Skall jag välja en MY eller ID4??
Moderator: Redaktion
Skall jag välja en MY eller ID4??
Nu har jag provkört båda och samtidigt släpat buken i backen på min MS (stålfjädring) samt kört fast i leran (gick bra att komma loss med aktiverad antislip på MS 2WD).
Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Snik, inget lull-lull för att komma ned i pris och få ”hygglig” ekonomi.
MY:
Är det fortfarande oklart om drag? Det levereras väl inte med utan skall eftermonteras ”någon gång”.
Saknar MS instrumentering m dubbla displayer. Kan jag leva med!
Den är inte snygg!
Finns bakluckematta med kanter som till MS?
ID4:
Jag gillar teslas app då den alltid fungerar men blivit slö senaste tiden. Fungerar ID4:ans app eller är vi tillbaka till Leaf-eländet?
Känns bra ihopskruvad, en rejäl bil!
Tillbaka till obligatorisk service, teslan har gått 14,7 kmil utan service, sparar mkt pengar!
Design som vilken suv somhelst. Ingen ser man åker elbil…
Finns bakluckematta som har kanter om man slänger in ett vildsvin i skuffen?
Vad skall jag välja?
Hälsningar
Lars
Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Snik, inget lull-lull för att komma ned i pris och få ”hygglig” ekonomi.
MY:
Är det fortfarande oklart om drag? Det levereras väl inte med utan skall eftermonteras ”någon gång”.
Saknar MS instrumentering m dubbla displayer. Kan jag leva med!
Den är inte snygg!
Finns bakluckematta med kanter som till MS?
ID4:
Jag gillar teslas app då den alltid fungerar men blivit slö senaste tiden. Fungerar ID4:ans app eller är vi tillbaka till Leaf-eländet?
Känns bra ihopskruvad, en rejäl bil!
Tillbaka till obligatorisk service, teslan har gått 14,7 kmil utan service, sparar mkt pengar!
Design som vilken suv somhelst. Ingen ser man åker elbil…
Finns bakluckematta som har kanter om man slänger in ett vildsvin i skuffen?
Vad skall jag välja?
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
För mig är (fortfarande) SuC en dealbreaker.
Beträffande vildsvin i skuffen så lärde jag mig den hårda vägen att alltid ha med en rulle sopsäckar av plast i bilen.
Sablar vad mycket vatten som går åt för att skölja bort blod ur mjuk/fluffig bilklädsel.
Har man dragkrok är ju heckpack att föredra....
Beträffande vildsvin i skuffen så lärde jag mig den hårda vägen att alltid ha med en rulle sopsäckar av plast i bilen.
Sablar vad mycket vatten som går åt för att skölja bort blod ur mjuk/fluffig bilklädsel.
Har man dragkrok är ju heckpack att föredra....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Jag kan inte säga vad DU ska välja men JAG valde MY. Jag tyckte ID.4 GTX var en trevlig bil med bra komfort (både ljudkomfort och fjädringskomfort är klart bättre än MY). Jag tycket dock att den kändes stor och tung jämfört med MY. Menysystemet och programvaran i största allmänhet kändes rörig och måttligt imponerande. Jag märkte inte av några buggar under min provkörning men det har snackats en hel del om mjukvarustrul på VW-koncernens elbilar. Det värsta för mig var dock regenereringen. Den är på tok för låg för att det ska gå att köra med one-pedal-driving. Den har en funktion som gör att man kan justera regenereringen upp och ner via paddlar på ratten vilket är trevligt. Tyvärr är regenereringen för låg även på högsta nivån. Dessutom återställs regenereringen till "normal-läge" så snart man börjat "gasa" igen. Den behåller alltså inte inställningen vilket gjorde mig rejält irriterad. Samma problem med för låg generering gäller även för Enyaq och Q4. Det där med automatisk återställning av regenerering gäller också för Enyaq (Q4:n jag provkörde saknade möjligheten att justera regenereringen på det sättet). Appen har jag inte testat för VW-klonerna. Min erfarenhet av VW-verkstäder är dessutom måttligt imponerande så det är positivt att slippa dem med en MY.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Håller helt med angående regenereringen (har bara kört bakhjulsdrivna ID4 och Enyaq dock). Tråkigt att VW gjort den så svag, avsaknad av riktig one-pedal driving är en dealbreaker för min del. Borde ju dock gå att fixa med mjukvara kan man tycka.
-
- elbilist
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Vilken ID4 har paddlar på ratten för att justera regenerering??MrOCM skrev:Jag kan inte säga vad DU ska välja men JAG valde MY. Jag tyckte ID.4 GTX var en trevlig bil med bra komfort (både ljudkomfort och fjädringskomfort är klart bättre än MY). Jag tycket dock att den kändes stor och tung jämfört med MY. Menysystemet och programvaran i största allmänhet kändes rörig och måttligt imponerande. Jag märkte inte av några buggar under min provkörning men det har snackats en hel del om mjukvarustrul på VW-koncernens elbilar. Det värsta för mig var dock regenereringen. Den är på tok för låg för att det ska gå att köra med one-pedal-driving. Den har en funktion som gör att man kan justera regenereringen upp och ner via paddlar på ratten vilket är trevligt. Tyvärr är regenereringen för låg även på högsta nivån. Dessutom återställs regenereringen till "normal-läge" så snart man börjat "gasa" igen. Den behåller alltså inte inställningen vilket gjorde mig rejält irriterad. Samma problem med för låg generering gäller även för Enyaq och Q4. Det där med automatisk återställning av regenerering gäller också för Enyaq (Q4:n jag provkörde saknade möjligheten att justera regenereringen på det sättet). Appen har jag inte testat för VW-klonerna. Min erfarenhet av VW-verkstäder är dessutom måttligt imponerande så det är positivt att slippa dem med en MY.
Blandar dununge ihop den med Enyaq??
ID har B/D mode via växelspaken där B inte ger ”one-pedal” men fungerar helt klart i de absolut flesta lägen i stan utan att man behöver använda bromspedalen utan för just sista stoppet.
-
- elbilist
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Jag valde ID4 av dessa två då den typen av bil passar mig betydligt bättre, samtidigtnsom jag aldrig vänja mig vid lyxen med att ha tillgång till SuC.
Dock valde jag en med alla kryss i bilen för att få utrustningen jag anser en bil behöver.
ID4 är sävligare, minst sagt, men samtidigt en betydligt lugnare och bekvämare bil att köra.
Appen är ok, om man är van vid en bil som inte hade en alls.
Dvs den funkar för att kolla laddning och för att förvärma bilen, alla andra funktioner lyser med sin frånvaro.
När det gäller service så har Volkswagen en service efter 2år (fria mil) och den kostar 4500:-
Så inga blodiga kostnader, men kör man inte långt så skickar denna kostanden klart iväg milkostnaden en hel del.
När det gäller skuffen finns det en riktig matta att köpa.
Den är en riktig balja och bör fylla de flesta behov.
Skillnaden som jag ser det mellan MY och ID4 är att den senare är en vanlig bil och MY mer är en nischad vagn för de som vill sticka ut.
Vad som
Är rätt är helt upp till den som spenderar pengarna och det är långt ifrån några dåliga bilar.
Dock valde jag en med alla kryss i bilen för att få utrustningen jag anser en bil behöver.
ID4 är sävligare, minst sagt, men samtidigt en betydligt lugnare och bekvämare bil att köra.
Appen är ok, om man är van vid en bil som inte hade en alls.
Dvs den funkar för att kolla laddning och för att förvärma bilen, alla andra funktioner lyser med sin frånvaro.
När det gäller service så har Volkswagen en service efter 2år (fria mil) och den kostar 4500:-
Så inga blodiga kostnader, men kör man inte långt så skickar denna kostanden klart iväg milkostnaden en hel del.
När det gäller skuffen finns det en riktig matta att köpa.
Den är en riktig balja och bör fylla de flesta behov.
Skillnaden som jag ser det mellan MY och ID4 är att den senare är en vanlig bil och MY mer är en nischad vagn för de som vill sticka ut.
Vad som
Är rätt är helt upp till den som spenderar pengarna och det är långt ifrån några dåliga bilar.
