Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?
Moderator: Redaktion
Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?
Polestar 2 verkar just nu vara några hundra billigare per månad än Id.4 i motsvarande utrustningsnivå (behöver egentligen bara vinterdäck och dragkrok). Vilken skulle ni välja och varför?
Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?
Är det värt att leasa vinterdäck? När jag räknade på däck som visserligen var i betydligt klenare dimension så blev det 10% dyrare med leasing på vinterhjul jämfört med att köpa, och då kan man sälja hjulen sen efter tre år.
Gå in på någon av onlinesäljarna för vinterdäck och plocka ihop ett paket och jämför.
Gå in på någon av onlinesäljarna för vinterdäck och plocka ihop ett paket och jämför.
Volvo TGB11
Klarar du dig storleksmässigt så är väl Polestar att föredra? Möjligen har man stabilare priser på Ionity med ID.4 på sikt. Polestars nuvarande lösning är begränsad till 12 månader och ingen vet vad som händer sen.Jocko skrev:Polestar 2 verkar just nu vara några hundra billigare per månad än Id.4 i motsvarande utrustningsnivå (behöver egentligen bara vinterdäck och dragkrok). Vilken skulle ni välja och varför?
Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
Dessutom får du nog bättre räckvidd med ID4, och mer pålitlig snabbladdning.
Jag hade nog valt ID4 framför en FWD PS2.
400hk AWD i PS2 är som sagt kul, men jag hade nog valt en Model 3 LR framför den..
400hk AWD i PS2 är som sagt kul, men jag hade nog valt en Model 3 LR framför den..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Snälla skärp dig nu. Du svarar på en fråga som trådskaparen inte har ställt…..Zalman3 skrev:Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
Förövrigt så föredrar jag gräddtårta om det är någon som undrar.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
-
- elbilist
Har man tid att vänta så.Zalman3 skrev:Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
Men jag är enig, varför välja PS2 isf M3, och id4 isf Ioniq5?
I min bok förlorar PS2 i alla kategorier mot M3 förutom appar och design.
Id4 förlorar mot I5 i alla kategorier förutom range(mitigeras av laddhastighet i I5) och tillgänglighet (leverans nu mot 6-12 månader)
Men om storlek är viktig, och man vill ha leverans asap, så hade jag nog valt Enyaq före id4.
Men åter till TS fråga, i mitt fall id4 enbart pga storleken på bagageutrymmet.
Mer pålitlig snabbladdning med ID4?thnis skrev:Snälla skärp dig nu. Du svarar på en fråga som trådskaparen inte har ställt…..Zalman3 skrev:Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
Björn Nyland kanske inte håller med om det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det är väl fullt relevant att föreslå marknadsledaren som ju är överlägsen i det mesta såväl på pappret som i praktiken, samt en utmanare som har överlägsen teknik jämfört med de två som TS tog upp.thnis skrev:Snälla skärp dig nu. Du svarar på en fråga som trådskaparen inte har ställt…..Zalman3 skrev:Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
-
- elbilist
Precis nybakad i en ID4 så är klart färgad.Jocko skrev:Polestar 2 verkar just nu vara några hundra billigare per månad än Id.4 i motsvarande utrustningsnivå (behöver egentligen bara vinterdäck och dragkrok). Vilken skulle ni välja och varför?
ID4 är en bra mycket större bil, som helt klart saknar den där finessen att vara en snabb ”sportvagn” som många anser vara ett krav hos en elbil.
Men för min del var valet enkelt då jag behövde utrymmet och gillade sittställningen i den otroligt mycket bekvämare ID4an.
Har svårt att sitta i P2 utan att luta huvudet mot takstolpen, lik man i Enyaq hela tiden sitter med ett ben tryckt mot mittkonsolen.
P2 var betydligt roligare och har ett bättre informainmentsystem.
Annars hittar jag inga fördelar.
Men så valde jag ID4 också.
Hur troligt är det att en person skriver på ett Teslaforum och frågar efter råd i att välja mellan Polestar2 och ID4 samtidigt som samma person inte vet att Model3 finns som ett alternativ?taliz skrev:Det är väl fullt relevant att föreslå marknadsledaren som ju är överlägsen i det mesta såväl på pappret som i praktiken, samt en utmanare som har överlägsen teknik jämfört med de två som TS tog upp.thnis skrev:Snälla skärp dig nu. Du svarar på en fråga som trådskaparen inte har ställt…..Zalman3 skrev:Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
Ett seriöst svar är att testa båda bilarna och bedöm bilarna utifrån dina preferenser och dina behov. Det bästa är om du kan låna bilarna mer än en kort testkörning. Det är väldigt svårt att rekommendera en bil till någon annan när man inte vet vad behovet eller vad det enskilda körmönstret är. Som sagt försök att låna bilarna en längre tid gärna över en helg om möjligt. Båda bilarna är vettiga anser jag. Lycka till!Jocko skrev:Polestar 2 verkar just nu vara några hundra billigare per månad än Id.4 i motsvarande utrustningsnivå (behöver egentligen bara vinterdäck och dragkrok). Vilken skulle ni välja och varför?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- infelicitas
- Teslaägare
Jag hade valt Polestar 2 på grund av dragvikten, ID4 har tyvärr för klen dragvikt. Tvärtom så är Polestar alldeles för liten i bagaget, medan ID4 är perfekt. Det beror helt på vad man behöver.
En punkt att reflektera över:
Polestar är byggd i Kina.
ID4 tillverkas i Tyskland, dessutom med ambitionen att vara CO2-neutral i produktionen. Klar fördel ID4.
En punkt att reflektera över:
Polestar är byggd i Kina.
ID4 tillverkas i Tyskland, dessutom med ambitionen att vara CO2-neutral i produktionen. Klar fördel ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Av Polestar 2 och ID.4 hade jag nog valt Skoda Enyaq. 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det är ju två väldigt olika storlek och karaktär på bilar, så mellan dessa två så beror det nog mest på om du vill ha en rymlig stor (men tråkig) bil som ID4, eller en sportig och roligare (men mindre) bil som PS2.Jocko skrev:Polestar 2 verkar just nu vara några hundra billigare per månad än Id.4 i motsvarande utrustningsnivå (behöver egentligen bara vinterdäck och dragkrok). Vilken skulle ni välja och varför?
Jag hade helt klart valt PS2 mellan dessa endast två bilar (om det inte var möjligt att välja på någon andra bilar i världen), men det beror ju på att vi har andra stora kombi redan i familjen. Så går inte att ge råd som utgår från en själv, till andra som troligen har en helt annan situation och behov. Nästan alla behov och situationer är olika, och dessa två bilar du frågar om är väldigt olika.
Som alternativ till PS2 hade jag funderat på M3 (valde just M3 LR igen, efter att funderat på både PS2 och Taycan, mflr. andra bilar).
Som alternativ till ID4 så hade jag nog funderat på Kia EV6 (mycket högre effektivare laddeffekt, och modernare elektrisk drivlina) eller väntat på MY Berlin (men det är ju inte alltid alla som kan vänta, av en orsak eller annan). Syskon till KIA EV6 att väl värt att kika på är Hyundai Ioniq 5.
Nyfiken; finns det en speciell orsak att du väljer bort alla andra bilar, och bara kan välja mellan just dessa två?
Även nyfiken på; finns det en orsak att du valt ut två så helt olika bilar att endast välja mellan?
Inget illa menat, men grymt nyfiken på ditt begränsade och lite märkliga urval (i mitt tycke är det lite som att jämföra en VW Golf med en Volvo V90).
Har du mer en specifik budgetbegränsning (tex. från arbetsgivare som förmånsbil, eller familkebudgetskäl), så är det bra att veta för att lättare hjälpa till och ge bra råd.
Tala också gärna om dina behov och preferenser kring sportighet, lastutrymmen, antal passagerare, eventuell dragvikt/dragkrok, långkörning vs. pendling, förstabil eller andrabil, etc.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
... Raderat
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Ionic vill jag helst ha men går inte att få inom ett år. TM3 känns opraktisk att lasta och är väl dyrare än så att leasa?Zalman3 skrev:Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
Beställde min Polestar 2 innan ID4 var avtäckt. Det hade dock inte påverkat mitt val. Är extremt nöjd med Polestar, det är en fantastisk bil i min mening. Vi är 4 personer i familjen, gott om plats. Vi är dock inte så långa, eller breda...
Hade vi varit större och i behov av mycket utrymme, och inte har samma behov av körglädje, så hade jag absolut kunnat tänka mig ID4. Tycker den ser trevlig ut. Har förvisso inte provkört den. Tycker det är väldigt olika bilar.
Hade vi varit större och i behov av mycket utrymme, och inte har samma behov av körglädje, så hade jag absolut kunnat tänka mig ID4. Tycker den ser trevlig ut. Har förvisso inte provkört den. Tycker det är väldigt olika bilar.
Jämfört med PS2 så är ju ID.4 väldigt sävlig och odynamisk på vägen. Men det finns ju folk som gillar det.Thexps skrev:Beställde min Polestar 2 innan ID4 var avtäckt. Det hade dock inte påverkat mitt val. Är extremt nöjd med Polestar, det är en fantastisk bil i min mening. Vi är 4 personer i familjen, gott om plats. Vi är dock inte så långa, eller breda...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det privatleasing vi pratar om?Jocko skrev:Ionic vill jag helst ha men går inte att få inom ett år. TM3 känns opraktisk att lasta och är väl dyrare än så att leasa?Zalman3 skrev:Mitt förstaval är Tesla M3 LR.taliz skrev:Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
I andra hand Ioniq 5.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Försökte svara förut på detta men misslyckades... Skitsugen på Ionic 5 men inte lika sugen på att släppa ut avgaser i ett år i väntan på den. Skodan och VWn känns ju praktiska och vettiga då, men blev inte så jättebegeistrad när jag provkörde Id.4. Så när jag såg en PS2 rödingen billigare än Id.4 blev man sugen på att tänka ommartinot skrev:Det är ju två väldigt olika storlek och karaktär på bilar, så mellan dessa två så beror det nog mest på om du vill ha en rymlig stor (men tråkig) bil som ID4, eller en sportig och roligare (men mindre) bil som PS2.
Jag hade helt klart valt PS2 mellan dessa endast två bilar (om det inte var möjligt att välja på någon andra bilar i världen), men det beror ju på att vi har andra stora kombi redan i familjen. Så går inte att ge råd som utgår från en själv, till andra som troligen har en helt annan situation och behov. Nästan alla behov och situationer är olika, och dessa två bilar du frågar om är väldigt olika.
Som alternativ till PS2 hade jag funderat på M3 (valde just M3 LR igen, efter att funderat på både PS2 och Taycan, mflr. andra bilar).
Som alternativ till ID4 så hade jag nog funderat på Kia EV6 (mycket högre effektivare laddeffekt, och modernare elektrisk drivlina) eller väntat på MY Berlin (men det är ju inte alltid alla som kan vänta, av en orsak eller annan). Syskon till KIA EV6 att väl värt att kika på är Hyundai Ioniq 5.
Nyfiken; finns det en speciell orsak att du väljer bort alla andra bilar, och bara kan välja mellan just dessa två?
Även nyfiken på; finns det en orsak att du valt ut två så helt olika bilar att endast välja mellan?
Inget illa menat, men grymt nyfiken på ditt begränsade och lite märkliga urval (i mitt tycke är det lite som att jämföra en VW Golf med en Volvo V90).
Har du mer en specifik budgetbegränsning (tex. från arbetsgivare som förmånsbil, eller familkebudgetskäl), så är det bra att veta för att lättare hjälpa till och ge bra råd.
Tala också gärna om dina behov och preferenser kring sportighet, lastutrymmen, antal passagerare, eventuell dragvikt/dragkrok, långkörning vs. pendling, förstabil eller andrabil, etc.

När jag och frugan provkörde Id4an sa frugan att det var en otroligt tråkig bil det här. Du får inte välja den.
Jag håller med hon. Den var helt neutral. Som en Skogaholms limpa med smör på.
Jag har inte provkört Polestar men vad jag har sett på tuben så verkar det vara en helt okej bil med ett bra infotainmentsystem till skillnad från Id4ans laggiga upplevelse jag hade.
Jag har inte provkört Polestar men vad jag har sett på tuben så verkar det vara en helt okej bil med ett bra infotainmentsystem till skillnad från Id4ans laggiga upplevelse jag hade.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Jag valde PS2 och min 75 år gamla svärfar valde ID.4, det säger alltHolve skrev:När jag och frugan provkörde Id4an sa frugan att det var en otroligt tråkig bil det här. Du får inte välja den.

Model 3-24/Polestar 3-24