Begagnad MX vs ny MY?
Moderator: Redaktion
Begagnad MX vs ny MY?
Om cirka ett år tänkte jag köpa en till bil, har idag en M3. Det jag undrar är hur ni hade resonerat i val av en ny MY eller begagnad MX? MX lär ju bli dyrare att äga, men utifrån körupplevelse, kvalitet etc, vad hade ni satsat på?
Re: Begagnad MX vs ny MY?
Behöver man inte det extra utrymmet skulle jag nog gå för en Y. Tightare, billigare, mer lik din 3.chip skrev:Om cirka ett år tänkte jag köpa en till bil, har idag en M3. Det jag undrar är hur ni hade resonerat i val av en ny MY eller begagnad MX? MX lär ju bli dyrare att äga, men utifrån körupplevelse, kvalitet etc, vad hade ni satsat på?
X är väl bekvämare och tystare i o f s, men även klumpigare/sävligare och mer teknik som kan strula (falkdörrarna, luftfjädringen, drivknutarna)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Tyvärr verkar ju X ha en väldigt hög driftkostnad när garantin är slut. Och det är fortsatt högt pris på en gammal X med 10k mil.
Så jag hade satsat på Y även om jag själv gillar X flera gånger mer än Y.
Så jag hade satsat på Y även om jag själv gillar X flera gånger mer än Y.
Min upplevelse efter att bara ha kört en raven X i en helg är att X låter mer ifrån främre hjulhusen än model 3 vilket jag störde mig på. Som någon annan sa så känns ju den nyare bilarna tightare. Jag som inte behöver utrymmet skulle ju baserat på det som sagts och ekonomin valt en Y.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Enligt den här ägaren så skiljer det inte så mycket storleksmässigt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tack allihop för grym input. Även om X ger mig lite mer ”vill-ha känsla”, så är väl ändå Y det rationella valet. Är ju sjukt nöjde med min 3:à dessutom, så lär väl bara bli bättre oavsett. Skulle dock egentligen vilja ha 7 säten, så hoppas att Berlin reder ut det när det är dags för beställning.
Maw skrev:Enligt den här ägaren så skiljer det inte så mycket storleksmässigt.
Tack!