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Provkörde ID4 innan jag beställde Model Y. Reagerade också på den dåliga regeneringen. Tyckte även den krängde för mycket i kurvor och att infotainmentsystemet var ganska värdelöst. Störande segt i reaktionerna. ID4 gav mig inget ha-begär alls.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Jag skulle välja en Tesla MY alla dagar i veckan.
ID4 känns trång, trött och törstig, med dålig dragvikt.
Dock är Berlin MY på gång, skulle vänta lite så man får en sådan.
Förväntar mig följande med en Berlin MY:
AMD dator, löjligt snabb!
Dubbla ljudisolerade rutor runt om, tyst bil
4680 batterier, längre räckvidd och snabbare laddning
Mer coola färgval
Matrixljus
ID4 känns trång, trött och törstig, med dålig dragvikt.
Dock är Berlin MY på gång, skulle vänta lite så man får en sådan.
Förväntar mig följande med en Berlin MY:
AMD dator, löjligt snabb!
Dubbla ljudisolerade rutor runt om, tyst bil
4680 batterier, längre räckvidd och snabbare laddning
Mer coola färgval
Matrixljus
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1159
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Stating the obvious: Frågan ifall man ska satsa på Tesla eller inte beror i alla fall för mig till stor del på hur mycket - och framför allt vart - man kör. Jag lägger 5000 mil per år upp och ner genom Sverige så för mig är SUC ett måste. Det går att tanka el på andra stationer än Teslas egna men än så länge är det så väldigt mycket enklare att bara köra in på SUC och stoppa in laddkabeln att det momentet överväger för mig. Att köpa Tesla är att köpa en del av infrastrukturen som omger märket. Klarar man sig utan SUC så har man större valmöjligheter.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Jag har provkört ID4, Enyaq och Q4 - ingen av dem väckte några direkta känslor. Fina bilar men uselt gränssnitt. Vi valde Model Y på grund av att den väcker något i en och att dess ekosystem ligger på en helt annan nivå. Den är även mycket större, du får plats med 1 vildsvin i frunken, ett under golvet där bak och då har du hela bagaget kvar
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Är det stor skillnad i utrymme invändigt mellan dessa modeller? Blev en id4 för mig då vi inte kunde välja tessla som företagsbil då men kan det nu. Valde då att inte ens sätta mig i en tessla för att se något som jag ändå inte fick välja. Valet av id4 för mig var helt enkelt att det var en av de få bilarna jag fick plats i (är väldigt lång) som var el (ville gå över till el).
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Kan inte ge råd, men en upplysning:
En yngre släkting kör ID3 som borde ha liknande "styrmekanik" och åtminstone i början irriterade han sig rejält på den automatiska filhållningen som gjorde plötsliga ryck i ratten rätt som det var. Visserligen gick den att stänga av -- men då bara för den körningen, så fort man parkerat var den på igen.
Det kan hända att VW har fått bukt med detta ofog sedan i somras och/eller att det inte drabbar ID4.
Dagliga små irritationer av det slaget kan rätt fort bli väldigt jobbiga. Användargränssnitt är faktiskt väldigt viktigt! Min enkla mening. Ugh jag har talat.
En yngre släkting kör ID3 som borde ha liknande "styrmekanik" och åtminstone i början irriterade han sig rejält på den automatiska filhållningen som gjorde plötsliga ryck i ratten rätt som det var. Visserligen gick den att stänga av -- men då bara för den körningen, så fort man parkerat var den på igen.
Det kan hända att VW har fått bukt med detta ofog sedan i somras och/eller att det inte drabbar ID4.
Dagliga små irritationer av det slaget kan rätt fort bli väldigt jobbiga. Användargränssnitt är faktiskt väldigt viktigt! Min enkla mening. Ugh jag har talat.
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Den id3 /id4 som jag testade var lugn på vägen dock upplevde jag ratten som tung när den höll sig på vägen. men det var inga ryck. men vill inte säga att jag gillade det.
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Konstigt val enligt min uppfattning.
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Tesla är lite mer en Dator på 4 hjul.
Borde inte vara svårt att välja beroende på vilken person man är.
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Tesla är lite mer en Dator på 4 hjul.
