Nån som känner igen sig? Löst med nåt bra smörjmedel? Kan man ha fått in skit? Nyckelhålet ser iaf intakt ut.
Moderator: Redaktion
Jag har för mig att vredet måste vara i ett särskilt läge för att nyckeln skall gå att ta ut och sätta in, har du testat att vrida lite?steffe68 skrev:Hej, problemet är enkelt beskrivet: jag får inte in nyckel-j***ln i dragkrokslåset. Har försökt med båda nycklarna och det är lögn i h-vete![]()
Nån som känner igen sig? Löst med nåt bra smörjmedel? Kan man ha fått in skit? Nyckelhålet ser iaf intakt ut.
Nej, jag mindes fel, jag hade faktiskt kroken på golvet bredvid skrivbordet av någon anledningfth skrev:Jag har för mig att vredet måste vara i ett särskilt läge för att nyckeln skall gå att ta ut och sätta in, har du testat att vrida lite?steffe68 skrev:Hej, problemet är enkelt beskrivet: jag får inte in nyckel-j***ln i dragkrokslåset. Har försökt med båda nycklarna och det är lögn i h-vete![]()
/fth
Tack för dessa tips! Ska testas imorrnfth skrev:Nej, jag mindes fel, jag hade faktiskt kroken på golvet bredvid skrivbordet av någon anledningfth skrev:Jag har för mig att vredet måste vara i ett särskilt läge för att nyckeln skall gå att ta ut och sätta in, har du testat att vrida lite?steffe68 skrev:Hej, problemet är enkelt beskrivet: jag får inte in nyckel-j***ln i dragkrokslåset. Har försökt med båda nycklarna och det är lögn i h-vete![]()
/fth![]()
Nyckeln skall endast gå att ta ur när kroken är i "skarpt läge", dvs som när den är fastsatt i bilen, och i det läget går det inte att vrida öht på vredet.
"Skarpt läge" går också att få till genom att knacka försiktigt på nedre "kulan", då skall det klicka till och vredet hamnar i läget då nyckeln går att ta ut.
Testa kanske att knacka försiktigt på nedre kulan, om din krok skulle ha hamnat i ett konstigt "läge" på något sätt?
/fth
Japp. Har testat att vrida och rucka mig tokigfth skrev:Jag har för mig att vredet måste vara i ett särskilt läge för att nyckeln skall gå att ta ut och sätta in, har du testat att vrida lite?steffe68 skrev:Hej, problemet är enkelt beskrivet: jag får inte in nyckel-j***ln i dragkrokslåset. Har försökt med båda nycklarna och det är lögn i h-vete![]()
/fth
Har nu kört låsolja och det går bara inte att få in nyckeln. Otroligt märkligt. Frysning är ju uteslutet (Stockholm). Jag kan alltså flytta vredet uppåt och några mm utåt, och då känner man att kroken lossar lite från sitt helt fasta läge, men enligt instrux ska den ju in i det "helt fast läget" dvs utan att röra på vredet.steffe68 skrev:Tack för dessa tips! Ska testas imorrnfth skrev:Nej, jag mindes fel, jag hade faktiskt kroken på golvet bredvid skrivbordet av någon anledningfth skrev:Jag har för mig att vredet måste vara i ett särskilt läge för att nyckeln skall gå att ta ut och sätta in, har du testat att vrida lite?steffe68 skrev:Hej, problemet är enkelt beskrivet: jag får inte in nyckel-j***ln i dragkrokslåset. Har försökt med båda nycklarna och det är lögn i h-vete![]()
/fth![]()
Nyckeln skall endast gå att ta ur när kroken är i "skarpt läge", dvs som när den är fastsatt i bilen, och i det läget går det inte att vrida öht på vredet.
"Skarpt läge" går också att få till genom att knacka försiktigt på nedre "kulan", då skall det klicka till och vredet hamnar i läget då nyckeln går att ta ut.
Testa kanske att knacka försiktigt på nedre kulan, om din krok skulle ha hamnat i ett konstigt "läge" på något sätt?
/fth
Den inringade pluppen i bilden, i öppet läge så kan man knacka försiktigt på den, då låser sig fästet och nyckeln går att ta loss. /fthsteffe68 skrev:Har nu kört låsolja och det går bara inte att få in nyckeln. Otroligt märkligt. Frysning är ju uteslutet (Stockholm). Jag kan alltså flytta vredet uppåt och några mm utåt, och då känner man att kroken lossar lite från sitt helt fasta läge, men enligt instrux ska den ju in i det "helt fast läget" dvs utan att röra på vredet.
Visst ska pilen på nyckeln peka uppåt (har iofs provat båda)?
fth, vilken nedre "kula" menar du?
Skönt att det löste sig!steffe68 skrev:Låsoljan fick göra jobbet en stund, sen gick det bra