Batteriförbrukning- stämmer ej

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 okt 2020 14:56

Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Saabbiinnaa »

Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 sep 2019 09:14

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av ERR »

Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Jag är visserligen rätt nybliven ägare av ev LR men Jag hade nog inte vågat räkna säkert med att den klarar 415 km.

Har du testat abetterrouteplanner.com,där kan man få en rutt baserad på omständigheter man väljer själv,tex väder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av taliz »

Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Korta sträckor och stillastående ökar förbrukningen rejält, precis som på en avgasbil.
Du kan nog räkna med ungefär halva räckvidden om du kör så(och likaledes på en avgasbil).

Navigera dit du skall så beräknar bilen själv vad du kommer anlända med, förutsatt att du håller hastighetsbegränsningar etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 okt 2020 14:56

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Saabbiinnaa »

ERR skrev:
Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Jag är visserligen rätt nybliven ägare av ev LR men Jag hade nog inte vågat räkna säkert med att den klarar 415 km.

Har du testat abetterrouteplanner.com,där kan man få en rutt baserad på omständigheter man väljer själv,tex väder.

Nej absolut inte, behöver ladda på vägen men frågan är om jag inte hinner fram till nästa laddare haha!
Men ska kolla in den sidan!
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av NiklasTesla »

Saabbiinnaa skrev:
Hej!

Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??

Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Det är normalt. Sentrymode drar rejält med ström så vill du spara el så stänger du av den också.

MVH
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 okt 2020 14:56

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Saabbiinnaa »

Ok!

Ingen aning om vad det är så får leta fram det!

Tack för svar!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av mikebike »

Saabbiinnaa skrev:
Ok!

Ingen aning om vad det är så får leta fram det!

Tack för svar!
Det heter Vaktläge på svenska. En "sol" uppe till höger på skärmen. Du kan stänga av det i appen också, men då slås det på nästa gång du parkerar i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av DanneLKPG »

Ändra så att det står Procent (%) istället för KM och använd energi-"appen" på skärmen om du vill se en bättre räckviddsgissning.
KM-räknaren är inget man ska gå efter.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Svenssons »

3... 2... 1...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Arn »

Km är värdelöst. Byt till %. Med km fick jag samma fel som du får. 415km är i tuffaste laget. Kan avklaras om du kör lugnt tempo och har 100% vid start samt torr vägbana och vindstilla men bäst räkna med ett laddstopp. Jag har 360km till ladd vid fjällresa och inte vågat köra hela så 415km-glöm det. Sommar kan funka men tufft även få
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av jbark »

Svenssons skrev:
3... 2... 1...
Var det batteriförbrukning du tänkte på? Kanske borde vara energiförbrukning då batteriet förhoppningsvis inte konsumeras på 400 km :geek:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Gustafsson »

När jag såg Svenssons kommentar såg jag för mig att han räknade ner till en explosion av kommentarer huruvida man ska använda km eller procentvisning, något som delar Teslakollektivet i två läger...
Men han kanske avsåg något annat...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
När jag såg Svenssons kommentar såg jag för mig att han räknade ner till en explosion av kommentarer huruvida man ska använda km eller procentvisning, något som delar Teslakollektivet i två läger...
Men han kanske avsåg något annat...
Jag tolkade det lika. :D

Bäst att passa på att kasta lite vedträn på brasan:
Beginner: Km
Intermediate: %
Expert: Km
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3933
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av AAKEE »

Saabbiinnaa skrev:

I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??
Står bilen ute är det säkert normalt att du tappar ”km” över natten. Har man sentry mode på är bilen inte helt avstängd och då drar den ström.
Jag har min i eget garage, ej sentry mode igång och upplever att den mer eller mindre inte drar ström. Såklart den drar men det är så lite att det inte märks.

När det gäller rangemätaren i kilometer vid batteriet är det amerikanska EPA-rangen som är grunden. Den mäts ungefär som WLTP dels vid rätt låg fart, dels vid sådan temp att ingen värme eller kyla behövs av värmesystemet/AC.
Dessutom räknar man rangen på hela batteriets tekniska lagringsförmåga medan vi som använder bilen har 4.5% som inte kan utbyttjas(ligger under noll på batterimätatens procent). Detta är för att skydda batteriet så att man inte förstör det genom att köra helt tomt.

Så, kilometermätaren vid batteriet är precis som WLTP-specifikationen ingen trovärdig källa för riktig range och förbrukning (om man inte kör väldigt sakta och lugnt med värme/AC avslagen).

Gör som flera andra skrivit, välj att visa batteriprocent istället och använd energiappen för att se ungefärlig räckvidd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av holden »

Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.

Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.

Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.

3....2....1....
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3933
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av AAKEE »

holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Det är inte många variabler. Det är en fast förbrukning som projiceras enligt EPA-testet i USA. Det är alltså bara en parameter för förbrukning, den i EPA-testet fastställda wh/km( eller wh/mile).
Batteriets lagringsförmåga divideras med förbrukningen enligt ovan.

Min har tex 507 km enligt EPA och det är det som alltid visas om jag laddar 100%( innan batteridegraderingen far iväg).

Det spelar ingen som helst roll hur man kör, vid 50% kommer den visa 253km( hälften).
Använd inte den batteri-rangen för att se hur lång räckvidd som återstår.
Använd energiappen och völj tex snitt för senaste 50km och på höger sida normal förbrukning. Då ser man kvarvarande range om man fortsätter köra som man gjort de sista 50km. (Det fungerar likadant på färddantorn på bägge mina Audis också, fast det är senaste 30km.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av holden »

AAKEE skrev:
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Det är inte många variabler. Det är en fast förbrukning som projiceras enligt EPA-testet i USA. Det är alltså bara en parameter för förbrukning, den i EPA-testet fastställda wh/km( eller wh/mile).
Batteriets lagringsförmåga divideras med förbrukningen enligt ovan.

Min har tex 507 km enligt EPA och det är det som alltid visas om jag laddar 100%( innan batteridegraderingen far iväg).

Det spelar ingen som helst roll hur man kör, vid 50% kommer den visa 253km( hälften).
Använd inte den batteri-rangen för att se hur lång räckvidd som återstår.
Använd energiappen och völj tex snitt för senaste 50km och på höger sida normal förbrukning. Då ser man kvarvarande range om man fortsätter köra som man gjort de sista 50km. (Det fungerar likadant på färddantorn på bägge mina Audis också, fast det är senaste 30km.)
Verkligheten har fler variabler än visningen, det är problemet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av holden »

Legato skrev:
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.

Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.

Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.

3....2....1....
Jo, men nu är det inte batteriets degradering eller brist på kalibrering som gemene man är ute efter. Är man akademiskt intresserad kan man ju köra Scan my tesla.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
3... 2... 1...
:lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av taliz »

% säger som sagt ingenting.
km visar hur långt man faktiskt kan nå, kör man tillräckligt sakta(vilket man kan verifiera med energimätaren) så kommer man alltid så långt oavsett yttre förhållanden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av holden »

taliz skrev:
% säger som sagt ingenting.
km visar hur långt man faktiskt kan nå, kör man tillräckligt sakta(vilket man kan verifiera med energimätaren) så kommer man alltid så långt oavsett yttre förhållanden.
Nyckelordet här är ”kan”. Man kan ju komma WLTP-långt. Kan, men gör det inte.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Gustafsson »

Det bästa är att använda navigatorn och titta på den beräknade kurvan för energiåtgång. Den tar hänsyn till skillnader i höjd, t.ex. vid körning i fjällen.
Annars är jag km-frälst. Kör jag 90-100 stämmer räckvidden närmast perfekt med undantag för de första 4-5 milen vilka går åt till att värma batteriet så här års. Sommartid kommer jag minst 10% längre.
Det var min pinne i brasan :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3933
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av AAKEE »

Annars kan jag personligen tycka att man inte hjälper en som missförstått kilometerskalan och tror att det ska gå köra så långt genom diverse tyckande och diskussioner om annat.

Man får ha procent eller kilometer eller vad man vill, men i den här tråden har OP tydligt beskrivit det så vi förstår att han har missuppfattat kilometervisningen.

I hans fall är det nog bäst här och nu att sätta den till % och istället titta på energi-appen, vilken fungerar alldeles ypperligt om man använder samma marginaler som man gör med en koldioxidbrännare. :P
Saabbiinnaa skrev:
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.

Är detta ”normalt”??
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteriförbrukning- stämmer ej

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Legato skrev:
holden skrev:
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.

Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.

Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.

3....2....1....
Jo, men nu är det inte batteriets degradering eller brist på kalibrering som gemene man är ute efter. Är man akademiskt intresserad kan man ju köra Scan my tesla.
Jag tror faktiskt de flesta Tesla-ägare är hyfsat intresserade bilägare som föredrar mer framför mindre information.

Procentvisningen tillför ingen extra information, det enda den gör är som sagt att dölja eventuella problem.

Klart bästa lösningen (som många andra skrivit) är att behålla km-visning, men använda rese-beräkningen i energigrafen för att se beräknad faktiskt räckvidd.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar