Batteriförbrukning- stämmer ej
Moderator: Redaktion
- Saabbiinnaa
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 20 okt 2020 14:56
Batteriförbrukning- stämmer ej
Hej!
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Jag är visserligen rätt nybliven ägare av ev LR men Jag hade nog inte vågat räkna säkert med att den klarar 415 km.Saabbiinnaa skrev:Hej!
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Har du testat abetterrouteplanner.com,där kan man få en rutt baserad på omständigheter man väljer själv,tex väder.
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Korta sträckor och stillastående ökar förbrukningen rejält, precis som på en avgasbil.Saabbiinnaa skrev:Hej!
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Du kan nog räkna med ungefär halva räckvidden om du kör så(och likaledes på en avgasbil).
Navigera dit du skall så beräknar bilen själv vad du kommer anlända med, förutsatt att du håller hastighetsbegränsningar etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Saabbiinnaa
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 20 okt 2020 14:56
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
ERR skrev:Jag är visserligen rätt nybliven ägare av ev LR men Jag hade nog inte vågat räkna säkert med att den klarar 415 km.Saabbiinnaa skrev:Hej!
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Har du testat abetterrouteplanner.com,där kan man få en rutt baserad på omständigheter man väljer själv,tex väder.
Nej absolut inte, behöver ladda på vägen men frågan är om jag inte hinner fram till nästa laddare haha!
Men ska kolla in den sidan!
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Det är normalt. Sentrymode drar rejält med ström så vill du spara el så stänger du av den också.Saabbiinnaa skrev:Hej!
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
MVH
- Saabbiinnaa
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 20 okt 2020 14:56
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Ok!
Ingen aning om vad det är så får leta fram det!
Tack för svar!
Ingen aning om vad det är så får leta fram det!
Tack för svar!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Det heter Vaktläge på svenska. En "sol" uppe till höger på skärmen. Du kan stänga av det i appen också, men då slås det på nästa gång du parkerar i alla fall.Saabbiinnaa skrev:Ok!
Ingen aning om vad det är så får leta fram det!
Tack för svar!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Ändra så att det står Procent (%) istället för KM och använd energi-"appen" på skärmen om du vill se en bättre räckviddsgissning.
KM-räknaren är inget man ska gå efter.
KM-räknaren är inget man ska gå efter.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
3... 2... 1...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Km är värdelöst. Byt till %. Med km fick jag samma fel som du får. 415km är i tuffaste laget. Kan avklaras om du kör lugnt tempo och har 100% vid start samt torr vägbana och vindstilla men bäst räkna med ett laddstopp. Jag har 360km till ladd vid fjällresa och inte vågat köra hela så 415km-glöm det. Sommar kan funka men tufft även få
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Var det batteriförbrukning du tänkte på? Kanske borde vara energiförbrukning då batteriet förhoppningsvis inte konsumeras på 400 kmSvenssons skrev:3... 2... 1...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5572
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
När jag såg Svenssons kommentar såg jag för mig att han räknade ner till en explosion av kommentarer huruvida man ska använda km eller procentvisning, något som delar Teslakollektivet i två läger...
Men han kanske avsåg något annat...
Men han kanske avsåg något annat...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Jag tolkade det lika.Gustafsson skrev:När jag såg Svenssons kommentar såg jag för mig att han räknade ner till en explosion av kommentarer huruvida man ska använda km eller procentvisning, något som delar Teslakollektivet i två läger...
Men han kanske avsåg något annat...
Bäst att passa på att kasta lite vedträn på brasan:
Beginner: Km
Intermediate: %
Expert: Km
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Står bilen ute är det säkert normalt att du tappar ”km” över natten. Har man sentry mode på är bilen inte helt avstängd och då drar den ström.Saabbiinnaa skrev:
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Jag har min i eget garage, ej sentry mode igång och upplever att den mer eller mindre inte drar ström. Såklart den drar men det är så lite att det inte märks.
När det gäller rangemätaren i kilometer vid batteriet är det amerikanska EPA-rangen som är grunden. Den mäts ungefär som WLTP dels vid rätt låg fart, dels vid sådan temp att ingen värme eller kyla behövs av värmesystemet/AC.
Dessutom räknar man rangen på hela batteriets tekniska lagringsförmåga medan vi som använder bilen har 4.5% som inte kan utbyttjas(ligger under noll på batterimätatens procent). Detta är för att skydda batteriet så att man inte förstör det genom att köra helt tomt.
Så, kilometermätaren vid batteriet är precis som WLTP-specifikationen ingen trovärdig källa för riktig range och förbrukning (om man inte kör väldigt sakta och lugnt med värme/AC avslagen).
Gör som flera andra skrivit, välj att visa batteriprocent istället och använd energiappen för att se ungefärlig räckvidd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.holden skrev:Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.
Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.
3....2....1....
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Det är inte många variabler. Det är en fast förbrukning som projiceras enligt EPA-testet i USA. Det är alltså bara en parameter för förbrukning, den i EPA-testet fastställda wh/km( eller wh/mile).holden skrev:Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Batteriets lagringsförmåga divideras med förbrukningen enligt ovan.
Min har tex 507 km enligt EPA och det är det som alltid visas om jag laddar 100%( innan batteridegraderingen far iväg).
