Sänkt Totalvikt M3 LR AWD?
Moderator: Redaktion
Sänkt Totalvikt M3 LR AWD?
Hej!
Mitt första inlägg. Beställde en M3 LR AWD för ett par veckor sedan som ska hämtas ut nästa vecka.
Har varit lite orolig för att max lastvikt inte är så stor så när vi i söndags kom hem med gamla bilen från fjällresan vägde jag packningen.
Väskor, skidor, box och passagerare vägde typ 310 kg.
Kollade upp max lastvikt på ett antal M3 LR AWD 2020 som är till salu hos KVD. Totalvikten på alla dessa var 2305 kg och beroende på varierande tjänstevikt så varierade max lastvikt mellan 325 till 375 kg vilket lugnade mig med mina 310 kg.
Idag fick jag regnumret till nya bilen och ser då att Totalvikten på den bilen är 2232 kg viket ger en max lastvikt på 300 kg viket är oroväckande lågt.
300 kg packning är på gränsen för semesterresa med familj och packning (skidor på vintern och cyklar på sommaren) och inte blir det lättare när barnen växer.
Är det någon som har en ide om varför totalvikten för M3 LR AWD 2021 minskat med 73 kg?
Mitt första inlägg. Beställde en M3 LR AWD för ett par veckor sedan som ska hämtas ut nästa vecka.
Har varit lite orolig för att max lastvikt inte är så stor så när vi i söndags kom hem med gamla bilen från fjällresan vägde jag packningen.
Kollade upp max lastvikt på ett antal M3 LR AWD 2020 som är till salu hos KVD. Totalvikten på alla dessa var 2305 kg och beroende på varierande tjänstevikt så varierade max lastvikt mellan 325 till 375 kg vilket lugnade mig med mina 310 kg.
Idag fick jag regnumret till nya bilen och ser då att Totalvikten på den bilen är 2232 kg viket ger en max lastvikt på 300 kg viket är oroväckande lågt.
300 kg packning är på gränsen för semesterresa med familj och packning (skidor på vintern och cyklar på sommaren) och inte blir det lättare när barnen växer.
Är det någon som har en ide om varför totalvikten för M3 LR AWD 2021 minskat med 73 kg?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sänkt Totalvikt M3 LR AWD?
Min 2021 LR har också 300 kg maxlast. Det är onekligen lite klent.essell skrev:Hej!
Min XC60 D5 hade 704 kg, men inte ens det räckte riktigt vid detta tillfälle: Ungefär 13000 hagelpatroner mm
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bra exempel!
Vad är max lastvikt på MY?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
375 är för lågt det också.
Efter en Tysklands resa i tjänsten inser man att vikten tar slut före utrymmet att lasta i bilen
Efter en Tysklands resa i tjänsten inser man att vikten tar slut före utrymmet att lasta i bilen

Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- mikebike
- Teslaägare
Hoppas verkligen den blir högre än för M3, minst dubbelt.martinot skrev:Bra exempel!
- Off Grid Byggaren
Audi e-tron 55 har 580 kg lastförmåga inklusive förare enligt Audi.
Transportstyrelsen verkar dock baka in vikten på föraren i tjänstevikten, så det står 500 kg som max lastvikt i regbeviset.
(Max tågvikt för fullastad bil och släp är 4930 kg)
Transportstyrelsen verkar dock baka in vikten på föraren i tjänstevikten, så det står 500 kg som max lastvikt i regbeviset.
(Max tågvikt för fullastad bil och släp är 4930 kg)
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Tjänstevikt i Sverige är inklusive förare.Off Grid Byggaren skrev:Transportstyrelsen verkar dock baka in vikten på föraren i tjänstevikten[/attachment]
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Dom har ju höjt släpvagnsvikten från ca 900kg till 1000kg under 2020. Kan det finnas ett samband?
Optimalt hade varit en totalvikt för bilen på 2500kg, släpvagnsvikt på 1000kg. Då får man fortfarande dra 1000kg släp på B-körkortet eftersom kombinationen hamnar under 3500kg.
Optimalt hade varit en totalvikt för bilen på 2500kg, släpvagnsvikt på 1000kg. Då får man fortfarande dra 1000kg släp på B-körkortet eftersom kombinationen hamnar under 3500kg.
Jo, man kan ju verkligen hoppas, men ingen som sett några verkliga siffror för andra länder som kan ge en fingervisning om vad den kommer att landa på i Sverige?mikebike skrev:Hoppas verkligen den blir högre än för M3, minst dubbelt.martinot skrev:Bra exempel!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Siktar du på att vinna OS i lerduveskytte och anskaffat lite övningsammunition?mikebike skrev:Min XC60 D5 hade 704 kg, men inte ens det räckte riktigt vid detta tillfälle:Ungefär 13000 hagelpatroner mm
- mikebike
- Teslaägare
Nej, men min klubb bedriver dynamisk hagelskytte, och jag tog på mig att köpa ut "lite" ammunition.Ric skrev:Siktar du på att vinna OS i lerduveskytte och anskaffat lite övningsammunition?mikebike skrev:Min XC60 D5 hade 704 kg, men inte ens det räckte riktigt vid detta tillfälle:Ungefär 13000 hagelpatroner mm
Vi använder tyngre laddningar än lerduveskyttarna, jag tror dessa var 28 och 32 grammare.
Min främsta merit är ett SM-brons i Seniorklassen.
Och några SM-tecken i cykel......

Snyggt!mikebike skrev:Nej, men min klubb bedriver dynamisk hagelskytte, och jag tog på mig att köpa ut "lite" ammunition.Ric skrev:Siktar du på att vinna OS i lerduveskytte och anskaffat lite övningsammunition?mikebike skrev:Min XC60 D5 hade 704 kg, men inte ens det räckte riktigt vid detta tillfälle:Ungefär 13000 hagelpatroner mm
Vi använder tyngre laddningar än lerduveskyttarna, jag tror dessa var 28 och 32 grammare.
Min främsta merit är ett SM-brons i Seniorklassen.
Och några SM-tecken i cykel......