Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Moderator: Redaktion
- Deltidsninja
- Teslaägare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 01 aug 2021 01:56
Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Hej alla,
Sitter och väntar på min Model 3 SR+ som ska hämtas i mitten av september någon gång. Jag har läst och tittat en hel del gällande Teslas återkommande felaktigheter – färg och byggkvalitet. Är detta fortfarande ett stort problem? Jag tänker på om jag behöver nitiskt kontrollera bilen vid upphämtning efter mellanrum, repor och allmänna felaktigheter.
Många av klippen jag såg var från början av 2021 eller tidigare. I en sittning mellan Musk och Sandy Munro säger Musk att byggkvalitén blev bättre under första kvartalet av 2021.
Så vad är era erfarenheter, ni som har plockat upp en Tesla nyligen?
https://youtu.be/jPBGVI2oFLI?t=290 - exempel på fel
Sitter och väntar på min Model 3 SR+ som ska hämtas i mitten av september någon gång. Jag har läst och tittat en hel del gällande Teslas återkommande felaktigheter – färg och byggkvalitet. Är detta fortfarande ett stort problem? Jag tänker på om jag behöver nitiskt kontrollera bilen vid upphämtning efter mellanrum, repor och allmänna felaktigheter.
Många av klippen jag såg var från början av 2021 eller tidigare. I en sittning mellan Musk och Sandy Munro säger Musk att byggkvalitén blev bättre under första kvartalet av 2021.
Så vad är era erfarenheter, ni som har plockat upp en Tesla nyligen?
https://youtu.be/jPBGVI2oFLI?t=290 - exempel på fel
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Jag plockade upp min M3LR MiC I fredags, och har fortfarande inte hittat någonting fel på byggkvalitén! Hade precis som du hört väldigt mycket om det på förhand, så granskade bilen väldigt noggrant innan. Blev positivt överraskad!
Sent from my XQ-AS52 using Tapatalk
Sent from my XQ-AS52 using Tapatalk
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Hämtade min SR+ MiC i Juni i Norrköping. Jag fick ta den tid jag behövde för att gå igenom bilen hur mycket jag ville. Hittade inte ett fel. Dock som van förare av tyskt så är ju detaljkvalitet inte riktigt där, men monteringsmässigt inget att klaga på.
Har som sagt bara haft den sen i juni så lack har jag inget att säga om. Har polerat upp den och lagt på ett keramiskt skydd i alla fall. Frågade en kille som folierar om man skulle sätta transparent film bakom hjulen, men han sa att det håller bara några månader sen får man göra om det, så jag hoppade över det… Beror ju såklart på hur mycket man kör, jag ligger på 3000-4000 mil/år.
Jo! Har fått garanti-byta ena baklyktan pga kondens, men det löste Mobile Service galant!
Har som sagt bara haft den sen i juni så lack har jag inget att säga om. Har polerat upp den och lagt på ett keramiskt skydd i alla fall. Frågade en kille som folierar om man skulle sätta transparent film bakom hjulen, men han sa att det håller bara några månader sen får man göra om det, så jag hoppade över det… Beror ju såklart på hur mycket man kör, jag ligger på 3000-4000 mil/år.
Jo! Har fått garanti-byta ena baklyktan pga kondens, men det löste Mobile Service galant!
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Är ju helt upp till dig.Deltidsninja skrev:Jag tänker på om jag behöver nitiskt kontrollera bilen vid upphämtning efter mellanrum, repor och allmänna felaktigheter.
När det gäller panelglapp och liknande är ju inget kritiskt utan något du får fundera på själv vad du tycker. Jag kollade att alla dörrar och luckor gick öppna och stänga utan problem. Det har jag haft problem med på tidigare bilar från andra tillverkare.
När det gäller lack så ska det ju inte vara stora skador så klart, alltså som påvekar skyddet av bilen. Annars är det ju samma där stör du dig inte på det så spelar det ingen roll.
Sedan är det bra att se till att få på stänkskydd och skyddsfolie på utsatta delar på bakre delen av trösklarna tex.
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Vad gäller lackkvalitet:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Hämtade ut min SR+ (vit) i slutet av juni, har synat allt tänkbart. Allt ser mycket bra ut, ska jag gnälla på något är nummerplåten fram en liten aning snett monterad, kanske ett par mm lägre på ena sidan. Inga problem med min förra heller (vit SR+ 2020, 1200 mil).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Jag kan inte se någon nackdel med att kontrollera bilen nitiskt vid leverans
förutom att det tar en liten stund
förutom att det tar en liten stund

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Jag har svårt att se fördelen med tanke på att du kan göra anmärkningar i appen i efterhand plus att det ändå inte görs några justeringar där och då.Bjelke skrev:Jag kan inte se någon nackdel med att kontrollera bilen nitiskt vid leverans
förutom att det tar en liten stund
Kolla över i stort, åk hem, njut, rapportera allt eftersom du upptäcker saker.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
De kinatillverkade Model 3 (känns igen på att chassinumret börjar med bokstäverna LRW) håller en helt annan kvalitetsnivå än de USA-byggda. SR+ som säljs i Europa verkar numer uteslutande tillverkas i Kina. Det har även den senast sändningen LR gjort. Så även Model Y. Du bör kolla igenom bilen ändå naturligtvis, men just sneda paneler och liknande verkar det inte finnas nån som klagat på med en Kinabyggd bil. De håller helt enkelt den klass man förväntar sig. De USA-tillverkade har blivit bättre relativt sig själva men de är fortfarande sämre än de kinabyggda.
Jag hämtade ut min kina-byggda SR+ i maj och det jag hittade var att man inte satt dit den ena aero-täckkåpan ordentligt så jag fick trycka fast den.
Man bör kontrollera saker vid leverans som är svårt att i efterhand bevisa att de hänt före leverans. Repor i lacken kan du ha gjort själv på resan hem, jack och sprickor i rutorna kan ha orsakats av stenskott på vägen hem. Fläckar på klädseln (svarta däcksmärken från vinterdäcken på vita klädseln tex), det kan du ha gjort själv när du tog ur däcken då du kom hem. Däremot kondens i lyktorna osv byter de ju på garantin och det har de ändå inga i lager på leveransstället så det kan man skippa att kolla om man har ont om tid. Annars är det bra att kolla allt man kan.
Jag hämtade ut min kina-byggda SR+ i maj och det jag hittade var att man inte satt dit den ena aero-täckkåpan ordentligt så jag fick trycka fast den.
Man bör kontrollera saker vid leverans som är svårt att i efterhand bevisa att de hänt före leverans. Repor i lacken kan du ha gjort själv på resan hem, jack och sprickor i rutorna kan ha orsakats av stenskott på vägen hem. Fläckar på klädseln (svarta däcksmärken från vinterdäcken på vita klädseln tex), det kan du ha gjort själv när du tog ur däcken då du kom hem. Däremot kondens i lyktorna osv byter de ju på garantin och det har de ändå inga i lager på leveransstället så det kan man skippa att kolla om man har ont om tid. Annars är det bra att kolla allt man kan.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Helt enig. Jag hade lackskador som jag först upptäckte hemma. Första kontakten med Tesla var i n t e rolig. ”Det har du gjort själv”Dinsdale skrev:De kinatillverkade Model 3 (känns igen på att chassinumret börjar med bokstäverna LRW) håller en helt annan kvalitetsnivå än de USA-byggda. SR+ som säljs i Europa verkar numer uteslutande tillverkas i Kina. Det har även den senast sändningen LR gjort. Så även Model Y. Du bör kolla igenom bilen ändå naturligtvis, men just sneda paneler och liknande verkar det inte finnas nån som klagat på med en Kinabyggd bil. De håller helt enkelt den klass man förväntar sig. De USA-tillverkade har blivit bättre relativt sig själva men de är fortfarande sämre än de kinabyggda.
Jag hämtade ut min kina-byggda SR+ i maj och det jag hittade var att man inte satt dit den ena aero-täckkåpan ordentligt så jag fick trycka fast den.
Man bör kontrollera saker vid leverans som är svårt att i efterhand bevisa att de hänt före leverans. Repor i lacken kan du ha gjort själv på resan hem, jack och sprickor i rutorna kan ha orsakats av stenskott på vägen hem. Fläckar på klädseln (svarta däcksmärken från vinterdäcken på vita klädseln tex), det kan du ha gjort själv när du tog ur däcken då du kom hem. Däremot kondens i lyktorna osv byter de ju på garantin och det har de ändå inga i lager på leveransstället så det kan man skippa att kolla om man har ont om tid. Annars är det bra att kolla allt man kan.

Efter mycket om och men och ett års hit och dit fick jag kompensation. Men det var långt ifrån självklart.
Så kolla era bilar vid leverans!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Jag ska (förhoppningsvis) hämta ut min M3 LR (mic) i imorgon, och har funderat/oroat mig en del över detta, med checklistor och gå igenom allt mm. Det är mest att det känns svårt för det är lite som att låtsas att man är någon expert med massa erfarenhet att inspektera bilar, när man inte är det. Och den andra frågan är vad man ska göra om man hittar någonting. Ok, om det är något stort som en stor buckla eller att bilen inte startar, men dessa småsaker som man hör om, som inte är önskvärda med kanske ligger "inom specifikationen" (panel gaps, färgblessyrer, microrepor osv). Blir det att man ska rapportera det och få det fixat i efterhand, eller är det att man får välja att inte ta leveransen eller annars så accepterar man felen? Det känns potentiellt lite stressigt med sådana beslut i den situationen...
Så, hur *viktigt* är det egentligen att gå igenom allt nogrant nu för tiden? På en skala från "det kan vara bra" till "det kan vara ditt livs värsta misstag att inte kolla allt". Som Dinsdale sa, så låter det rimligt att kolla saker som det finns möjlighet att man själv lätt kan orsaka (repor, fläckar) - medans uppenbara tillverkningsfel kan kollas/rapporteras senare.
Så, hur *viktigt* är det egentligen att gå igenom allt nogrant nu för tiden? På en skala från "det kan vara bra" till "det kan vara ditt livs värsta misstag att inte kolla allt". Som Dinsdale sa, så låter det rimligt att kolla saker som det finns möjlighet att man själv lätt kan orsaka (repor, fläckar) - medans uppenbara tillverkningsfel kan kollas/rapporteras senare.
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Orkade du kolla hela filmen? Var det någon skillnad i lackkvalitet/tjocklek på US och Chinabyggda?thebishop skrev:Vad gäller lackkvalitet:
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Vad gäller byggkvalitet och ihopsättning så tror jag inte någon bör oroa sig från Kinabilarns. Allt ska ju vara tiptop därifrån på den punkten, inte hört om någon panelgaps osv därifråncode rob skrev:Jag ska (förhoppningsvis) hämta ut min M3 LR (mic) i imorgon, och har funderat/oroat mig en del över detta, med checklistor och gå igenom allt mm. Det är mest att det känns svårt för det är lite som att låtsas att man är någon expert med massa erfarenhet att inspektera bilar, när man inte är det. Och den andra frågan är vad man ska göra om man hittar någonting. Ok, om det är något stort som en stor buckla eller att bilen inte startar, men dessa småsaker som man hör om, som inte är önskvärda med kanske ligger "inom specifikationen" (panel gaps, färgblessyrer, microrepor osv). Blir det att man ska rapportera det och få det fixat i efterhand, eller är det att man får välja att inte ta leveransen eller annars så accepterar man felen? Det känns potentiellt lite stressigt med sådana beslut i den situationen...
Så, hur *viktigt* är det egentligen att gå igenom allt nogrant nu för tiden? På en skala från "det kan vara bra" till "det kan vara ditt livs värsta misstag att inte kolla allt". Som Dinsdale sa, så låter det rimligt att kolla saker som det finns möjlighet att man själv lätt kan orsaka (repor, fläckar) - medans uppenbara tillverkningsfel kan kollas/rapporteras senare.
