Är vindbrus enkelt åtgärdat?
Moderator: Redaktion
Är vindbrus enkelt åtgärdat?
Hämtade ut min nya M3 LR i måndags i Märsta och körde hem den till Jämtland. Grymt trevlig upplevelse.Mellanlandning i Hudiksvall där vi laddar 1000 km/h. Inte illa. MEN, första milen var det tyst och fint i cupen men efter att ha hissat ner och upp sidorutan på förarsidan så uppstod ett tydligt och irriterande vindbrus som fortfarande gör sig påmint redan i låg fart (50 km/h). Kan väl accepteras i 150km/h men inte i så låg farter. Tänker att det så klart ska fixa på garantin men det får väl dröja till dess att jag har vägarna förbi. Har ju 100 mil att köra för denna service tur och retur.
Fråga 1: Upplever ni tydligt vindbrus i era bilar och i så fall i vilken hastighet?
Fråga 2: Är det något som de brukar kunna fixa utan några större ingrepp?
Fråga 3: är det möjligen något så enkelt så det går att fixa själv?
Fråga 1: Upplever ni tydligt vindbrus i era bilar och i så fall i vilken hastighet?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Re: Är vindbrus enkelt åtgärdat?
Hur är passningen av dina dörrar i övrigt?
Jag har samma problem som du, min förardörr är riktigt kasst inpassad.
Den är inbokad för justering nästa vecka. Hoppas att det löser vindbruset också.
Den är inbokad för justering nästa vecka. Hoppas att det löser vindbruset också.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Ursäkta att jag ställer en irrelevant fråga. Men hur många kw är 1000km/h laddning?Jonny skrev:Hämtade ut min nya M3 LR i måndags i Märsta och körde hem den till Jämtland. Grymt trevlig upplevelse.Mellanlandning i Hudiksvall där vi laddar 1000 km/h. Inte illa. MEN, första milen var det tyst och fint i cupen men efter att ha hissat ner och upp sidorutan på förarsidan så uppstod ett tydligt och irriterande vindbrus som fortfarande gör sig påmint redan i låg fart (50 km/h). Kan väl accepteras i 150km/h men inte i så låg farter. Tänker att det så klart ska fixa på garantin men det får väl dröja till dess att jag har vägarna förbi. Har ju 100 mil att köra för denna service tur och retur.
Kolla att ingen ruta sticker ut för mycket.
På min första M3 var rutan bak på förarsidan väldigt utstickande som skapade ett visslande ljud, enkelt justerat av Tesla.
På min första M3 var rutan bak på förarsidan väldigt utstickande som skapade ett visslande ljud, enkelt justerat av Tesla.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Vet inte exakt vad den kom upp i som mest men då var det väl ca 130kw.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
1000 km/h borde vara ca. 147 kW för en 2021 M3LR.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Udda att det uppstod efter du hissat ner och upp.
Nått skräp som fastnade på nån list eller nått?
Eller går den inte hela vägen upp?
Man kan ju kalibrera den på ngt vis, står i instruktionsboken har jag för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svävar ut lite härippii skrev:1000 km/h borde vara ca. 147 kW för en 2021 M3LR.

M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Har försökt lirka lite upp och ner med hissen för att hitta ett tyst läge men det är hopplöst nu. Är dessutom kallare nu och det kanske gjort att den formgjutna listen inte sluter lika tätt som när jag startade i vårvärmen i Märsta.taliz skrev:Udda att det uppstod efter du hissat ner och upp.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Jag har en tid för detta den 24:e. Kan hålla dig uppdaterad. För mig blir det värre om man håller upp fönsterknappen. Då ökar ljudet markant.
Från redan dålig nivå. Man måste stanna, öppna o stänga dörren, då blir nivån lite bättre - men fortfarande mycket sämre än min förra 2019.
Jag tror detta är en justeringsfråga som borde lösas smärtfritt.
Från redan dålig nivå. Man måste stanna, öppna o stänga dörren, då blir nivån lite bättre - men fortfarande mycket sämre än min förra 2019.
Jag tror detta är en justeringsfråga som borde lösas smärtfritt.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Ser ut som listen lossat lite, hissa ner rutan helt och tryck ner listen i dess spår. Jämför med andra dörrar. Kanske samma som Jonnys problem.ippii skrev:Hur är passningen av dina dörrar i övrigt?
När rutan är nedhissad, tryck som pilarna visar.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Det är hela dörren som sitter fel. Samma avvikelse i underkant av dörren. Springan mot framskärmen är typ 1 mm.Tellus skrev:Ser ut som listen lossat lite, hissa ner rutan helt och tryck ner listen i dess spår. Jämför med andra dörrar. Kanske samma som Jonnys problem.ippii skrev:Hur är passningen av dina dörrar i övrigt?
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- Tellus
- Teslaägare
Ok, kanske kan funka för Jonny, då det uppstod när han manövrera hissenippii skrev:Det är hela dörren som sitter fel. Samma avvikelse i underkant av dörren. Springan mot framskärmen är typ 1 mm.Tellus skrev:Ser ut som listen lossat lite, hissa ner rutan helt och tryck ner listen i dess spår. Jämför med andra dörrar. Kanske samma som Jonnys problem.ippii skrev:Hur är passningen av dina dörrar i övrigt?
Japp, bra input.Tellus skrev:Ok, kanske kan funka för Jonny, då det uppstod när han manövrera hissenippii skrev:Det är hela dörren som sitter fel. Samma avvikelse i underkant av dörren. Springan mot framskärmen är typ 1 mm.Tellus skrev:Ser ut som listen lossat lite, hissa ner rutan helt och tryck ner listen i dess spår. Jämför med andra dörrar. Kanske samma som Jonnys problem.ippii skrev:Hur är passningen av dina dörrar i övrigt?
Tvek om listen kan göra så mycket oljud. Mitt oljud kommer i ovankant av fönstret i alla fall.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- Tellus
- Teslaägare
Listen har troligtvis också funktionen att trycka rutan innåt då ramar saknas. Listen på ert foto ser ju dock ut att sitta lite fel, men svårt att se på bild.ippii skrev:Japp, bra input.Tellus skrev:Ok, kanske kan funka för Jonny, då det uppstod när han manövrera hissenippii skrev:Det är hela dörren som sitter fel. Samma avvikelse i underkant av dörren. Springan mot framskärmen är typ 1 mm.Tellus skrev:Ser ut som listen lossat lite, hissa ner rutan helt och tryck ner listen i dess spår. Jämför med andra dörrar. Kanske samma som Jonnys problem.ippii skrev:Hur är passningen av dina dörrar i övrigt?
Tvek om listen kan göra så mycket oljud. Mitt oljud kommer i ovankant av fönstret i alla fall.
Tack för tipsen, ska se om jag kan ordna det själv idag. Har lagt in ett serviceärende och blev hänvisad till Trondheim. Får se om tullen/polisen vid gränsen godtar mina skäl till att passera gränsen:-).
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Testade med silikonstift på listen i övre hörnet. Trodde inte det skulle ha effekt men har precis testat och det blev tyst:-). Testade bara upp till 120km/h men det är ju tillräckligt bra. Får se om det håller i sig. Har ändå kvar serviceärende.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Hade problem med passagerare rutan imorse, märktes på motorvägen vid omkörning speciellt.
Kom å tänka på att jag läst att Tesla sänker rutorna vid frostrisk för att minimera risken att rutorna fryser fast.
Har hävem änt att alla rutor inte varit hela vägen upp när jag lekt med knapparna lite.
Så chansade och höjde rutan, den åkte nog upp minst 0.5 cm (grabb gissning) och då vart det tyst i kupén igen.
Kan vara värt att testa.
Kom å tänka på att jag läst att Tesla sänker rutorna vid frostrisk för att minimera risken att rutorna fryser fast.
Har hävem änt att alla rutor inte varit hela vägen upp när jag lekt med knapparna lite.
Så chansade och höjde rutan, den åkte nog upp minst 0.5 cm (grabb gissning) och då vart det tyst i kupén igen.
Kan vara värt att testa.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Stämmer det?b0urne skrev:Hade problem med passagerare rutan imorse, märktes på motorvägen vid omkörning speciellt.
Kan vara värt att testa.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kom just på att det faktum att det är 10 grader varmare ute också lär ha bidragit till minskat vindbrus, inte bara silikonet.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Såg något om det på YT och teslaforum/reddit, men har ingen källa kvar dessvärre.Bjelke skrev:Stämmer det?b0urne skrev:Hade problem med passagerare rutan imorse, märktes på motorvägen vid omkörning speciellt.
Kan vara värt att testa.inget jag kan minnas att jag hört men bra om det stämmer ju...
Sen hur smart den är, om det stämmer vet jag inte, inte heller vid vilken temp.
Men min passagerare rutan var nerkörd lite och hade frost imorse, kan vara en ren tillfällighet.
-
Det stämmer, har haft min på garantijobb tre gånger pga detta problem. Först passagerarsida, därefter 2 ggr om på förarsida. Nu verkar problemet äntligen löstb0urne skrev:Såg något om det på YT och teslaforum/reddit, men har ingen källa kvar dessvärre.Bjelke skrev:Stämmer det?b0urne skrev:Hade problem med passagerare rutan imorse, märktes på motorvägen vid omkörning speciellt.
Kan vara värt att testa.inget jag kan minnas att jag hört men bra om det stämmer ju...
Sen hur smart den är, om det stämmer vet jag inte, inte heller vid vilken temp.
Men min passagerare rutan var nerkörd lite och hade frost imorse, kan vara en ren tillfällighet.
Model 3 LR AWD Vit 2020 - Såld
Model Y LR AWD 2022 med leverans Q2
Model Y LR AWD 2022 med leverans Q2
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Är det lika på model S också tro? 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18