Har kört elbil i tre år nu men det var först igår jag fick en laddbox uppsatt hemma. Såg fram emot som fan mot det eftersom vår värmepump går på 1-fas och ofta belastar uppemot 14-15A, så den fasen kan man i princip inte ha till nått annat (har 20A huvudsäkringar pga värmepumpen).
Tråkigt nog visade det ju sig dock att lastbalanseringen med Tibber Pulse och Easee är baserad på den max belastade fasen såklart och inte per fas. Så slutresultatet blev att ladningen stannar hela tiden för där är inte utrymme att köra boxen även på lägsta nivå.
Detta är ju sinnessjukt irriterande, jag ska undersöka om jag kan åtgärna värepumpen, men min gissning är att man får byta hela ytterdelen minst och den installerades helt ny i april (jag var inte riktigt medveten om detta problemet där och då tyvärr).
Det är inte så att man på något sätt (tillförlitligt) kan köra Easeeboxen på två faser bara? Jag har ofta utrymme så vi hade kunnat belasta nära nog 2x16A, det är ju bättre än 3x0A

Nu är detta ju framförallt ett problem vintermånaderna, men det är lite utav en besvikelse, och jag är inte så förtjust i att bilen startade och stoppade laddningen 5-6ggr på några timmar inatt. Om det nu har någon betydelse vet jag inte, men det känns inte bra.