Lacken kan jag dock inte uttala mig om
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Jag tycker inte du ska oroa dig. Du kommer definitivt inte göra ditt livs största misstag. Tesla säljer hundratusentals bilar om året, hur många som köper dom tror du är lika petiga som entusiasterna här på forumet?code rob skrev:Jag ska (förhoppningsvis) hämta ut min M3 LR (mic) i imorgon, och har funderat/oroat mig en del över detta, med checklistor och gå igenom allt mm. Det är mest att det känns svårt för det är lite som att låtsas att man är någon expert med massa erfarenhet att inspektera bilar, när man inte är det. Och den andra frågan är vad man ska göra om man hittar någonting. Ok, om det är något stort som en stor buckla eller att bilen inte startar, men dessa småsaker som man hör om, som inte är önskvärda med kanske ligger "inom specifikationen" (panel gaps, färgblessyrer, microrepor osv). Blir det att man ska rapportera det och få det fixat i efterhand, eller är det att man får välja att inte ta leveransen eller annars så accepterar man felen? Det känns potentiellt lite stressigt med sådana beslut i den situationen...
Så, hur *viktigt* är det egentligen att gå igenom allt nogrant nu för tiden? På en skala från "det kan vara bra" till "det kan vara ditt livs värsta misstag att inte kolla allt". Som Dinsdale sa, så låter det rimligt att kolla saker som det finns möjlighet att man själv lätt kan orsaka (repor, fläckar) - medans uppenbara tillverkningsfel kan kollas/rapporteras senare.

Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Bra sammanfattning. Gällande alla bilar så är det saker som lackskador (som kan vara svåra att bevisa i efterhand) som man bör checka och anmärka på vid leverans. Resten kan man ta hemma i lugn och ro (även enligt Tesla själva).code rob skrev:Som Dinsdale sa, så låter det rimligt att kolla saker som det finns möjlighet att man själv lätt kan orsaka (repor, fläckar) - medans uppenbara tillverkningsfel kan kollas/rapporteras senare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Jag tänker ta massvis av kort med telefonen i olika vinklar på hela bilen. Är det något man hittar i efterhand så går det förhoppningsvis att se det på korten och då kunna bevisa att felet fanns där vid leverans.martinot skrev:Bra sammanfattning. Gällande alla bilar så är det saker som lackskador (som kan vara svåra att bevisa i efterhand) som man bör checka och anmärka på vid leverans. Resten kan man ta hemma i lugn och ro (även enligt Tesla själva).code rob skrev:Som Dinsdale sa, så låter det rimligt att kolla saker som det finns möjlighet att man själv lätt kan orsaka (repor, fläckar) - medans uppenbara tillverkningsfel kan kollas/rapporteras senare.
Eller också inse att man själv varit en klant…

- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Gällande lack; gå igenom bilen panel för panel vid uthämtning. Ta med en rulle maskeringstejp och sätt en bit på varje defekt du hittar. Annars lätt att glömma något när man visar för utlämningspersonal.
Checklistorna online är bra som utgångspunkt. Titta på en sak i taget. Först lack, sedan glas, lister osv.
Checklistorna online är bra som utgångspunkt. Titta på en sak i taget. Först lack, sedan glas, lister osv.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Re: Byggkvalitet och färg på ny Model 3?
Det var i praktiken noll skillnad jämfört med andra bilar (BMW, Mercedes, …) de hade stående, kina hade marginellt (marginellt) tjockare lack på vissa ställen.ducce916 skrev:Orkade du kolla hela filmen? Var det någon skillnad i lackkvalitet/tjocklek på US och Chinabyggda?thebishop skrev:Vad gäller lackkvalitet:
Kontentan var att teslas lack håller branschstandard om man faktiskt mäter och att det allmänt är taget ur luften att teslas lack är mycket tunnare.
Givetvis annan sak om det flagnar, men det verkar inte vara mängden färg som är problemet, utan förmodligen något i omständigheterna när bilen målas (temp, luftfuktighet, torkmetodik, …??). Det kan man hoppas de löst nu.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)