Autopilot hjälp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare

Autopilot hjälp

Inlägg av Easydoesit »

Nybliven ägare av en MS 100, tidig 2018.
Jag har varken adaptiv farthållare eller någon form av lane control. I appen kan jag köpa Autopilot (adaptiv farthållare och lane control) för 33 200 men måste sedan lägg till ytterligare 38 900 för uppgraderad AP. Se bild.
Överallt läser jag att det som kallas Autopilot ska vara standard, men jag har bara en helt vanlig gammal farthållare. :cry:

Kan det verkligen stämma att en premiumbil från 2018 inte har dessa basicfunktioner som standard. Jag hade dem i min Peugeot från 2015?
Stort tack för hjälpen!
Screenshot_20211223-192814.jpg
Senast redigerad av Easydoesit, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Autopilot hjälp

Inlägg av Jaegaern »

Easydoesit skrev:
Nybliven ägare av en MS 100, tidig 2018.
Jag har varken adaptiv farthållare eller någon form av autosteer. I appen kan jag köpa dessa funktioner för 33 200. Se bild.
Överallt läser jag att detta ska vara standard, men jag har bara en helt vanlig gammal farthållare. :cry:

Kan det verkligen stämma? Stort tack för hjälpen!
En tidigare kollega köpte sin Model S typ 2018. Den hade ingenting. Bara dum farthållare.

Så det verkar vara att de tidiga bilarna inte erbjöd det som standard. Känns dock dyrt med 33K.. Får du allt om du köper Uppgraderad Autopilot, eller måste du ha båda?

Edit: Ser nu att det står att man måste ha Autopilot...
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare

Inlägg av Easydoesit »

Kan 2018 verkligen bedömas som tidig? Heeeelt galet att det ska behövas båda!

För att komma underfund med svaret vore det toppen om någon med typ fotografiskt minne kom ihåg vad den kunde välja för tillval på en Model S vid beställning i mitten/slutet av 2017. Kanske någon tog en bild eller screenshot vid beställning eller liknande?

Vore verkligen evigt tacksam!
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare

Inlägg av ForestC »

Inte någon tröst, men som kommentar kan nämnas att varken exempelvis Audi Q4 eller Polestar 2 har adaptiv farthållare som standard, så det är inte kopplat till premium eller ej ;)
Fishbeck

Inlägg av Fishbeck »

Jag var på gång att köpa en model S i mars 2019. Då var autopilot ett tillval som kostade 54000, som jag inte avsåg att lägga till.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

ForestC skrev:
Inte någon tröst, men som kommentar kan nämnas att varken exempelvis Audi Q4 eller Polestar 2 har adaptiv farthållare som standard, så det är inte kopplat till premium eller ej ;)
Polestar 2 hade det som standard under första året, nu har det kommit billigare varianter utan Pilot Assist men då handlar det om en relativt billig elbil som kostar från 489k.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare

Inlägg av Easydoesit »

Fishbeck skrev:
Jag var på gång att köpa en model S i mars 2019. Då var autopilot ett tillval som kostade 54000, som jag inte avsåg att lägga till.
Så du menar att bilen inte anpassar hastighet efter framförvarande bil eller hjälper dig att stanna i rätt fil när du sätter farthållaren? Bara så vi pratar om samma sak.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Autopilot hjälp

Inlägg av taliz »

Varför måste du köpa båda?
Den första borde räcka. Den ger dig adaptiv farthållare + filhållare.
Det är förövrigt inget konstigt att det inte var standard. Det är fortfarande inte standard i de flesta premiumbilar.
Betydligt vanligare att det är standard i budgetbilar faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare

Inlägg av Easydoesit »

taliz skrev:
Varför måste du köpa båda?
Den första borde räcka. Den ger dig adaptiv farthållare + filhållare.
Det är förövrigt inget konstigt att det inte var standard. Det är fortfarande inte standard i de flesta premiumbilar.
Betydligt vanligare att det är standard i budgetbilar faktiskt.
Anledningen till att jag köpte Tesla var just detta. Hela delen kring Autopilot har visat sig vara så förvirrande och då är jag en teknikintresserad 40-åring.
Hårdvaran heter Autopilot sen finns det fyra olika konfigurationer mjukvara (inkluderat den jag uppenbarligen har "no autopilot").

Känner mig rätt snuvad på julkonfekten men klandrar såklart mest mig själv som inte förstod att det fanns en (svindyr) basversion som inte var standard.
Heuschmid

Inlägg av Heuschmid »

Hämtade min nya igår och upptäckte samma sak på min! Trösten är la att det går lätt att uppdatera om man slantar upp.
Lite små krångligt när man ska köpa, väldigt många handlare har ingen koll på vad som gäller. Dom kollar bara om den har autopilot 2.5 och säger att den är självkörande, hehe!
Skriv svar