Nya LR med LG får Acceleration Boost?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare

Nya LR med LG får Acceleration Boost?

Inlägg av MaxE »

Hämtade min LR med LG (E5D) batteri för någon timme sedan. Jag som många andra har nördat ner sig lite i ”batterilotteriet” på 2021 LR där det verkar levereras bilar med olika batteriet E3CD, E3LD och E5D.

På en del tyska och franska forum spekuleras det i att dessa bilar, LR med LG batterier, får acceleration boost vid leverans.

Jag och några andra (på FB) som hämtat ut sina bilar verkar också ha fått det. Jag har inte provat accelerationen ännu men i min finns endast alternativen ”chill” och ”sport” under körstil (heter alternativet så?) och i appen finns inte acceleration boost tillgängligt att köpa. Det finns dock inte heller under fliken ”köpt”.

Är det någon som vet mer om detta och kan sprida lite ljus i frågan?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Re: Nya LR med LG får Acceleration Boost?

Inlägg av Arn »

Det vore ju orättvist om vissa fick ett tillval värt 20k och andra inte baserat på vilket batteri man har. Batterierna är väl ganska likvärdiga
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Jag hämtade ut en LR med Panasonic-batteriet i veckan. Mina alternativ heter Chill och Standard, så nån skillnad verkar det vara. Har inte kollat om jag kan köpa Acc-boost än...
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare

Inlägg av MaxE »

En teori är att de LR som levereras med E3LD batteriet, som är större, kommer få mer tillgängligt batteri i framtiden (och därmed räckvidd). Därför kompenseras de med LG batterier med boost.

Som mycket annat är detta bara vilda teorier på internet.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

MaxE skrev:
En teori är att de LR som levereras med E3LD batteriet, som är större, kommer få mer tillgängligt batteri i framtiden (och därmed räckvidd). Därför kompenseras de med LG batterier med boost.

Som mycket annat är detta bara vilda teorier på internet.
I så fall hade det varit rättvist. Den ena blir då riktig "Long range" och den andra en mix av LR och performance. Jag skulle föredra den senare som du verkar fått. Spännande nyhet! Håll oss uppdaterad.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Blir spännande och se, jag hämtar ut min LR E5D om 1.5 vecka, så hoppas jag får acceleration boost. Kan inte riktigt mäta dock, får vänta på att sommardäcken åker på :-P Den lilla ökningen av range än vad den redan klarar av känns inte helt nödvändig, då har jag hellre mer acceleration :-)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Jag kan inte påstå att jag saknar bättre acceleration i min LR E3CD, men man kanske vänjer sig efter ett tag och tycker att 0-100 på 4,4s är lite segt :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Pasjostrom skrev:
Jag kan inte påstå att jag saknar bättre acceleration i min LR E3CD, men man kanske vänjer sig efter ett tag och tycker att 0-100 på 4,4s är lite segt :D
Personligen tyckte jag inte accelerationen i sig var häftigast med boosten utan snarare den ändrade mappningen/snabbare responsen.

LR är såklart grym redan från start, men boosten gör ändå stor skillnad imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Skulle vara kul att testa en med Boost eller en Performance för att känna skillnaden. Men jag ska nog låta bli för då kanske jag ångrar mig :)

Har bara haft bilen i 4 dagar och kört 96km än så länge så jag är fortfarande i ”baby-bubblan” :lol:
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Jag har E5D uthämtad förra veckan och acceleration boost ligger tillgängligt för uppgraderingsköp. Verkar inte vara någon generell sak i så fall.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

McFace skrev:
Jag har E5D uthämtad förra veckan och acceleration boost ligger tillgängligt för uppgraderingsköp. Verkar inte vara någon generell sak i så fall.
Lotteriet fortsätter!
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare

Inlägg av MaxE »

Neeeeej!

Tror jag förstår vad som händer men dock inte varför.

Jag hade en 2020 LR, utan boost, som jag sålde idag. Gjorde fabriksåterställning i bilen innan jag lämnande den. För 10 minuter sedan loggade jag in på tesla.com och såg då att den gamla bilen låg kvar på kontot men där fanns en funktion för att ta bort den. Glad i hågen gjorde jag det, därefter gick jag in på min nya 2021 LR, med boost, och ser då att boost är tillgänglig. Börjar få lite puls, kollar i appen och ser att boost är tillgänglig även där! Rusar ut i bilen.... och boost är BORTA!!

Om allt det här har orsakats av ett fel i Teslas system eller om det är en, för mig, okänd kampanj för tidigare LR ägare låter jag vara osagt men min boost är som sagt borta... och jag som inte ens hann testa den!
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

MaxE skrev:
Neeeeej!