Borde inte vara svårt att välja beroende på vilken person man är.
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Hur blir det med dragkroken? Var inne och skulle kolla på beställa men dragkrok fanns fortfarande inte som valbart till MY. Finns det någon bra info?
Tack för bra info! Just sådan direkt från hjärtat jag önskade! Jag skall troligtvis ha bilen länge, kanske sista bilen jag köper, så jag vill att det blir rätt. MS:en har jag haft i fem år nu men är bökig att komma in i, speciellt om man har hörselkåpor och jaktkläder.
PS
Lånade en id4 gtx (4wd) och jag störde mig inte på regenereringen när jag väl fattade hur man aktiverar den med dubbelstart…
DS
Tack för bra info! Just sådan direkt från hjärtat jag önskade! Jag skall troligtvis ha bilen länge, kanske sista bilen jag köper, så jag vill att det blir rätt. MS:en har jag haft i fem år nu men är bökig att komma in i, speciellt om man har hörselkåpor och jaktkläder.
PS
Lånade en id4 gtx (4wd) och jag störde mig inte på regenereringen när jag väl fattade hur man aktiverar den med dubbelstart…
DS
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Efter fem år med Tesla är ID4 ett halvt steg tillbaka men primäruppgift:Dexter skrev:Konstigt val enligt min uppfattning.
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Tesla är lite mer en Dator på 4 hjul.
Borde inte vara svårt att välja beroende på vilken person man är.
- transport trettio mil
- inte fastna
- el
- funka
Sekundäruppgift
- attityd, vara med sin tid etc
- SUC motsv. Kanske bortskämd och inte insett hur dåligt VW fungerar i praktiken.
Teslan som verkar gjord av östtyska avlagda arbetare från trabant-fabriken håller ihop bra. När ngn nämner VAG kommer jag ihåg allt strul jag hade som Audi ägare…
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Just dragkrok får mig att vänta med beslut om köp. Kör också en model s och är på väg att byta bil inom 6 månader. Så tråden var verkligen lite vad jag själv funderat över.lem skrev:Hur blir det med dragkroken?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Borde ju kunna skriva detta som att ”Är man van vid dator/smartphone av nyare modell så är steget till Tesla inte långt. Att anpassa sig till en id4/3 tror jag är svårare då det är lite mer som en Nokia från tidigt 2000-tal”Dexter skrev:Konstigt val enligt min uppfattning.
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Tesla är lite mer en Dator på 4 hjul.
Borde inte vara svårt att välja beroende på vilken person man är.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3706
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Model Y är i vilket fall typgodkänd för drag och det måste inte levereras från Tesla. Inte helt tvärkört alltså som med alla andra bilar från Tesla som levereras utan dragkrok. Det torde dyka upp tredjepartskrokar inom kort om det inte redan finns - det finns det ju till de andra bilarna trots att de inte ens går att regbesikta med krok.
Model Y LR AWD 2022
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Numtror jag du överdriver nåågot, har dock bara iPhone X men har inte vant mig vid Tesla än, så mycket mer än bara Skärm/datordel. Ja jag vill ha en tyst bil.MarkusL skrev:Borde ju kunna skriva detta som att ”Är man van vid dator/smartphone av nyare modell så är steget till Tesla inte långt. Att anpassa sig till en id4/3 tror jag är svårare då det är lite mer som en Nokia från tidigt 2000-tal”Dexter skrev:Konstigt val enligt min uppfattning.
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Tesla är lite mer en Dator på 4 hjul.
Borde inte vara svårt att välja beroende på vilken person man är.
27,8 kWp solceller
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Trodde int man behövde hörselkåpor i S utan endast i 3 och y. Läs skämt, så ingen blir sur nu igen.lem skrev:Hur blir det med dragkroken? Var inne och skulle kolla på beställa men dragkrok fanns fortfarande inte som valbart till MY. Finns det någon bra info?
Tack för bra info! Just sådan direkt från hjärtat jag önskade! Jag skall troligtvis ha bilen länge, kanske sista bilen jag köper, så jag vill att det blir rätt. MS:en har jag haft i fem år nu men är bökig att komma in i, speciellt om man har hörselkåpor och jaktkläder.
