Några frågor till er proffs

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jonta73
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2021 17:10

Några frågor till er proffs

Inlägg av Jonta73 »

Har jobbat som Volvo säljare i 10 år men har nu bestämt mej för att byta jobb och då börjar tankarna snurra vilken bil jag ska köpa. Kan ju köpa nya Volvo C40 på personal pris medans jag jobbar kvar men i ärlighetens namn är den inte tillräckligt bra om man jämför med konkurrenterna.
Några frågor om Model 3P som jag är mest intresserad av.
Jag bor i Hudiksvall 30 mil norr om Stockholm längs med E4. Kommer service bilen dit eller är jag tvungen att åka till Stockholm om det är nånting som behöver åtgärdas?
Om jag skulle bli påkörd och bilen behöver uppsöka plåtverkstad, är det bärgare till Stockholm då och tåg hem? Och ner till Stockholm och hämta sen..ja ni fattar det är lite omständigt även om det är väldigt sällan man behöver plåtverkstad men dock kan det hända.

Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av ovelundkvist »

Mobil service åker väl till hela Sverige?

Det finns fler plåtverkstäder än de i Stockholm. Minst en i Uppsala.
Jonta73
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2021 17:10

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Jonta73 »

Glömde 2 frågor. Vad tycker ni, behöver jag köpa till alla självkörande grejer? Är inte intresserad av det egentligen utan för mej känns det bara som en kostnad. Men blir bilen svårsåld om 3 år om jag skulle byta då om jag inte har det?

Bör jag vänta till Tysklands fabriken är i gång med Model 3 för ev lite bättre byggkvalitet eller tror ni inte det spelar någon roll?
Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 jul 2021 01:14

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av MarcusKovik »

Jonta73 skrev:
Glömde 2 frågor. Vad tycker ni, behöver jag köpa till alla självkörande grejer? Är inte intresserad av det egentligen utan för mej känns det bara som en kostnad. Men blir bilen svårsåld om 3 år om jag skulle byta då om jag inte har det?

Bör jag vänta till Tysklands fabriken är i gång med Model 3 för ev lite bättre byggkvalitet eller tror ni inte det spelar någon roll?
Du behöver absolut inte köpa de två stegen av självkörning direkt, då de kan köpas till efteråt, när som.
Byggkvaliteten just nu från Kina är mycket bra. Dock går väl många och suktar efter vad 4680 betterierna kan ge i form av prestanda och pris.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av McFace »

MarcusKovik skrev:
Jonta73 skrev:
Glömde 2 frågor. Vad tycker ni, behöver jag köpa till alla självkörande grejer? Är inte intresserad av det egentligen utan för mej känns det bara som en kostnad. Men blir bilen svårsåld om 3 år om jag skulle byta då om jag inte har det?

Bör jag vänta till Tysklands fabriken är i gång med Model 3 för ev lite bättre byggkvalitet eller tror ni inte det spelar någon roll?
Du behöver absolut inte köpa de två stegen av självkörning direkt, då de kan köpas till efteråt, när som.
Byggkvaliteten just nu från Kina är mycket bra. Dock går väl många och suktar efter vad 4680 betterierna kan ge i form av prestanda och pris.
Model 3 med 4680 från Berlin lär väl inte direkt vara runt hörnet...
Jonta73
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2021 17:10

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Jonta73 »

Ok så när dom drar i gång tillverkningen av model 3 i Tyskland så kommer det vara med andra batterier? Jag kommer inte behöva beställa på en gång utan jag kan vänta till sommaren eller framåt hösten i värsta fall.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av LarsL »

Det är ett nytt format på batterierna och en något annan konstruktion på bilen. Den kan vara bättre men samtidigt vill man ju inte köpa den första bilen av bandet på en ny fabrik.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En fråga, vad är det som gör en Volvo C40 på personal pris inte tillräckligt bra?
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av McFace »

Jonta73 skrev:
Ok så när dom drar i gång tillverkningen av model 3 i Tyskland så kommer det vara med andra batterier? Jag kommer inte behöva beställa på en gång utan jag kan vänta till sommaren eller framåt hösten i värsta fall.
4680 är inte färdigt och ingen vet när den kommer i skala eller om den ens kommer till 3 i närtid. Den ska användas till Cybertruck och till lastbilarna.

Model 3 är inte på tal att tillverkas i Berlin än.

Men ja, vänta du till nästa höst. Det låter som en bra plan.
Jonta73
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2021 17:10

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Jonta73 »

C40 har jag inte kört ännu men XC40 Recharge har jag kört i flera veckor och C40 bygger på samma platta och drivlina. Den har ok prestanda men är inte så kul att köra ändå. Räckvidden 41-42 mil WLTP inte heller ok tycker jag.
Tror inte den kommer vara lika het som beg om 3 år med den räckvidden. Goggle systemet är rätt ok men känns inte lika spännande som Teslas.
Sen har den andra fördelar för min personliga del, nära till verkstad och plåtverkstad om det skulle behövas.

Säger inte att C40 är kass men det jag har läst om testerna av model 3 så känns den vassare på många punkter utom möjligen den upplevda kvalitets känslan.
Jonta73
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2021 17:10

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Jonta73 »

McFace skrev:
Jonta73 skrev:
Ok så när dom drar i gång tillverkningen av model 3 i Tyskland så kommer det vara med andra batterier? Jag kommer inte behöva beställa på en gång utan jag kan vänta till sommaren eller framåt hösten i värsta fall.
4680 är inte färdigt och ingen vet när den kommer i skala eller om den ens kommer till 3 i närtid. Den ska användas till Cybertruck och till lastbilarna.

Model 3 är inte på tal att tillverkas i Berlin än.

Men ja, vänta du till nästa höst. Det låter som en bra plan.
Skrev jag att jag skulle vänta till hösten?
Jag skrev att skulle kunna vänta till hösten i värsta fall om nånting nytt spännande var på gång. Lite därför jag är här och frågar eftersom jag inte har koll på Tesla och vad som är på gång.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av bjelkeman »

Jonta73 skrev:
Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.
Service är väl långväga om det är ett allvarligt problem, men det vet du ju redan. Något svajig kvalitet från USA fabriken där en Model 3 Performance kommer ifrån (men inte inte så det har stört mig, verkar mest vara de som kört tyskt innan).

Annars så finns det inte en enda bil på marknaden jag skulle byta min Model 3 mot.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jonta73
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2021 17:10

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Jonta73 »

bjelkeman skrev:
Jonta73 skrev:
Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.
Service är väl långväga om det är ett allvarligt problem, men det vet du ju redan. Något svajig kvalitet från USA fabriken där en Model 3 Performance kommer ifrån (men inte inte så det har stört mig, verkar mest vara de som kört tyskt innan).

Annars så finns det inte en enda bil på marknaden jag skulle byta min Model 3 mot.
Tack för info. Blir man tilldelad en bil bara eller kan man välja Kina fabriken?
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Nogo »

Det som är negativt som jag har upplevt med min är i princip lacken på bilen. Den leverades med stor lackskillnad på bakre stötfångaren jämfört med resten av bilen och sedan är lacken är helt värdelös vid trösklarna. De är ganska blästrade av bara motorvägskörning mellan april - november och då har jag haft stänkskydd sedan dag 1.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Jonta73
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2021 17:10

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Jonta73 »

Nogo skrev:
Det som är negativt som jag har upplevt med min är i princip lacken på bilen. Den leverades med stor lackskillnad på bakre stötfångaren jämfört med resten av bilen och sedan är lacken är helt värdelös vid trösklarna. De är ganska blästrade av bara motorvägskörning mellan april - november och då har jag haft stänkskydd sedan dag 1.
Ok tråkigt med nyansskillnader från fabrik. Beställer man stänkskydd när man beställer bilen eller är det efter marknads prylar? Jag kanske får fundera på foliera trösklar, hade ändå tänkte foliera front/huv.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Beigler »

Plåtverkstad har jag använt andra vid två tillfällen. Ser inte att det skulle vara något problem med det.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jonta73 skrev:
…/ Om jag skulle bli påkörd och bilen behöver uppsöka plåtverkstad, är det bärgare till Stockholm då och tåg hem? Och ner till Stockholm och hämta sen..ja ni fattar det är lite omständigt även om det är väldigt sällan man behöver plåtverkstad men dock kan det hända. /…
Om man köper en ny M3P av Tesla och den sen måste in på verkstan — får man inte gratis lånebil då?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nogo skrev:
Det som är negativt som jag har upplevt med min är i princip lacken på bilen. Den leverades med stor lackskillnad på bakre stötfångaren jämfört med resten av bilen /…
Gissar att din bil är vit. Så vitt jag vet skrevs det lite på forumet om det här för några månader. Sen dess har inte jag sett ngt mer — så det känns som Tesla fixat det här…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jonta73 skrev:
bjelkeman skrev:
Jonta73 skrev:
Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.
Service är väl långväga om det är ett allvarligt problem, men det vet du ju redan. Något svajig kvalitet från USA fabriken där en Model 3 Performance kommer ifrån (men inte inte så det har stört mig, verkar mest vara de som kört tyskt innan).

Annars så finns det inte en enda bil på marknaden jag skulle byta min Model 3 mot.
Tack för info. Blir man tilldelad en bil bara eller kan man välja Kina fabriken?
Tror samtliga M3P som säljs i Europa kommer från USA-fabriken. Kvaliteten därifrån är kanske inte riktigt lika bra som från Kina, nen som jag förstått det så verkar det inte vara någon större skillnad längre…

Har själv en bekant som köpte en av de första 3LR AWD som kom till Sverige. En grå med svart inredning. Den bilen har jag själv leveransinspekterat (som lekman). Jag kunde inte hitta något att anmärka på med den. Min bekant är pensionär och hans bil har inte rullat så många mil. Han monterade ngn slags eftermarknadsstänkskydd som jag tror är lite större än original från Tesla. …Och den bilen är vidare sannolikt relativt ’gubbkörd’… Såvitt jag vet har han inte haft några problem med någon slags blästring av sina trösklar…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nogo skrev:
…/ och sedan är lacken är helt värdelös vid trösklarna. De är ganska blästrade av bara motorvägskörning mellan april - november och då har jag haft stänkskydd sedan dag 1.
Skrev lite om en annan ’datapoint’ i mitt inlägg ovan…

Kanske är Teslas originalstänkskydd för små för svenska förhållanden?… Gissar att det går att ta reda på vilka stänkskydd som är bäst genom att använda detta forumet eller det amerikanska — TMC. Är även rätt säker på att norska Teslaägare också har ett bra forum — vet dock inte vilket de använder mest…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Flajjan »

Kan rekommendera en Model 3P, det är den sjukaste bil jag ägt, snäll och följsam som ett lamm, för att när man slänger pedalen genom golvet skjuta som ur en kanonkula.. Lite bullrig med 20" fälgar, men helt ok.
Rekommenderar alla dagar i veckan.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Grid Byggaren skrev:
En fråga, vad är det som gör en Volvo C40 på personal pris inte tillräckligt bra?
En C40 har väl väsentligt sämre luftmotstånd och högre energiförbrukning jämfört med en M3P - eller?… Och ju högre hastighet desto värre blir ju den här problematiken - särskilt i 110-120 km/h… Vidare har ju SUV/Crossover-formfaktorn högre tyngdpunkt = sämre/tråkigare/farligare vägegenskaper… En C40 är väl även betydligt tyngre än en M3P = sämre/tråkigare/farligare vägegenskaper…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av Nogo »

Jag har använt eftermarknadsstänkskydd, men det har inte hjälpt. Jag vidhåller att lacken är tunn för detta problem har inte dykt upp i någon annan bil och då pratar jag om 100 000mil i erfarenhet av samma sträckor. Så länge det bara är lacken som har släppt så kommer jag inte åtgärda det och låta folk se bilen som den är.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nogo skrev:
Jag har använt eftermarknadsstänkskydd, men det har inte hjälpt. Jag vidhåller att lacken är tunn för detta problem har inte dykt upp i någon annan bil och då pratar jag om 100 000mil i erfarenhet av samma sträckor. Så länge det bara är lacken som har släppt så kommer jag inte åtgärda det och låta folk se bilen som den är.
Som jag minns det så finns det ju en eller flera trådar om det här på forumet där det finns mer info… Vet ju inte, men skulle det kunna spela in att M3P är en så pass effektstark fyrhjulsdriven bil?… Drar man på hårt och ofta när man har större rattutslag och utvinklade hjul så kanske det inte går att komma ifrån att framhjulen sprätter småsten mot trösklarna… Kanske blir det bättre ifall man väntar med de hårda accelerationerna till hjulvinklarna är mindre… Har för mig att det finns liknande resonemang som detta i tråden/trådarna om det här…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Några frågor till er proffs

Inlägg av PontusT »

Tesla verkar inte lista var mobil service finns men närmsta tror jag är Borlänge enligt https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... il-service
Dock verkar Sundsvall vara på gång. För plåtverkstad funkar det med vilken som helst som ditt försäkringsbolag godkänner.

Edit: Här finns lite rapporter om var folk fått service i norr: viewtopic.php?f=51&t=21297&start=30
Model 3 Performance.
Skriv svar