Har Model Y i Europa fortfarande radar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Model Y Performance

Har Model Y i Europa fortfarande radar?

Inlägg av Model Y Performance »

Har länge trott att Tesla gått över till endast kameror och ingen radar, men läste precis att detta bara gäller Nordamerika. Eftersom Tesla Vision inte verkar fungera så bra hittills undrar jag om Europa fortfarande får bilar med radar? Enligt manualen är det så. Någon som vet?
tslaqqq

Re: Har Model Y i Europa fortfarande radar?

Inlägg av tslaqqq »

Var läste du det? URL? Funkar inte Tesla Vision bra? var läste du det? URL?
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare

Inlägg av Rorspjell »

tslaqqq skrev:
Återfinns bl.a. på Reddit en del skrivningar om att det är sjukt mycket spökbromsningar pga. Tesla Vision.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Jag förstod det som att icke-USA-Y aldrig skulle få någon radar över huvud taget? Manualen kanske är universiell och översatt från den amerikanska versionen?
Användarvisningsbild
J_F
Teslaägare

Inlägg av J_F »

infelicitas skrev:
Jag förstod det som att icke-USA-Y aldrig skulle få någon radar över huvud taget? Manualen kanske är universiell och översatt från den amerikanska versionen?
När noskonen på en kinatillverkad Model Y LR (uthämtad dec-2021) isar igen, blockeras radarn och farthållaren slutar fungera. Har jag hört 8-) .
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

tslaqqq skrev:
Läser du bara här? För det är i princip omöjligt att missa kritiken mot Vision Only om du läser Reddit, internationella fb-gruppen för Model Y och amerikanska forum.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Alla bilar som säljs utanför USA ska fortfarande ha radar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Från och med april kommer teslorna utan radar i Europa

https://www.tesla.com/sv_SE/support/tra ... sla-vision
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare

Inlägg av EnDaniel »

Verkar ju som Tesla Vision inte är någon höjdare när man läser vad amerikanerna säger på forum. Var det inte en "sak" på detta i USA för att så pass många klagat och hävdat att det är trafikfarligt med alla dessa oprovocerade inbromsningar?

Man blir ju lite bekymrad. Hade helst sett att Tesla använde sig av LIDAR än att förlita sig på dessa kameror.. :roll:
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har en teknisk fråga i det här sammanhanget som jag aldrig fått svar på.
Båda mina bilar har radar som varnar för korsande trafik både fram och bak. Om jag t ex backar ut ur min infart hemma så skriker bilen ifall det kommer en bil från höger eller vänster. Samma sak händer om jag kör ut nånstans med framsidan först. Bilarna kan med radarsensorerna "se runt hörnet" och varnar för andra bilar långt innan jag själv kan se dem.

Hur löser Tesla detta? Som jag förstår det så sitter kamerorna i vindrutan och i sidoblinkersen. Duger detta för att åstadkomma samma funktionalitet? Ser Teslas bilar korsande trafik både fram och bak?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det finns ju fortfarande ultraljudssensorer om jag inte har helt fel. De har dock inte så lång räckvidd som radar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Det finns ju fortfarande ultraljudssensorer om jag inte har helt fel. De har dock inte så lång räckvidd som radar.
Nej, de "ser" ju bara några meter och används väl främst vid parkering osv. Jag förstår det som att idén är att använda kamerorna för allt som andra bilar använder radar för. Men det måste ju rimligen även inkludera varning för korsande trafik osv.
Anledningen varför frågan kom upp är att Hyundai har plockat bort sidoradarn från Ioniq 5, men inte för att de har hittat en bättre lösning utan för att det är brist på komponenter. I det fallet blir bilen dock av med vissa funktioner. Den kan tydligen inte använda kamerorna istället.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
jonasl skrev:
Nej, de "ser" ju bara några meter och används väl främst vid parkering osv. Jag förstår det som att idén är att använda kamerorna för allt som andra bilar använder radar för. Men det måste ju rimligen även inkludera varning för korsande trafik osv.
Anledningen varför frågan kom upp är att Hyundai har plockat bort sidoradarn från Ioniq 5, men inte för att de har hittat en bättre lösning utan för att det är brist på komponenter. I det fallet blir bilen dock av med vissa funktioner. Den kan tydligen inte använda kamerorna istället.
Har dom plockat bort dom permanent? Eller kommer dom tillbaks senare? Och isf, får man dom
eftermonterade när dom blir tillgängliga på marknaden?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Har dom plockat bort dom permanent? Eller kommer dom tillbaks senare? Och isf, får man dom
Oklart. Jag tror att det har plockats bort för 2022 bilarna som levereras senare under året. Därefter kommer det tillbaka som jag har förstått det. Det känns onekligen som att jag för en gångs skull har haft en jäkla tur med min bil. Nyare bilar är betydligt dyrare och dessutom sämre.
Men frågan kvarstår. Har Tesla lyckats lösa problemet och funkar det utan radar? Eller har de bara plockat bort radarn och hoppas att det löser sig någon gång i framtiden (så som med regnsensorn)?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
jonasl skrev:
Jag tror att de används för att bedöma avstånd till andra bilar i trafiken också. Men absolut, räckvidden är ju långt från jämförbar med radarn.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Oklart. Jag tror att det har plockats bort för 2022 bilarna som levereras senare under året. Därefter kommer det tillbaka som jag har förstått det. Det känns onekligen som att jag för en gångs skull har haft en jäkla tur med min bil. Nyare bilar är betydligt dyrare och dessutom sämre.
Men frågan kvarstår. Har Tesla lyckats lösa problemet och funkar det utan radar? Eller har de bara plockat bort radarn och hoppas att det löser sig någon gång i framtiden (så som med regnsensorn)?
Ja din bil kan nog bli en keeper känns det som :)
Jag tror inte att Tesla kan få till något riktigt bra när man backar ut iaf, enbart backkamera känns lite
svajigt, men det visar sig väl med tiden…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Backkameran ser ju inte 90 grader ut mot sidorna heller?