PS
Lånade en id4 gtx (4wd) och jag störde mig inte på regenereringen när jag väl fattade hur man aktiverar den med dubbelstart…
DS
27,8 kWp solceller
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Den var bra.Dafro skrev:Trodde int man behövde hörselkåpor i S utan endast i 3 och y. Läs skämt, så ingen blir sur nu igen.lem skrev:Hur blir det med dragkroken? Var inne och skulle kolla på beställa men dragkrok fanns fortfarande inte som valbart till MY. Finns det någon bra info?
Tack för bra info! Just sådan direkt från hjärtat jag önskade! Jag skall troligtvis ha bilen länge, kanske sista bilen jag köper, så jag vill att det blir rätt. MS:en har jag haft i fem år nu men är bökig att komma in i, speciellt om man har hörselkåpor och jaktkläder.
PS
Lånade en id4 gtx (4wd) och jag störde mig inte på regenereringen när jag väl fattade hur man aktiverar den med dubbelstart…
DS
Kan det bero på topphastigheten att man behöver hörselkåpor?
En ID4 toppar väl typ 160km/h vs MYP 250km/h.
Skiljer bara lite i prestanda.
Så över 160km/h så gäller hörselkåpor på.
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Min upplevelse är att MY känns rymligare i allmänhet och inte minst när det gäller just utrymme i höjdled i framsätet så den är nog alldeles utmärkt för någon som är lång. Själv är jag 183cm och när jag sitter med stolen i lägsta läget har jag rejält utrymme upp till glastaket. Enda sättet för dig att veta hur det fungerar för dig och så som du vill justera förarstolen är ändå att prova. Men om du redan har en ID.4 är det väl knappast läge att byta till en MY, åtminstone inte förrän leasingen på ID.4:n börjar nära sig sitt slut.Nick skrev:Är det stor skillnad i utrymme invändigt mellan dessa modeller? Blev en id4 för mig då vi inte kunde välja tessla som företagsbil då men kan det nu. Valde då att inte ens sätta mig i en tessla för att se något som jag ändå inte fick välja. Valet av id4 för mig var helt enkelt att det var en av de få bilarna jag fick plats i (är väldigt lång) som var el (ville gå över till el).
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
TS kommer från en Tesla (Model S).Dexter skrev:Konstigt val enligt min uppfattning.
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Tesla är lite mer en Dator på 4 hjul.
Borde inte vara svårt att välja beroende på vilken person man är.
Själv kom jag från enbart fossilbilar innan min första M3 2019, och vande mig snabbt. Redan efter en veckas ägande/körande så tyckte jag det mesta var bättre jämfört med våra ICE-bilar (förutom byggkvalitet, regnsensor, och ett par få saker). Så rätt så lätt att vänja sig till Tesla på ett positivt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skall jag välja en MY eller ID4??
Precis, strax över 2 år kvar. Räknar med att det finns mer att välja på då än vad det gjorde för 1 år sedan. Är ju själv 207 så de flesta bilar går bort men ID4 är en av de bättre jag haft rent storleksmässigt. Är ju alltid höjden som är problem (och då oftast även sikten) inte benutrymmet.MrOCM skrev:Min upplevelse är att MY känns rymligare i allmänhet och inte minst när det gäller just utrymme i höjdled i framsätet så den är nog alldeles utmärkt för någon som är lång. Själv är jag 183cm och när jag sitter med stolen i lägsta läget har jag rejält utrymme upp till glastaket. Enda sättet för dig att veta hur det fungerar för dig och så som du vill justera förarstolen är ändå att prova. Men om du redan har en ID.4 är det väl knappast läge att byta till en MY, åtminstone inte förrän leasingen på ID.4:n börjar nära sig sitt slut.Nick skrev:Är det stor skillnad i utrymme invändigt mellan dessa modeller? Blev en id4 för mig då vi inte kunde välja tessla som företagsbil då men kan det nu. Valde då att inte ens sätta mig i en tessla för att se något som jag ändå inte fick välja. Valet av id4 för mig var helt enkelt att det var en av de få bilarna jag fick plats i (är väldigt lång) som var el (ville gå över till el).