Laddning schema/avresa

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

kris

Laddning schema/avresa

Inlägg av kris »

Hej

Om jag vill ha förkonditionering på bilen måste jag välja avresetid och inte schemalagd som jag förstår det.

Jag vill dock gärna ej börja ladda så fort jag stoppar i sladden utan vänta till 23:00

Finns det lösning för förkonditionering till tidpunkt även med schemalagd laddning bara att jag inte förstår hur?

Och schemalagd har bara stopp-tid inte start? Är det att den kalkylerar tills när den ska vara färdig och kör timmarna innan eller småpytsar den likt avresetid-valet
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Laddning schema/avresa

Inlägg av Tellus »

Gå in och aktivera lågpris tariff tror jag det heter. Om du till exempel vill åka kl 08.

Avresetid 08 med klimatisering
Tariffslut 06

Koppla i sladden på kvällen så kommer den börja ladda så vald SOC är uppnådd kl 06.
Så starttid beror på hur mycket den måste ladda och vald strömstyrka.

Kupe och batteri varmt till kl 08
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
kris

Inlägg av kris »

Tellus skrev:
Gå in och aktivera lågpris tariff tror jag det heter. Om du till exempel vill åka kl 08.

Tariffslut 06

Koppla i sladden på kvällen så kommer den börja ladda så vald SOC är uppnådd kl 06.

Och då laddar den vid uppvärmning runt 8 också så det fortfarande är fullt batteri?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

kris skrev:
Tellus skrev:

Tariffslut 06

Och då laddar den vid uppvärmning runt 8 också så det fortfarande är fullt batteri?
Ja, uppvärmningen dras från nätet om tillräcklig nätström finns. Batteriets SOC blir oförändrat meddan 06-08, bilen går ner i sov läge om vaktläge är avstängt. Man kan ställa tariffslut vid 08 också om man inte vill att den ska stå "full" laddad
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Det är en gåta för mig varför schemaläggning inte går att göra vid appen. I mitt arbete har jag sällan samma start-tid varje dag, ibland är den 6:10, ibland 7:00 och ibland 7:30. Så det hade ju varit oerhört tacksamt att kunna sätta tiderna via appen, istället för att springa ut till bilen på kvällen för att ändra det. Finns det någon feature request-funktion hos Tesla? :)

Edit: Jag har ju inte haft min Tesla när det varit minusgrader, men när jag söker lite på det så verkar det som att det dyker upp en liten "värma upp batteriet"-symbol i appen när det är runt nollan eller kallare?
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

marcusw skrev:
Det är en gåta för mig varför schemaläggning inte går att göra vid appen. I mitt arbete har jag sällan samma start-tid varje dag, ibland är den 6:10, ibland 7:00 och ibland 7:30. Så det hade ju varit oerhört tacksamt att kunna sätta tiderna via appen, istället för att springa ut till bilen på kvällen för att ändra det. Finns det någon feature request-funktion hos Tesla? :)

Edit: Jag har ju inte haft min Tesla när det varit minusgrader, men när jag söker lite på det så verkar det som att det dyker upp en liten "värma upp batteriet"-symbol i appen när det är runt nollan eller kallare?
Håller med. Vore en självklart smidig funktion att ha i appen. Mycket märkligt att Tesla inte fixat från start.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det hade varit smidigt med schemaläggning via appen. Dessutom hade det varit bra att kunna schemalägga hemresan också så att bilen är uppvärmd när man ska hem från jobbet. Ja… på den tiden man åkte fram och tillbaka till jobbet.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Inlägg av gasgaraget »

Förvärmningen av kupén går ju fort även på vintern och kan startas från appen (15-30minuter). Ev förvärmning av batteripacken tar dock längre tid. Så jag schemalägger på morgonen och kör appen under dagen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
marcusw skrev:

Håller med. Vore en självklart smidig funktion att ha i appen. Mycket märkligt att Tesla inte fixat från start.
Det är ju bara 6 år sedan jag använde Teslas app första gången så det kanske tar lite tid att fixa till :lol:
Att den själv ska klura ut när bilen behöver värmas var ju deras första idé och det funkade kattpiss ungefär men
det ligger ju lite mer i Elons filosofi (bilarna ska ju tex själv välja växelläge eller en regnsensor med avancerad
bilteknik istället för en enkel dito osv osv), varför göra det enkelt och fungerande liksom? :lol: :?
Så vi får nog vänta på en sådan ”avancerad ” finess i appen helt enkelt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Å andra sidan kommer en schemalagd förvärmning att inträffa även om man av någon anledning inte kommer iväg. Är det verkligen ett stort problem att dra igång förvärmningen i appen en kvart innan man faktiskt ska åka, jag tycker inte det.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Å andra sidan kommer en schemalagd förvärmning att inträffa även om man av någon anledning inte kommer iväg. Är det verkligen ett stort problem att dra igång förvärmningen i appen en kvart innan man faktiskt ska åka, jag tycker inte det.
Inte för kupén. Jag gör så själv, och fungerar alldeles utmärkt! Jättebra funktion. :)

Men för batterierna så tar det längre tid.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

LarsL skrev:
Ja, det hade varit smidigt med schemaläggning via appen. Dessutom hade det varit bra att kunna schemalägga hemresan också så att bilen är uppvärmd när man ska hem från jobbet. Ja… på den tiden man åkte fram och tillbaka till jobbet.
Det går ju! Schemaläggningen är som mycket annat platsstyrt. Min ändrar till 16.00 när jag är på jobbet. Supersmidigt. Det är nog också därför det är lite svårare att implementera det i appen. Visserligen borde det bara vara att kunna välja plats typ.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
holden skrev:
Inte för kupén. Jag gör så själv, och fungerar alldeles utmärkt! Jättebra funktion. :)

Men för batterierna så tar det längre tid.
Jag orkade inte ens svara med det numera mest uppenbara svaret ever på forumet känns det som,
nämligen att man inte får kontakt med bilen ö.h.t vilket sjukt många ägare skrivit om här och under
flera år.
Min ena är väldigt sällsynt att jag får kontakt med i appen tex…
Svårt att slå på någon värme då liksom…
Eller bara det enkla att man kan glömma bort det helt enkelt…
Men jag skulle såklart vilja att just kontakten med bilen funkade perfekt, det vore trevligt, speciellt på vintern :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar