Vilken fjädring?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Vilken fjädring?

Inlägg av Fredrikb »

Har tidigare provat två olika p85d med 21" och luftfjädring och inte reflekterat på bilens gång på ojämna vägar. Ska tilläggas att det bara var kortare turer jag kört (ca 10 min resp 30 min). Nu håller jag på att övertala mig själv att skaffa en tesla, så jag har hyrt en 70d i tre dagar för att verkligen se om det är rätt bil gör mig.bilen har bla vanlig fjädring. Och tyvärr tycker jag att den är väldigt stötig. Kör volvo xc70 annars och tycker att gången är väldigt mycket behagligare på denna. Hur är stötigheten och komforten när man jämför luftfjädring och vanlig fjädring? På luftfjädringen kan man väl inte ställa hårdheten utan bara höjden. Tycker att jag borde reagerat på stötigheten när jag körde p85d bilarna (om de vore lika hårda som vanlig fjädring) men det var andra egenskaper som fångade min uppmärksamhet då. Någon som har gjort en jämförelse mellan de olika fjädringarna som kan ge mig lite info.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Re: Vilken fjädring?

Inlägg av Senox »

Har en P85D med luftfjädring. Fick låna en 70D med vanlig fjädring när bilen var på SC.

Jag måste säga att jag tyckte bättre om den vanliga fjädringen än vad jag trodde. Min upplevelse är att luftfjädringen är betydligt mer komfortabel och upplevs inte lika hård (sportig?) som den vanliga fjädringen. Däremot så gillade jag hur förutsägbar jag upplevde bilen. Min P85D ger i jämförelse ett mer artificiellt intryck. Min slutsatts är att luftfjädringen ger mer komfort + att det är en fördel i vissa situationer att öka markfrigången. Men stålfjädringen var inte alls fel. Lite stötigare, lite sportigare och förutsägbart beteende. Skulle faktiskt inte säga att den ena är bättre än den andra, bara två olika upplevelser med sina för och nackdelar.

Vet inte om det hjälpte dig något alls! ;)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Håller helt med föregående talare. Har oxo provkört en P85D med luft, och sedan hyrt en 70D med stål en veckoända.
Tyckte att stål funkade alldeles utmärkt och har därför bestämt mej för detta i min bil.

Kan tilläggas att jag hade ev. ändrat mej om jag fått tänka om, men då mest pga att kunna ställa höjden ...men det hade jag väl aldrig använt...egentligen.
Den med stål körde jag så gott som överallt, byggarbetsplatser utanför köpcentra, leriga SuCs i Danmark..o de var inga problem.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Den som kallar stålfjädringen på Model S för hård och stötig har aldrig haft en Audi med sportfjädring :D Min A6 -13 var en "Sports Edition" och då ingick sportfjädring som standard. Jag vet inte hur många gånger jag ångrade att jag inte uppgraderade den bilen till luftfjädring (eller till Allroad-utförande egentligen).

Jag beställde ändå stålfjädring till min Model S. Visst, det är en stramt satt fjädring, helt utan gung, där man känner vad underlaget och hjulen har för sig. Men samtidigt ligger det hela tiden ett filter emellan, eller hur man ska uttrycka det, så att det inte blir överdrivet stötigt eller obekvämt. Jag tycker överlag att det är en väldigt sofistikerad fjädring och är nöjd med den.

Tilläggas skall att jag har 19-tumshjul. Med 21-tummare så kanske det finns större skäl att överväga luftfjädringen. Jag kan inte minnas att de demobilar jag kört varit så mycket mer komfortabla, fast de har då haft just luftfjädring och 21-tummare istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare

Inlägg av KlasE »

Jag har stålfjädringen och är klart nöjd med den. Det stora skälet var just att maximera körkänslan. Jag bytte från 19 till 21" och blev förvånad hur lite stötighet det är. Kan också skriva under på att stötigheten är minimal jämfört med audis sportfjädring.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Vet inte om det påverkar speciellt mycket men de flesta XC70 jag sett har haft relativt mycke gummi i relation till fälg och det påverkar ju stötigheten. Även på 19" har teslan inte speciellt mycke till däck på fälgen. Med 21" ser det ut som två varv eltejp ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Däremot har jag fått mig en liten överraskning med markfrigången. Jag har en ganska skarp kant till garaget under huset. Jag tänkte att det borde väl gå, Model S med stålfjädring har ju trots allt högre markfrigång än exempelvis en Passat. Men vad jag glömde tänka på då var att den mycket längre hjulbasen tar bort övertaget av markfrigången helt i ett sånt läge. Bilen skrapar i, litegranna om jag är själv i bilen, rätt rejält om den är full med passagerare. Fast det går att undvika helt om jag sneddar lite. Jobbigt att behöva tänka på det varje gång, bara. Så från det perspektivet borde jag absolut beställt luftfjädringen.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Jag valde luftfjädringen för komfortens skull och att kunna höja där jag känner att jag behöver, t.ex. vissa farthinder (haft bil med långt axelavstånd förut ;) ) samt känns bra på vintern :)

Om jag gjort rätt val..det får visa sig när bilen kommer!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ovan nämnda A6:a hade i och för sig rätt lång hjulbas och var dessutom sänkt, och det var aldrig problem någonstans. Men den hade jag förstås inte i det här garaget.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Ska verkligen bli spännande at se om jag gjort en tabbe! Har kört Subaru Forrester i många år. Väntar på min S85D i januari. Forrestern har jag kört massor i skogen med (Geocaching). Att det inte går att köra i skogen med min Tesla -stålfjädring fattar jag, men fartbulorna?
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

far1far2 skrev:
Ska verkligen bli spännande at se om jag gjort en tabbe! Har kört Subaru Forrester i många år. Väntar på min S85D i januari. Forrestern har jag kört massor i skogen med (Geocaching). Att det inte går att köra i skogen med min Tesla -stålfjädring fattar jag, men fartbulorna?
Jag har aldrig haft problem med några farthinder, ens de extra jävliga. Enda stället det tagit i är den väldigt skarpa kanten som är i min branta uppfart från garaget.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Haft andra bilar med ställbar luftfjädring (Lexus med comfort, normal, sport-lägen). Provade då att åka samma sträcka med olika inställningar och skillnaden var svår att säkert känna. Därför valde jag stål i Teslan.

Jag antar att både stål och luftassisterad fjädring behöver bra stötdämpare och där sitter också mycket komfort gissar jag. På mina hojar är det som natt och dag om man har original eller Öhlins t.ex.
Vet inte exakt hur Teslas luftfjädring funkar, är det samma stötdämpare till bägge systemen ?, jag antar att man behöver liknade stötdämpningsegenskaper vare sig man har lufthjälp eller bara en fjäder som sköter fjädringen ? Hittade en länk med justerbar stötdämpning för den klentrogne...

http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... k-absorber

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Att kunna ställa in höjden har varit värdefullt för mig, att bilen minns problematiska områden är både coolt o praktiskt. Jag väntar på nya releaser där möjligheterna med luftfjädring nyttjas ännu mer. Det är ju faktiskt en amerikanare, varför inte en riktig soft glider-mode ?

Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Fick också testa stål med en låne S70D. Riktigt trevlig känsla när man kör!
Kom dock inte in i garaget med den då den skulle skrapat i.
Så en liten varning att markfrigången kan ställa till problem.
(Skulle tro att det är långt avstånd mellan hjulaxlarna som ställer till problem mer än frigången.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar