Bilen vill inte köra över en viadukt
Moderator: Redaktion
Bilen vill inte köra över en viadukt
Senaste veckan har bilens navigator velat att jag ska köra av vägen och genom rondellen ut igen, istället för att ta viadukten rakt över rondellen, markerat med grön linje.
Jag fortsätter givetvis rakt fram och över som alltid. Precis innan krönet över så automatbromsar bilen kraftigt var gång när jag har farthållaren aktiv. Samma sak på hemvägen.
Vad kan det vara som händer här?
Jag fortsätter givetvis rakt fram och över som alltid. Precis innan krönet över så automatbromsar bilen kraftigt var gång när jag har farthållaren aktiv. Samma sak på hemvägen.
Vad kan det vara som händer här?
MYLR (Juniper) -25
Re: Bilen vill inte köra över en viadukt
Den har inte varit temporärt avstängd eller något sådant? Visserligen är väl den där relativt nybyggd (2016?) men kartorna är nog nyare än så…
Eftersom det verkar vara en bild tagen av skärmen i bilen så har ju bilen informationen att vägen går över.VesslanLR skrev:Den har inte varit temporärt avstängd eller något sådant? Visserligen är väl den där relativt nybyggd (2016?) men kartorna är nog nyare än så…
GPS:en i bilen ballar ur ibland. Har t.ex. hänt att den vill att jag skall göra en vänstersväng rakt ut i skogen till en obefintlig väg, eller korsa en motorväg med mitträcke och allt… Bäst att ta den med en nypa salt, ta det kallt och göra sin egen bedömning 

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Kan det vara fel på kartans hastighetsdata?
Om kartan tror att hastigheten över viadukten är säg 10 km/h kommer bilen välja den det tror är snabbare vägen runt rondellen istället och kör du ändå autopilot rakt fram kommer den tvärbromsa till det den tror är nya låga hastighetsbestämmelsen där.
Om kartan tror att hastigheten över viadukten är säg 10 km/h kommer bilen välja den det tror är snabbare vägen runt rondellen istället och kör du ändå autopilot rakt fram kommer den tvärbromsa till det den tror är nya låga hastighetsbestämmelsen där.
Jag upplevde att bilen (med aktiv farthållare, tror det var utan styrassistans) bromsade mer i kurvor igår än jag upplevt tidigare. Kan bilen vara inställd på att ta omvägen och då anpassa farten efter kurvan? Men då borde den ju snarare bromsa i förväg än tvärbromsa.
Det här låter nog mest rimligt. Bilen har inte hunnit uppdatera rutten efter min faktiska position och tror att jag är på väg i för hög hastighet in i rondellen.Frisk skrev:Jag upplevde att bilen (med aktiv farthållare, tror det var utan styrassistans) bromsade mer i kurvor igår än jag upplevt tidigare. Kan bilen vara inställd på att ta omvägen och då anpassa farten efter kurvan? Men då borde den ju snarare bromsa i förväg än tvärbromsa.
MYLR (Juniper) -25
- Gustafsson
- Teslaägare
Navigatorn är inte direkt någon raketforskare. Finns många sträckor där den föreslår helt korkade vägval. Så man måste ha lite koll själv och visa vem som bestämmer…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Sådär var BMW's navigator när jag körde genom Tyskland med. Tror den svängde av 3-4 ggr och bara körde på vägen igen men eftersom jag själv inte hade någon koll på vart jag skulle egentligen så svängde man av i god tro för att förbanna sig över idiotin när man sedan bara körde på igen.