Kontakt med bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Kontakt med bilen

Inlägg av z balata »

Hur upplever ni kontakten med bilen via appen i mobilen. Jag tycker detta går jättetrögt varje gång och ibland går det inte alls.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Kontakt med bilen

Inlägg av hybris »

har du bilen i det djupare sleepläget? då är den lite segare att starta upp...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

hybris skrev:
Aha, Energy saving ska alltså stå i off.
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare

Inlägg av JonPersson »

Telias 3G-nät funkar rätt dåligt i stora delar av Stockholm. Täckningen är bra, kapaciteten usel.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Det är Telia som Tesla har avtal med, men här på västkusten står det "Sweden Mobile" som operatör om man kikar i Teslas service programvara. Detta beror på att Telia inte har något eget 3G nät utan driver ett i samarbete med de andra operatörerna.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Tycker det funkar bra. Lite trögt när bilen "vaknar" men sedan ok.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

G F skrev:
Det är Telia som Tesla har avtal med, men här på västkusten står det "Sweden Mobile" som operatör om man kikar i Teslas service programvara. Detta beror på att Telia inte har något eget 3G nät utan driver ett i samarbete med de andra operatörerna.
Ja, Telia blev ju utan 3G-licens i början av 2000-talet eftersom man var alltför realistiska i sitt anbud till PTS ang. täckningsgrad etc. Stor skandal och ingenjörerna på Telia såg ut som barn som någon stulit godis ifrån. Så småningom så kom man överens om ett joint venture med Tele 2 vilket är Sweden Mobile.
Model X P100D
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Inlägg av emphili »

Alltför ofta helt omöjligt att få kontakt med bilen via appen. Just nu verkar den ha någon slags Törnrosasömn. Litar inte 100 på att vi kan få kontakt med bilen via appen så vi laddade bilen full innan vi drog iväg på 2- månaders USA-resa samtidigt som vi ställde in den på laddning vid 50%. Förra veckan fick vi ett livstecken från bilen och då var det mer än lugnt för våra två återstående veckor.

Att lita på appen och telianätet i symbios - nä inte riktigt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Windowsphone appen verkar bättre på att väcka bilen. Vet inte om det är pgr av molntjänsten som kör mot API... Provat och upplever den snabbare. men sedan är bilen ju trög att vakna när den är i Powersave mode generellt. inte provat Java appen som finns för olika OS.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

emphili skrev:
Alltför ofta helt omöjligt att få kontakt med bilen via appen. Just nu verkar den ha någon slags Törnrosasömn. Litar inte 100 på att vi kan få kontakt med bilen via appen så vi laddade bilen full innan vi drog iväg på 2- månaders USA-resa samtidigt som vi ställde in den på laddning vid 50%. Förra veckan fick vi ett livstecken från bilen och då var det mer än lugnt för våra två återstående veckor.

Jag förstår hur du tänkte när du laddade fullt för att inte batteriet skulle "ta slut".
Tyvärr är det precis tvärt om det tar mindre "slut" om du inte laddar det fullt (det lever längre).
Det bästa är att lämna den på 50% och ansluten till eluttag med landgränsen så lågt som det går, gärna i ett svalt (frostfritt) garage (inte i solen på sommaren). :geek:
Jag har också problem med kontakt via iPhone när man använder energisparläget, funkar bara ibland då. Det gör ju energisparläget värdelöst om de inte kan fixa det, borde gå för 3G modem drar ju inte många mAmp.
Det som gör det värre för min del är att 3G modemet funkar inte alls för tillfället det har strulat ända sedan jag fick bilen trotts att de har bytt ut det en gång. :(
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Inlägg av emphili »

G F skrev:
emphili skrev:

Jag förstår hur du tänkte när du laddade fullt för att inte batteriet skulle "ta slut".
Tyvärr är det precis tvärt om det tar mindre "slut" om du inte laddar det fullt (det lever längre).
Det bästa är att lämna den på 50% och ansluten till eluttag med landgränsen så lågt som det går, gärna i ett svalt (frostfritt) garage (inte i solen på sommaren). :geek:
Jag har också problem med kontakt via iPhone när man använder energisparläget, funkar bara ibland då. Det gör ju energisparläget värdelöst om de inte kan fixa det, borde gå för 3G modem drar ju inte många mAmp.
Det som gör det värre för min del är att 3G modemet funkar inte alls för tillfället det har strulat ända sedan jag fick bilen trotts att de har bytt ut det en gång. :(

Min första tanke var precis som du föreslog men sedan slog det mig att går säkringen, vilket inte är ovanligt vid åska, poolpump m.m, så hade det varit kört vid det här laget. 2 månader är ganska lång tid för att ta den risken, men annars har vi förstått att den bara skall stå på underhållsladdning.
Användarvisningsbild
fleijerstam
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av fleijerstam »

z balata skrev:
hybris skrev:
Aha, Energy saving ska alltså stå i off.
Ja, energy saving gjorde det i början jättetrögt att få kontakt med bilen. Även med den "off" är det ibland trögt, särskilt när bilen (batteriet?) är kallt.
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare

Inlägg av axel »

Ha inte energy saving off om bilen ska stå flera dagar med laddning inkopplad. Då laddar 12v ur och bilen går inte att få kontakt med alls, kanske inte heller köra om det är riktigt illa. Hände mig på Arlanda.
Skriv svar