Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Hur tror ni det utvecklar sig på tjänstebilsfronten under hösten 2021?
Jag har pratat med några fordonsansvariga på olika företag.
1. Småföretag med tjänstebilar till delägare - Vi slutar helt med tjänstebilar och höjer lönen lite istället.
2. Medelstort företag - Personalen efterfågar inte tjänstebilar i samma utsträckning som tidigare. Endast laddhybrid eller elbil tillåts.
3. Stort företag med Amerikanska ägare - Endast elbilar tillåts, och ingen hemmaladdning får användas. Allt ska laddas på publika stationer med företagets laddavtal, privatkörning ska redovisas. (Drivmedelsförmån)
4. Fåmansbolag - Behåller befintlig leasingbil och byter ej
Jag har pratat med några fordonsansvariga på olika företag.
1. Småföretag med tjänstebilar till delägare - Vi slutar helt med tjänstebilar och höjer lönen lite istället.
2. Medelstort företag - Personalen efterfågar inte tjänstebilar i samma utsträckning som tidigare. Endast laddhybrid eller elbil tillåts.
3. Stort företag med Amerikanska ägare - Endast elbilar tillåts, och ingen hemmaladdning får användas. Allt ska laddas på publika stationer med företagets laddavtal, privatkörning ska redovisas. (Drivmedelsförmån)
4. Fåmansbolag - Behåller befintlig leasingbil och byter ej
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Intressant.
Att förbjuda folk att ladda hemma låter idiotiskt. Vad är motiveringen?
Att förbjuda folk att ladda hemma låter idiotiskt. Vad är motiveringen?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Vet inte, rätt många på detta företag har långa tjänsteresor och rätt stora elbilar, kanske har det med skattereglerna att göra?MWall skrev:Intressant.
Att förbjuda folk att ladda hemma låter idiotiskt. Vad är motiveringen?
Med en stor del snabbladdning räcker ju inte 9:- milen som kostnadstäckning.
Vid drivmedelsförmån har den anställda har inte rätt till avdrag för kostnaden med hemmaladdning för den del av elen som har använts för tjänsteresor, dvs. har ingen avdragsrätt i deklarationen för tjänsteresorna.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21433.html
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Skulle tro skattereglerna.MWall skrev:Intressant.
Att förbjuda folk att ladda hemma låter idiotiskt. Vad är motiveringen?
Tror inte de flesta förbjuder själva laddningen utan att man från företaget inte står för den delen man laddar hemma.
Men nog finns det väl stora företag som kan erbjuda bränsleersättning för de mil man kör i tjänsten och att man då fixar sina egna laddkort och laddare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Tillhör kat 4: Ja det ingen ny model S när ordinarie treårsleasing löper ut nästa år 10t/mån enl nuvarande förslag mot aktuella 5,5t. Blir nog till att köra på, har inte haft så mycket nytta av fri Supercharging i coronatider. Y hägrar med dragkrok men lastförmåga är ett skämt.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Kat. 4 för mig med även om vi kikar på Ionicen mfl men isf byter vi ju ”bara” ut en av två Teslor… (och
den blir privat isf).
den blir privat isf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Där jag jobbar (stort telecombolag) har vi gått över till en tjänstebilspolicy som endast tillåter elbilar sedan 1,5år tillbaka. Man håller även på att tar bort alla rena förmånsbilar och höjer lönen istället.
Totalt sett kommer antalet firmabilar minska hos oss de närmaste 3 åren (i takt med att pågående leasingavtal går ut).
Totalt sett kommer antalet firmabilar minska hos oss de närmaste 3 åren (i takt med att pågående leasingavtal går ut).
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Så blir det nog och mindre 3:åriga bilar på begagnade marknaden.Pasjostrom skrev:Där jag jobbar (stort telecombolag) har vi gått över till en tjänstebilspolicy som endast tillåter elbilar sedan 1,5år tillbaka. Man håller även på att tar bort alla rena förmånsbilar och höjer lönen istället.
Totalt sett kommer antalet firmabilar minska hos oss de närmaste 3 åren (i takt med att pågående leasingavtal går ut).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Kat 4. Byter bort den dyra elbilen (e-tron) mot en billigare bil och behåller den billiga elbilen (e-Golf) tills vidare. Leasingen fortsätter ytterligare 1,5 år tills den är 5 år, sen kommer vi nog köpa ut den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Ja. Jag har faktiskt funderat på om jag ska avbeställa Ioniq 5 och ta ut en likadan efter 1 juni istället. Förmånsvärdet sjunker ganska kraftigt då.. Men det betyder att jag måste behålla e-tron mer än ett halvår till, och den kostar så vansinnigt mycket mer i förmån och försäkring att det blir en obetydande eller ingen vinst med att vänta ett halvår till. Även om jag leasar den i flera år.MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Dessutom är det ju inte säkert att man får den vid rätt tidpunkt. Det kan ju ta mycket längre tid än så. En billig fossilbil "så länge" kan eventuellt vara en bra lösning.
Det kan vara så att billigare förmånsbilar blir attraktivare igen. Men det återgår nog inte till samma nivå som förr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?mati skrev:Ja. Jag har faktiskt funderat på om jag ska avbeställa Ioniq 5 och ta ut en likadan efter 1 juni istället. Förmånsvärdet sjunker ganska kraftigt då.. Men det betyder att jag måste behålla e-tron mer än ett halvår till, och den kostar så vansinnigt mycket mer i förmån och försäkring att det blir en obetydande eller ingen vinst med att vänta ett halvår till. Även om jag leasar den i flera år.MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Dessutom är det ju inte säkert att man får den vid rätt tidpunkt. Det kan ju ta mycket längre tid än så.
Det kan vara så att billigare förmånsbilar blir attraktivare igen. Men det återgår nog inte till samma nivå som förr.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
De kommer nog inte försvinna... de kommar bara bli skitdyra istället.MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.MWall skrev:Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Eller hämtar ut den där Ionicen och säljer den efter ett halvår när bonus är klar och köper en till som planeratmati skrev:Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.MWall skrev:Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
till sommaren


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Ökar priset så minskar efterfrågan. Så många är det inte som tar en förmånsbil no matter what.Gargamel skrev:De kommer nog inte försvinna... de kommar bara bli skitdyra istället.MWall skrev:Vore olyckligt om förmånsbilarna försvann. Det är ju de som skulle stått för vår omställning till elbilar.
Det borde ta fart igen till sommaren dock. Iaf för de mindre/billigare bilarna.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Ja, ett halvår kanske inte funkar, men jag funderar på om det inte går att leasa den bara 1 år istället för 3. Det borde ju gå. Frågan är vad som händer med restvärdet efter så kort tid. Det lönar sig nog inte att byta bil efter så kort tid bara för att förmånsvärdet blir 800kr lägre.Bjelke skrev:Eller hämtar ut den där Ionicen och säljer den efter ett halvår när bonus är klar och köper en till som planeratmati skrev:Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.MWall skrev:Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
till sommarengör som Helectric typ
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Jag tror att värdet kan ligga väldigt bra om ett halvår med tanke på hur få bilar vi får till Sverige, kön är ju redanmati skrev:Ja, ett halvår kanske inte funkar, men jag funderar på om det inte går att leasa den bara 1 år istället för 3. Det borde ju gå. Frågan är vad som händer med restvärdet efter så kort tid. Det lönar sig nog inte att byta bil efter så kort tid bara för att förmånsvärdet blir 800kr lägre.Bjelke skrev:Eller hämtar ut den där Ionicen och säljer den efter ett halvår när bonus är klar och köper en till som planeratmati skrev:Fast vintern blir nog också hela sommarn i så fall. Men visst. Det är ett alternativ jag överväger.MWall skrev:Borde ju vara ganska lätt att räkna på. Eller så kör du nåt billigare över vintern?
till sommarengör som Helectric typ
framåt sommaren liksom och många vill nog få tag i en så fort det går och kön lär ju inte minska tills dess.
Och skulle förmånsvärdet inte minska då (man vet ju aldrig med dom där tomtarna som bestämmer) så är det
bara att behålla den då hämtar ut nu

Och under halvåret till sommaren så har du iaf mycket lägre fmv än på Audin som planerat också

En sk win-win-win-situation

Enda kruxet är väl vad du kan få för Audin…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Bjelke skrev:Jag tror att värdet kan ligga väldigt bra om ett halvår med tanke på hur få bilar vi får till Sverige, kön är ju redan
framåt sommaren liksom och många vill nog få tag i en så fort det går och kön lär ju inte minska tills dess.
Och skulle förmånsvärdet inte minska då (man vet ju aldrig med dom där tomtarna som bestämmer) så är det
bara att behålla den då hämtar ut nu
Och under halvåret till sommaren så har du iaf mycket lägre fmv än på Audin som planerat också
En sk win-win-win-situation![]()
Enda kruxet är väl vad du kan få för Audin…

