Laddbox kabeldragning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ptk
Teslaägare

Laddbox kabeldragning?

Inlägg av ptk »

Många kommer tycka detta är en galen fråga så först lite förklaring: huset är avlångt (10-12m) och plats för parkering finns på husets respektive kortsidor. Av olika skäl kommer vi behöva göra i ordning området vid ena kortsidan innan vi kan parkera där, och där är det mest optimalt för parkering. Men tills dess att det är i ordninggjort så får vi använda oss av den andra, mindre optimala kortsidan.

Istället för att montera en laddbox på den mindre optimala kortsidan och sedan böka med att flytta den till den andra mer optimala kortsidan och dessutom behöva laga putsen på den mindre optimala kortsidans fasad (stolpe är inte möjligt av olika skäl, låt oss inte gå in på det, då kommer vi ifrån ämnet) så är alltså frågan om ni har någon idé om hur man ska angripa problemet?

Mitt eget förslag - som jag ännu inte kollat med elektriker - är om det vore möjligt att montera en laddbox inomhus invid centralen i källaren och dra kabel från den till det mindre optimala sidan där man sätter ett uttag på fasaden i form av en hona. I honan sätts då laddkabeln till bilen. När man sen gjort i ordning den mer optimala kortsidan, så dras en ny kabel från laddboxen till den fasaden på samma sätt? Man skulle då kunna installera en brytare som kan ställa om vilket uttag som ska vara aktiverad för laddning? Ev gör man kabeldragningarna i samma seans i stället för att vänta på att göra kortsidorna i ordning, så kan man kanske utnyttja gröna avdraget i ett. Låter detta som en helt sjukt omöjlig lösning?

Det vore intressant att höra era synpunkter!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Laddbox kabeldragning?

Inlägg av tor-ake »

Sätt upp ett blått CEE-uttag på temporära parkeringen och använd UMCn tills vidare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
krille

Inlägg av krille »

tor-ake skrev:
Sätt upp ett blått CEE-uttag på temporära parkeringen och använd UMCn tills vidare.
Eller skaffa en byggcentral med blå/röd CEE och häng upp på något tillfälligt sätt, så slipper frågeställaren "skador" på fasaden.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Eller sätt upp ett rött 3-fas CEE på bägge kortsidor, och anslut sedan boxen med "Bjelke-metoden". Kan då lätt flyttas utan elektriker.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

171AFEBB-2500-4360-A974-EF83041A26DE.jpeg
Jag röstar för den senare metoden. Jag kör den själv då laddboxen blir portabel och kan tas med på resor (eller som jag gör - mellan två hus).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar