Privat eller via företag

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

dER0

Privat eller via företag

Inlägg av dER0 »

Blir inte riktigt klok på alla olika kalkyler man hittar på nätet men jag står i valet här nu att beställa en och har väl två alternativ

1. Köp privat, Bättre beg bil runt 400-500k

2. Köpa nytt, via mitt AB (finansiell leasing) och då ha som förmånsbil.

Hur står sig kostnaderna idag nu när regeringen precis höjt förmånsvärde o annat?
Vad ger minst kostnad per månad dvs vad är mest fördelaktigt för mig? det man får tänka på är att ska man ta ut samma summa som lön så
är det ju en hel del skattande.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Privat eller via företag

Inlägg av NiklasTesla »

Skulle gå på ny bil pga bra andrahandsvärde (delvis pga 70tkr från staten), halvförsäkring första tre åren samt garanti.

MVH
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är Teslakalkylen uppdaterad med de höjda förmånsvärdet är väl den bra som beräkning.

Har det blivit oförmån med bilen i eget AB nu egentligen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
dER0

Inlägg av dER0 »

NiklasTesla skrev:
Skulle gå på ny bil pga bra andrahandsvärde (delvis pga 70tkr från staten), halvförsäkring första tre åren samt garanti.

MVH
Bra tips, men jag tänker mig att det beror helt på hur förmånligt det är eller ej att köra via AB.

Om kostnaden är ungefär samma då kör man hellre privat så slipper man alla huvudvärk med bokföring. Plus att det går hitta beg modell 3 LR 150k billigare än nypris så kan va värt med beg tänker jag. Men om det är via AB blir det helt klart en ny.

Off Grid Byggaren skrev:
Är Teslakalkylen uppdaterad med de höjda förmånsvärdet är väl den bra som beräkning.

Har det blivit oförmån med bilen i eget AB nu egentligen?
Det är just det jag är rädd för. Enligt regeringen så höjde man förmånsvärdet för att det "bättre" skulle motsvara att äga motsvarande bil privat.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Är ju fortfarande nedsatt förmånsvärde för elbilar. Klart det är mer fördelaktigt med företagsleasing fortfarande. Men det är mycket mindre fördelaktigt än tidigare och jag tycker inte det är värt pengarna att byta till ny bil längre. Men då är jag en snål jävel också. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mest fördelaktigt är det nog att företagsleasa en lite äldre elbil, dvs en som registrerades före 1/7, om man kan hitta en sådan.
Att företagsleasa en fossilbil är inte längre intressant, elbilar däremot får ju (än så länge) sitt förmånsvärde nedsatt till motsvarande fossilbil. Men i takt med att prisgapet mellan elbil och fossilbil minskar så försvinner även fördelarna med förmånsbil.
I nuläget är det fortfarande något billigare att företagsleasa en elbil jämfört med att ha den privat. Fast skillnaden är liten, och hade jag haft möjlighet så skulle jag nog ändå köpt min bil privat. Det har ju sina fördelar att slippa tänka på förmånsvärdet, rätt antal tjänstemil per år, bokföring, osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Glöm inte att alla kostnader på bilen, service, reparationer, däck mm blir väsentligt mycket billigare med firmabilen. Själv funderar jag ibland på att leasa en äldre elbil som nämnts. Även stora reparationer kan ju bli överkomliga (luftfjädring, batteribyte mm)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan nog vara bra att räkna på sina egna förutsättningar.

Det är ju samma förmånsskatt oavsett privat körsträcka, 500 mil eller 5000 mil ger samma skatt.