Det spelar ingen som helst roll hur man kör, vid 50% kommer den visa 253km( hälften).
Använd inte den batteri-rangen för att se hur lång räckvidd som återstår.
Använd energiappen och völj tex snitt för senaste 50km och på höger sida normal förbrukning. Då ser man kvarvarande range om man fortsätter köra som man gjort de sista 50km. (Det fungerar likadant på färddantorn på bägge mina Audis också, fast det är senaste 30km.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Verkligheten har fler variabler än visningen, det är problemet.AAKEE skrev:Det är inte många variabler. Det är en fast förbrukning som projiceras enligt EPA-testet i USA. Det är alltså bara en parameter för förbrukning, den i EPA-testet fastställda wh/km( eller wh/mile).holden skrev:Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Batteriets lagringsförmåga divideras med förbrukningen enligt ovan.
Min har tex 507 km enligt EPA och det är det som alltid visas om jag laddar 100%( innan batteridegraderingen far iväg).
Det spelar ingen som helst roll hur man kör, vid 50% kommer den visa 253km( hälften).
Använd inte den batteri-rangen för att se hur lång räckvidd som återstår.
Använd energiappen och völj tex snitt för senaste 50km och på höger sida normal förbrukning. Då ser man kvarvarande range om man fortsätter köra som man gjort de sista 50km. (Det fungerar likadant på färddantorn på bägge mina Audis också, fast det är senaste 30km.)
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Jo, men nu är det inte batteriets degradering eller brist på kalibrering som gemene man är ute efter. Är man akademiskt intresserad kan man ju köra Scan my tesla.Legato skrev:Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.holden skrev:Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.
Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.
3....2....1....
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
% säger som sagt ingenting.
km visar hur långt man faktiskt kan nå, kör man tillräckligt sakta(vilket man kan verifiera med energimätaren) så kommer man alltid så långt oavsett yttre förhållanden.
km visar hur långt man faktiskt kan nå, kör man tillräckligt sakta(vilket man kan verifiera med energimätaren) så kommer man alltid så långt oavsett yttre förhållanden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Nyckelordet här är ”kan”. Man kan ju komma WLTP-långt. Kan, men gör det inte.taliz skrev:% säger som sagt ingenting.
km visar hur långt man faktiskt kan nå, kör man tillräckligt sakta(vilket man kan verifiera med energimätaren) så kommer man alltid så långt oavsett yttre förhållanden.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5572
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Det bästa är att använda navigatorn och titta på den beräknade kurvan för energiåtgång. Den tar hänsyn till skillnader i höjd, t.ex. vid körning i fjällen.
Annars är jag km-frälst. Kör jag 90-100 stämmer räckvidden närmast perfekt med undantag för de första 4-5 milen vilka går åt till att värma batteriet så här års. Sommartid kommer jag minst 10% längre.
Det var min pinne i brasan
Annars är jag km-frälst. Kör jag 90-100 stämmer räckvidden närmast perfekt med undantag för de första 4-5 milen vilka går åt till att värma batteriet så här års. Sommartid kommer jag minst 10% längre.
Det var min pinne i brasan
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Annars kan jag personligen tycka att man inte hjälper en som missförstått kilometerskalan och tror att det ska gå köra så långt genom diverse tyckande och diskussioner om annat.
Man får ha procent eller kilometer eller vad man vill, men i den här tråden har OP tydligt beskrivit det så vi förstår att han har missuppfattat kilometervisningen.
I hans fall är det nog bäst här och nu att sätta den till % och istället titta på energi-appen, vilken fungerar alldeles ypperligt om man använder samma marginaler som man gör med en koldioxidbrännare.
Man får ha procent eller kilometer eller vad man vill, men i den här tråden har OP tydligt beskrivit det så vi förstår att han har missuppfattat kilometervisningen.
I hans fall är det nog bäst här och nu att sätta den till % och istället titta på energi-appen, vilken fungerar alldeles ypperligt om man använder samma marginaler som man gör med en koldioxidbrännare.
Saabbiinnaa skrev:Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Jag tror faktiskt de flesta Tesla-ägare är hyfsat intresserade bilägare som föredrar mer framför mindre information.holden skrev:Jo, men nu är det inte batteriets degradering eller brist på kalibrering som gemene man är ute efter. Är man akademiskt intresserad kan man ju köra Scan my tesla.Legato skrev:Nej, precis tvärtom. Det enda rimliga vore att slopa %-visningen helt, eftersom det enda den gör är att "mörka" den faktiska datan.holden skrev:Enda rimliga skulle vara att slopa km-visningen helt eftersom det a: är alldeles för många variabler som ingen AI i världen kan förutse och b: förvirrar alla nya elbilsägare - det finns en anledning till varför en iPhone inte visar hur många Facebookinlägg den tror att du hinner göra innan batteriet är urladdat.
Har man bara % så får man ingen information överhuvudtaget om degradering och brist på kalibrering.
Är BMSen väl kalibrerad så gör den defacto ett riktigt bra estimat på batteriets tillgängliga kapacitet.
3....2....1....
Procentvisningen tillför ingen extra information, det enda den gör är som sagt att dölja eventuella problem.
Klart bästa lösningen (som många andra skrivit) är att behålla km-visning, men använda rese-beräkningen i energigrafen för att se beräknad faktiskt räckvidd.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021