra familjebil! Vi hade en Outlander PHEV innan, och jag skulle säga att Teslan är minst lika stor inuti som outlandern. Vi är två vuxna + två barn, och framförallt barnen som åker i baksätet. Jag är själv 175, så jag sitter bra även i baksätet. Det enda bekymret med baksätet för vuxna skulle jag säga är att golvet är aningens högt, så benen hamnar i lite vinkel uppåt. Annars gott om plats, och skönt med plant golv.
Man skall inte glömma bagaget heller. Innan köpet var jag orolig för bagageutrymmet, men det är stort och hyggligt lättlastat. Upplever faktiskt att det är nog så stort som Outlandern, som alltid var knepig att fylla på ett krocksäkert sätt. Framförallt har TM3:an ett enormt utrymme under bagagegolvet (där tanken väl sitter i fossilbilar), som man får plats med massor av grejer i. Frunken använder vi mest för laddkablar, har bara packat regelrätt bagage där någon enstaka gång.
Man skall inte glömma bagaget heller. Innan köpet var jag orolig för bagageutrymmet, men det är stort och hyggligt lättlastat. Upplever faktiskt att det är nog så stort som Outlandern, som alltid var knepig att fylla på ett krocksäkert sätt. Framförallt har TM3:an ett enormt utrymme under bagagegolvet (där tanken väl sitter i fossilbilar), som man får plats med massor av grejer i. Frunken använder vi mest för laddkablar, har bara packat regelrätt bagage där någon enstaka gång.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Vi har gjort 2 längre europa semestrar samt några längre resor norröver. 4 pers i bilen (barnen är mellan 170 och 180cm) samt packning för 4 veckor ink en elsparkcykel. Inga som helst problem. Gäller att packa rätt samt helst i mjuka väskor. Barnen sitter bättre bak i trean än i den låne-S vi hade en gång. Så jag skulle absolut rekommendera trean som familjebil. Har funkar för oss i över 6000 mil nu.
Hade snarlikt dilemma innan mitt köp av M3. Ingen erfarenhet av två vuxna där bak men håller med föregående om att det inte borde vara några problem.
I dagsläget kör vi två vuxna,en två-åring i bakåtvänd stol och en hund i en mjuk ”bur” i framsätet utan konstigheter,framför den bakåtvända stolen finns tillräckligt med utrymme för en vuxen att sitta,istället för hunden,om man vill det.
Räknar med att få plats med unge nummer två i babyskydd när det blir aktuellt också.
Inte packat för fjällsemestern ännu men är inte orolig,då kör vi ändå takbox oavsett val av bil så det kommer få plats.
I dagsläget kör vi två vuxna,en två-åring i bakåtvänd stol och en hund i en mjuk ”bur” i framsätet utan konstigheter,framför den bakåtvända stolen finns tillräckligt med utrymme för en vuxen att sitta,istället för hunden,om man vill det.
Räknar med att få plats med unge nummer två i babyskydd när det blir aktuellt också.
Inte packat för fjällsemestern ännu men är inte orolig,då kör vi ändå takbox oavsett val av bil så det kommer få plats.