Jo, det skulle kanske funka. Jag får som sagt fundera på det. Grejen är ju bara att jag inte ens vet om jag ska ha en Ioniq överhuvudtaget. Då känns det lite sådär att beställa en till innan man ens fått den första. Och frågan om Audin är ju såklart ett jättebekymmer. Allting hänger ju på hur mycket jag får lägga emellan för att bli av med den. De säljs just nu på blocket för ~650-750k, men det säger väldigt lite om vad jag kan få för den. Med min tur när det kommer till bilar så...
Det är ganska många okända variabler i kalkylen, inklusive tomtarnas beslutsfattande. Då är det ju lite vanskligt att dessutom spekulera i att Ioniq 5 (nog) kommer ha bra andrahandsvärde om ett halvår eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Här är han. Tomaten som bestämmer!mati skrev:Bjelke skrev:Jag tror att värdet kan ligga väldigt bra om ett halvår med tanke på hur få bilar vi får till Sverige, kön är ju redan
framåt sommaren liksom och många vill nog få tag i en så fort det går och kön lär ju inte minska tills dess.
Och skulle förmånsvärdet inte minska då (man vet ju aldrig med dom där tomtarna som bestämmer) så är det
bara att behålla den då hämtar ut nu
Och under halvåret till sommaren så har du iaf mycket lägre fmv än på Audin som planerat också
En sk win-win-win-situation![]()
Enda kruxet är väl vad du kan få för Audin…Jag läste först tomater, men det passar ju också.
Jo, det skulle kanske funka. Jag får som sagt fundera på det. Grejen är ju bara att jag inte ens vet om jag ska ha en Ioniq överhuvudtaget. Då känns det lite sådär att beställa en till innan man ens fått den första. Och frågan om Audin är ju såklart ett jättebekymmer. Allting hänger ju på hur mycket jag får lägga emellan för att bli av med den. De säljs just nu på blocket för ~650-750k, men det säger väldigt lite om vad jag kan få för den. Med min tur när det kommer till bilar så...
Det är ganska många okända variabler i kalkylen, inklusive tomtarnas beslutsfattande. Då är det ju lite vanskligt att dessutom spekulera i att Ioniq 5 (nog) kommer ha bra andrahandsvärde om ett halvår eller så.
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Off Grid Byggaren skrev:Hur tror ni det utvecklar sig på tjänstebilsfronten under hösten 2021?
Jag har pratat med några fordonsansvariga på olika företag.
1. Småföretag med tjänstebilar till delägare - Vi slutar helt med tjänstebilar och höjer lönen lite istället.
2. Medelstort företag - Personalen efterfågar inte tjänstebilar i samma utsträckning som tidigare. Endast laddhybrid eller elbil tillåts.
3. Stort företag med Amerikanska ägare - Endast elbilar tillåts, och ingen hemmaladdning får användas. Allt ska laddas på publika stationer med företagets laddavtal, privatkörning ska redovisas. (Drivmedelsförmån)
4. Fåmansbolag - Behåller befintlig leasingbil och byter ej
Jag tillhör kategori 1, men har svårt att se fördelen med att höja lönen.
Om jag redan maxar mitt PGI (pension) och har rabatt eftersom jag kör över 3000mil/år får jag inte ihop ekonomin i det
Sedan det faktum att alla extra saker som kostar bekostas av företaget gör det ju så mycket enklare.
Någon som kan hjälpa mig här?
En snygg uträkning i Excel kanske?

Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Hihi. Men när det gäller bilar verkar det vara omogna (dvs gröna) tomater som bestämmer, inte röda.MWall skrev:Här är han. Tomaten som bestämmer!
Har jag myntat ett nytt begrepp nu? Tack vare att jag är halvblind och inte kan se ordentligt vad som står på skärmen?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad händer på tjänstebilsfronten hösten 2021?
Det är ju svårt nu med tjänste/förmånsbil. Min leasing löper ett år till. Gillar bilen väldigt mycket men gillar också att byta bil. Men just nu inte ngt som jag är supersugen på och mycket spännande saker på ingång 2022. Dessutom, vissa bilar behöver man väl beställa nu för att få om ett år. Nästan iaf. Helt orimligt att beställa så lång innan när utvecklingen går så fort. Ovanpå det nya regler hela tiden. Jag ligger lågt. Lär väl köra vidare i min e-tron ett bra tag till.