Vinterdäck antispinn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

kris

Vinterdäck antispinn

Inlägg av kris »

Bytte till vinterdäck och har fenomenet att antispinn går i konstant. Och nej det spinner inte. Går i om jag kör 120 och ska köra om. Har en sr+. Vad kan orsaken vara? /kristian
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare

Re: Vinterdäck antispinn

Inlägg av chox »

Låter nästan som att du har däck med olika ytterdiameter, så att bilen tror att ena drivhjulet snurrar fortare än det andra.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian389856

Inlägg av Bira »

Har du samma dimensioner på sommar och vinterhjul? Läst om flera som haft detta problem. Det har oftast berott på nya dimensioner och försvunnit efter några mil.

Har du gjort en omstart av bilen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Det beror på att nya vinterdäck är sladdriga som tusan, särskilt när det är plusgrader. Antispinn tror att du har dåligt fäste när klackarna på däcken viker sig. Är ett problem som är gammalt som gatan vad gäller främst bakhjulsdrivna bilar. Hade exakt det problemet med en BMW 320d -08 för drygt 10 år sen.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det finns lite trådar om det ifall du söker. SR+ med dubbdäck fick jag för mig var mest drabbat (även i lägre farter), men det kanske är större problem med dubbfritt. Testa chill mode, jag har inte råkat ut för antispinn vid acceleration med det påslaget (har nokian dubbfritt). Däremot avaktiveras regen ofta vid inbromsningar (speciellt när man svänger av motorväg och då bara stänger av farthållaren för att få max regen), så man får bromsa själv istället. Jag gissar utan att veta att det nog är antispinn som spökar där, för så betedde sig inte bilen med sommardäcken.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
kris

Inlägg av kris »

Har testat omstart. Däck och fälg är flång nya. Har nog kört 100 mil nu med vinterdäcken så ev beläggning borde vara borta.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Vissa har haft detta problem med Nokian R3 pga mjukt gummi(speciellt vid plusgrader) och höga klackar som flexar.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

kris skrev:
Har testat omstart. Däck och fälg är flång nya. Har nog kört 100 mil nu med vinterdäcken så ev beläggning borde vara borta.
Mjuka däck (även sajpningen som är värre på vinterdäck, som nämndes ovan att lamellerna böjer sig vid
pådrag) i kombination med väldigt exakt (dvs känsligt) system gör att bilen tror att man tappar fästet
lite grann, och det är ju dessutom tydligare på just nya däck.
Dubbfritt är lite generellt värre eftersom dom har mjukare gummi (säkert inte alla dock men tex Nokia
har mjuka däck).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

AWD och Goodyear eller Continental är lösningen. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

Jag hade detta problemet med min gamla BMW 135 -08 och dubbdäck (Nokian Hakka. Provade sedan Nokian Hakka RFT och de var i alla fall lite bättre men inte mycket).
Fick alltid köra med antispinn i andra läget (inte helt urkopplat men tillåter lite sladd/spinn). Det gick knappt att hålla 100 km/h i uppförslut på motorväg innan kraften ströps. Omkörningar var väldigt knepigt.

Har nu TM3P -21 med vinterdäcken från Tesla. Dvs 20" på Nokian R3 däck. Den accelererar fint ännu så länge. Provat mellan några plusgrader upp till cirka 12 grader plus. Inga sådana tendenser till att antisladd går igång.
Bättre med performance iom 4-hjulsdrift? Till vardags är den väl dock i princip 2-hjulsdriven?
Jag pumpade i 3,2 bar i däcken förresten för att få de så icke sladdriga som möjligt. Om det kanske hjälper något.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Har samma "problem" med min SR+ med nya däck och original-fälg från Tesla (Aero och Nokian R3). Betydlig skillnad på några dagar sedan när det var 14 grader, mot nu när det är runt nollan. Känner dessutom igen problemet från både äldre bakhjulsdriven BMW 3-serie (E91) och nyare 3-serie med Xdrive (G21) dessutom!
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias13016

Inlägg av Maltino »

Kan bara stämma in i kören.

Sr+ 2021, dubbfria continental i samma dimension som sommardäcken.
Trodde först att det var något fel på dom nya vinterdäcken, det gick inte att gasa mer än 25% utan att antispinn ströp effekten.

Det är något bättre nu när det är kallare, men enorm skillnad från sommardäcken (ps4). :(
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Maltino skrev:

Trodde först att det var något fel på dom nya vinterdäcken, det gick inte att gasa mer än 25% utan att antispinn ströp effekten.

Det är något bättre nu när det är kallare, men enorm skillnad från sommardäcken (ps4). :(
Detta inlägg tar jag med en nypa salt, då det veterligen bara är Nokian R3 som skapar detta problem på model 3
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Upplever inget sådant alls med Pirelli Sottozero 3, men det är väl ett mera kontinentalt vinterdäck.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Referralkod: ts.la/filip98503

Inlägg av Skyvandrare »

kris skrev:
Bytte till vinterdäck och har fenomenet att antispinn går i konstant. Och nej det spinner inte. Går i om jag kör 120 och ska köra om. Har en sr+. Vad kan orsaken vara? /kristian
Hej Kristian
Jag tog detta problem till SC då jag trodde något var fel med bilen. Läs mer:

viewtopic.php?f=51&t=24616

Det är inte bara Nokian R3 som har problemet. Med mina Michelin har jag problem med både acc och regen. Läs mer ovan.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Tror inte detta enbart gäller SR utan framförallt bakhjulsdrivna bilar.

ID4:an är smått hopplös den också när vinterdäcken åkte på.
Antispinn ingriper på tok för tidigt och typ stänger av accelerationen allt som oftast.

Conti Viking 7 dubbfritt, som annars är ett galet trevligt vinterdäck.
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare

Inlägg av hencjo »

Jag upplever exakt samma sak med nya ”original” 18” dubbade Hakka på SR+ Skönt att höra att det är normalt!
kris

Inlägg av kris »

Tellus skrev:
Maltino skrev:

Detta inlägg tar jag med en nypa salt, då det veterligen bara är Nokian R3 som skapar detta problem på model 3
Nja verkar vara fler däckmärken enligt tråden. Jag kör Goodyear ultragrip med samma dåliga resultat
Skriv svar