Frågan är om det är någon direkt nytta i framtiden med att ha en Tesla med radar - nya versioner av mjukvarorna lär ju inte dra någon nytta av den. Men lite tragikomiskt är det att bilarna utan radar tycks ha MER problem med spökbromsningar. Det var ju ett av de primära skälen till att avskaffa radarn, att det var svårt att ta input från två olika sensorer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Inlägg av jai134 »

Jo, jag undrar hur det är? Enligt denna artikel är det from Q2 det kommer Tesla Vision på model Y och min kom Q1: https://www.torquenews.com/15475/tesla- ... bye-radars. Jag upplever inbromsningar vid vissa möten med större lastbilar och också varningar med korrigering av styrningen när det blir smalt, även vid omkörning av exempelvis cyklister där det inte är så lätt att hålla ett stort avstånd, dvs vara helt i mötande körfält vid omkörningen, panikbromsar min Y.
Kan man stänga av detta system och bara ha farthållaren igång? Korrigerande styrning verkar vara oberoende av autopilot/farthållare men inbromsningarna har jag bara upplevt när jag kör på farthållare
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Rorspjell skrev:
tslaqqq skrev:
Återfinns bl.a. på Reddit en del skrivningar om att det är sjukt mycket spökbromsningar pga. Tesla Vision.
Det är sjukt mycket spökbromsningar även med radar. Tesla engineering får inte till det tyvärr, trots snart tio års försök.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Jag har en teknisk fråga i det här sammanhanget som jag aldrig fått svar på.
Båda mina bilar har radar som varnar för korsande trafik både fram och bak. Om jag t ex backar ut ur min infart hemma så skriker bilen ifall det kommer en bil från höger eller vänster. Samma sak händer om jag kör ut nånstans med framsidan först. Bilarna kan med radarsensorerna "se runt hörnet" och varnar för andra bilar långt innan jag själv kan se dem.

Hur löser Tesla detta? Som jag förstår det så sitter kamerorna i vindrutan och i sidoblinkersen. Duger detta för att åstadkomma samma funktionalitet? Ser Teslas bilar korsande trafik både fram och bak?
Det korta svaret är väl att de inte löser det, inte just nu i alla fall?

Det finns väl ingen tesla som har varning för korsande trafik fram och bak?

Har just nu en Model 3 2020 med FSD. Den imponerar verkligen inte. I vissa situationer är den sämre än AP1 från 2014.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Det finns väl ingen tesla som har varning för korsande trafik fram och bak?

Har just nu en Model 3 2020 med FSD. Den imponerar verkligen inte. I vissa situationer är den sämre än AP1 från 2014.
Jaha okej. Jag hade fått för mig att det hittills har funnits varning för korsande trafik. Det är ju en standardfunktion som nästan alla bilar har idag. Men i så fall är det ju ingenting man blir av med när radarn försvinner.
Skriv svar