Kör du inte så många mil kan privatleasing vara ett alternativ. Nya MG elbilen för 1995:- per månad till exempel.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag hade sett fram emot en ny bil i firman, men med de nya reglerna ser det inte längre lika förmånligt ut. 10000 i nedsättning försvann vid årsskiftet, sedan höjdes alla förmånsvärden i somras. Det finns flera "billiga" bilar idag som Model 3 SR+, ID3, Enyaq, Polestar. Nedsättningen blir inte lika effektiv för dessa när det inte finns en brytpunkt på 7.5 basbelopp. Totalt gör det stor skillnad för billigare elbilar i 500 tkr-klassen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Glöm inte att alla kostnader på bilen, service, reparationer, däck mm blir väsentligt mycket billigare med firmabilen. Själv funderar jag ibland på att leasa en äldre elbil som nämnts. Även stora reparationer kan ju bli överkomliga (luftfjädring, batteribyte mm)

Ja exakt. Är det samma kostnad eller till och med lite billigare att ha bilen privat så föredrar jag ändå att ha den på firman. Man blir mindre utsatt för plötsliga värdetapp, dyra däck, reparationer, dyr försäkring osv. Har man den på firman kan man i värsta fall skeppa iväg bilen till attraktivt pris om man tröttnar på den utan att det är hela världen.

Jag brukar räkna med att en bil tappar ca 15% i värde per år. Det brukar stämma ganska hyfsat. Klart det stannar av när bilen blir äldre men i procent är det ändå inte fel att räkna med den siffran tycker jag. Det ger 61% restvärde efter 3 år. Dra av bilhandlarens vinst på inbytet och du är nere på ~50% men det är en engångskostnad vid inbyte snarare än löpande värdetapp.

Äger man bilen privat får man mer i milersättning men får å andra sidan köpa däck, försäkring osv med skattade pengar. Men vi kan väl vara generösa och säga att det går på ett ut. Då ska 0,15 * bilens pris = 12 * förmånsvärde brutto för att nå jämvikt. Dvs är förmånsvärdet 6000:-/mån brutto så går gränsen när bilen kostar 480 000:-.

Sen är det ju det där med att man har lite skydd mot oväntade värdetapp och stora reparationer också värt en del. Dvs jag tycker inte man ska ha för bråttom att köpa ut bilen. Inte belastar man den privata ekonomin med ev privata lån heller som minskar kreditvärdighet o dyl.

Visst kan det finnas ekonomi i att köpa ut en bil privat innan dess om man lyckas få en väldigt förmånlig värdering eller liknande.

Vi har två elbilar. En fem år gammal BMW i3 som jag faktiskt köpte ut för snart ett år sen. Tror den skulle fått ett förmånsvärde på ~3500:-/mån efter årsskiftet. En ökning från ~2700:-/mån. Då höjdes gränsen för när den blev förmånlig att köpa ut från 216 000:- till 280 000:-. Köpte ut den i oktober förra hösten just med tanke på den kommande höjningen. Höjningen av förmånsvärdet gjorde att det gick från att vara ett gränsfall till att den blev helt klart värd att köpa ut. Kunde köpa ut den för strax under 200' via BMW-handlare.

Men min Model S som är 3 år gammal har nog ca 2 år kvar innan den också börjar bli värd ett utköp. När den börjar komma ner mot 520' ska jag fundera på det. Men då blir det väl snarare att jag säljer den till någon annan.

Dock ska vi väl komma ihåg att det bara är mina högst ovetenskapliga och subjektiva bedömningar som ligger bakom detta och det är inte nåt slags facit. Men en fingervisning är det iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hade egentligen tänkt att köpa ut vår Golf efter 3 år. Restvärdet låg runt 160k, och för det priset hade jag köpt den. Men bilhandlaren gick inte med på att värdera den till den summan. Han sa att den är värd minst 200k, och då föll min kalkyl. Samtidigt har ju förmånsvärdet ökat med ungefär 30% vid årsskiftet, det känns helt fel att betala en betydligt högre förmånsskatt nu än när bilen var ny. Försäkringen på företaget är också dyrare än om jag haft bilen privat. Det blir troligen plus minus noll. Det enda är ju däck, service, verkstad osv, som man fortfarande kan ta på företaget, som gör det hela intressant. Samtidigt är Golfen å andra sidan helt krångelfri. Verkstadskostnaderna är alltså noll. Det är bara ifall det skulle hända nånting, att man kanske är glad att ha den kvar på företaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar