När det gäller Model 3 Long range har jag läst allt från 340 upp till 440 hk. Hur påverkar det om man även köper till acceleration boost? Blir aningen förvirrad vad som gäller

Moderator: Redaktion
Tycker inte riktigt jag får fram korrekt info om jag gör så via länken. Det finns uppgifterna i diverse videos på YT men som sagt verkar det vara ganska spridda skurar och svårt o veta vad som gäller.tor-ake skrev:Klart det går att mäta, men man måste antingen ha en speciell bänk (rullande landsväg med synkade rullar) eller ha ett sätt att få på "dyno mode" utan att den reducerar effekten.
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
Det blir lite missvisande med både 0-100-tid och kvartsmilen. För kvartsmilen bör man använda slutfarten och inte tiden. Tiden är väldigt beroende på hur bra start man får. Slutfarten påverkas bara marginellt av dålig start och dåliga växlingar så det är den man ska använda för ett okey resultat.krosussorken skrev:Tycker inte riktigt jag får fram korrekt info om jag gör så via länken. Det finns uppgifterna i diverse videos på YT men som sagt verkar det vara ganska spridda skurar och svårt o veta vad som gäller.tor-ake skrev:Klart det går att mäta, men man måste antingen ha en speciell bänk (rullande landsväg med synkade rullar) eller ha ett sätt att få på "dyno mode" utan att den reducerar effekten.
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
Scan my tesla visar drygt 440kW en kort stund på vår 2019 model 3 performance. Med varmt batteri.Kronberg skrev:Som mest har jag sett 340kW från batteriet på LR 2019, vilket blir 455hk. Om man räknar förluster på:
10% - 409hk
15% - 387hk
20% - 364hk
Det här inlägget antyder 15% drivlineförluster, finns också siffror från performance.
Ja det tycker jag, 600hk i performanceeliarn skrev:Stämmer inte den här omvandlingsfaktorn och beräkningen?
https://www.convertworld.com/sv/effekt/ ... ll-hk.html
I just den räknesnurran jag länkade till kan man välja AWD, elektrisk drivlina och reduktionsväxel som transmission, jag tänker mig att de då anpassat den matematiska modellen bakom.AAKEE skrev:Det blir lite missvisande med både 0-100-tid och kvartsmilen. För kvartsmilen bör man använda slutfarten och inte tiden. Tiden är väldigt beroende på hur bra start man får. Slutfarten påverkas bara marginellt av dålig start och dåliga växlingar så det är den man ska använda för ett okey resultat.krosussorken skrev:Tycker inte riktigt jag får fram korrekt info om jag gör så via länken. Det finns uppgifterna i diverse videos på YT men som sagt verkar det vara ganska spridda skurar och svårt o veta vad som gäller.tor-ake skrev:Klart det går att mäta, men man måste antingen ha en speciell bänk (rullande landsväg med synkade rullar) eller ha ett sätt att få på "dyno mode" utan att den reducerar effekten.
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
Däremot har elbilen (model 3 i vart fall) minskande effekt med högre fart efter 80km/h vilket påverkar lite så att vi kommer se mer medeleffekt än topp.
Och program eller räknestickor för förbränningsmotorer tar ju höjd för växlingar samt faktumet att förbränningsmotorn nästan alltid bara presterar sin toppeffekt på ett ganska smalt varvtalsområde. Vid lägre varvtal är motoreffekten lägre, och på¨varje växel får man ut ungefär genomsnittet av den effekt motorn hamnar på när en ny växel läggs i och till nästa växling. Det innebär att elbilen med en stark motor ger en jämnare effektkurva vilket gör att man kommer närmare sin toppeffekt i snitt, framförallt över varvtalet där toppeffekten ligger.
Drivetrain losses är sällan 15%. Man kommer kanske som högst upp till det i en ICEbil med fyrhjulsdrift och växellåda, fördelningslåda och drivaxel med vinkelväxel. Tesla har bara en nedväxling där man inte har en massa växelådeväxlars drev som ska snurras i olja, och ingen kardanaxel eller vinkelväxel.
Jag har en hårt trimmad hobbybil med en Volvo 240 bakaxel. Den drivlinan tenderar att ta cirka 25-30hk om man sätter snurr på den. Har man bara 100hk blir det ganska stora förluster men med mina 400hk blir det bara 7.5%(6.9% uppmätt på rullande landsväg om jag inte minns fel). Det är vid hög fart och vid 100km/h är förlusten ungefär hälften. För en Tesla med stark motor och bara en liten nedväxling skulle jag tro att drivlineförlusten är relativt liten.
Motorerna kanske har i storleksordningen 10% förlust vid höga effekter eller möjligen lite mer i högre farter ?
Jag har läst återkommande 425kW batterieffekt vid någonstans 50-80km/h, och min M3P är specad till 377kW/513hk, så det pekar på cirka 11% förluster fram dit effekten är specificerad, på motorer eller efter växellåda eller vid hjulen, jag vet inte.
Här är en dynokörning av en LR och en P, men det är gjort 2019....gissar att effekthöjningarna som kom kom efter det: https://www.youtube.com/watch?v=Qb5a4T6LXGk&t=541s
Fast upp till 96 km/h har luftmotståndet mycket liten påverkan, så länge vi pratar om en någorlunda normal modern bil.tor-ake skrev:I just den räknesnurran jag länkade till kan man välja AWD, elektrisk drivlina och reduktionsväxel som transmission, jag tänker mig att de då anpassat den matematiska modellen bakom.
Tyvärr var ju inte frontearea och Cd-värde med, så antar att de bara huggit någon medelbil, så för model 3:s del så lär den överskatta effekten, då model 3 har mycket lägre luftmotstånd än medelbilen.
Att räkna effekt på bilar utifrån prestanda är ganska komplicerat
Det är mer min nitiska och nyfikna sida som hade velat få det på pränt vad som gäller. Blir lite fundersam när det t.ex. på youtube står olika uppgifter på var och vartannat klipp. Jag har provkört både SR+ och LR samt LR med boost, så jag är med på att den går braBjelke skrev:Vill du bara veta vad du får om du köper en LR och ev med boost, eller vill du veta hur
bilen presterar mot diverse värstingar vid rödljusen?
Om du mest vill veta att du kör ifrån eller drar jämt med dom flesta så är det en P som gäller iaf
Som synes efter ett antal ganska kunniga inlägg så är det svårt att dra enkla paralleller med
fossilare…
Min gamla Nissan Leaf körde pissenkelt ifrån min Ford Mondeo med ca 150hk och dom vägde
i princip lika mycket och då är Leafen på knappa 110hk liksom.
Det blir lika när man tittar på grymmare bilar, hk säger liksom inte så mycket, och som redan
påpekats här så måste man nästan kolla på tex 0-100-tider rakt av för att få en någorlunda känsla
av hur bilen presterar på gatan (på strippen får man då jämföra rakt av där såklart, om det nu är
något du ens kommer att köra alls, troligen inte då du frågar om en vanlig LR med ev. Boost då).
Eller åtminstone provköra en bil helt enkelt
Tellus skrev:
4,09 vs 3,38
Hejdå vid rödljusen
Vi får kanske uppgradera oss med Plaid när de går beställa.Tellus skrev:Japp, därför jag inte kan byta min m3p än, måste komma en snabbare versionnuvarande prestanda har funnits ~ 3,5 år på model 3 performance