Jag hade en 2020 LR, utan boost, som jag sålde idag. Gjorde fabriksåterställning i bilen innan jag lämnande den. För 10 minuter sedan loggade jag in på tesla.com och såg då att den gamla bilen låg kvar på kontot men där fanns en funktion för att ta bort den. Glad i hågen gjorde jag det, därefter gick jag in på min nya 2021 LR, med boost, och ser då att boost är tillgänglig. Börjar få lite puls, kollar i appen och ser att boost är tillgänglig även där! Rusar ut i bilen.... och boost är BORTA!!

Om allt det här har orsakats av ett fel i Teslas system eller om det är en, för mig, okänd kampanj för tidigare LR ägare låter jag vara osagt men min boost är som sagt borta... och jag som inte ens hann testa den!
Vadå, så när du tog bort din gamla bil så blev du av med boost?
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Vet inte om det har nått samband med jag köpte en LR i sep 2019 i Spanien och har aldrig fått erbjudande om att köpa acc-boost. Har funderat ibland varför jag inte fick det erbjudandet. Bilen känns väldigt pigg men jag har ingen annan 3:a att jämföra med.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare

Inlägg av MaxE »

ippii skrev:
MaxE skrev:
Neeeeej!

Vadå, så när du tog bort din gamla bil så blev du av med boost?
Precis så.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

MaxE skrev:
Precis så.
Vad konstigt. Jag tog bort min gamla LR med boost idag. Får min nya LR E5D på fredag. Skulle behållt den gamla på kontot då, för att se vad som hände.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
bearBrum

Inlägg av bearBrum »

Ny här..

Väntar på min LR som skall anlända med fartyg 16e mars, är det möjligt att ta reda på vilken batterityp den är utrustad med redan nu via VIN? Hur bär man sig bäst åt isf?
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

bearBrum skrev:
Ny här..

Väntar på min LR som skall anlända med fartyg 16e mars, är det möjligt att ta reda på vilken batterityp den är utrustad med redan nu via VIN? Hur bär man sig bäst åt isf?
När bilen har fått ett regnr kan du ta fram det genom att slå VIN på car.info (verkar vara där det uppdateras först). Sedan tittar du på Transportstyrelsen under "fordonsidentitet" när du söker på fordonsuppgifter för regnumret. Där finns batteribeteckningen:
Skärmklipp.JPG
bearBrum

Inlägg av bearBrum »

McFace skrev:
bearBrum skrev:
Ny här..

När bilen har fått ett regnr kan du ta fram det genom att slå VIN på car.info (verkar vara där det uppdateras först). Sedan tittar du på Transportstyrelsen under "fordonsidentitet" när du söker på fordonsuppgifter för regnumret. Där finns batteribeteckningen:

Ok, kanon - tackar. Antar att det bara är att slänga in hela VIN i sökfältet på toppen, så min bil verkar inte ha registrerats ännu - får hålla utkik där!
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

bearBrum skrev:
McFace skrev:
bearBrum skrev:
Ny här..

Ok, kanon - tackar. Antar att det bara är att slänga in hela VIN i sökfältet på toppen, så min bil verkar inte ha registrerats ännu - får hålla utkik där!
Ja precis. Det var så jag gjorde i vart fall.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Inga mer som fått boost på sina E5D? Verkar dyka upp LR med E3LD nu (82 kWh). Känns halvbra att hämta ut en E5D på fredag egentligen.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Såg på ett annst forum att det verkar som folk blivit av med AB (Boost), det verkade nästan som bilarna kan ha haft boost av misstag och att det togs bort.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
033NU
Teslaägare

Inlägg av 033NU »

Jag var en av de lyckliga som fick med acc-boost vid leveransen. Bilen fick tyvärr tuppjuck dagen efter varpå en radda med felmeddelanden kom som jag inte blev av med under 24 timmar. När detta till sist var löst hade boosten försvunnit..

Troligtvis var detta bara ett misstag från Tesla..
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

ippii skrev:
Inga mer som fått boost på sina E5D? Verkar dyka upp LR med E3LD nu (82 kWh). Känns halvbra att hämta ut en E5D på fredag egentligen.
Har detta dykt upp i Sverige? Antar dock att ev sådana är mjukvarulåsta till 75kwh ändå? Ändå viss fördel, man kan med bättre samvete ladda upp till 100% vid långresor då 100% egentligen motsvarar 90%
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

ippii skrev:
Jag har en LR med E5D. Det jag upplever som avviker mot vad andra skriver är att jag aldrig haft en snöflinga vid batteriikonen som indikerar mindre tillgänglig kapacitet och begränsad regenerering.
Begränsad regenerering har jag iof, de prickarna på den raka linjen. Men de är där när det är -15 grader och även när det är 10 grader ute. Enda gången de försvunnit är när jag förvärmt för laddning på SuC
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Skriv svar